Recenze filmu Chudáčci

80%

Komentáře a recenze 72

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Yorgos Lanthimos je svůj a bylo by asi zajímavé vidět, co se mu děje v hlavě. Chudáčci můžou působit jako jeho nejpřístupnější film, ale stále je to čistokrevný art a ne mainstream. Hlavním bodem je zde téma sexuality, které je prezentováno do příběhu někde na rozmezí Střihorukého Edwarda a Frankensteina. Film je odvážný a milovníci Emmy Stone (která zde popravdě není moc atraktivní) si přijdou na své a užijí si hromady sexu i nahoty. Pořád jsou ale Chudáčci od tvůrce Humra a to je důležité si uvědomit, protože vydržet toto audiovizuálně náročné, nepřístupné a dvě a půl hodiny dlouhé dílo, není jednoduché ale zároveň si divák odnese neobvyklý a neopakovatelný zážitek.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
9
Wow !! To by klidně stačilo.. 90%. Šokující snímek, ve kterém žena s mozkem dítěte objevuje svět a to hlavně po sexuální stránce. Novodobá Frankensteinka ve fantasy světě, který není přepálený a je blízký tomu našemu. Je to trošku oplzlé, šokující, nádherné pro oko, film chvílemi balancuje na hraně soft porna a vše jasně po herecké stránce diriguje Emma Stone. Marc Ruffalo a Willem Dafoe rozhodně celkovému dojmu z filmu svými výkony také velmi pomohli. Velká paráda.
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
8
Největší a nejvstřícnější krok Yorgose Lanthimose směrem k mainstreamu, v němž si ale pořád zachovává kus sebe a zůstává na pomezí mezi diváckou přístupností a surrealistickou poetikou.. Chudáčci jsou unikátní náhled běžného diváka do artovějších vod, v nichž se většině líbit bude, jelikož v umění často platí, že když nechápeš, tak se tvař, že je to událost.. V pořadí již režisérův osmý celovečerní film, který je největší reklamou na něj samotného a může přimět řadu lidí se vrátit k jeho starším kouskům a docenit jeho cestu z výjimečného řeckého tvůrce až na pole celosvětově předního režiséra. A podruhé v řadě, po Favoritce, jde o Lanthimosův kousek, na němž si smlsne jak Akademie, tak konečně i divák.. Chudáčci jsou jeden z nejzajímavějších filmových kousků minulého roku a vlastně v nich vidím i potenciál nějakého vývoje, který nastane až se v divácích snímek uleží.. Finanční odměna Lanthimosovi za ty kriticky ceněná díla mu dovolila natočit opravdu vytříbený kousek. A přitom stačí se opřít o Frankensteina Mary Shelly a napodobit řadu Verneovských trademarků.. Příběh vědce Goodwina Baxtera, který od mala toužil změnit svět a dostát vědeckého pokroku i za ceny řady neetických a nekonvenčních metod. A jeho vrcholným kouskem je vývoj Belly Baxter, oživlého ženského těla sebevražedkyně s příměsí mozku novorozence. Naskytuje se tak cesta plná střetů jejího nevyvinutého a nezkaženého uvažování s opravdovým světem, který vidí Bellu jako dospělou atraktivní ženu. A co víc si přát než dobrodružství v němž okusí skutečný svět se všemi krásami, v němž ji občas zneužije její sexuálně nenasytný průvodce, jemuž Belliina dospívající naivita s příměsí dospělé krásy neunavujícně imponuje.. Životní výkon Emmy Stone v roli tělem klamající Belly Baxter, která po právu letí za druhou oscarovou soškou. A přece takovou hereckou exhibici, v níž si hereččina ňadra diváci do detailu zapamatují, musí kritici právem ocenit.. Kompromis náročnějších a standardnějších diváků je vyvážen především humorem, který vliv autorské vize dělá ze, podle mě, samo osobě stojícího sci-fi kousku černou komedii. Současně ale degraduje postavy do