Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.
Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně.
Vypadá to, že co napíše Kaufman a zrežíruje Jonze, se automaticky mění ve zlato. Velmi povedená sonda do duše rozervaného scénáristy, kterou by stejným způsobem nemohl natočit nikdo jiný.
Aneb jak se Spike Jonze tak moc zamiloval do psaní Charlieho Kaufmana, že to spolu po jedinečném V kůži Johna Malkoviche natáhli ještě na jednu spolupráci... Jak Kaufman u mě není úplně tím scénáristickým králem a jeho kousky ve mně pokaždé zůstanou na podobné kvalitativní rovině (těsně pod vrcholem a jen čekám v sobě na okamžik, kdy to ve mně dozraje), tak naopak Spike Jonze už si mě navždy získal svým posledním režijním kouskem Ona, a proto nebylo naivní věřit, že právě takhle vzájemně pomůže Kaufmanovi dojít toho vrcholu.. Adaptace je zase neuvěřitelně nápaditý film, v němž jakoby se meta nápad z prvotiny V kůži Johna Malkoviche posouvá do další úrovně vnímání. Příběh o samotném Charlie Kaufmanovi, který se promítá do hlavního hrdiny příběhu, v němž taky píše scénář.. Adaptace se odehrává ve dvou rovinách. V jedné Charlie Kaufman hledá tvůrčí slinu za konkurenční disharmonie s (fiktivním) dvojčetem Donaldem, který si vlastně usmyslil, že napsat filmový scénář zvládne kdokoli - jeho filmová vize je velice jemné dloubání do klasických Hollywoodských blockbusterů, kdy upřednostní povrchní jistotu před unikátností.. Ve druhé rovině se před našimi zraky odehrává právě vize už toho o čem Charlie píše. Znamená to tedy, že víme jak první rovina dopadne a jen tvůrci neztrácí čas?... Adaptace je hereckým koncertem Nicolase Cage, který tentokrát tedy ve dvojroli předvádí jeden ze svých životních výkonů, a kdo má rád ty jeho osobité výrazivo, dostává se mu tady až transcendentního přístupu.. Jeden z nejoriginálnějších filmů, co jsem viděl a pokud Kaufman někoho vykrádá, tak leda pořád sám sebe.. Geniální sonda do nejen scénáristické ale vůbec jakékoli kreativní a tvůrčí duše.. Jediný film svého druhu, který skutečně až loni našel měřítko v podobě To se mi snad zdá, kde i v obou případech Nicholas Cage hraje nesmírně citlivě a civilně svoje místy teatrální postavičky... Adaptaci napoprvé nemám šanci normálně zpracovat, a tak si ji jako všechno od Kaufmana chci vychutnat s odstupem znovu, je to totiž úplně jinde.. 75%