Jindřich Doležal: Nejlepší filmy
a seriály

6.4

Jindřich Doležal: Filmy a seriály

  • Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář
    Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949)
    FilmRole: major
    • VOYO
    • O2 TV
    Dívka Elén žijící se svou matkou a otčímem na lesní samotě má velký pěvecký talent. V den svých dvacátých prvých narozenin utíká z domova a už ve vlaku se do ní zamiluje milionář René. Jejich cesty se brzy rozcházejí, aby se brzy mohly opět spojit. Do Elén se zamiluje houslista Pavel Sedloň a ačkoliv ho Elén nemiluje, je odhodlaná se za něj provdat. V té době René umírá vyčerpán z práce na operetě Srdce v deliriu. Je však v poslední chvíli zachráněn a vše spěje k šťastnému konci, kdy Oldřich Nový vysvětlí, jak to všechno autoři vlastně mysleli.
    79%
    Dívka Elén žijící se svou matkou a otčímem na lesní samotě má velký pěvecký talent. V den svých dvacátých prvých narozenin utíká z domova a už ve vlaku se do ní zamiluje milionář René. Jejich cesty se brzy rozcházejí, aby se brzy mohly opět spojit. Do Elén se zamiluje houslista Pavel Sedloň a ačkoliv ho Elén nemiluje, je odhodlaná se za něj provdat. V té době René umírá vyčerpán z práce na operetě Srdce v deliriu. Je však v poslední chvíli zachráněn a vše spěje k šťastnému konci, kdy Oldřich Nový vysvětlí, jak to všechno autoři vlastně mysleli.
    1
  • Šťastnou cestu
    Šťastnou cestu (1943)
    Film
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    75%
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    2
  • U pěti veverek
    U pěti veverek (1944)
    FilmRole: účetní u Houbičků
    Česká filmová komedie o trampotách pana domácího s pyšnou manželkou, o dvou malířích co ke štěstí přišli a nové mydlárně. Josef Houbička, majitel malostranského činžovního domu U pěti veverek, je laskavý a shovívavý dobrák, který se nechá bezohledně utlačovat svou pyšnou manželkou Filoménou a ještě potají napravuje její rozmíšky s nájemníky. Půjčuje peníze na činži dvěma chudým malířům a uplácí uražené služebné, jen aby byl v domě klid. Chtěl by v domě obnovit starou mydlárnu, Filoména však prosazuje výnosnější garáže. A protože ani jeden z nich nechce ustoupit, odejde nakonec Houbička po jedné z hádek z domu. Spřátelí se s hostinským Pulcem, který vede nepříliš prosperující hostinec U děravého džbánu. Zatímco mu svými penězi pomáhá přebudovat hostinec na úspěšnou vinárnu, nechá se Filoména oklamat podvodníkem Kozlem k pochybným investicím. Kozel zmizí s jejími penězi. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Z pyšné Filomény se stává pracovitá žena a pan domácí se konečně dočká své vytoužené mydlárny.
    Žánry:Komedie
    72%
    Česká filmová komedie o trampotách pana domácího s pyšnou manželkou, o dvou malířích co ke štěstí přišli a nové mydlárně. Josef Houbička, majitel malostranského činžovního domu U pěti veverek, je laskavý a shovívavý dobrák, který se nechá bezohledně utlačovat svou pyšnou manželkou Filoménou a ještě potají napravuje její rozmíšky s nájemníky. Půjčuje peníze na činži dvěma chudým malířům a uplácí uražené služebné, jen aby byl v domě klid. Chtěl by v domě obnovit starou mydlárnu, Filoména však prosazuje výnosnější garáže. A protože ani jeden z nich nechce ustoupit, odejde nakonec Houbička po jedné z hádek z domu. Spřátelí se s hostinským Pulcem, který vede nepříliš prosperující hostinec U děravého džbánu. Zatímco mu svými penězi pomáhá přebudovat hostinec na úspěšnou vinárnu, nechá se Filoména oklamat podvodníkem Kozlem k pochybným investicím. Kozel zmizí s jejími penězi. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Z pyšné Filomény se stává pracovitá žena a pan domácí se konečně dočká své vytoužené mydlárny.
    Žánry:Komedie
    3
  • Poslední růže od Casanovy
    Poslední růže od Casanovy (1966)
    Film
    • VOYO
    69%
    4
  • Past
    Past (1950)
    FilmRole: Mencl
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    68%
    Drama z doby nacistické okupace začíná na nádraží, kudy projíždí transport s německými vojáky. Vlak zůstane stát kvůli improvizované sabotáži jednoho z železničářů. Odbojářská spojka Růžena Kubínová (Vlasta Chramostová) je zatčena při náhodné razii. Cynický rada Dönnert (Miroslav Holub) odhalí její falešné doklady a nechá ji krutě vyslýchat. Tuší, že by mohla přispět k odhalení celé skupiny. Do její cely nasadí konfidentku Hertu (Majka Tomášová), jež se vydává za bezúhonnou Anču Novákovou. Německá agentka vzhledem ke svým hereckým schopnostem dočasně získá Růženinu důvěru. Klíčovou informaci se ale nedozví... Film měl původně točit režisér Václav Gajer. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    5
  • Návrat domů
    Návrat domů (1948)
    Film
    68%
    6
  • Mladá léta
    Mladá léta (1952)
    FilmRole: knihkupec
    65%
    7
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    FilmRole: rada Kodeš