standardních charakterních oblouků, které podtrhává opřením se o společenské otázky rovnosti pohlaví a sexuálních menšin.. Na jednu stranu spíše znepokojující podívaná o pochopení svojí role ženy a možnostech prozkoumávání vlastního těla, zatímco současně i jakási coming out of age cesta za oceněním svého rodného krbu.. Chudáčci vládnou feministickou poetikou, kterou skrývají do svého stylizovaného světa, který režisér několikrát rozhodí svým umělečtějším pokusem, jen aby diváka udržel ve střehu a zdůraznil, že nejde o pouhou modernizaci Frankensteinova monstra.. Jedinečný zážitek, který dokáže diváka zaháčkovat i v docela náročnější stopáži, při níž jen minimálně přešlapuje na místě, a kde se nerozvíjí příběh, naopak dává ochutnat svojí mocné vizuální stránce.. Škoda závěrečného twistu zodpovídajícího Belle na otázky ohledně jejího původu, který leč tady pro uzavření příběhu být možná i musel, tak stejně malinko vzal filmu vítr z plachet.. Chudáčci ale moc dobře vědí, co dělají a cíleně pokaždé tnou do svých témat, které jen nenahazují, ale po celou dobu šikovně prohlubují a rozvíjejí.. Bohatá, nápaditá a pořád odvážná ochutnávka z toho nejlepšího za poslední dobu, která toho má v sobě možná tak moc, že napoprvé ji ani nejsem schopný dostatečně docenit. Ale vážím si toho a Chudáčky by nikdo neměl vynechat! /viděno v kině/ 80%
Wally007
Wally007
9 625 bodů
10
Neuvěřitelný film...a to v dobrém.. Fakt jsem nevěděl do čeho jdu a co mne čeká, ale byl jsem uchvácen.. První, co vás praští do očí jsou ty kulisy a barvy, jak z filmů Karla Zemana, pak příběh, který je asi spíš takové komediální pornosatira, která mne neurážela, ale naopak hodně bavila a v neposlední řadě herecké výkony Marka Ruffala a především Emmy Stone...v jejím případě je Oskar v pravých rukách! Normálně bych dal 4*, ale Emma to vytáhla na tu pátou... 👍 Super!
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
8
Dr. Godwick Baxter je variací na Dr. Frankensteina a protagonistka filmu, Bella, je variací onoho slavného monstra, které je možná lidštější než normální lidé. Vzhledem k tomu, jak jí doktor přivede na svět, tak má zprvu mentalitu dítěte, ale dělá rychlé pokroky vzhledem k tomu, že film chce vyprávět o dospívání, objevování a vyrovnávání se s traumaty. Bella je zprvu držena doma, ale pak uteče/odjede za dobrodružstvím a poznáním s milencem, zatím co nechá svého nastávajícího čekat. Všichni 3 herci, jenž mají ve filmu nejvíc prostoru jsou skvělý. Emma Stone skvěle hraje rychle se mentálně měnící protagonistku a role si od ní jistě žádala odhodlání. Druhý největší prostor na plátně má asi Mark Ruffalo, který zde zajebal možná nejzábavnější roli své kariéry. Chudáčci se přirovnávají k Barbie kvůli stejnému tématu ženy, která poznává nějaký jiný svět, díky čemuž dospívá k nějakým přesvědčením a na té cestě ji chvíli doprovází zhrzený milenec. Ken fungoval v podání Ryana Goslinga i zde v podání Marka Ruffala. Třetí velkou roli hraje můj oblíbenec, Willem Dafoe, který ztvárňuje doktora a otce - onu variaci na Frankensteina. Jeho prostor na plátně je však možná rovný s postavou zaslíbeného manžela, kterého zahrál ucházejícím způsobem Ramy Youssef. Většina herců je skvěle obsazená a svou roli zahráli dobře. Snad ještě vedlejší postava cynika, který protagonistku přivede k dalšímu poznání, je v podání Jerrod Carmichael dost herecky vyprázněný. Tyhle dvě castingové volby se podle mě moc nepovedly, ale naštěstí jsou jenom dvě a nemají tolik prostoru. ___Ač jsou Poor Things art house a