Recenze filmu Napoleon

69%

Komentáře a recenze 83

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Jak si u většiny seriálů stěžuji na délku, tak Napoleona nejvíce sráží jeho zkratkovitost. Shluknout nejdůležitější části jeho života do dvou a půl hodin je prostě málo a Napoleon, tak působí jako série nerozvinutých epizod. Tuhle je několika minutová bitva, támhle manželské problémy a tuhle politické trable. Napoleonova osobnost je pouze načrtnutá, stejně tak jeho životní láska Josefína a jejich vztah, kde není jasné jestli je vypočítavý, vhodný nebo osudový. Pokud by se Ridley Scott zaměřil na dvě nejzásadnější bitvy (Waterloo, Slavkov) a jeho manželský život a poutě po Rusku dal bokem, možná by by výsledný dojem intenzivnější a dokázal by osobnost největšího vojevůdce vykreslit lépe. Přes všechny výtky je Napoleon velkolepý, příjemně staromilský a jako druhý dokazuje, že filmoví veteráni mají více skillů než o generace mladší filmaři. Phoenix standardně strhující...
Pete69
Pete69
32 979 bodů
9
Tento velkofilm dostává docela kapky a většina od něj čekala více.. ja jsem však nad míru spokojen. Filmy Ridleyho Scota prostě můžu. Čekal jsem vyvážený mix mezi životopisem Napoleona a řádnými bitvami a poslední třetina to dovyvážila k mé spokojenosti. Skvělé kostýmy, lokace a fenomenální bitevní scény při kterých mi běhal mráz po zádech. Herecké výkony parádní.. nemohu jít pod 90%.
Spooner
Spooner
15 887 bodů
8
Asi bych si dal hned tu režisérskou verzi. Ridley Scott pořád nezapře své nepopiratelné řemeslo a servíruje opravdu velkolepou historickou podívanou, co si žádá velké plátno a člověku je při sledování líto, že podobné žánrové opulentní fláky se do kin nehrnou častěji. Režijní veterán dodává výtečnou dobovou atmosféru se špičkovou výpravou, nádhernými záběry a dle očekávání strhujícími bitvami, jež jsou navíc hezky různorodé a každá z nich zaujme něčím jiným. Joaquin Phoenix tu podle očekávání předvádí další naprostý herecký koncert a dokáže výtečně prodat Napoleonovu nekompromisnost a touhu po moci, ale také zranitelnost a jistou tragikomičnost. A Vanessa Kirby mu zdatně sekunduje. Shrnout Napoleonův život od vzestupu až do jeho samotného konce byl ovšem na dvouapůlhodinový snímek až příliš ambiciózní a dalo by se říci, že až takřka nesplnitelný plán. Režisér jako by se první polovinu nemohl rozhodnout, zda chce natáčet více o vojevůdcově vztahu s Joséphine či jeho politických ambicích, je rozkročen někde uprostřed a ani v jedné z rovin kvůli tomu nedokáže být patřičně silný. A navíc je zde citelně znát, že se opravdu hodně střihalo, řada událostí je tu jen zkratkovitě naznačena, vedlejší postavy přijdou a zase tiše zmizí a celkově má divák pocit, že mu zde toho hodně chybí. Ze značné části tak Napoleon působí jako rychlý přehled dějinnými událostmi Francie, širší kontext pro pochopení jednání ústřední postavy však často chybí. Až v závěrečné hodince jako by si roztříštěný styl konečně sedl a příběh začal po scenáristické i emoční stránce přeci jen daleko lépe fungovat a vyprávění okolo Napoleona i jeho velké lásky se podařilo solidně zakončit. Napoleona se ale v kinech rozhodně vyplatí vidět, dokáže vás v několika pasážích strhnout a o žádnou Ridleyho prohru se určitě nekoná. Na druhou stranu, režijní matador už natočil mnohem komplexnější a kompaktnější podívané a je cítit, že zde onen director´s cut opravdu nebude od věci.
lamps
lamps
15 327 bodů
8