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    8
  • Nechte to na mně
    Nechte to na mně (1955)
    FilmRole: rzahrádkář
    57%
    9
  • V trestném území
    V trestném území (1950)
    Film
    54%
    10
  • Pětistovka
    Pětistovka (1949)
    Film

    Mezi agitkami, které v hojném počtu vznikaly na přelomu 40. a 50. let, tento film kolísá mezi výrobním dramatem a optimistickou komedií. Zobrazuje totiž uvědomělý dělnický kolektiv, jenž se zaváže, že do výroby uvede převratně výkonný motocykl. Při jeho úctyhodné snaze jej však provází řada nedopatření a malérů. Dlužno dodat, že samotní filmaři hodlali svým dílkem vzát hold komunistickému sjezdu, kerý vyzval ke zvýšení aktivity na pracovištích.

    Žánry:Drama
    52%

    Mezi agitkami, které v hojném počtu vznikaly na přelomu 40. a 50. let, tento film kolísá mezi výrobním dramatem a optimistickou komedií. Zobrazuje totiž uvědomělý dělnický kolektiv, jenž se zaváže, že do výroby uvede převratně výkonný motocykl. Při jeho úctyhodné snaze jej však provází řada nedopatření a malérů. Dlužno dodat, že samotní filmaři hodlali svým dílkem vzát hold komunistickému sjezdu, kerý vyzval ke zvýšení aktivity na pracovištích.

    Žánry:Drama
    11
  • Zocelení
    Zocelení (1950)
    FilmRole: ředitel Appelt
    42%
    12
  • Štika v rybníce
    Štika v rybníce (1951)
    FilmRole: majitel vilky
    Mladí zedníci Franta Doubrava a jeho přítel Béla se při návratu z kamarádovy svatby náhodou seznámí se dvěma děvčaty, Mařkou a Vlastou, kterým však stihnout zavolat jen své jméno a staveniště, na němž zrovna pracují. Jaké je pak jejich překvapení, když zjistí, že Mařka je vyučenou zednicí, která se dostala do pracovní čety Frantova otce, kde navrhne nový způsob práce, jenž má pomoci dohnat zpoždění stavby. Jako mladá dívka se však musí nejprve vypořádat s nedůvěrou starších a zkušenějších zedníků.
    Žánry:Komedie
    40%
    Mladí zedníci Franta Doubrava a jeho přítel Béla se při návratu z kamarádovy svatby náhodou seznámí se dvěma děvčaty, Mařkou a Vlastou, kterým však stihnout zavolat jen své jméno a staveniště, na němž zrovna pracují. Jaké je pak jejich překvapení, když zjistí, že Mařka je vyučenou zednicí, která se dostala do pracovní čety Frantova otce, kde navrhne nový způsob práce, jenž má pomoci dohnat zpoždění stavby. Jako mladá dívka se však musí nejprve vypořádat s nedůvěrou starších a zkušenějších zedníků.
    Žánry:Komedie
    13