Spekulace, zda Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) letos v únoru uspořádá filmové ceny pod zavedeným názvem Český lev, či nikoli, jsou u konce. 8. ledna vydala ČFTA prohlášení, že i letos bude akademie oceňovat filmaře soškou Českého lva. Akademie se na tom dohodla se zakladatelem filmových cen Petrem Vachlerem a generálním partnerem značky Magnesia Alessandrem Pasqualem. Petr Vachler se o své „dítě“ staral 20 let. Lev sice zůstává v manéži, ale u jiného principála. Co si z těch 20 let - a zvláště pak z posledních perných měsíců - Petr Vachler odnesl, to se dočtete v následujícím rozhovoru.
Články 18
21. ročník výročních cen České filmové a televizní akademie (ČFTA) se uskuteční pod známým názvem Český lev. ČFTA, která letos udílení výročních cen českým filmařům organizuje, se po několikaměsíčním vyjednávání dohodla na převodu ochranné známky Český lev.
Jako každoročně hledá se i letos český filmový adept do širšího klání na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Akademici České filmové a televizní akademie mohou o svém favoritovi hlasovat do 20. září. Velkou šanci mají Donšajni (2013) Jiřího Menzela nebo historická rekonstrukce Hořící keř (2013) režisérky Agnieszky Holland. Ceněný dokumentární snímek Láska v hrobě (2012) na seznamu chybí. Proč? Promluvili jsme si s režisérem mrazivého existenciálního snímku Davidem Vondráčkem.
Přelom května a června byl rozhodujícím obdobím v dlouhodobém jednání mezi producentem Petrem Vachlerem, majitelem ochranné známky Český lev a prezídiem ČFTA o možnostech odkoupení této známky. Momentálně situace vypadá tak, že – jak se praví v poslední tiskové zprávě prezídia – „ČFTA bude nadále udělovat výroční filmové ceny, které však již neponesou název Český lev“. Proč po vleklých jednáních nakonec k dohodě nedošlo, jsme se zeptali Petra Vachlera.
Český lev a jeho zakladatel Petr Vachler čelí v posledních týdnech nebývalé kritice, která vygradovala ve zrušení televizního přenosu nominačního večera a souboj o práva na samotného Lva. ČFTA (Česká filmová a televizní akademie) chce prestižní cenu dostat pod svá křídla a kontrolovat její budoucnost.
Pobral všechna ocenění, která může v naší zemi dokumentarista získat. A to o něm nikdo ještě před rokem nevěděl. Režisér David Vondráček uspěl na Cenách teoretiků a kritiků i na vyhlašování Českého lva. Jeho naturalistický dokument Láska v hrobě (2012) ocenili i tuzemští recenzenti, snímek se stal nejlépe hodnoceným za loňský rok. S Davidem Vondráčkem jsme pohovořili nejen o tom, co pro něj ocenění znamená.
Při vyhlašování Českého lva za rok 2012 leckdo čekal další vítězství herečky Anny Geislerové. Ta ale svou pětičlennou lví rodinku nerozšířila. První křišťálovou sošku totiž získala Gabriela Míčová. Především divadelní herečka se představila ve větší filmové roli díky snímku Odpad město smrt poprvé. A hned si za svůj výstup vysloužila ocenění za hlavní ženský herecký výkon. Nejen to byl důvod, proč se sympatickou ženou vést rozhovor.
Letošní megahit tuzemských kin Babovřesky (2013) trošku klopýtl, přerostl jej animovaný Čtyřlístek ve službách krále (2013). Na třetím místě skončil Martin a Venuše (2013). Trojlístek českých filmů tedy vévodí tržbám v našich kinech. Sympatické.
V první várce fotografií jsme se snažili vystihnout především radost výherců, prestiž celého večera a tak nějak bez zbytečného šaškování připomenout to nejzajímavější, co objektivy fotografů večer zaznamenali.
Výsledky jubilejního ročníku jsou známé a čile propírané, pročež se pro změnu pojďme podívat, jak to v Lucerně vypadalo očima fotografa - aneb co jste v televizi vidět nemohli.