Lanthimos je součástí podivné řecké vlny a Humr nebo Špičák na vás mohli být trochu "moc", tak jeho nového filmu se "bát" nemusíte, protože je velmi zábavný. Jeho předposlední film, Favoritka, už byl širšímu publiku nakloněnější svou zemitostí, čitelností, uchopitelností a menší subtilností... Chudáčci navazují na Favoritku tím, že sex (resp. objevování sexuality) hraje v příběhu silnou roli, ale i nějakými stylistickými prvky, ačkoliv celkový styl je jiný, ještě okázalejší, což je dáno celkovou fantaskností světa (steam punk, pohádka, old school horror), v němž se příběh odehrává, jako i tou inklinací k rokoku, které se projevuje v setech ale i v lehce manýristickém přístupu. Herci ve filmu hodně prcaj, film baví výjevy různých zkřížených zvířat a tvůrci točili na různé objektivy a světlo-citlivé materiály, díky čemuž je film velmi vizuálně různorodý, obecně hravý. Ač to může působit lehce lacině, tak na mě to furt dost dobře fungovalo, protože v zásadě oceňuju, když se mě tvůrce snaží i bavit a zde to mělo nějakou uměleckou úroveň, většinou i nějaký smysl (B&W scény se nachází na začátku filmu, kdy je protagonistka držena v domě, mimo nebezpečí a dobrodružství. Když v tuto dobu ale její otec odhaluje, jak ji přivedl k životu, tak třeba scéna znovuzrození a pak další scény filmu odhalující "barvy" a mnohosti života jsou natočeny na barevně sytější ektachrome film. Je ale pravdou, že jedna scéna ze začátku filmu, kde doktor vede přednášku a protagonistka v ní nevystupuje, je rovněž černobílá...).___POZNATEK: Asi ve 48 minutě filmu, kdy protagonistka už utekla z domu a prozkoumávala ulice cizího města, se následně dostala na nějakou terasu, kde se jí (i nám) ukáže výhled na fikčního steampunkového digi-město, a protože na tom nedělal Villeneuve s blockbusterovým rozpočetem, tak to vypadá hnusně a kýčovitě. Protagonistka chvilku udiveně kouká na digitální panorama a pak se na místě zeblije, což mi od tvůrců přišlo sympaticky sebeironické.
Motinski
Motinski
7 733 bodů
8
Zjavenie ktoré som si v kine vychutnával plnými dúškami. Výprava je nádherná, plná farieb, nevšednej kompozície a kamera správne podivná a jedinečne pasujúca k celkovému tónu. Rozbeh a vlastne celú prvú polovicu hodnotím ako veľdielo v rámci art bizaru. Polovica druhá už obsahuje pasáže čo ma až tak nebrali, dej prešľapoval na mieste a z hercov mi nie úplne sadol Mark Ruffalo. Dafoe predvádza stopercentne odovzdanú robotu, no ajtak všetkých tromfla Emma Stone. Najlepší herecký výkon roka, soška Oskara povinná bez debaty. Poor Things je omamujúci klenot, umelecký zážitok a film ktorý ma vedel rozosmiať, šokovať aj nechať v nemom údive. Geniálne dokázal rozobrať kvantum silnejších tém a ubehol expresne rýchlo ajkeď má cez dve hodiny. Obrazu som sa nevedel nabažiť, hudba je odzbrojujúca a nebyť pár slabších momentov tak s 5* neváham. Veľmi skoro si chcem dať repete. (verím že to plné hodnotenie potom aj dám) Má to gule, má to presah, má to šmrnc. Originalitu, veľa sexu a Emmu Stone. Odporúčam.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
8
Film za filmem postupuje Lanthimos směrem k mainstreamu, činí tak ale naštěstí jen velmi pomalými a obezřetnými krůčky. Chudáčci jsou jeho rozhodně nejpřístupnější a nejdiváčtější film, i když tomu první čtvrthodina nenasvědčuje. Po bizarním úvodu se však rozjede poměrně čitelný a předvídatelný coming of age příběh, který pracuje s tématem ženské emancipace v převážně mužském světě bezesporu svěžím, zábavným a vrcholně filmařským způsobem. 
