Těžké i těžkopádné, japonské sci-fi psycho, které by bylo moc šílené i na Lynche a Cronenberga, kteří se divákovi při sledování této podivnosti, nejednou vybaví.
Šinja Cukamota hraje ve filmu i hlavní roli. Hodně náročný a pro řadu diváků nestravitelný film začne tím, že si fetišista na kov zarazí do nohy kovovou trubku. Když vidí jak se mu v ráně svíjejí červi, vběhne na ulici, kde ho srazí auto. Pak se do centra dění dostane člověk, který při holení zjistí, že mu z obličeje vyrůstá kov. Následují další deviantní laskominy, které Vás budou šokovat podle toho, jak moc to máte rádi jinak. Na závěr bych jen rád podotknul, že hlavním nepřítelem kovu je?…Ano, je to rez. Inspirace Davidem Cronenbergem a Luisem Buňuelem není náhodná.
Je to jistě pozoruhodná vzpoura konvencím tradičního vyprávění, která zejména prvních patnáct minut, ve strhujícím rytmu cyberpunkové muziky a nesvázaného časoprostoru, slibuje velké extravagantní věci. Jak se ale zpočátku jedná o formálně zábavnou hovadinu, postupně Cukamotův bizarní surrealismus zcela vzdává snahy o zajímavé vedení pozornosti a film se stává ultrabéčkovým shitem vhodným leda pro jedince s úchylnými sexuálními choutkami nebo s velmi zvláštním smyslem pro humor. Kdyby nám bylo v podobném stylu servírováno hororové komornější drama o člověku, který se musí se svým železným osudem sám vyrovnávat, mohla to být perla nezávislého filmu, takhle je Tetsuo neskutečně tupý a pouze falešně rafinovaný, vyloženě zmrvený formální i příběhový potenciál.
Možná jeden z nejpozoruhodnějších japonských filmů a přesto Tetsuo není dokonalý.. Námět o člověkovi, který se z ničeho nic začne měnit v kovové monstrum. Jakoby se obsah železa v něm samém vzbouřil a začal z něj utvářet nějakého nadčlověka.. Experimentální pokus o povýšení člověka na další úroveň. A každý krok na novou etapu lidstva pokaždé znamenal bolest, když se buduje nová civilizace stará musí padnout, když se stát transformuje do republiky, zastánci monarchistického vedení musí být potlačeni.. Hlavní hrdina prochází svojí vlastní metamorfózou, kdy mu z těla vyrůstají kusy kovu. Nejprve může s přeměnou bojovat a střípky zkrátka vytrhávat z pokožky, ale když přeměna nabere silnějších ozvěn a noha se mi rozpadne, jen aby z ní vylezla nesourodá kovová směs je jasné, že tohle nebude cesta na vyšší úroveň.. Člověk už byl několikrát vyztužen robotickými přísadami, ale pokaždé z toho vzešel jako upgrade svého druhu. Tetsuo degraduje lidského tvora a s příměsi kovu ho před zraky diváka trhá na kusy. Krátká povídka bořící iluze a ukazuje i druhou stránku téhle vědeckofantastní transformace... Byl bych nadšen, kdyby Tetsuo nebyl tak moc vázaný na svoji vlastní premisu. A vyprávět svůj nápad jen jako půlhodinové svědectví o přeměně, bez ohledu na její nepříjemně nabitou nymfatickou fázi, nemělo by to chybu.. Ale Tetsuo i v tak střídmé stopáži nemá, co dál nabídnout. A i když někdy jen rozpíná představy a chytré otázky týkající se třeba kopulace takových tvorů, už bych je tu nemusel mít.. Nesmírně chytře natočený film, který především díky svému černobílému obrazu působí o to reálněji a samotné kovové trny tyčící z lidského těla dokáže o to realističtěji zabrat a nepůsobí to béčkově. Kromě toho dokáže Tetsuo upoutat po technické stránce, kterou ovládne především zvukový underground.. Nemůžete to odsoudit, aniž by jste to viděli. A nutno říct, že jde o dost překvapivou facku fantasknímu žánru, který je touhle surovou ukázkou lidského posunu naprosto rozbořen.. Mimořádně jinde, někdy až moc proti divákovi, ale chci to vidět znovu, protože tohle je jak kdyby nejgeniálnější filmař natáčel z prádelny.. 65%
"Raz tento shit-fest stačil a už nikdy viac!" Týmito slovami som opísal film Tetsuo, keď som ho celý uzrel v dávnej utopickej dobe pred príchodom toho čínskeho sajrajtu. Covid nakoniec dostihol aj mňa a tým, že som sa v karanténe až moc nudil, rozhodol som sa k filmu vrátiť. Predsa len, ma Avantgarda baví každý rok čoraz viac a viac. Netuším či na to nejak pôsobil fakt, že som to mal tu česť zhliadnuť v horúčkach, ale film som si celkom užil. Nejednalo sa síce o žiadne terno, ale ten bizarný a odporný cyberpunkový zážitok mi druhý re-watch určite za to stál. Keď už si myslíte, že vás film ničím neprekvapí zrazu BUM! Milostná scéna s vrtačkou, stop-motion beh a ďalšie bizáry. Na film sa nedá pozerať triezvo, no myslím si, že by si ho každý fanúšik sci-fi žánru mal pozrieť. Ako som už avizoval, nejedná sa o moc dobrý počin, ale, podľa môjho skromného názoru sa tu jedná o podobnú situáciu ako pri pozeraní filmu The Room. Pozriete si najhorší, najbizarnejší film histórie s pocitom, že ste skutočne videli to Naj z najikonickejších filmov a poviete si že to aspoň za ten pokus stálo. Hádam..
What have I become, my sweetest friend.. Tsukamoto s divákem nemá slitování. Bolí to. Industriálem opanovaná vize úpadku, to je pro mě Tetsuo. Tam, kde je příležitost prokázat lidskou slabost a ukovat z ní progres. Monumentální iniciace skrze bolest a animální rozkoš. Kurví se tu odpad lidských výtvorů a duše. Ochutnej hnus jako dítě, rozdávej ho jako dospělý. Sex supluje lásku a chtíč vede k (sebe)destrukci. Kým je člověk? Kým jiným, než uboze nicotnou zrůdičkou. A budu sesazen z trůnu. A bude to správné. Proměním se v do vlastní, pokřivené, ideologie mumifikovanou nulu. Snad z popela nepovstanu dřív, než má hvězda zhasne. Hypnotizující noční můra.
Nechutný gore porno, který maximálně tak uspokojí štamgasty filmových festivalů a hledají v každý píčovině nějaký sociokulturní odkaz a potom nad tím onanujou při filmových diskuzí se svými dalšími onanistickými kámoši. Film je docela o hovně, ale čekal jsem nějaký děj. Moje sebepoškozující choutky to uspokojilo, takže tomu dám víc, než bych měl. Dostal jsem to co jsem čekal.
Sorry, ale tohle je vážně sračka. Klidně mě mějte za filmového barbara, co nevidí tu údajně velkou uměleckou hodnotu. Na to se ale prostě nedá dívat. Udivuje mě, že to má tak vysoké hodnocení. Asi nejhorší film, který jsem v životě viděl.