Když recyklujete umělecké dílo někoho jiného, málokdy vás za to předem plácají po zádech. Remaky či předělávky jsou především v kinematografii frekventované zejména pro komerční potenciál – nové verze se často přiklepávají populárním látkám, které se v minulosti osvědčily; avšak jejich potenciál nemusí přetrvávat. Někdy ale západní průmysl sáhne po vlastní aktualizaci východního díla, čímž se přece jenom snižuje riziko bezpředmětného opisování a navýší se možnost zajímavé kulturní variace. To se přesně povedlo Martinovi Scorsesemu, který roku 2006 převedl hongkongskou gangsterku Volavka (Wu jian dao) do svého oscarového laureáta Skrytá identita (The Departed). Podle hodnocení na největší světové databázi IMDB lepší remake nikdo nenatočil.
Články 11
Definovat žánr thrilleru není úplně jednoduché. Většinou se jedná o temné příběhy s tajuplnými zápletkami plnými násilí a nebezpečí pro hlavní postavy, přičemž jejich tvůrci kooperují s přidruženými žánry jako krimi, drama nebo sci-fi, v ojedinělých případech také komedie. Takové filmy tvoří nezanedbatelný vzorek, avšak oscarová Akademie dlouhodobě nepřeje temnotě a „podřadným“ žánrům. Třebaže mnozí režiséři považují horor za nejčistší žánr, zlaté sošky sklízí převážně dramata přinášející sociální komentáře a dobově poplatné myšlenky. Thriller (zastoupený v inkriminovaných dílech v různé míře) shrábl Oscara za takřka stoletou historii předávání cen pouze v deseti případech, které si nyní představíme.
Vrcholný představitel nového Hollywoodu, který horoval za realismus a aktuální témata, slaví 80. narozeniny. Martin Scorsese, autor kultovních děl jako Taxikář (1976), Zuřící býk (1980) nebo Mafiáni (1990), proslul nejen jako režisér, ale také cinefil, tedy člověk, který bezmezně miluje filmové médium.
V závěru 94. ročníku udělování cen Akademie si Oscara za nejlepší film odneslo drama V rytmu srdce (CODA). Nezávislý snímek distribuovaný u nás takřka neznámou službou Apple TV+ sice příliš diváků a divaček nevidělo, ale hlasující akademiky příběh o neslyšící rybářské rodině a jednom velkém pěveckém snu zaujal. A přestože tento nenápadný film nikdy nenabyde takové pověsti a významu jako řada dřívějších oscarových děl, za 110 minut vašeho času bezesporu stojí.
V letošním roce hned tři slavní režiséři natočili remake jiného filmu. Guy Ritchie přišel s drsným krimi thrillerem Rozhněvaný muž, jenž je předělávkou zapadlého francouzského snímku Krvavý prachy. Denis Villeneuve konečně uvedl svou verzi kultovního sci-fi románu Duna a v prosinci měla premiéru druhá filmová verze legendárního muzikálu West Side Story, jejímž autorem je Steven Spielberg. Filmové předělávky jsou obvykle vnímány spíše negativně, když se ale nové verze již dříve zpracovaného příběhu chopí osobitý tvůrce, výsledek může být velice zajímavý. Tak jako v následujících případech.
První asijský marvelovský superhrdina se představuje. A jde mu to docela pěkně.
Zatímco minulý tematický článek o gangsterských filmech vynesl na světlo desítku klasických amerických zástupců, nyní si posvítíme na více přehlíženou, avšak kvalitativně nijak zaostávající asijskou konkurenci.
Patnáctý ročník festivalu asijských filmů Filmasia proběhne ve dnech 5. až 8. prosince v pražských kinech Lucerna a Ponrepo. Hlavní náplní letošního programu je oslava akčních filmů a jejich kaskadérů.
Ve čtvrtek 6. prosince bude v Praze zahájen 14. ročník filmového festivalu Filmasia, který se specializuje na výjimečné kinematografické počiny asijských zemí. V letošním ročníku se dramaturgové zaměří na význačné adaptace knih z Číny, Jižní Koreje i Japonska a přinesou divákům diskuze s překladateli asijské literatury.
Než se vydal na cestu zvanou Hollywood, byl Chow v Hong Kongu tím nejvíce cool chlápkem, kterému bouchačka seděla v ruce jako málokomu. A přestože na první pohled nepůsobí jako akční hrdina, jeho filmografie mluví za vše. Zde máte těch 10 nejlepších.