Emma Stone jako muži obletovaná, zneužívaná i sexualizovaná Bella zde předvádí výkon na hranici fyzických možností a v superlativech lze hovořit i o kameře Robbieho Ryana, často využívající rybího oka k významotvorné deformaci obrazu. Dospívání Belly a její procházení životními obdobími se nevyhne občasnému přešlapování na místě, závěrečnému aktu trochu spadne tempo a zmíněná přístupnost se odráží i na doslovnosti, s níž jsou chytré myšlenky podány. To jsou však jen relativně drobné problémy u skvělého a černohumorně zábavného snímku, jemuž se velmi působivě daří vybalancovat lákavé atrakce s artovými přesahy.
celticek
celticek
5 916 bodů
6
Frankenstein, steampunk, fisheye a Nymfomanka. Bizár z toho stříká. Emma Stone podala výborný výkon, připomnělo mi to Růži pro Algernon. Proměna z dítěte v dospělou ženu zvládla skvěle. Kamera rybím okem je někdy až otravná, o "kukátku" se ani nebavím. Kostýmy a masky jsou super, stejně tak celé prostředí, ve kterém jsem zase viděl Burtona. Dobrý byl i Defoe a můj oblíbenec Ruffalo. Dialogy taky cajk, nebude to o jednom zhlédnutí, zajímavý snímek. Pro mě ale rozporuplný, má to opravdu hodně vrstev a poloh. Sexuálních:) Nicméně - zase něco atypického & kvalita tam zkrátka je.
kubas369
5 377 bodů
8
7/10. Můj třetí film od Lanthimose a je jasné, že má brutálně zhýralou mysl a nebo není z našeho světa a svými filmy studuje člověka, vlastně nevím co je více znepokojující. I přes fascinující vizuál a herecké výkony na hranicích příčetnosti musím konstatovat, že mi je s toho fyzicky zle.
blackkocour
blackkocour
5 025 bodů
8
Čím mě ten řecký Gyros Lanthimos už může překvapit? Osobně jsem bizarním filmům, které mají uměleckou hodnotu, ať už trochu nekonvenční dal šanci, a tady jsem stopoval minuty, kdy Chudáčky vypnu, a bylo to skoro po závěrečných minutách. Pokud vezmem něco z řeckých bájí nebo legend, tak Promethea a jeho vážnost, Afroditu jako největší kurvu na hoře Olymp, a boha Érekce, teda Eróse, a vyjde z toho prkenná podlaha Emma Stonová, jako Bella Baxterová. Co má v hlavě doslova nasráno, a všechna prolitá krev jí netýká do mozkové šediny, nýbrž do kundí štěrbiny, a zahrává notoricky oskarově katolickou školačku z porna vážně ukázkově, a taky abychom zjistili, že režisér má v posteli nedořešené matčino-ešus. Pak se zjeví Mark Raffaelo, a tam začíná pravá bašta. Začíná cesta kolem světa, a pokud víte co mám na mysli, ano odhalí se všechno, co legálně všichni budou akceptovat, a nemusíme pornoherečky pohrdavě nazývat kurvama za peníze, protože každý si chce zahrát ve filmu řeckého Polanskiho. Na jednu stranu, kolik postelových scén se dá narankovat od kurevníka Paula Varhovena nebo labužníka Kubricka, když to celé se dá napěchovat do jednoho tsatsiky gyrosu? Příběh se doslova umrdá k smrti, a aby to nebylo jen o tření medu na pinďoura, film byl o víc snesitelnější než incestní Špičák nebo Humr, ale i ten posvátný jelen byla sračka. Každopádně, moralizování padá do kolem, Chudáčci jsou zajímavým eposem o moderním zpracováním Frankensteinovy dcery, otázky na tělo a vzájemného objevování, a jestli se potěšení dá definovat jen sexuálně, nebo mnohem hůře. A Emma Kamenová byla šukující. Kámošova reakce - prostě, se tam furt mrdá.