Jásavě velebený Brutalista je výjimečný už v traileru. Láká na fresku ve stylu Kmotra
Vezmeme-li nejprve v potaz čistě nashromážděné kritické recenze, s čímž jako vždy pomáhá web Rotten Tomatoes, napnutá očekávání jsou na místě. Šestašedesát recenzí jsou z 97 % pozitivní a jejich průměrná známka ukazuje 8,9 z 10, což je vskutku brutální vysvědčení. Velebený monument, který Corbetovi vynesl Stříbrného lva za nejlepší režii v Benátkách a od té doby jej i jinde ve světě pasují na dosud nejlepší dílo od studia A24, vznikal sedm let a na svou epickou výpravu, mnohdy uzpůsobenou až k přesvědčivé historicko-materialistické naraci, spolkl pouze deset milionů dolarů.
Corbet, jenž scénář napsal s manželkou Monou Fastvold, tímto veledílem, promítaným i s patnáctiminutovým intermezzem po vzoru Davida Leana a dalších klasiků hollywoodské scény, potvrzuje svou náklonnost k fiktivním životopisům smyšlených postav, z nichž však dýchá dobový i obrazový realismus. Něco takového zkoušel už v dramatu Mládí vůdce o vymyšleném diktátorovi s tváří Roberta Pattinsona i v hudebním Vox Lux, kde Natalie Portman hrála opět fiktivní popovou hvězdu.
The Brutalist, dle moderního architektonického stylu raženého hlavním hrdinou, klíčí ve vůbec nejvýznamnější události minulého století. Maďar László Tóth (Brody) přežije holocaust a odjíždí do Spojených států za novým začátkem. Ve videu sledujeme nejprve naturalisticky, záhy však stylizovaně snímaný příjezd na newyorský Ellis Island se Sochou svobody čnící vzhůru nohama. V následné koláži nelze rozklíčovat vlastně nic z tříapůlhodinového kolosu, který protagonistu spojí s milionářem Harrisonem Lee Van Burenem (Guy Pearce). Ten Tótha najme na výstavbu masivního komplexu, jenž může oběma zajistit slávu a renomé. To však kráčí ruku v ruce s vysokou osobní cenou.
Architektovu manželku Erzsébet ztvárňuje Felicity Jones z Rogue One a působivé herecké obsazení tvoří ještě Alessandro Nivola či Jonathan Hyde. Za hvězdu tu evidentně bude i kameraman Lol Crawley, jenž se rovněž přizpůsobil omezeným produkčním prostředkům a dekády pokrývající příběh nasnímal jako autentický obrazový artefakt své doby. On, teprve šestatřicetiletý Corbet, živou vodou politý Brody i Guy Pearce mají mít jisté místo v letošním oscarovém slosování, kde Brutalista předběžně nejvíc soupeří s AnorouSeana Bakera.
Sedmileté přípravy a těžko uvěřitelné praktické škudlení, kdy vyloženě každý cent ze skromného rozpočtu dle Corbeta padl na kreativní produkční aspekty, mají zkrátka vyústit v další sebemrskačskou, vypravěčsky opojnou a neškobrtající exkurzi do amerických moderních dějin (a nejen jejich). Už trailer s horizontálně odvíjenými titulky, jimž vévodí sborově provolávaný kompliment „monumentální“, dokáže velikost téhle vášnivé i okem věcného historika pozorující výpovědi dostatečně naznačit. Kéž by se chytlo co nejvíc diváků, kteří si ale dnes 215 minut ve většině případů spojují leda s pěti seriálovými epizodami. Kdo si v lednu troufne na hezké odpoledne v kině?