James Cameron je dnes králem světa (zdroj: James Cameron) a užívá si svou unikátní pozici, kdy stojí poměrně stranou všech trendů a uměleckých vln, nepatří nikam a nejde ho snadno zařadit. Neuvěřitelný komerční úspěch jeho tvorby z něj ale přesto dělá předního hollywoodského hráče. Náš milovaný kanadský kamioňák ale musel někde začít. A to před čtyřiceti lety, když se vyšvihl s nenápadnou artovkou jménem Terminátor.
Články 67
I po všech těch letech se návštěva jisté texaské usedlosti, již obklopují automobily nešťastných návštěvníků a jejíž vnitřek zdobí ohyzdná dekorace z lidských pozůstatků, rovná nefalšované noční můře. Originální Texaský masakr motorovou pilou (The Texas Chain Saw Massacre) roku 1974 mimoděk vystihl trauma celé vietnamské generace a také vyčlenil nový směr hororového žánru pod kudlou maskovaných magorů, kteří už ale nikdy nedosáhli tak efektivního entrée na popkulturní scénu. Hromotluk Leatherface s obličejem zahaleným do kůže svých obětí, jehož částečně inspiroval proslulý vrah a vykradač hrobů Ed Gein, předvedl v legendárním hororu Tobeho Hoopera zřejmě nejpamátnější show hororových dějin.
Být ženou v branži, kde se chlapi s žílami na bicepsech ohání velkými kvéry a cedí drsné hlášky směrem k protivníkům, jež se chystají oddělat, není jednoduché. Maskulinní osmdesátá léta, kdy kinematografie jako čelní hvězdy uznala Arnolda Schwarzeneggera a Sylvestera Stalloneho, přesto otevřela prostor také hrdinkám, které nemohou čekat na pomocnou ruku. Silné ženy v akčních filmech, ať už těch dobrodružných, hororových či komediálně laděných, v některých případech ještě nesetřásly sexuální objektivizaci, ale mužům to dokázaly nandat a obstarat i lidštější, empatický přístup.
V tuzemských kinech už kyselinu opět krvácí legendární vetřelec, jenž na výzkumné základně Romulus bezhlavě nahání nové oběti. Vesmírné horory jsou spíš béčkovým hřištěm na procvičování opravdu neomezené tvůrčí představivosti, přičemž Vetřelec je vlastně jedinou franšízou z dané sorty s trvalou blockbusterovou hodnotou. Mezi další, často zcela přehlížené zástupce se řadí například osmička následujících titulů, jejichž ambice poletují sinusoidou jako asteroidy vakuem a vybrat si z nich může skutečně každý cinefil.
Zdá se, že mladí lidé vydaní napospas iracionálnímu asociálovi s náklonností k řezným či bodným předmětům jsou nevyčerpatelnou hororovou premisou. Vyvražďovací slasher horory nakoply Černé Vánoce (Black Christmas) či Halloween a v hlubokých lesích je etabloval kultovní Pátek třináctého (Friday the 13th). Od té doby žánr dospěl k teatrální brutalitě a nyní zkouší i díky hororové streamovací službě Shudder nejrůznější způsoby, jak uspokojit obecně navyšovanou poptávku. Kanadská novinka In a Violent Nature zanechala dojem na festivalu Sundance a v prvním traileru avizuje strohé formální uchopení, kdy sledujeme krvavou stezku znetvořeného vraha z jeho perspektivy, a to v částečně přímočarém a částečně uměleckém trpělivém duchu.
Davidu Robertu Mitchellovi stačily v minulé dekádě pouhé dva filmy k tomu, aby se stal jedním z jejích nejzajímavějších režisérů. Horor Neutečeš (It Follows) z roku 2014 i enigmatické retro Záhada Silver Lake (Under the Silver Lake) stály na hraně mezi mainstreamem a nezávislým autorským projektem. Jejich koncepty vyzněly originálně, přestože čerpaly z letitých žánrových tradic, v případě Neutečeš sahajících až k originálnímu Halloweenu. Mitchell po delší době pracuje na novém, dosud nepojmenovaném projektu, který by měl dle prvních informací nabídnout ještě neokázalejší zápletku. Ewan McGregor a Anne Hathaway totiž ztvární rodiče v dobrodružném rodinném filmu zasazeném do 80. let, který by měl mít mysteriózní rámec a snad i nečekané prehistorické štěky.
Čtvrtstoletí po premiéře Vřískotu dobývá kina další maskovaný zabiják, jehož bezhlavé řádění podvratně ohýbá hororový žánr a pořádně zatopí partě teenagerů z provinčního města Plymouth. Oběti, jež si brutální vrah předem vytipoval a označuje je v morbidních instagramových příspěvcích, se totiž podílely na loňském incidentu v supermarketu, kdy davy lidí prahnoucí po zlevněném zboží způsobily krvavý masakr. Snímek Den díkůvzdání (Thanksgiving) režiséra a scenáristy Eliho Rotha (Hostel) momentálně uvádí také tuzemská kina a rozhodně jde o jeden z nejzábavnějších a nejkreativněji natočených vyvražďovacích slasher hororů kinematografie.
Hlavní hvězda filmové série Halloween, k níž se roku 1978 připojila v pouhých devatenácti letech, si nejprve vybudovala renomé hororové „scream queen“. Jamie Lee Curtis, která dnes slaví 65. narozeniny, na to měla vhodné geny po matce Janet Leigh, již nechal Alfred Hitchcock slavně zamordovat ve sprchové sekvenci Psycha. Za svou bohatou kariéru se však dcera neméně věhlasného herce Tonyho Curtise stihla stát také sexsymbolem, komediální stálicí, autorkou dětských knížek a samozřejmě respektovanou herečkou s Oscarem a dvěma Zlatými glóby.
Sex je vlastně fatálně hříšná věc, a když ho v pubertě náhodou provozujete, přivoláte na sebe kulhavou, zato však nezastavitelnou nadpřirozenou bytost. Abyste se kletby zbavili, musíte se s vyspat s někým dalším a zabijáckého stalkera mu tak předat. Takový je koncept pozoruhodného nezávislého hororu Neutečeš (It Follows) z roku 2014 od režiséra Davida Roberta Mitchella, v němž Maika Monroe zahrála jednu z nejlepších „final girl“ v žánrové historii. Jednoduše nasnímaný, a přece stylový retrosnímek má dle zahraničních médií dostat pokračování s názvem They Follow, a to pod dohledem Mitchella a s účastí Monroe.
Předvečer svátku všech svatých je hlavně v západních zemích možná nejoblíbenější tradicí, která od premiéry kultovního Halloweenu (1978) vymezila vlastní filmový subžánr. Do něj mohou spadat nejen horory, jež dále stírají hranici mezi světy živých a mrtvých a prohlubují zvyky související s navlékáním strašidelných kostýmů, ale i další příběhy protknuté příslušnými svátečními motivy. Představíme si deset méně vyzdvihovaných filmů vhodných pro halloweenský večer, z nichž si vyberou diváci a divačky lačnící po napětí a krvi stejně jako romantici, vtipálci, fandové kultovních bizárů i rodinné typy s dětmi.