Český lev 2012 - Hlavní večer
Nejdříve po mimořádném setkání členů ČFTA - České filmové a televizní akademie, která se rozhodla finančně osamostatnit od firmy Petra Vachlera, prolomil mlčení i sám producent, zakladatel a nositel značky Český lev. Důvodem bylo, zveřejnění informace, že Vachler požaduje za prodej Českého lva 25 miliónů korun. "Netvrdím, že filmaři nemluví pravdu, jen bych rád některé věci uvedl do souvislostí," uvedl Vachler. "Nepožaduji 25 miliónů za Českého lva, nikoho nevydírám, ale preferuji slušné a vstřícné jednání o dané situaci. Dvacet let jsem se intenzivně věnoval práci s výročními filmovými cenami Český lev a televizními cenami Elsa i jejich financování, se všemi riziky prodělku, které například u Elsy nastaly. O tomto prodělečném projektu se mnou nikdo nejedná, i když ČFTA byla rozhodčím orgánem.“
Diskutovaný prodej Českého lva každopádně nevzešel z hlavy samotného Vachlera, ale akademie. „Požádal jsem, aby akademie udělala návrh. Licenční poplatky navrhlo samo její prezidium. Na setkání jsem byl opakovaně tázán, za kolik bych celého Českého lva prodal. Odpověděl jsem, že pokud by to bylo nevyhnutelné, tak hypotetickou hodnotou za dvacet let práce je pro mě rozpočet jednoho celovečerního českého filmu. Zdůraznil jsem však, že pokud někdo chce něco koupit a já nemám zájem o prodej, návrh musí udělat vždy strana zájemce.“ ČFTA nabídla Vachlerovi licenční podmínky o kterých měl uvažovat.
K dalšímu vývoji po zasedání prezidia ČFTA Vachler dodává „Novou situací je fakt, že kolegové z prezidia jsou přesvědčeni, že Český lev má patřit výhradně ČFTA. V návrhu prezidia je obsahem nabídky vysloveně prodej, nikoliv licence, a to ve splátkách v následujících deseti letech po jednom milionu korun. To je pro mne od pondělí opět nová, složitější a poměrně nekompromisní situace. V případě mého nesouhlasu si ČFTA založí pravděpodobně nové ceny. Z principu jsem se snažil jednat o jiných alternativách, než je prodej. Bohužel, zatím, neúspěšně. Byl jsem připraven postoupit licenci za původně navržených podmínek, ale ty se změnily v postupný desetiletý splátkový prodej. Tato nabídka mi byla sdělena bez dalšího možného jednání směřujícího k oboustranné spokojenosti. S návrhem a postupem primárně nesouhlasím.“ Vachlerovu snahu o co nejpoklidnější nalezení společného konsensu dokazuje i skutečnost, že 3. června 2013 po 18 letech rezignoval na funkci ředitele ČFTA, aby zabránil spekulacím, že je jeho zájmem udržet si trvalý vliv v ČFTA.
Petr Vachler si může vysloužit kritiku pro své duchovní i „stravovací“ zaměření (kolik lidí, tolik chutí) a přirozeně nemusí jím vytvořená show předávání cen vyhovovat každému. Nemělo by se ale zapomínat, že Českého lva stvořil Vachler a Český lev nikdy nebyl státní cenou. „Českého lva jsem založil v roce 1993 jako živnostník a do dnešního dne vlastním všechna práva na jeho pořádání. Teprve v roce 1995 jsme se s Miroslavem Ondříčkem dohodli, že udělám vše proto, aby vznikla ČFTA a aby byla - mimo jiných aktivit – i rozhodčím orgánem Českého lva“, komentuje Vachler a pokračuje: “Mimochodem i ČFTA, kterou jsem založil, nikdy nebyla státní institucí. Už před mnoha lety jsem se vzdal práv zakladatele filmové akademie, která patří filmařům. Já ji pouze 18 let financoval a staral se o chod. ČFTA a Český lev jsou ovšem dva samostatné a odlišné subjekty.“
A je vlastně hezké, že se stal Český lev natolik silným symbolem českého filmu, že je státně vnímám. Pořád jde ale o Vachlerovo dítě. Tlak na prodej má podobný ráz, jako kdybyste tlačili na spisovatelku J. K. Rowling, aby předala sérii o populárním kouzelníku jinému spisovateli, protože vám její styl přestal vyhovovat. Nemusíme souhlasit s tím, jakým směrem se autoři vydají. Je ale jejich svaté právo formovat svůj výtvor podle vlastních měřítek a hodnot.
A jak celé jednání dopadne? Do příštího týdne Petr Vachler o výsledku taktně mlčí: „Omlouvám se jednak pro nedostatek času a také z důvodu dohody prezidia ČFTA, že z uzavřených jednání nebudeme vynášet informace, což se, bohužel, stalo. Proto jsem vydal dvě tiskové zprávy. Právě připravuji celovečerní film Tajemství a smysl života, kde vrcholí práce na scénáři a od konce měsíce natáčíme. Každopádně udělám z mé strany maximum, aby Český lev pokračoval. To ale neznamená dohodu za každou cenu.“