V podstatě každou dekádu má premiéru nějaký snímek, který dramatizuje realistickou historii v amerických dobových reáliích lépe a památněji než všelijaké faktické záznamy. Ke Kmotrovi, Tenkrát v Americe, Až na krev či Lincolnovi se dle dosavadních festivalových reakcí přiřadí 215 minut dlouhá a univerzálně chválená novinka Bradyho Corbeta Brutalista (The Brutalist), v níž Adrien Brody jako imigrující maďarský architekt prožívá komplikovaný a velmi komplexní americký sen. Minutový trailer sice objemnou fresku přirovnávanou k perfektní americké novele nemůže vystihnout, ale přece z něj nejdou spustit oči a nejen netradiční titulkovou formou předesílá, že od 23. ledna zřeme v českých kinech něco výjimečného.
Články 62
Máme za sebou první debatu mezi letošními kandidáty na post amerického prezidenta – či prezidentky. Ať už fandíte Kamale Harris, nebo Donaldu Trumpovi, příští dva měsíce budou média jejich přestřelek plná, a tak stojí za to si připomenout i několik zdařilých filmů, které se tématu amerického prezidentství intenzivně věnovaly. Jelikož jich je ale poměrně hodně, udělejme to trochu jinak – stručně si zmapujeme tvorbu pokrývající život, dílo a odkaz dvou pro filmaře nejvýraznějších prezidentů americké historie a k nim přidáme i řadu dalších tipů.
Prezidentské volby v USA se kvapem blíží a napětí houstne i v kulturní sféře, již v amerických kinech koncem srpna obohatí životopisný snímek Reagan o čtyřicátém prezidentovi Spojených států, jenž úřad zastával v letech 1981 až 1989. Biografie s Dennisem Quaidem (Substance) a v režii Seana McNamary pokrývá značnou část Reaganova života od mládí přes hollywoodskou kariéru, angažovanost v herecké unii či léta ve funkci kalifornského guvernéra až po prezidentství. Facebook přitom dle tvůrců sabotuje reklamu a brání ve vyšší návštěvnosti filmu, který vzhledem k politickým paralelám může nahrávat kandidujícímu republikánovi Trumpovi.
Steven Spielberg patří mezi největší velikány amerického filmového průmyslu. Nejde však jen o to, že natočil spoustu povedených filmů. Jeho působení tvarovalo samotné prostředí Hollywoodu. Byl to on, kdo v dobrém a zlém odlil formy, které američtí filmaři používají dodnes. Jeho pochvala pro druhou Dunu (Dune: Part Two) tedy není jen osobním názorem jednoho člověka, ale pomyslným požehnáním od personifikace celého oboru.
Ve chvíli, kdy Spojené státy na sklonku občanské války směřovaly k liberálnější budoucnosti ve znamení úspěšného abolicionismu, divadelní herec John Wilkes Booth prostřelil lebku tehdejšího prezidenta Abrahama Lincolna přímo v lóži nad jevištěm Fordova divadla a zemi rázem uvalil do nářků, konspirací a hospodářských priorit nastupující hlavy státu. Sedmidílná minisérie Apple TV+ s názvem Po atentátu (Manhunt) navazuje přibližně tam, kde Spielbergův celovečerní a vynikající Lincoln před dvanácti lety skončil. V prvních dvou zveřejněných epizodách ukazuje okolnosti bezprostředně obklopující atentát, Boothův šťastný úprk a snažení ministra války Edwina Stantona (Tobias Menzies) o jeho dopadení. Očekávaná událost s hvězdnými tvůrci přitom nezapře smělé ambice i poněkud strnulou divadelnost.
Jestliže filmová režie má svou žijící legendu, pravděpodobně jí bude Steven Spielberg. Jeden z autorů moderního blockbusteru, tvůrce masově populárních i kritikou uznávaných děl a režisér, jehož filmy vydělaly v součtu nejvíc peněz, je i v 77 letech nedílnou součástí hollywoodského dění, debaty o vývoji kinematografie či různých ceremonií. „Jste nominovaný, nebo vám už vystavili permanentku?,“ žertovně se jej na letošních Oscarech dotázal moderátor Jimmy Kimmel. Spielberg si stále udržuje přehled a zejména v posledních týdnech se množí svědectví o tom, jak podporuje a oceňuje práci ostatních. A to ve velmi sympatickém a osobním stylu.
Žádný mužský herec nemá lepší oscarové výsledky než šestašedesátiletý londýnský rodák Daniel Day-Lewis. Domov mu zdobí tři zlaté sošky z šesti nominací, čímž sice zaostává za dvanácti nominacemi a třemi výhrami Jacka Nicholsona, ale na rozdíl od něj má všechny Oscary za hlavní roli. Metodický charakterní herec známý z Posledního mohykána (The Last of the Mohicans), Gangů New Yorku (Gangs of New York), Lincolna či Až na krev (There Will Be Blood) přesto odešel roku 2017 do předčasného důchodu, z něhož se navzdory rostoucím debatám po setkání s režiséry Stevenem Spielbergem a Jimem Sheridanem nechystá.
Definovat žánr thrilleru není úplně jednoduché. Většinou se jedná o temné příběhy s tajuplnými zápletkami plnými násilí a nebezpečí pro hlavní postavy, přičemž jejich tvůrci kooperují s přidruženými žánry jako krimi, drama nebo sci-fi, v ojedinělých případech také komedie. Takové filmy tvoří nezanedbatelný vzorek, avšak oscarová Akademie dlouhodobě nepřeje temnotě a „podřadným“ žánrům. Třebaže mnozí režiséři považují horor za nejčistší žánr, zlaté sošky sklízí převážně dramata přinášející sociální komentáře a dobově poplatné myšlenky. Thriller (zastoupený v inkriminovaných dílech v různé míře) shrábl Oscara za takřka stoletou historii předávání cen pouze v deseti případech, které si nyní představíme.
Fenomén Barbenheimer v posledních měsících otřásá internetem. 21. července totiž do amerických kin přicházejí dva projekty, jež snad nemohou být odlišnější. Na jedné straně máme temný životopisný thriller o strůjci atomové bomby, proti němuž stojí růžově hravá komedie s fantasy prvky o ikonické panence. Fanoušci a fanynky obou děl na sociálních sítích začali hojně vytvářet koláže a fanarty, zábavně propojující oba diametrálně odlišné filmy.
Slavný režisér Steven Spielberg (Schindlerův seznam, Zachraňte vojína Ryana, Čelisti) na potíže ohledně návštěvnosti kin, předražených blockbusterů a tvorby pro televizi či streamovací platformy upozorňoval již v roce 2013 v souvislosti s vlastním filmem Lincoln.