Sladký život

76%
Sladký život
Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen. Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou.



Pete69
Pete69
33 033 bodů
6
Sladký/zhýralý život po Italsku. Tři hodiny díváni na prostopážný život jednoho paparazzi mě příliš nespokojený a toto oceňování dílo já osobně stran scénáře docent neumím. Film se mi hodně líbil po technické stránce, pěkné záběry, hudba, stabilní a skvělá kamera.
Fingon
16 896 bodů
6
Jedno z největších zklamání, které mi kdy všeobecně vychvalovaný a oslavovaný film kdy poskytnul. Začíná letem helikoptéry transportující sochu Krista, končí scénou na moři a mezitím nuda, nuda, nuda. Brrr.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Marcello Rubini (Marcello Mastroiani) se živí jako bulvární novinář ve věčném městě Římě, které je rovnocenným hrdinou celého snímku. Marcello se vášnivě pomiluje s krásnou Maddalenou (Anouk Aimée), stráví noc s americkou filmovou hvězdou (Anita Eckberg), nenajde cestu ke svému otci (Annibale Ninchi), ztrácí naději na spisovatelskou kariéru, žije s žárlivou partnerkou Emmou (Yvonne Forneaux) a přitom se ptá po klíčových otázkách lidského bytí. Federico Fellini se jednoho odpoledne procházel po Via Veneto, jedné z nejdražších ulic na světě v Římě, když jeho pohled upoutala žena v drahých šatech, ve kterých vypadala jako zelenina (tento model ostatně uvidíme v závěru snímku ve scéně večírku). Fellini už nechtěl živit vlnu neorealismu, která sice přežívala, ale byla už dávno pasé a chtěl natočit něco zcela jiného. Něco moderního, provokativního a ve všech ohledech výjimečného. V šuplíku měl svůj starší scénář Moraldo ve městě a rozvinul ho v tradici své předchozí tvorby. Hlavní postavy nenechávají nikoho na pochybách, že to jsou odrostlí Darmošlapové. Fellini si ovšem vzal na paškál celou řadu fenoménů, které zákonitě museli všechny urazit. Satirickým pohledem se dívá na církev, užvaněné povýšené intelektuály, společenskou smetánku a mezigenerační rozdíly a přitom vše zasazuje do historických souvislostí, jako by tvrdil, že všechno už tu jednou bylo. Tato myšlenka se zalíbila i dalšímu enfant terrible italského filmu Pietru Paolo Pasolinimu, který byl spoluscenáristou snímku, byť nakonec není uveden v titulkách, protože s filmem nebyl spokojený a o Felinnim řekl, že jeho filmové postupy jsou spíš podvědomé, než plánované.

Dodatečné informace

Původní název:
La dolce vita (více)
  • Itálie Sladký život
  • Itálie La dolce vita
  • Itálie Das süße Leben
  • Itálie La Dolce vita
  • Itálie La Dolce Vita
  • Itálie The Sweet Life
Premiéra v ČR:
25. 9. 2003
Distributor:
Pannonia Ent.
Země původu:
Itálie, Francie
Tržby:
19,65 mil. USD (celosvětově)

Podobné


Powered byJustWatch

  • O Lexu Barkerovi někdo prohlásí, že to je ten co hrál Tarzana. Lex Barker jej skutečně hrál, a to v několika filmech na přelomu 40. a 50. let.
  • Ve Španělsku byl film kvůli cenzuře uveden až v roce 1981.
  • Federico Fellini uvažoval do role Steinera o Henrym Fondovi. Když odmítl, padli mu do oka Alain Cuny a Enrico Maria Salerno. Na radu Piera Paola Pasoliniho pak obsadil Cunyho.