Tatér z Osvětimi (The Tattooist of Auschwitz), který je nyní k vidění na platformě SkyShowtime, je adaptací stejnojmenného románu novozélandské spisovatelky Heather Morris, jež zprostředkovala skutečný příběh židovského vězně z Osvětimi s nesnesitelným úkolem tetovat svým spoluvězňům při příjezdu identifikační čísla. Filmařský tým dostal do rukou bestseller a zřejmě maličko tápal s tím, jak ho co nejlépe uchopit.
Články 26
Zdá se, že mladí lidé vydaní napospas iracionálnímu asociálovi s náklonností k řezným či bodným předmětům jsou nevyčerpatelnou hororovou premisou. Vyvražďovací slasher horory nakoply Černé Vánoce (Black Christmas) či Halloween a v hlubokých lesích je etabloval kultovní Pátek třináctého (Friday the 13th). Od té doby žánr dospěl k teatrální brutalitě a nyní zkouší i díky hororové streamovací službě Shudder nejrůznější způsoby, jak uspokojit obecně navyšovanou poptávku. Kanadská novinka In a Violent Nature zanechala dojem na festivalu Sundance a v prvním traileru avizuje strohé formální uchopení, kdy sledujeme krvavou stezku znetvořeného vraha z jeho perspektivy, a to v částečně přímočarém a částečně uměleckém trpělivém duchu.
Kanadský filmař Sean Durkin si díky svým dvěma psychologickým dramatům Martha Marcy May Marlene a Klícka (The Nest) vydobyl pověst uznávaného zástupce zámořské nezávislé tvorby. Zhruba od roku 2015 chystal podklady k natočení filmu Železní bratři (The Iron Claw) o wrestlingovém klanu Von Erichů, který jej během dětství v 80. a 90. letech fascinoval. A není se čemu divit – pod vedením patriarchy Frize Von Ericha se jeho pět synů zapsalo do dějin wrestlingu, ačkoli ne pouze vrcholovými výkony v této sportovní disciplíně, nýbrž i těžko uvěřitelným množstvím tragédií, které je postihly.
Zdání klame a na pohled příkladná rodina může snadno nabýt démonických rozměrů, když se hned za jejím pozemkem odehrává nejhorší představitelné zvěrstvo páchané na nevinných lidech. Režisér Jonathan Glazer ve svém psychologickém válečném dramatu The Zone of Interest představuje soukromí osvětimského velitele Rudolfa Hösse, jenž s ženou a dětmi pobývá v honosné vile jen pár metrů od místa, kde v plynových komorách a pecích vyhasínají tisíce židovských životů. Snímek, jenž si odnesl velkou cenu poroty z letošního festivalu v Cannes a který od 15. února 2024 uvede společnost Aerofilms také v České republice, se prezentuje v silném minutovém traileru.
První filmy byly jednozáběrové, střih se do nich ale vkradl velmi rychle a stal se nedílnou součástí řemesla. S kinematografií je od té doby spojovaný tak pevně, že mnozí ho dokonce považují za „to něco“, co dělá film filmem a z čeho plyne hlavní síla celého média. Někteří filmaři se ale rozhodli tomuhle smýšlení podívat na zoubek a ze svého filmu, byť často pouze domněle, střih zcela vymýtili. Podívejme se nyní na deset takových pokusů.
Padesátý šestý ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary je tady. Po roce zase lázeňský ráj ve znamení kolonád pulzuje mezinárodním ruchem a fanoušci i fanynky kinematografie se srocují v očekávání výjimečných filmových zážitků. V následujících řádcích se s vámi budeme dělit o dojmy z jednotlivých projekcí či doprovodných událostí, které vám mohou pomoci vybrat si ten správný film či investovat svůj čas do toho nejvhodnějšího festivalového termínu.
Slovenský koprodukční snímek o proslulém útěku z koncentračního tábora Osvětim si tento týden odbyl premiéru v tuzemských kinech. Devadesátiminutový příběh si osvojuje především edukační funkci a bohužel upouští od hutné dramatizace, emocí i psychologie postav.
Zítra vstupuje do českých kin chválené evropské drama, které se ucházelo o několik nejprestižnějších filmových ocenění. Je ale skutečně tak dobré?
Jaké jsou nejoblíbenější filmy populárního spisovatele a nakladatele Jiřího Padevěta?
Ve středu 27. února rozsvítil velký sál pražského kina Lucerna režijní debut dvaačtyřicetiletého maďarského scenáristy Balásze Lengyelo "Lajko: Cigán ve vesmíru". Hořká tragikomedie s pořádnou dávkou černého humoru, odehrávající se v padesátých letech minulého století, zahájila již šestý ročník festivalu science fiction snímků Future Gate a dala pořádně zabrat bránicím všech diváků.