Upíři prošli během kinematografie mnoha proměnami. Od odpudivých příšer z jiného světa, jak je představil Murnauův Upír Nosferatu, přes neodolatelné a zhoubné svůdce, jakým byl Dracula Bély Lugosiho, až po komické postavičky či tragická monstra. Spisovatelka Anne Rice započala v roce 1976 románovou sérii Upíří kroniky, jejíž první díl Interview s upírem (Interview with the Vampire) obnovil představu upíra jako nadpozemské a krásné bytosti, naprosto osamělé ve svém údělu nesmrtelného vrcholového predátora. Dává jedině smysl, že se látky chopili filmaři, byť až téměř 20 let od jejího napsání.
Články 8
Být fotogenický a mít herecký talent jsou široké pojmy a každý nemůže před kamerou působit jako Robert Redford či Alain Delon. Z některých slavných tváří čiší bázeň, strach a děs, čehož schopní režiséři samozřejmě dokážou kreativně využít. Říct o herci, že svým pohledem nahání hrůzu, rozhodně nemusí být nic negativního či dokonce urážlivého. Spousta rolí to ostatně vyžaduje a následujících jedenáct mužských osobností umělo či stále svede své rysy a grimasy vyvléct z komfortu, jaký si obvykle spojujeme se sledováním charakterních hvězd stříbrného plátna. Být zneklidňujícím hercem bývá cool nejen v hororech a tito pánové jsou toho nehynoucím důkazem.
První exkluzivní fotografie z nadcházejícího hororu Nosferatu, jímž režisér Robert Eggers (Čarodějnice, Seveřan) vysekne moderní poctu děsivé expresionistické klasice Upír Nosferatu (1922), zachycuje herečku Lily-Rose Depp na pozadí znepokojivého stínu v podobě povědomého upířího pařátu. Nová verze příběhu vycházejícího ze Stokerova románu Drákula, v níž si transylvánského hraběte Orloka zahraje Bill Skarsgård (To), se natáčela od letošního února v České republice v barrandovských ateliérech, v okolí pražské Invalidovny či na zámku Rožmitál pod Třemšínem.
Do kin se právě dostává film Renfield, jehož hlavním hrdinou je jedna z vedlejších postav románu Drákula. Oddaný sluha upírského hraběte, který tráví převážnou část románu Brama Stokera v psychiatrické léčebně, kde se věnuje konzumaci hmyzu, už má však za sebou úctyhodnou filmovou kariéru. V minulosti mu svou tvář propůjčil třeba Tom Waits nebo Klaus Kinski.
Mluvíme-li o filmech, v nichž si herci a herečky museli sáhnout až na dno, musíme zmínit i kultovní horor Posedlost. Snímek polského režiséra Andrzeje Zulawskiho z roku 1981 přetavil rozchod manželů v podání Sama Neilla a Isabelle Adjani v nervydrásající politickou a sociální metaforu, která rezonuje i po čtyřech dekádách. Jak u publika, které film znovu doceňuje po vydání na streamovací službě Shudder, tak u herců, již si odnesli doživotní psychické šrámy.
Dědeček filmových hororů, Upír Nosferatu, oslavil minulý rok sté výročí. Ikonické dílo kinematografie, které dalo vzniknout modernímu konceptu upíra a dodnes umí ve svých nejsilnějších momentech vzbudit hrůzu, se dočká nové adaptace od jednoho z předních světových filmařů nastupující generace. A točit se bude v Praze!
Legendární hororový snímek Upír Nosferatu, který patří k nejvlivnějším dílům němého období kinematografie, mohlo publikum spatřit poprvé roku 1922. Zrodil se v mysli producenta, jenž patrně uvěřil zvěstem o upírech, a v mnoha ohledech smazával hranice mezi mýty a realitou. Už jen tím, že představitel hlavní role byl tak děsivý, až jej ostatní považovali za skutečného upíra.
Po dvojici netradičních hororů přichází do kin talentovaný režisér Robert Eggers s hvězdně obsazeným vikinským eposem o zradě a pomstě, který by neměl uniknout nikomu, kdo je nadšený do temných a drsných filmů ze středověku.