Rok 1994 byl pro tehdy devětadvacetiletého Jana Svěráka skutečně nabitý. Nejdříve v březnu uvedl tehdy nejdražší český film Akumulátor 1, nápaditou satiru na hollywoodské blockbustery, a o půl roku později představil její protipól – rychle a levně natočenou i sestříhanou road movie s nulovými komerčními ambicemi, odrážející nespoutanost mládí a hravost filmaře překypujícího tvořivou energií. Do dějin tuzemské kinematografie se zapsala obě díla, a protože jsme si třicetileté výročí Akumulátoru 1 už připomínali, dnes je čas znovu se podívat na Jízdu.
Články 10
V první polovině 90. let se o Janu Svěrákovi hovořilo jako o nejspíš nejtalentovanějším filmaři z generace mladých českých tvůrců. A zcela oprávněně. Obecná škola to dotáhla až k oscarové nominaci, Kolja ji o pár let později už proměnil. Oba tituly patří mezi naše nejoblíbenější porevoluční snímky, v mezidobí však dal Svěrák do kupy ještě dva další podařené snímky, jimž se pohříchu dostalo mnohem méně pozornosti.
Tento čtvrtek vstoupil do českých kin v pořadí desátý celovečerní hraný snímek režiséra Jana Svěráka, povídková komedie Betlémské světlo. Držitel studentského Oscara za Ropáky (1988) a zahraničního za Kolju (1996) pomáhal formovat tuzemskou porevoluční kinematografii řadou památných snímků. Pojďme si kariéru Jana Svěráka připomenout chronologicky prostřednictvím jeho snímků počínaje Obecnou školou (1991).
Ve čtvrtek se naplno roztočí kola závodních vozů v historickém sportovním dramatu Le Mans ´66. A vy se již hlásíte s prvními komentáři tohoto očekávaného filmu. Vracíte se též k jednomu z nejhůře hodnocených seriálů historie vůbec. Dojde též na jednu novodobou klasiku. I tento týden pro vás vybíráme nejzajímavější nové komentáře z naší databáze. Nové tipy i na starší filmy a seriály.
Na konci prázdnin - ve dnech 30. srpna až 1. září 2019 - se v Litoměřicích uskuteční již 19. Filmový festival. Hlavní novinkou tohoto ročníku je česká premiéra mezinárodních krátkých filmů nominovaných do soutěže o nejlepší krátký film festivalu AZYL.
Česká společnost 31s s.r.o. dnes představila novou službu online plateb za filmové licence, která veřejnosti umožní legálně užívat elektronické kopie filmů včetně tzv. pirátských. Projekt podpořili oceňovaní režiséři Jan Svěrák a Radim Špaček či Národní filmový archiv. K prvním zpřístupněným snímkům patří Tmavomodrý svět (2001) a Vratné lahve (2007).
Výborné herecké výkony, perlivý humor a dechberoucí balkónová spřízněnost dvou outsiderů příliš dryáčnické doby - slepé dívky a homosexuálního mladíka? Nebo oplzlé vejrání do ženských výstřihů a ruleta velmi nevyzpytatelných fórů a fórků, u nichž si nikdy nemůžete být jisti kadencí, ani zacílením? Komedie debutujícího scenáristy Martina Horského a zkušeného režiséra Milana Cieslara je obojím. Bohužel. A přitom stačilo málo. Víc trpělivosti, víc profesionality, víc času, víc práce a víc peněz.
"Připadám si zmatená, když probudím se v peřinách," zpívá Lucie Bílá v titulní písničce a dost tím vystihuje pocity z filmu. "Sním, či bdím? Pochopím, je nový den, pokaždé je odnesen můj sen, krásný sen..." Novinka režiséra F. A. Brabce a scenáristy Miroslava Adamce, která sama sebe nazývá velkou hudební komedií, se pyšní zajímavým nápadem a spoustou slibných okamžiků, ale nic z toho nenaplní a nedotáhne do konce. Všechny krásné sny jsou totiž vždy spolehlivě odneseny, zůstává jen pocit z filmu výpravného, hvězdně obsazeného a formálně zajímavého, ale také promarněného, protože mu zoufale chyběl dobrý scenárista.
Pro někoho divoká nebo až příliš hektická léta, pro jiného naopak pohádková, protože bylo možné si plnit sny. Česká televize od 4. ledna 2011 představí dvacet polistopadových let českého filmu ve dvacetidílném dokumentárním cyklu Rozmarná léta českého filmu, přičemž jeho tvůrci slibují, že český film v něm uvidíte tak, jak jste ho ještě nikdy neviděli.
V naprostém utajení vznikala autorská novinka režiséra Jana Svěráka Kuky se vrací. Teprve necelý měsíc před premiérou oscarový tvůrce začal odtajňovat první zajímavosti ze zákulisí filmu o šestiletém astmatikovi Ondřejovi, který před spaním fantazíruje o tom, jakáže dobrodružství ve světě zažívá jeho plyšák Kuky, kterého maminka vyhodila do popelnice.