Jeden z nejlepších herců historie se z důchodu nechystá. Je otráven ze streamovacích služeb
Lewis měl stabilní práci v divadle, televizi a ve filmu od začátku osmdesátých let, přičemž po obdržení prvního zlatého plešouna za Sheridanovo drama Moje levá noha si každý projekt vybíral pečlivěji než jakýkoli herecký kolega. Opakovaně vyslyšel volání irského autora, jenž jej obsadil také do retro filmů Ve jménu otce a Boxer. Hollywoodský mainstream pod taktovkou osobitého filmaře si vyzkoušel v Posledním mohykánovi Michaela Manna, na něhož se celé měsíce připravoval životem v lesích. S Martinem Scorsesem spolupracoval na filmech Věk nevinnosti a Gangy New Yorku, Steven Spielberg jej obsadil jako Lincolna a Paul Thomas Anderson mu napsal zřejmě nejpamátnější roli zarputilého kapitalisty v naftařské odysey Až na krev.
Pod Andersonem si vůbec naposledy zahrál roku 2017 v dramatu Nit z přízraků, role zásadového kostýmního návrháře mu pochopitelně vynesla oscarovou nominaci. Ještě před premiérou snímku Lewis veřejně ohlásil odchod z branže, k níž vždy přistupoval opatrně i agresivně. Nehrál v příliš projektech, jeho metodický zápal se však stal legendárním a mnozí jej oprávněně považují za nejlepšího herce filmové historie. Mluvčí to tehdy okomentoval jako „soukromé rozhodnutí“ a Lewis později zmínil i bezprostřednost tohoto kroku. „Před natáčením Nitě z přízraků jsem netušil, že s hraním skončím,“ svěřil se pro W magazine.
Pocítil však nutnost vykreslit zřetelnou čáru a uspořádat si plány pro životní fázi mimo hollywoodská studia. „Celý život jsem si pouštěl pusu na špacír ohledně toho, jak bych měl seknout s herectvím. Nevím, v čem to bylo tentokrát jiné. Impuls, že bych měl skončit, ve mně zakořenil a transformoval se v nutnost. Prostě jsem to musel udělat,“ vysvětloval.
Od té doby se čas od času vynořují dohady či zbožná přání, které Lewise situují zpět před objektivy. Debata zesílila v posledních dnech, kdy se herec sešel se Spielbergem a Sheridanem kvůli projektu o rodině Kennedyů. Slavní tvůrci by jistě nepohrdli možností Lewise znovu režírovat, ale Sheridan pro Deadline prozradil, že šlo pouze o přátelský hovor týkající se úlohy výkonného producenta. Projekt zaměřený na patriarchu a otce JFK Josepha Kennedyho přitom není oficiálně ve vývoji.
Sheridan posléze utnul naděje na Lewisův herecký comeback v rozhovoru pro ScreenDaily. „Řekl, že s tím skončil. Pořád spolu mluvíme a rád bych s ním ještě něco natočil,“ popisoval pětasedmdesátiletý režisér, jenž má po letech rozpracovaných několik celovečerních i seriálových projektů – v postprodukci je například televizní adaptace Ďáblova advokáta. Lewis je podle něj otrávený ze současného stavu průmyslu, který podléhá hlavně streamovacím službám. „Je jako každý jiný. Otevře streamy a má sedm tisíc možností, ale žádná z nich za nic nestojí. Film se odklidil z veřejného do soukromého sektoru – máte ovladač, můžete ho zastavit. Už to není tentýž zážitek. Bylo by ovšem skvělé vidět Daniela znovu pracovat, protože je tak dobrý,“ povzdechl si Sheridan.
Herec, jenž si zahrál také v proslulé adaptaci Kunderovy knihy Nesnesitelná lehkost bytí z roku 1988, se nedávno zúčastnil předávání cen neziskové organizaci National Board of Review po boku Martina Scorseseho, jenž si neodpustil vzývání možné budoucí spolupráce. „Natočili jsme spolu dva filmy a moc lepších zkušeností v životě nemám. Možná nadešel čas pro další. Možná! Je nejlepší,“ poklonil se režisér Lewisovi při děkovné řeči. Vypadá to však, že jako správná legenda už Daniel Day-Lewis zůstane pouze v kulturních vzpomínkách.