Napoleon mě od začátku příjemně překvapoval a vlastně s tím nepřestal až do konce, i když karty se po první hodině jasně vyloží a víme, kam nás Ridley táhne a jaké prostředky si k tomu vybral. A já jim tentokrát podlehl. Napoleon je samozřejmě člověk takzvaně přeplý, jenž šplhá po mocenských příčlích s jistotou autistického stratéga. Říká, že miluje a slouží Francii, přičemž jeho politické plány na zajištění evropského míru dobytím celé Evropy nepůsobí zas tak hitlerovsky zlověstně a můžeme je emočně následovat jako zrození velkého hollywoodského vojevůdce. Jasně že takto obsáhlé životní období člověka, jehož osobnost dokázala pohnout dějinami jako žádná tehdejší, bude v dvouapůlhodinovém sestřihu nutně přizpůsobeném komerčním davům podáno zkratkovitě. Jenže minimálně v první polovině to Scott, Scarpa i oba střihači dělají tak souvisle, snadno následovatelně a s jednolitým formálním ksichtem, až je radost pohledět. Je to stylové, dostatečně výstižné v symbolech a detailech, v akční rovině epické a překvapivě drsné, a v osobní linii krásně… roztržité. Josefína se rychle stává těžištěm filmu, chlapa autisticky zamilovaného do ní i do boje za slávu a šíři francouzského lidu si omotá kolem prstu i za tu cenu, že ji nedokáže ani sexuálně uspokojit a do vztahu stále vulgárněji tahá politiku a řekněme pracovní poslání. Slavný dobyvatel v dopisech líčí své úspěchy a manévry, současně však básnicky vyznává lásku a doma škemrá o sex jako nadržený kůň. Ke konci už plynulost a provázanost všech perspektiv trochu opadne a chtělo by to ještě více času s Josefinou a větší hrst motivačních přísad Barryho Lyndona. A taky trochu víc politiky, která ustupuje nevyhnutelnému pádu antihrdiny, jehož poslání přetrhlo hráz udržitelnosti. Napoleonův život a osobnost tu následují okázalou a poctivě znázorněnou vývojovou trajektorii, že ji nakonec nemůže zazdít ani monotónní výkon Phoenixe. Tady herci stačí charisma, které musel mít i Napoleon. Jeho chtěnou velikost můžeme obdivovat, ale tvůrci se jí také vysmívají. Skrze Josefínu, s níž veliký vojevůdce ukázal svou lidskou maličkost a navzdory zvláštní osudové lásce jí způsobil mnohé újmy. A také optikou dějinné poučky, jejíž statistika počtu padlých má cenné údaje. Napoleon není sympaťák a líbí se mi, jak tenhle aspekt v hollywoodském velkofilmu o jednom z největších vojenských stratégů historie vybalancovali. A současně chápu, proč se to tolika lidem na základě téhle zkrácené verze příčí.
hrumsrt
hrumsrt
10 864 bodů
8
Příspěvek obsahuje spoiler!
Patrikcz
Patrikcz
9 420 bodů
6
Filmem Napoleon jsem (nejspíše) uzavřel kino sezónu pro rok 2023 - netajím se tím, že jsem měl nemalá očekávání, ale celkové dojmy jsou hořkosladké. Velkofilmů z podobného období se věru moc netočí (posledním byl asi Patriot z roku 2000, uvidíme jestli na další takový budeme čekat zase přes 20 let...). Bitvy, kostýmy, představitelé Napoleona a Josefíny - vše fajn, ale ten pocit z rozkouskovanosti filmu a spousta skoků v ději - řešení vztahů, politiky a intriky mě dost zaskočily. Je to jako dívat se na desetidílný seriál, ze kterého uprostřed neuvidíte tři díly a máte pocit jako by Vám něco (co jste prostě měli vědět) uniklo. Nesestříhaná verze třeba bude působit ucelenějším dojmem, protože je jasné, že Scott se toho do filmu snažil vložit co se dalo (bitvám měl být věnován určitě větší prostor), ale kino verze je zkrátka pro mě mírným zklamáním a proto "jen" za 6/10.
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
3
Jak natočit film o velkém muži v éře dekonstrukce velkých mužů? Ridley Scott říká, že Napoleon byl komplexní osobností s bohatým životem, a proto si pro film musel vybrat nějaký výsek. Přijde mi, že chtěl Napoleona rámovat Josefínou, což se může zdát zvláštním rozhodnutím, ale osobně nepotřebuji další oslavný film a taky si dovedu představit, že by to fungovat mohlo. Zprvu se zdá, že Napoleon válčil a dobýval Evropu, aby si vykompenzoval, že nemohl dobýt Josefínu anebo že na ní chce dělat dojem svými úspěchy, zatímco ji to nechává poměrně chladnou, ale přesto ho hodlá využít jako prostředek k obnovení svého postavení, které s revolucí ztratila. V tomto zvláštním vztahu hraje Napoleon poněkud submisivní roli, což ho, zdá se, vzrušuje a mě to poměrně bavilo.
Otázkou pak samozřejmě je, zda byl Napoleon opravdu takový simp...

