Zloději kol

78%
Zloději kol

Italský film, který na pozadí příběhu nezaměstnaného dělníka podává realistický obraz sociálních poměrů dnešní Itálie. Hlavnímu hrdinovi filmu hrozí, že hned po nastoupení práce v novém zaměstnání, které těžce získal, se znovu ocitne na dlažbě, poněvadž mu kdosi ukradl jízdní kolo, které je pro lepiče plakátů podmínkou zaměstnání. Všechno další úsilí hrdiny filmu směřuje k tomu, aby nalezl zloděje a získal zpět své kolo. Když se však přesvědčí o marnosti tohoto počínání, rozhodne se v zoufalství stát se sám zlodějem. Je však na místě dopaden, a vděčí jen soucitu toho, kterého chtěl okrást, že není odevzdán policii. Ruku v ruce se svým osmiletým synkem, který ho všude dporovází, kráčí pak uprostřed davu lhostejných lidí vstříc další nejistotě v nezaměstnanosti. Bezútěšné dějové vyústění tohoto příběhu, líčeného v sytých realistických barvách, je v plném souladu s bezútěšným postavením statisíců těch, kteří v dnešní Italii živoří v bídě a nezaměstnanosti.

Film polemicky zdůrazňuje sociální rozdíly poválečné italské společnosti, poukazuje bez nejmenší stopy proklamativnosti na drobných, ale nanejvýš věrohodných útržcích každodenní reality na stav, kdy je člověk člověku vlkem, na situace, ve kterých vládne dravý zákon džungle, jenž odpírá méně schopným lidem právo na práci a důstojnou existenci. Autenticitu sociálně laděného snímku podporuje výběr představitelů hlavních postav, které našel režisér doslova na ulici mezi nezaměstnanými.




Chrustyn
Chrustyn
44 881 bodů
8
Velice povedený snímek. Největší plus filmu je to, že má jednoduchý příběh a tudíž divák nemusí moc přemýšlet a nechá se jen vtahovat do silného příběhu o muži, který musí najít ukradené kolo aby mohl živit svou rodinu. Filmu vévodí skvělý výkon hlavního hrdiny, povedená kamera a velice pěkná hudba. Nejsilnější na celém filmu je však konec.
Pete69
Pete69
34 773 bodů
7
Obyčejný příběh chudých Italů, polovinu filmu jsem nepochopil, proč je film tak vysoko hodnocený. Druhou polovinu už na mě tvůrci a hlavní hrdina začali přenášet pocit bezmoci, zoufalství a bezpráví. Právě proto, že ve mě film vzbudil emoce, tak hodnotím 70%, jinak ho nepovažuji za až tak skvělý.
lamps
lamps
15 364 bodů
10
Více než průřez teorií neorealismu mě Zloději kol zaujali coby jímavá symbolická výpověď o své neutěšené deprimující době. Filmu postačí jako motivy pouze krádež kola a jeho následné hledání, abychom plně pochopili zoufalství a bídu, o které tak nenápadně a stoicky vypovídá. Čistá filmová řeč, která nemusí zveličovat nebo sázet na hvězdné tvůrce, stačí pouze vyjít ven na ulici, vcítit se do svých postav a točit..... A výsledek je odzbrojující.

Dodatečné informace

Původní název:
Biciklitolvajok (více)
  • Itálie Zloději kol
  • Itálie Biciklitolvajok
  • Itálie Bicycle Thieves
  • Itálie Cykeltjuven
  • Itálie Cykeltyven
  • Itálie Fahrraddiebe
  • Itálie Fietsendief
  • Itálie Kleftis podilaton
  • Itálie Ladri di biciclette
  • Itálie Ladrões de Bicicleta
  • Itálie Ladrões de Bicicletas
  • Itálie Ladrón de bicicletas
  • Itálie Ladrones de bicicletas
  • Itálie Le voleur de bicyclette
  • Itálie Le Voleur de bicyclette
  • Itálie Polkupyörävaras
  • Itálie The Bicycle Thief
  • Itálie The Bicycle Thieves
  • Itálie Zlodeji bicyklov
  • Itálie Zlodzieje rowerów
Premiéra v ČR:
21. 7. 1948
Země původu:
Itálie
Rozpočet:
0,13 mil. USD
Tržby:
0,45 mil. USD (celosvětově)

Podobné


  • Ve filmu je scéna, ve které je Bruno při přecházení silnice málem dvakrát přejet autem. Bylo to zcela náhodné – místem natáčení projela dvě auta.
  • Vittorio De Sica prohlašoval, že představitele pro role Bruna a Antonia si vybral kvůli jejich způsobu chůze.
  • Na plakátě ve filmu můžeme vidět Ritu Hayworthovou ve filmu Gilda (1946).