Napoleon

69%
Napoleon
Očekávaný velkofilm Ridleyho Scotta mapující osudy jednoho z největších vojevůdců a zároveň stále kontroverzního Napoleona Bonaparteho. Po vrcholných snímcích Abela Gance či Sergeje Bondarčuka své převyprávění přináší i kultovní britský režisér, který se ve filmu vrací ke svým filmařským kořenům, kde nechává na odiv malebně komponované velké celky, komplikovaně inscenované davové scény a dobovou autenticitu. V titulní úloze s Joaquinem Phoenixem vykresluje Napoleonův nástup k moci a třaskavě komplikovaný vztah s císařovnou Joséphine de Beauharnais, jejíž perspektivou příběh vypráví. Snímek nejdříve poputuje na velká plátna, načež se přesune na streamovací platformu Apple TV+.



Recenze: Napoleon

Kinobox.cz
60%

Jako satirizovaný portrét cílevědomého člověka, jehož život vyčlenil specifickou odrůdu komplexu ze souboje tělesné indispozice s egomaniactvím, prodloužená verze Napoleona příliš nerozvíjí motivy přítomné v sestřihu pro kina. A coby učebnice dějepisu je s nabobtnalou stopáží místy podobně úmorný jako školní výklad, který však vypráví souvisleji. Ve více ohledech jde o pozoruhodně koncipovanou a nezvládnutou prázdnotu.

Kinobox.cz
65%

Nejedná se o kandidáta na film roku, ale ukojit zvědavost je na místě. I když je možná zodpovědné doporučit trpělivost, než bude uvedena režisérská verze. Ta by mohla napravit dojem uspěchanosti a neúplnosti. I když dočkat se na konci recenze rady vynechat v zájmu dosažení silnějšího zážitku návštěvu kina, je docela tragédie.


Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Jak si u většiny seriálů stěžuji na délku, tak Napoleona nejvíce sráží jeho zkratkovitost. Shluknout nejdůležitější části jeho života do dvou a půl hodin je prostě málo a Napoleon, tak působí jako série nerozvinutých epizod. Tuhle je několika minutová bitva, támhle manželské problémy a tuhle politické trable. Napoleonova osobnost je pouze načrtnutá, stejně tak jeho životní láska Josefína a jejich vztah, kde není jasné jestli je vypočítavý, vhodný nebo osudový. Pokud by se Ridley Scott zaměřil na dvě nejzásadnější bitvy (Waterloo, Slavkov) a jeho manželský život a poutě po Rusku dal bokem, možná by by výsledný dojem intenzivnější a dokázal by osobnost největšího vojevůdce vykreslit lépe. Přes všechny výtky je Napoleon velkolepý, příjemně staromilský a jako druhý dokazuje, že filmoví veteráni mají více skillů než o generace mladší filmaři. Phoenix standardně strhující...
Pete69
Pete69
32 609 bodů
9
Tento velkofilm dostává docela kapky a většina od něj čekala více.. ja jsem však nad míru spokojen. Filmy Ridleyho Scota prostě můžu. Čekal jsem vyvážený mix mezi životopisem Napoleona a řádnými bitvami a poslední třetina to dovyvážila k mé spokojenosti. Skvělé kostýmy, lokace a fenomenální bitevní scény při kterých mi běhal mráz po zádech. Herecké výkony parádní.. nemohu jít pod 90%.
Spooner
Spooner
15 878 bodů
8
Asi bych si dal hned tu režisérskou verzi. Ridley Scott pořád nezapře své nepopiratelné řemeslo a servíruje opravdu velkolepou historickou podívanou, co si žádá velké plátno a člověku je při sledování líto, že podobné žánrové opulentní fláky se do kin nehrnou častěji. Režijní veterán dodává výtečnou dobovou atmosféru se špičkovou výpravou, nádhernými záběry a dle očekávání strhujícími bitvami, jež jsou navíc hezky různorodé a každá z nich zaujme něčím jiným. Joaquin Phoenix tu podle očekávání předvádí další naprostý herecký koncert a dokáže výtečně prodat Napoleonovu nekompromisnost a touhu po moci, ale také zranitelnost a jistou tragikomičnost. A Vanessa Kirby mu zdatně sekunduje. Shrnout Napoleonův život od vzestupu až do jeho samotného konce byl ovšem na dvouapůlhodinový snímek až příliš ambiciózní a dalo by se říci, že až takřka nesplnitelný plán. Režisér jako by se první polovinu nemohl rozhodnout, zda chce natáčet více o vojevůdcově vztahu s Joséphine či jeho politických ambicích, je rozkročen někde uprostřed a ani v jedné z rovin kvůli tomu nedokáže být patřičně silný. A navíc je zde citelně znát, že se opravdu hodně střihalo, řada událostí je tu jen zkratkovitě naznačena, vedlejší postavy přijdou a zase tiše zmizí a celkově má divák pocit, že mu zde toho hodně chybí. Ze značné části tak Napoleon působí jako rychlý přehled dějinnými událostmi Francie, širší kontext pro pochopení jednání ústřední postavy však často chybí. Až v závěrečné hodince jako by si roztříštěný styl konečně sedl a příběh začal po scenáristické i emoční stránce přeci jen daleko lépe fungovat a vyprávění okolo Napoleona i jeho velké lásky se podařilo solidně zakončit. Napoleona se ale v kinech rozhodně vyplatí vidět, dokáže vás v několika pasážích strhnout a o žádnou Ridleyho prohru se určitě nekoná. Na druhou stranu, režijní matador už natočil mnohem komplexnější a kompaktnější podívané a je cítit, že zde onen director´s cut opravdu nebude od věci.