Během prvního italského tažení začal Napoleon slýchat fámy, že mu byla Josephine v jeho nepřítomnosti nevěrná. Popíral tyto fámy dokonce i před sebou samým a jeho dopisy byly v reakci ještě vášnivější: 
21. listopadu 1796 Jdu spát se srdcem plným tvého rozkošného obrazu... Nemůžu se dočkat, až ti dám důkazy své vroucí lásky... Jak bych byl šťastný, kdybych ti mohl pomoci při svlékání, malé pevné bílé ňadro, ta rozkošná tvářička, vlasy svázané do šátku a la kreolština. Víš, že nikdy nezapomenu na ty malé návštěvy, víš, ten malý černý les... Políbím ho tisíckrát a netrpělivě čekám, až v něm budu. Žít v Josephine znamená žít na Elysejských polích. Polibky na tvá ústa, oči, ňadra, všude, všude." Zatímco on hlásal, jak chce tisíckrát políbit její malý černý les, ona byla orána Chadem.

Pokud chtěl Ridley pokračovat v britské tradici zesměšňování onoho velkého Francouze, tak já s tím principiálně nemám problém. V jeho podání vskutku je Napoleon za šaška, který by rád byl velikánem, ale občas mu to nějaký trapný moment zhatí a Phoenix opravdu umí skvěle zahrát nejistého mamlase (viz Beau is Afraid nebo I'm Still Here). Já se rád zasměju a ač film nabízí pár směšných momentů, tak není ani na tomto aspektu pořádně založený. Později má jejich soužití jinou podobu, oba k sobě naleznou nějakou cestu a ač ten vztah zůstává poněkud toxický, tak mu oba něco obětovali a Josefína s ním být, zdá se, chce. Tím ovšem poněkud odpadá onen směšný aspekt, což by nebyl takový problém, kdyby to bylo něčím kompenzováno, jenže vyprázdněnost filmu tkví v tom, že je příliš rozkročený mezi politiku/kariérní růst, válčení a milostný vztah, který ovšem moc nefunguje, protože postavy nejsou dostatečně psychologizované, oba herci mezi sebou nemají žádnou interesantní dynamiku a Vanessa Kirby nejspíš roli Josefíny dostat neměla, protože si s ní moc dobře neporadila. Přijde mi, jakoby Ridley Scott neměl jasnou vizi a nevěděl, co chce přesně odvyprávět. Film je příliš zkratkovitý a úsečný...
Možná to ale věděl lépe než jak to vypadá, ale musel toho mnoho vystřihnout. Původně totiž říkal, že plánuje director's cut o 4h stopáži a diváci theatrical cutu vyčítali, že nejspíš příliš mnoho zůstalo na podlaze střižny a že film působí nedodělaně, což nyní potvrzuji, protože jsem si několikrát všiml, že postavy reagují na něco, co se mezi nimi odehrálo, ale my jsme to neviděli. Já dosud čekal na plnou verzi, ale 3,5 měsíce po kino premiéře již není o rozšířené verzi filmu řeč, ačkoliv film už vyšel i na Apple TV+.

