Hrdinami mýticky nadčasovej existenciálnej drámy sú hrubý kočovný cirkusový silák Zampano, jeho pomocnica Gelsomina a povrazolezec s hanlivou prezývkou Matto - Blázon. Zampano odkúpi od rodičov duševne obmedzené, pokorné a naivné dievča - Gelsomina s ním žije osamelým a zakríknutým životom na jarmokoch, pri táborení na pustých miestach a v krčmách. Gelsomina a Zampano boli pre Felliniho skôr zhmotnením duševných stavov, než postavami z reálneho života. Filozofujúci povrazolezec a Gelsominin priateľ Matto, ktorého citlivé porozumenie a vcítenie sa do jej duše sú pre ňu niečím neznámym, prezentuje myšlienky a poučky Sv. Františka z Assisi o pokore, spokojnosti, poníženosti a prostote ducha. Krajiny z CESTY, zvláštny svet drevených plotov, pustých pozemkov a lúk, popri ktorých tiahne Zampano s Gelsominou v predpotopnej motorke s vozíkom, sú odrazom vnútorného sveta protagonistov. Zampano na ceste surovo napadne Matta - Blázna, ktorý tu opravuje svoje auto a - zrejme nechtiac - ho zabije. Gelsomina upadne do tichého šialenstva, Zampano ju jedného dňa spiacu opustí. Keď o pár rokov neskôr narazí na stopu medzitým už mŕtvej Gelsominy, znenazdajky ho prepadne zúfalý pocit strateného života a vlastnej osamelosti. Fellini sa tu síce nezbavuje inscenačných princípov typických pre neorealizmus, no na rozdiel od neorealistických filmov kladie väčší dôraz na vnútorný svet než na vonkajší. V dobe vzniku film triumfoval po celom svete a Fellinimu a Masine priniesol veľkú slávu.
Dost možná nejpřístupnější Felliniho film o pohledu na život za cirkusovou scénou, kde se film zaměřuje převážně na nevyrovnaný vztah cholerického siláka a jeho plaché pomocnice.
První Fellini, který se mi skutečně líbí. Holt na třetí pokus to vyšlo. Silný (a srozumitelný!) příběh mě v podání těch skvělých herců skutečně dostal.
Silnice je nestárnoucí příběh, který velmi dobře funguje i po letech. Fellini sám říkal, že pokaždé když slyšel sólo na trubku z tohoto filmu zaleskly se mu oči. Anthony Quinnovi se zase zaleskly oči, když na radu svého agenta změnil smlouvu na Silnici po zjištění, že podepsal mocným producentům filmu Carlu Pontimu a Dinovi De Laurentiisovi, že jeho honorář bude tvořen pouze procenty ze zisku díla, a nechal si vyplatit fixní honorář. Přišel tak o několik milionů dolarů. Film nakonec kromě vítězství na festivalu v Benátkách vyhrál i Oskara za nejlepší cizojazyčný film, který se ten rok uděloval vůbec poprvé.