Japonský mistr obrazu Jasudžiró Ozu je známý hlavně díky nadčasovému Příběhu z Tokia, o němž dodnes básní většina učebnic filmové gramatiky, letošní LFŠ však připomene pětici jeho němých snímků z 30. let, jež budou doprovázeny živou hudbou. Zde snad ani není možné šlápnout vedle, vypíchnout si však zaslouží pozoruhodný film pro dětského i dospělého diváka, fascinující množstvím výrazových prostředků i paletou emocí, již dokáže vykouzlit.
Jak bychom mohli mezi nejlepšími snímky letošní Filmovky nezmínit nejlepší film všech dob? Alespoň tedy podle předloňského prestižního žebříčku časopisu Sight & Sound, na jehož základě se feministický i nestřídmý opus magnum Chantal Akerman, jejíž tvorbu si letošní LFŠ připomene, dočkal obrovské míry pozornosti.
Druhé Letní kino ve Smetanových sadech zase nabídne průlet stále inspirativní filmografií Karla Zemana. Vedle Cesty do pravěku, Vynálezu zkázy či Barona Prášila nebude chybět ani Čarodějův učeň, stále možná nejlepší tuzemská kombinace pohádky a hororu. Celovečerní snímky navíc doprovodí kraťasy s postavou Pana Prokouka.
V rámci Letního kina na Masarykově náměstí, kde je možné zajít na projekce zdarma, se letos promítají filmy na přání, což znamená jediné – celý žebříček by šlo poskládat pouze z těchto veleoblíbených titulů. Nebudou zde chybět třeba Kolja, Postřižiny, Samotáři, Vesničko má středisková či Marečku, podejte mi pero, vypíchnout si však zaslouží i nesmlouvavě hrubozrnná satira Věry Chytilové s Bolkem Polívkou v životní formě.
V rámci retrospektivy Davida Lynche dojde třeba Modrý samet, Sloního muže, Mulholland Drive či Zběsilost v srdci, avšak Lost Highway dodnes představuje možná nejucelenější esenci lynchovské poetiky. Klasika moderního neo-noiru předkládá na první pohled běžný svět, do něhož se však agresivně prolamuje cosi temného z hlubin naší mysli.
Speciální sekce pro letošní 50. ročník se nazývá Comeback a spočívá v tom, že čtveřice hostů-filmařů, kteří LFŠ už v minulosti navštívili, osobně uvede snímek, který je pro ně důležitý. Režisér AnthropoiduSean Ellis tímto způsobem představí prvního Vetřelce a íránský filmař Mohsen Makhmalbaf si zvolil klasiku moderního poetična od jihokorejského mága Kim Ki-duka.
V rámci sekce Východní přísliby se mohou návštěvníci Filmovky každoročně seznámit s průřezem současné tvorby střední a východní Evropy. Z nabídky zaujme novinka na vavřínech neusínajícího provokatéra Radua Judeho, jehož Smolný pich aneb Pitomý porno před třemi lety patřil k nejvýraznějším titulům roku. Ani nyní si při tepání do TikToku a moderních politiků nebere servítky a jeho dobová výpověď je tak zábavná, až z ní mrazí.
Nepřeberné množství dalších lákavých titulů si můžete projít v programu na webu LFŠ. Podívejte se také třeba na náš žebříček nejlepších filmů všech dob.