Tak jako tak je to špatně a RS si podle mě schovívavost nezaslouží. Buď si má lépe rozmyslet, o čem chce točit, anebo si má lépe rozvrhnout, jestli se mu kýžený obrázek vůbec vejde na plátno. Ve svých letech a po svých zkušenostech by v tom takhle selhávat nemusel. Když se ale podíváme na nějaké rozhovory s Ridleym, tak je zřejmé, že he doesn't give a fuck a je to součástí jeho kouzla. Možná ale, že kdyby se víc staral, tak by na jeden jeho povedenej film nepřipadalo pět blbých.

Myslím, že ti, kdo o Napoleonově životě nic neví, z toho filmu nic mít nebudou. Ti, kdo Napoleona obdivují, budou nejspíš frustrovaní a ti, kdo do té látky tak zainteresovaní nejsou, budou jenom neuspokojení nebo znudění.
Motinski
Motinski
7 727 bodů
6
K filmu mám viacero výhrad, začnem ale pozitívami. Joaquin Phoenix mi hlavnú postavu predal. A to som čakal trochu iný typ charakteru, no zvykol som si rýchlo. Všetky bojové scény boli nádherne natočené, dianie na bojisku prehľadné a hudba v pozadí dodala ten správny efekt nelútostneho zabíjania. Zájsť do kina sa oplatilo hlavne kvôli nim. Bitka pri Slavkove je fantastická, ale to napovedali už trailery. Keďže som spomenul hudbu, premostím ňou k negatívam. Nie úplne mi sadla pri osobných scénach mimo vojnových konfliktov. A to sa mi stáva v historických drámach málokedy. Okrem Napoleona a Jozefíny som nenašiel žiadnu inú výraznú postavu, fakt ani jednu. Ich zložitý vzťah nie je natoľko pútavý aby utiahol pomalé pasáže, dialógy škrípu a občas mi vadilo aj nasvietenie scén. (hlavne v interiéroch) Striedanie farebných filtrov celkovo dosť rušilo. Ridley Scott vie čo chce divákovi povedať, no tu jasne ukazuje že director's cut prospeje a pridá množstvo momentov ktoré pre komplexnosť chýbajú. Aby som to uzavrel, Napoleon je poctivý veľkofilm, mimo stretov armád ale ponúka mdlé scény, občas lacnejší vizual (vpád do Moskvy) a pachuť nenaplneného potenciálu. Pri 158 minútach som sa ale nenudil a zvládnem aj rozšírenú edíciu. Dokonca sa na ňu aj teším.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
4
Nudný, nezajímavý, z větší části chaoticky vyprávěný film s ojedinělými povedenými scénami, který: a) se do značné míry rozchází s historickými skutečnostmi; b) není schopen se důsledně a do hloubky držet nějakého (jakéhokoli!) tématu či alespoň dějové linky; c) si s až zarážející perverzitou libuje v kýčovité přepálenosti davových (bitevních) scén, u nichž jsem si občas říkal, že jde o nepovedenou parodii na Hru o trůny... Mezi Scottovým Napoleonem a mnou jako divákem byla po většinu času neprostupná stěna; nebyl jsem schopen prohlédnout režisérův záměr, napojit se, necítil jsem žádné emoce, esteticky mě film hlavně rozčiloval... Dlouho jsem nesledoval takto ambiciozní film s takovou lhostejností, bez jakéhokoli zážitku. Po skvělém Posledním souboji a ucházejícím Klanu Gucci Scottův velmi překvapivý kvalitativní sešup...
VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 731 bodů
5
Viděna režisérská verze, ale i tak mi to připadalo jako do značné míry promarněná příležitosti. I když to trvalo přes tři hodiny, tak se mi zdálo, že toho dost chybí. O Napoleonovi a jeho pohledu na svět se moc nedozvíme, o historických událostech také ne (film reprodukuje množství dávno vyvrácených mýtů a vytváří nové). Nerozumím těm, co tu mluví o epických bitvách, vojevůdci mluví se o desítkách až stovkách tisíc vojáků a pak se tam mydlí několik stovek, v lepším případě pár tisíc lidí v nějakém údolíčku. Že bojiště u jihomoravského Slavkova jsou obklopena horami jak někde v Krkonoších je už jen taková malá zkažená třešnička na nepovedeném dortu.