Matt Damon jako bájný Odysseus na cestě z padlé Tróje, jehož opětovné setkání s manželkou Penelope oddalují šlamastiky s Kyklopem nebo svůdnými sirénami? Režisér Christopher Nolan má konečně Oscary a v merku navíc kolosální adaptaci Homérovy epické básně Odysseia, kterou mu studio Universal po famózních výsledcích životopisného Oppenheimera velmi štědře pojistí. Výpravný historický snímek plný známé mytologie v desetiletém dějovém rámci má být vůbec nejdražším v režisérově bombastické kariéře, rozpočet 250 milionů dolarů značně překonává poslední projekt a konkuruje podobně nákladné komiksovce Temný rytíř povstal.
Články 93
Můžete jej obsadit do čehokoli a vždy máte jistotu, že herecký atribut vašeho projektu bude proklatě vysoko. Newyorský rodák Denzel Washington, magazínem New York Times roku 2020 zvolený nejlepším hercem století, nezná výkyvy a ladně kombinuje divadelní vystupování s cool charismatem stříbrných pláten, kde za půlstoletí trvající kariéru dokázal snad všechno. Držitel dvou Oscarů a dalších sedmi hereckých nominací nejnověji strhnul jako politický intrikář Macrinus ve druhém Gladiátorovi, má před sebou přechod Alp jako vojevůdce Hannibal a možná nekončí s akční sérií Equalizer. Připomeňme si sedm filmů, v nichž své unikátní renomé tvaroval nejvýrazněji.
Internet několik měsíců dumal na tím, co dalšího si Christopher Nolan přichystá po oscarových sklizních životopisného Oppenheimera. Divoké zvěsti přisuzovaly režisérovi Dokonalého triku a Interstellaru debutový hororový příběh nebo futuristický akční film o pilotovi helikoptéry. Pravda je ale úplně někde jinde. Projekt s premiérou v roce 2026 dle Universal Pictures nese název The Odyssey a bude velkolepou adaptací Homérova starověkého eposu, točenou různě po světě s novou imaxovou technologií. V hlavních rolích se objeví Matt Damon, Anne Hathaway, Zendaya či Tom Holland.
Christopher Nolan je největším režisérem světa a jen co vyšlo najevo, že v jeho novém projektu uvedeném roku 2026 zazáří Matt Damon, už se rojí spekulace o utajovaných detailech kolem příběhu i žánru. Podle některých se autor oscarového Oppenheimera či sci-fi Interstellar chystá natočit horor, jiní vytahují inspiraci klasickým britským seriálem a ty nejnovější spekulace, do nichž se vkládá zatím nejvíc důvěry, zmiňují rozsáhlé terénní přípravy na futuristický akční příběh ve stylu pozapomenuté klasiky Létající oko (Blue Thunder) z roku 1983.
Takhle nějak by si mnozí představovali příští bondovku. Cary Fukunaga, režisér labutí písně agenta 007 Daniela Craiga Není čas zemřít (No Time to Die), natočí filmovou adaptaci románu Krev na sněhu od krále severských kriminálek Jo Nesba. V hlavních rolích se dle webu Deadline objeví Tom Hardy a Aaron Taylor-Johnson, kteří dlouhodobě patří k favoritům na převzetí úlohy agenta ve službách Jeho Veličenstva. Johnson byl dokonce jeden čas spojovaný s oficiální nabídkou, z čehož nicméně záhy sešlo.
V Las Vegas jako každoročně probíhá CinemaCon, což mimo jiné znamená příliv zpráv o promítaných trailerech či klipech z očekávaných filmů, potažmo i rozhovorů s přítomnými tvůrci. Možná nejvíc pozornosti si zatím uzmula dlouho připravovaná sci-fi Mickey 17, kterou natočil režisér Parazita (Parasite) Bong Joon-ho. V té Robert Pattinson (The Batman) coby postradatelný kolonista opakovaně umírá při riskantních vesmírných misích a futuristická kopírka lidského těla jej přivádí zpět i se zkušenostmi minulých „výrobních čísel“. Film odsunutý na leden 2025 má být spojením drahého hollywoodského blockbusteru a režisérovy autorské filosofie, již z rodné Jižní Koreje přenesl až na oscarové pódium, kde mu zásluhou Parazita roku 2020 tleskali i poražení Tarantino se Scorsesem.
Jedna z nejožehavějších filmových otázek posledních tří let, tedy kdo převezme úlohu agenta 007 po Danielu Craigovi, se zřejmě záhy dočká definitivní odpovědi. Produkce podle magazínu The Sun nabídla věhlasný part třiatřicetiletému herci Aaronu Tayloru-Johnsonovi, jehož můžeme znát z filmů Godzilla, Avengers: Age of Ultron, Tenet nebo Bullet Train.
Přestože prognózy favorizovaly Oppenheimera na zisk Oscara za nejlepší zvuk, sošku si nakonec odnesla Zóna zájmu. V ní hraje zvukový podkres ještě zásadnější roli než v případě vtahující biografie slavného fyzika, lze si však trochu zaspekulovat, že leckterým Akademikům možná vadila i nesrozumitelnost některých dialogů – což je problém dobře známý nejen u posledních filmů Christophera Nolana, ale i u spousty jiných současných děl.
Christopher Nolan je možná nejoblíbenějším režisérem své generace, jenž právě sklízí uznání i ocenění za svůj nejúspěšnější snímek. Loňský Oppenheimer o vývojáři jaderné bomby propletl Nolanův mysteriózní vrstevnatý narativ s důležitým nadčasovým tématem a kromě publika, které na Britova hutně strukturovaná díla reagovalo vždy vstřícně, se chytají i lidé rozhodující o prestižních filmových cenách. Ty se Nolanovi zatím spíše vyhýbaly a na Oscarech jej Akademie vyloženě odbývala. Avšak loňská nadšená kritická i divácká reakce, téměř miliardové tržby a čerstvý triumf na oscarovém předvoji v podobě Zlatých glóbů naznačují, že tvůrce Počátku či Temného rytíře se bude smát jako poslední.
Jenn Sherman je instruktorka kurzů virtuální jízdy na rotopedu. Není tedy člověkem, u nějž bychom čekali, že se nad rámec diváctví nějak výrazněji střetne se světem kinematografie. To se jí však podařilo, když se v jedné ze svých lekcí poněkud zapomněla a začala vyprávět o tom, jak nesnesitelný filmový zážitek jí nadělil britský režisér Christopher Nolan. Netušila, že její kurz podstoupí i režisér Oppenheimera a dozví se tak víc, než za co si zaplatil.