Co se stalo s filmovým průmyslem? Oscarový režisér Steven Spielberg to předpověděl
V létě roku 2013 přednášel Spielberg na Univerzitě Jižní Kalifornie, kde se otevíralo centrum nových médií. Na místě oscarový režisér diskutoval s kolegou, kamarádem a tvůrcem série Star Wars Georgem Lucasem. Před dekádou se shodli na tom, že když blockbustery v kinech neuspějí, způsobí to implozi průmyslu a skokové rozdíly v cenách vstupenek.
Spielberg to doložil na rozdílu v cenách lístků na dva zcela odlišné filmy. „Když půjdete na Iron Mana, zaplatíte 25 dolarů, ale když na Lincolna, bude vám pravděpodobně stačit dolarů 7,“ vyjádřil se oscarový režisér, dle jehož slov hrozilo, že se Lincoln s hvězdným hercem Danielem Day-Lewisem do kin vůbec nedostane a skončí na platformě HBO. Film tvůrce vyšel na 65 milionů dolarů a v kinech utržil solidních 275 milionů. V roce 2013 do kin uváděný Iron Man 3 utržil bezmálu jednu a čtvrt miliardy dolarů, k výsledku mu ale napomohly právě nepoměrně vyšší ceny vstupenek.
George Lucas se v diskusi podivoval nad faktem, že Spielbergovu filmu hrozilo, že se do kin nemusí vůbec dostat. Jeho jméno už u mladší generace zkrátka netáhne, ačkoliv odkaz jeho tvorby a přístupu je patrný i u těch nejvyhledávanějších děl současnosti, například u série Stranger Things.
Lucas už před deseti lety uvažoval o tom, že budoucnost kin bude spočívat v menším počtu projekcí za zvýšené vstupné. S odstupem dekády je třeba dát tvůrcům za pravdu, ačkoli možná až příliš hlasitě a okatě smutnili z vlastních zkušeností. Lucas například na území České republiky v roce 2012 produkoval nepříliš zajímavé válečné béčko Red Tails, které ho vyšlo na 58 milionů dolarů a nevydělalo celosvětově ani 50.
Faktem nicméně je, že se z návštěvy kina stává i kvůli zvýšeným cenám za promítání a občerstvení čím dál vzácnější zážitek. Dokládají to propady tržeb a návštěvnosti po celém světě a vzestup vlivu streamovacích platforem.
Na zmiňované přednášce navíc Spielberg upozorňoval na nebezpečí předražených blockbusterů, jejich časté nasazování v kinech, občasné komerční neúspěchy, roztání trhu a jeho implozi. A zase měl svým způsobem pravdu, což můžeme pozorovat například na přehnaném množství nejen komiksových velkofilmů a nekonečných pokračování, jejichž náklady překročí klidně 200 milionů dolarů a ve výsledku z nich komerčně skutečně prorazí tak každý druhý či třetí počin.
Když si navíc uvědomíme, čím nyní Hollywood prochází a že je možné, že se několik měsíců třeba vůbec nebude natáčet, bude pro kinaře, kteří jsou na blockbusterech se slavnými herci závislí, situace ještě o poznání složitější. Třeba to ale pobídne provozovatele menších sálů k důslednější výchově publika a přinášení neotřelých projekcí, zaměřených třeba na zapadlá béčka či festivalovou a artovou produkci. Nicméně to však problém byznysu samotného nevyřeší.
zdroje: Kinobox, Far Out, The Hollywood Reporter, Box Office Mojo