Až na věky

76%
Až na věky
Marie a Sigmund jsou svoji už roky. Teď ale přichází první vážná partnerská krize. Sigmund je totiž stále na cestách, zatímco Marie se musí starat o čtyři děti, domácnost, a nadto dostát vysokým očekáváním v práci. Nakonec je to překvapivě Sigmund, kdo sám požádá o rozvod. Film Až na věky, který napsala a natočila Lilja Ingolfsdottir, je rozvodové drama pětkrát oceněné na festivalu v Karlových Varech.



Recenze: Až na věky

Kinobox.cz
80%

Jedna z nejvýraznějších vztahovek a psychologických sond posledních let, která jde do hloubky ústřední postavy naprosto maximálně. Je to mrazivý, vysilující a emocionálně bohatý, zejména však perfektně napsaný a zahraný pohled na mezilidské vztahy a sebepoznání člověka, v němž se najde spousta z nás.


Zamiokulkas
Zamiokulkas
3 740 bodů
10
Norský film Až na věky (Elskling) svou premisou (a také kvůli českému názvu) působí jako drama o rozpadajícím se vztahu. Nabízí ovšem zatraceně víc. Rozvedená matka dvou dětí Marie (Helga Guren) potká Sigmunda (Oddgeir Thune), je to láska jako hrom a mají spolu dítě. Jenže o sedm let později se jejich vztah ocitá nad propastí. To není můj zjednodušený popis, expozice tohohle severského dramatu je skutečně velmi stručná, trvá nějakých deset minut. Podobně náznakově se ve filmu uděje řada věcí. Například hádka, po které se ústřední pár rozhodne „dát si pauzu“, je poměrně banální. Že je za vším hluboký nános odcizení a nezpracovaných pocitů, si musí divák domyslet. Jak už jsme u severských dramat zvyklý, je to značně neokázalé, surové a chladné, aspoň na první pohled. A protože jsme v Norsku, kromě toho, že je tam pošmourno, jezdí se tam MHD a rodičovské schůzky ve škole probíhají individuálně i za účasti dětí, chodí se tam taky na terapii (minimálně ve filmu zazní, že u rozvodu, pokud mají manželé děti, musí být mediátor). Takže se dvojice ocitá u terapeutky. Jak naznačuju výše, toto drama nerozebírá primárně vztah dvou hlavních postav v tom smyslu, že by nabízel jejich rozdílné perspektivy, jako třeba Manželská historie (Marriage Story), která se mi taky velmi líbila a považuju ji za jeden z vrcholů neflixovské produkce, nebo íránský objev Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin). Tento snímek je totiž vyprávěný výhradně z pohledu Marie a její manžel postupně ustupuje do pozadí. Ostatně vypadá to, že on už to tak nějak vzdává a na další sezení s terapeutkou ani nepřijde. Vytvoří se tak prostor soustředit se na hlavní postavu a její proces uvědomování si, jak funguje a komunikuje ve vztazích. Debut režisérky Liljy Ingolfsdottir, která studovala na české FAMU, tak není primárně o terapii párové, nýbrž individuální. Nezkoumá do podrobna vztah dvou lidí, ale spíš to, jak různé vztahy člověk vnímá a buduje. Postupně s hrdinkou poodkrýváme příčiny různých problémů a to, jak na ně reaguje. Kromě vztahu ke svému partnerovi tak protagonistka reflektuje i vztah ke své dceři a matce. To vše naprosto civilně, bez okázalých (filmařských) gest či drnkání na nějakou osudovost. O to chladnokrevněji film zamíří obrazně řečeno na komoru, když si Marie uvědomí, že základem pro přijímání lásky je mj. potřeba přijímat sebe sama (nebo něco v tom smyslu). Což je samozřejmě obtížně uchopitelné tak, aby to nevyznělo jako vyprázdněná instantní rada. Pravda, k téhle katarzi Marie dospěje poměrně zjednodušenou cestou, neboť za dva rozhovory s terapeutkou stihne to, co běžně zabere tipuju spíš desítky sezení. Nicméně možná právě díky kontrastu s celkovou odměřeností snímku závěr udeří s takovou intenzitou a zároveň autenticky, že si to s hrdinkou snad prožije i onen obrazný citově okoralý divák.
marie-kolarova
marie-kolarova
3 010 bodů
8
Vynikají studie manipulace ve vztahu. Techniky, a důvodů, proč k ní dochází. Film by se mohl používat jako výukový materiál, scénář a dialogy naprosto precizní. Výborně zobrazené přenášení této techniky z matky na dceru. Bez toho, aniž by dostala zpětnou vazbu, není hlavní hrdinka schopná uvědomit si, v čem se zásadně plete. Od partnera takovou vazbu těžko může dostat. Jednak ji nevezme, jednak ani on sám to nedokáže rozkrýt. Kvalitní terapie, a především ochota terapií projít.
Marcos22
Marcos22
1 611 bodů
8
Hravé severské vztahové drama, postupně rozkrývající příčiny chování hlavní představitelky skrze profesionální práci párové terapeutky. V porovnání s oscarovou a tematicky obdobnou Manželskou historií se Až na věky soustředí více na samotnou psychoanalýzu osobnosti a na interakci páru v době vztahu, kdy jej lze zdánlivě ještě zachránit. Režisérka snímku, Lilja Ingolfsdottir, pracuje velmi sofistikovaně s poskytováním informací o páru směrem k divákovi. Zatímco pohnutky ženy rozkrývá velmi detailně, pohnutky muže nechává zahaleny tajemstvím, tak aby nechala výklad na libovůli diváka. A právě to činí film tak svěží, atraktivní a jedinečný. Čtyři hvězdy. 👍 (23.07.2024)

Dodatečné informace

Původní název:
Elskling (více)
  • Norsko Až na věky
  • Norsko Elskling
  • Norsko Loveable
Premiéra v ČR:
2. 7. 2024
Distributor:
Aerofilms
Země původu:
Norsko

Podobné


  • Za svůj výkon získala "Cenu za ženský herecký výkon" i herečka Helga Guren.
  • Norský snímek získal tři nestatutární ceny – Cenu ekumenické poroty, Cenu Europa Cinemas Labelu a Cenu FIPRESCI – i Zvláštní cenu poroty.
  • Snímek získal v Hlavní soutěži 58. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech hned pět ocenění.