Norský film, jenž sklidil velké ovace na festivalu v Karlových Varech, sleduje rozpad vztahu Marie a Sigmunda, který nakonec končí tím nejhorším možný scénářem. Zoufalá Marie zůstane sama, během chození na terapie ovšem musí najít nejen příčiny konce jejího vztahu, ale vyřešit i mnohem hlubší problémy. Hutné severské drama je psychologicky výživnou sondou do problémů moderních vztahů i jedné zlomené osoby. Snímek, jenž je i přes uspěchanější konec mrazivý, pohlcující, vysilující a patří mezi psychologicky nejvýraznější vztahovky posledních let.
A u Seveřanů ještě chvíli zůstaneme. Co by to totiž bylo za rok, kdybychom v něm nedostali drsné skandinávské drama s neselhávajícím Madsem Mikkelsenem. V historickém počinu ztvárnil kapitána Ludviga Kahlena, který se v Dánsku v 18. století rozhodl na zdánlivě nepřístupném vřesovišti pěstovat brambory a vybudovat kolonii. Zdánlivě nemožný úkol mu však hatí nejen počasí a místní příroda, ale zejména tamní majitel většiny pozemků, zlý a slizký šlechtic de Schinkel. Začíná drsné a nekompromisní drama s výtečně napsanými charaktery, řadou mistrně zrežírovaných sekvencí a šikovně vygradovaným příběhem, v němž budete skvěle zahranému záporákovi přát velmi krutou smrt. Charisma Madse Mikkelsena je tu samozřejmě základem úspěchu.
Quentin Dupieux patří mezi nejosobitější evropské režiséry současnosti, od něhož nikdy nelze čekat „standardní“ film. Jeho snímek o legendě světového umění Salvadoru Dalím má tedy ke klasickému životopisu opravdu daleko. Pseudodokument plný abstraktních scén a s šílenou náloží nápadů ovšem svým stylem perfektně vystihuje malířovu osobnost, způsob myšlení i principy surrealismu. Podivná, šílená, nápaditá, ale hlavně extrémně zábavná podívaná, jež se počítá mezi nejoriginálnější počiny loňského roku.
Jeden z nejoriginálnějších dokumentů posledních let loni vytvořila režisérka Klára Tasovská ve spolupráci se střihačem Alexanderem Kashcheevem. Výjimečný pohled na život fotografky Libuše Jarcovjákové zde byl totiž zpracován opravdu výjimečným způsobem – prostřednictvím dynamicky sestříhaného pásma jejích fotografií. V tomto případě ovšem rozhodně nezvítězila forma nad obsahem. Fotografie totiž výjimečně dokreslují nejen ducha doby, ale již tak silný příběh ústřední osobnosti.
Nespoutaná hudební jízda z Irska vypráví příběh titulní kapely Kneecap, který má ke skutečnosti sice zřejmě daleko, i přesto dokonale vystihuje živelný a ze řetězu utržený styl trojice hudebníků. Snímek, jenž svým divokým stylem bývá popisován jako mix Trainspottingu a českého Bangeru, zaujme nejen svou neskutečnou tvůrčí energii a smrští šíleného humoru či nápadů, ale také zajímavou linkou okolo udržování vymírajícího irského jazyka. A skutečnost, že zde trojice hudebníků hraje sama sebe, vás po jejich správně přepáleném výkonu dostane do kolen.
Emocionálně silný film Veroniky Liškové ukazuje příběh ženy, které se krátce po čtyřicítce zhroutil svět. Její manžel totiž nečekaně zemře. Hlavní hrdinka v bezchybném podání Pavly Beretové se musí vyrovnat s nejtěžší ránou svého života, ale zároveň stále fungovat pro svou dospívající dceru, vypořádat se s byrokratickými povinnostmi a pokusit se vrátit zpátky do života. Silný námět je tu proměněn ve zcela vycizelovaný scénář a režie je správně civilní, což přidává sondě do života zlomené ženy na působivosti. Jeden z nejlepších českých filmů loňského roku.
Jeden z nejšílenějších počinů loňského roku ukazuje, že i za hodně málo peněz se dá pořídit hodně netradiční a zábavné muziky. Černobílá groteska mixující několik filmových stylů i žánrů má nakročeno k tomu stát se mezi cinefily a příznivci bizarní zábavy jedinečným kultem. Příběh stále se zlepšujícího lovce, jenž pro lásku své milé musí ulovit titulní počet vynalézavých tvorů, staví na nekonečné kadenci nápadů, jedinečném vizuálu i videoherním základu, kdy se hlavní postava vylepšuje a dostává se do čím dál těžší úrovně. Menší zásah střihačských nůžek by neuškodil, i přesto osobitější a vynalézavější komedie loni do našich kin nedorazila.
Mix sportovního dramatu a hutného politického thrilleru vás zavede na mistrovství světa v judu, kde chce íránská sportovkyně Leila po letech poslouchání domovského režimu konečně vyhrát zlato. Šampionátu se ale účastní také konkurentka z nepřátelské Izraele a existuje velká pravděpodobnost, že se obě zápasnice utkají. To však Írán nehodlá připustit a začne Leile vyhrožovat, aby ze soutěže ihned odstoupila. Leila si ovšem nechce nechat utéct svůj zlatý sen a hodlá se vzepřít krutému systému, jenž začne vyhrožovat i její rodině. Intenzivní a skvěle vygradované drama nedá i díky výtečně nasnímaným bojovým scénám divákovi vydechnout.
Francouzské historické drama jak ze staré školy se vrací k tradici a nesmyslnosti smrtících duelů, kdy hrdí muži pomocí kordů či zbraní hájili svou čest do posledního dechu. Když charismatický šermíř Clément Lacaze ztratí při podobném souboji synovce, rozhodne se pomstít. Pomůže mu v tom mimo jiné nesmlouvavá bojovnice za práva žen Marie-Rose. Strhující dobové drama zaujme nejen neskutečně napínavými souboji či výborně napsanými postavami, ale také zpracováním moderních témat, které ve starosvětsky působícím snímku působí až nečekaně přirozeně.
Český loutkový film vypráví příběh dvanáctiletého Bena, který velmi rád jí a dopřává si všelijaké pochutiny. Když mu ale doktorka sdělí, že trpí obezitou a hrozí mu vážné zdravotní následky, rozhodne se s nadváhou něco udělat. Jenže jeho boj bude těžší, než si původně myslel a bude při něm muset najít ztracené sebevědomí i vyřešit spoustu problémů. Snímek režisérky Kristiny Dufkové je sympatickou a nápaditou podívanou s hravou stop motion animací, výraznými postavami, divácky vděčným humorem a pohodovou atmosférou, díky níž budete mít při sledování úsměv od ucha k uchu. Tuzemský animák sbírá ovace zejména v zahraničí, je na čase ho docenit i u nás.