Tatér z Osvětimi se pere se svou předlohou. Výsledek tentokrát nikoho neurazí, ale stačí to?

Recenze: Tatér z Osvětimi se pere se svou předlohou. Výsledek ale nikoho neurazí
Tatér z Osvětmi | Sky Showtime
Slovenský Žid Lali Sokolov (Jonah Hauer-King) skončí během druhé světové války v Osvětimi, což je pro drtivou většinu jeho druhů rozsudkem smrti. On má ale to pochybné štěstí, že si ho vyhlédne místní tatér a vychová z něj svého nástupce. Lali je tedy tím, kdo cejchuje nově příchozí vězně řadovým číslem a snaží se nemyslet na to, co se okolo něj děje.
Tatér z Osvětimi
Tatér z Osvětimi
  • SkyShowtime
77%
Jednoho dne se takto střetne s krásnou mladou Židovkou Gitou (Anna Próchniak), do níž se na první pohled zamiluje. Své konexe a mírně nadstandardní postavení využije k tomu, aby se s Gitou mohl setkávat, což ale nemá dlouhého trvání. Brzy jsou opět rozděleni a Lali musí udělat vše pro to, aby se se svou láskou opět sešel a pokud možno se nějak zachránili.
Protože příběh posloucháme prostřednictvím slov starého Laliho (Harvey Keitel), víme, že přinejmenším on koncentrační tábor přežije. Bude ho to ale jistě stát velkou daň.
Tatér z Osvětimi: teaser trailer | Sky

Letištní klasika

Literární předloha je tématem atypickým, provedením však standardním „letištním románem“, což je většinou míněno jako pejorativní označení lehké literatury, kterou si sbalíte na dovolenou s tím, že jí zaplácnete volné chvíle a nebudete muset moc trápit mozek zpracováváním komplikovaných myšlenek.
Samozřejmě tu vždy byl ten bizarní protimluv, že samotný námět je tak extrémně vážný a děsivý. Mnozí kritici nenávidí tuto knihu o to víc, považují ji za zneuctění a zcela nevhodné zacházení s traumatickou událostí dějin. Vážně je vhodné umístit do koncentračního tábora románek? Zvlášť zpracovaný tak banálním způsobem?
Tatér z Osvětimi
Tatér z Osvětimi | Sky Showtime
Vstřícnější pohled říká, že i když předloha Heather Morris nedosahuje vysokých kvalit co do slohu ani historické přesnosti, její motivace jsou nejspíš upřímné. Našla autentický příběh, jenž ji zasáhl, a pokusila se ho, co jí schopnosti dovolily, přenést na papír právě takovým způsobem, jaký odpovídá jejímu vkusu. A pokud tu máme svědectví o lásce zažehnuté v Osvětimi, je skutečně správné předstírat, že k něčemu takovému nemohlo dojít? Neosekáváme tím historickou událost o kus její reality?
Seriálové zpracování v režii Tali Shalom-Ezer dělá rozhodně vše pro to, aby se „lacinosti“ předlohy vzdálilo. Kde si kniha otevřeně dovoluje standardní jazyk romance, tam je adaptace výhradně tíživým dramatem z koncentračního tábora, kde se mimo jiných událostí protagonista také zamiluje. Přestože je vyprávěn stejný příběh, žánrově jde o absolutní odklon. Tvůrci měli jistě na paměti odstrašující případ Benigniho snímku Život je krásný, který sice bezprostředně po uvedení vyhrál Oscara za cizojazyčný film, historie k němu ale nebyla vstřícná a dnes je v cinefilních kruzích považován častěji za nevkusnou ukázku toho, jak o Osvětimi netočit.
„Bylo by naivní si myslet, že vás taková role nezasáhne,“ říká hvězda Tatéra z Osvětimi
Rozhovory8. 6. 2024
„Bylo by naivní si myslet, že vás taková role nezasáhne,“ říká hvězda Tatéra z Osvětimi
Šestihodinové a šestidílné audiovizuální dílo je tedy ošetřeno tak, aby bylo důstojným a velmi (velmi!) vkusným dramatem, v němž je každé rozhodnutí učiněno s nekonečnou pietou a vážností. Výsledek rozhodně nemůže provokovat romantickou naivitou a lehkostí knihy, jež je složená prakticky výhradně z jednoduchých vět a přímočarých emocí. Zdůrazněna je i linka osobního svědectví, v níž sledujeme starého Laliho, jak vede dialogy se spisovatelkou. Abychom nikdy nezapomněli na to, že nejde o úplný výmysl.

Stálo to za to?

Šťouralové možná podotknou, že je podivné adaptovat materiál, za který se štáb možná trochu styděl. Tatér z Osvětimi, v dobrém i zlém, uspěl na trhu jako letištní romance. Pokud se pro televizi adaptuje jako standardní historické drama, neztratí právě tu kvalitu, díky (odpůrci by řekli „kvůli“) níž si ho tolik čtenářek a čtenářů zamilovalo? Nebylo by adekvátní adaptovat knihu na férovku tak, jak byla napsána, a přijmout, že části publika se to nebude líbit?
Tatér z Osvětmi
Tatér z Osvětmi
Tatér z Osvětimi
Tatér z Osvětmi
Tatér z Osvětimi
Odpověď je nejasná, protože je dost možné, a skoro pravděpodobné, že kdyby byl Tatér z Osvětimi adaptovaný v duchu předlohy, dostal by i od nás mnohem víc na frak. Možná ale by ho i přesto šlo víc respektovat. Protože výsledný seriál, ač rozhodně není „špatný“, je především poněkud redundantní. Vše v něm jsme totiž už viděli zpracované lépe.
Patos holokaustu jako celku nikdy nikdo nezpracuje lépe než Schindlerův seznam. Komplikované téma židovských postav, jež se snaží ve vražedném systému přežít i za cenu ušpinění svědomí, strhujícím způsobem zaznamenal Saulův syn. A obludnou psychologii pachatelů tematizovala loňská Zóna zájmu nebo starší Konference ve Wannsee. Tatér z Osvětimi sem nemá čím přispět, protože veškerá energie nebyla vyčleněna na nalezení podnětného přístupu, ale vytržení předlohy z její žánrové podstaty. Výsledný seriál je v pořádku a rozhodně nemůže ničemu a nikomu uškodit, ale jako umělecké vypořádání se s jedním z největších zločinů dějin veskrze tápe.
65%
Adekvátní. Tohle slovo bylo zřejmě cílem filmařů, když se chopili kontroverzního románku z Osvětimi. A uspěli. Jedná se ale o Pyrrhovo vítězství, protože málokdo chce strávit šest hodin s pořadem, který je v pořádku, a tím to končí.
Martin Svoboda
Martin Svoboda