Last and First Men

68%
Last and First Men

V daleké budoucnosti se lidská rasa ocitá na hraně zániku. Z její bývalé slávy zbývají už jen osamělé a surreálné monumenty, které vysílají naléhavá poselství do prázdnoty vesmíru. Jediný, posmrtně dokončený film vlivného islandského skladatele Jóhanna Jóhannssona je originální audiovizuální hypnotickou sci-fi básní, ve které se reálné brutalistní betonové ornamenty mění ve zneklidňující objekty z daleké budoucnosti. Kontrastní černobílé záběry 70mm IMAX kamery Sturly Brandth Grøvlena ve spojení s majestátním minimalismem Jóhanssonovy hudby mění film v unikátní zážitek mimo povědomý čas a prostor. (Artcam Films)




Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Vizuálně opojné ale brzy dost jednotvárné obrazové dílo od před časem zesnulého filmového skladatele Jóhanna Jóhannssona.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
2
Kdyby tento film měl být způsob, jak nás zkontaktovali poslední lidé z budoucnosti, tak by to asi moc nefungovalo. Většina lidí by u toho asi usnula. Je to takovej ten typ filmu, u kterýho se dá dělat i něco jinýho. A to jsem taky dělal, protože koukat na to byl trochu ztracený čas - černobílé obrazy betonových geometrických objektů a ponuré krajiny se po chvíli okoukají a vizuální stránka mi přišla úplně zbytečná. Ale může to klidně dobře posloužit jako uklidňující relaxační hudba, klidně i s tím komentářem. A ten je hodně sci-fi, obdivovat se dá představivost Olafa Stapledona, který už v toce 1930 měl takhle rozvinuté fantastické myšlenky. Hlas a přízvuk Tildy Swinton zní taky docela futuristicky, hlavně v kombinaci s dost složitým anglickým jazykem, se slovy, která se často nevyskytují. A pak je tu Jóhannssonova hudba, která jediná mě úplně odvařila. Né že bych byl nějakej fanda ambientu, ale jako podkres k čemukoliv je to sen. K čemu ale pak obraz, když by mi stačil zvuk? Jako filmové dílo proto hodnotím takhle nízko, protože mít super audio a zbytečné video, to je špatnej mix.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
6
O lidech bez lidí. Jóhann Jóhannsson se dva roky po smrti dočkal celovečerního režijního debutu. Jeho klasicky gradující ambient se totiž spojil s černobílými, pomalu rozpohybovanými záběry na jugoslávské památníky druhé světové války. Připojte k tomu hlas Tildy Swinton, vyprávějící zhuštěnou verzi novely Olafa Stapledona z 30. let, a máte opravdu poctivý festivalový art. Načrtnutý filosofický příběh o vzkazu z budoucnosti je sám o sobě zajímavý, v kombinaci s Jóhanssonovou hudbou i skutečně poutavý, ale osobně jsem si nenašel cestu k vizuální stránce. Kontrastní záběry 16mm kamery jsou až příliš abstraktní, zaměnitelné a nezkoordinované s předkládanou litanií nad osudem lidstva, takže kýžený vzletný a zároveň zúzkostňující efekt se v dostatečné síle nedostavil.

Dodatečné informace

Původní název:
Last and First Men (více)
  • Island Last and First Men
  • Island Last and First Men – Die letzten und die ersten Menschen
Premiéra v ČR:
23. 9. 2021
Distributor:
Artcam Films
Země původu:
Island
Čeština:
Last and First Men je dostupný s českými titulky
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné



  • Stavby zobrazené ve filmu se nazývají Spomeniks. Jedná se o bývalé jugoslávské pomníky a památníky z druhé světové války, které se stavěly od roku 1945 až do 70. let 20. století. Jejich architektonický styl se nazývá brutalistický, který využívá minimalistické konstrukce a klade důraz na surové stavební materiály a konstrukční prvky před dekorativnějšími typy designu. Byly objednány a navrženy mnoha různými významnými sochaři z této oblasti. Od jugoslávských válek a rozpadu Jugoslávie na počátku 90. let 20. století byly většinou opuštěny.
  • Celovečerní režijní debut skladatele Jóhanna Jóhannssona. Předtím režíroval krátký film End of Summer (2014) o Antarktidě.