Máme ikonickým filmům propadat, nebo bychom měli spíš hledat nové kvality a (pop)kulturní kanonizaci nepodléhat? To je otázka, se kterou se pere každý cinefil. Karlovy Vary navíc nejdou natáhnout do nekonečna, člověk tedy i čistě prakticky stojí před otázkou, jestli upřednostnit osvědčenou klasiku, jež je takřka zárukou podnětného zážitku, ale hypoteticky ji lze zhléhnout kdykoliv, nebo píchnout prstem do programu a vyrazit na neznámé lotyšské drama, které po skončení festivalu navěky zmizí z našeho dosahu. Ideální je asi jít v tomhle případě zlatou střední cestou a náhodná setkání namíchat s těmi osvědčenými. I letos na nás z programu KVIFF vyskakuje hned několik ikonických filmů, podívejme se na ty hlavní.
Články 4
Již 16. ročník festivalu japonského filmu a kultury Eigasai startuje v pondělí večer v pražském kině Lucerna. Organizátoři letos přiblíží Zemi vycházejícího slunce tak, jak ji mnozí neznají. Vybrané filmy divačky a diváky zanesou do různých koutů Japonska, od mrazivého Hokkaida až po tropickou Okinawu, ukážou rozmanitost kultur původních obyvatel a provedou publikum různými obdobími moderní historie i samurajského středověku.
Filmové a seriálové adaptace slavných počítačových her to nemají snadné – je diskutabilní, jestli vůbec kdy nějaká uspěla. Japonský animovaný seriál Edgerunners se přesto v prvních dnech po uvedení na Netflixu dočkal poměrně vřelého přijetí. Rozšiřuje svého času dlouho očekávaný, nakonec ale značně kontroverzní Cyberpunk 2077.
Před devadesáti lety se publiku představil kultovní snímek režiséra Toda Browninga, který dodnes nepřestává děsit, fascinovat i budit kontroverze. Nazvaný přímočaře Zrůdy, příběh o lidských karnevalových atrakcích přeměnil přežitý fenomén freak-show v lidský portrét fyzicky handicapovaných osob, které jsou pod atypickou slupkou stejné jako všichni ostatní. Diváci a divačky v době převládající eugeniky a předsudků odvážné dílo odmítli, leč dnes patří do zlatého fondu kinematografie.