Dodatečné informace

Původní název:
Napoleon (více)
  • USA Napoleon
  • USA ナポレオン
  • USA Đế Chế Napoleon
  • USA Napoleão
  • USA Napóleon
  • USA Napoléon
  • USA Napoleón
  • USA Napoleonas
  • USA Napolyon
  • USA Ναπολέων
  • USA Наполеон
  • USA 士兵行囊
  • USA 拿破崙
Premiéra v ČR:
1. 3. 2024
Distributor:
Falcon
Země původu:
USA, Velká Británie
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
165 mil. USD
Tržby:
220,6 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Napoleon je dostupný s českými titulky

Podobné


Powered byJustWatch

  • Bitva u Slavkova se odehrála poblíž Prateckých výšin, což bylo mírně vyvýšené místo. Napoleonova vojska však byla zpočátku rozmístěna za těmito výšinami, takže se spojencům (ruským a rakouským silám) zdálo, že Francouzi jsou v nevýhodě. Napoleonův úspěch u Slavkova byl spíše výsledkem strategického manévrování a klamu než přímou výhodou získanou z držení vyvýšených míst.
  • V jednu chvíli je Napoleon viděn, jak čte noviny s názvem The Times of London. Takové noviny neexistují a nikdy neexistovaly. Jmenují se prostě The Times. Napoleonovy noviny mají navíc na titulní straně bannerový titulek a zprávy. Titulek, jak je dnes chápán, byl zaveden až více než sto let po Napoleonovi a Timesy až do šedesátých let 20. století přinášely na titulní straně pouze malé inzeráty.
  • Neexistují žádné historické důkazy o tom, že by Napoleon během rozvodu Josefínu fyzicky udeřil. Ačkoli jejich manželství čelilo problémům a Napoleon se nakonec v roce 1809 rozhodl s Josefínou rozvést kvůli její neschopnosti zajistit mu dědice, neexistují žádné záznamy o tom, že by mezi nimi během tohoto procesu došlo k fyzickému násilí. Rozvod byl politickým rozhodnutím, k němuž Napoleona vedla touha po mužském dědici, který by zajistil jeho dynastické ambice. Josefína a Napoleon udržovali po rozvodu relativně přátelský vztah a nadále si dopisovali. Navzdory konci jejich manželství neexistuje žádný věrohodný historický pramen, který by potvrzoval tvrzení, že Napoleon Josefínu během rozvodového řízení fyzicky týral.