Recenze filmu Zelená zóna

73%

Komentáře a recenze 50

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
8
Když jsem před lety dokoukával poslední díl Bourneovské trilogie, ve které Greengrass předvedl co to znamená moderní akční film, řikal jsem si s čím asi přijde příště. Když jsem se dozvěděl, že se bude jednat o válečný thriller z prostředí rozbombardovaného Iráku, ve kterém bude opět pobíhat Matt Damon, mé očekávání se čím dál tím více zvětšovalo. Greengrass se tímto filmem vydává jiným směrem než jakým vedl agenta se ztrátou paměti ale agresivní režiiní styl mu zůstává. Nejedná se o čistokrevný válečný snímek ale o akční thriller s jednoduchou zápletkou a hyperaktivním tempem. Režisér zůstal věrný svému dokumentárnímu stylu a je to jedině dobře, protože audiovizuální stránka je to jediné co film táhne neustále kupředu. Film není žádnou akčí jízdou, kde by děj jel dopředu v rytmu střelby a výbuchů a popravdě vyjma konce se zde pořádně nevystřelí ale Greengrass je naštěstí mistr v oboru a dokázal by akčně natočit i večeři v domově důchodců. Jednoduchá zápletka nepřináší žádné šokující pravdy o válce v Iráku (ačkoliv pokusy byly) ani moudra o zbytečnosti války ale veskrze přímočarý příběh, kdy parta vojáků v čele s Damonem něco nebo někoho hledá ale díky režisérovi jede dopředu tempem armádního tanku, který nic nezastaví. Film má opravdu minimum míst, kde by někdo stál na místě a debatoval o životě a je to rozhodně dobře, protože právě agresivní tempo spojené s již zmíněnou audiovizuální stránkou (rychlá hudba, dokumentární kamera) zaručuje, že divák nemá moc času na to aby se zamyslel nad příběhem, který je v tomto případě vskutku nicotný. Greengrass sice natočil svůj nejslabší film ale to neznaméná špatný ale "jen" velmi dobrý. Hlavní je, že se na to tak pěkně kouká.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 693 bodů
9
V tomto snímku je prezentován fiktivní příběh o jednotce vedené praporčíkem Royem Millerem (Matt Damon), pověřeného najít fiktivní zbraně hromadného ničení v Iráku. Takže je to celé založeno na válce USA a jeho usilovného hledání zbraní hromadného ničení, o kterých se předpokládá, že se skrývají někde v samotném Iráku. Co je na tom pravdy ukáže dějství, které diváky nijak nepřekvapí, neb realita hovoří sama za sebe. V podstatě se jedná o politicky kritický akční snímek, u kterého nejvíce překvapí, že to nenatočil samotný Oliver Stone, který byl na takové snímky zaměřený. Paul Greengrass však není o nic horší. Natočil akčně válečný snímek jako popkornový film plný akce, napětí a výbušnosti. ´Zelená zóna´ tedy neobsahuje nic co by nikdo nečekal. Řemeslně natočeno zdařile a okázale. Není tu v podstatě hluchého místa. Neustále se něco děje a tak zaujatý divák nemá šanci odtrhnout oči. Matt Damon opět ukázal, že mu akční věci jdou pěkně od ruky. Stojí za to snímek shlédnou a je jedno jestli jako další obyčejný akční film nebo s politickým názorovým nadhledem.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Nic moc. Kromě toho, že jsem se moc neorientoval ve vojenskejch názvech, politickejch propojeních a teamech, o kterejch jsem ze začátku nevěděl, kdo je proti komu, tak ani po akční stránce to nebylo nic moc. Herecky tam byl dobrej hlavně generál Al Rawi, ale třeba takovej Damon toho jako voják moc neuhraje. Filmy o Iráku už mě asi nebavijou...
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
Prozatím asi nejslabší Greengrass. Látka je to zase zatraceně zajímavá, ale na kvalitní politické thrillery se to nechytá díky tomu jednoduššímu scénáři a na pořádný akční film tomu zase chybí víc akce (krom posledních 20-30 minut). Takhle si to bere od každého něco, ale celkově nenabízí nic (převratného)...6/10
muzz
muzz
18 035 bodů
7
Film je bravurně natočený, Matt je skvělý jako vždy, jako film to má všechno, atmosféra je velice reálná. Ale to téma. Zlí anonymní jestřábové z Wall Streetu (Pentagonu, NSA, dosaďte padouchy dle libosti) jsou odhaleni sympatickým vojákem, že v Iráku ZHN nejsou a nebyly (protože irácký lid byl vždy mírumilovný), a který pak má vzápětí za to potíže, ale snad se s pomocí sympatizujících diváků z toho nějak dostane. Bohužel z filmu příliš smrdí neomarxistická protiamerická propaganda (kálet do vlastního hnízda bylo vždy typické pro angažované režiséry). Greengrass se tak může vzít za ruku s komunistou Oliverem Stonem a tlustým fabulátorem Michaelem Moorem a jít pod rozvinutými duhovými a rudými prapory protestovat před Pentagon.
Spooner
Spooner
15 887 bodů
8
Greengrass a Damon nám představují svůj pohled na Irák v bourneovském stylu = opět rychle, zběsile a s rozklepanou kamerou. A i přesto, že se na to kouká opět velice dobře a Paul Greengrass zase řemeslně vůbec neklopýtnul, tak už tomu přece jenom trochu dochází šťáva, místy to působí dojmem okoukanosti a člověk tolik nesoucítí s hlavním hrdinou jako v Jasonově případě.. Příběh je dobře napsaný a člověk je opravdu napjatý jak to dopadne, po Scottově Labiryntech lží jsem měl ale víc důvodů k zamyšlení. Matt Damon je opět výborný, Greg Kinnear překvapivě v záporné roli skvělý a Jasona Issacse jsem ze začátku ani nepoznal. Akce je výborná, ale je jí málo a hudba tentokrát překvapivě nevýrazná. Zkrátka a dobře, Greengrass se ani tentokrát nemá za co stydět a předvedl další výbornou řemeslnou prácičku, která ovšem neosloví zdaleka tolik jako v předchozích případech, včetně zmiňovaného Labiryntu lží.
ZkuKol
12 290 bodů
8
Matt a Paul se rozhodli si natočit film zcela podle svých vizuálních představ. Ve filmu snad ani jedna věc nestojí jen tak na místě, kamera je naprosto přehledná, přesto neustále dýchá na záda hlavním hrdinům, akce je přehledná a uspokojí všechny milovníky dobrých přestřelek a sledovačky jsou skvěle nastříhané. Jenže Helgeland nenapsal nic geniálního a z filmu je strašně cítit Bourne, únava Bournem. Prostě si měl celý tým dát oddech, na pár let se rozejít a za cca 5 let nám natočit dalšího Jasona. Snímku prostě nic nevyčtete, bude vás dobře bavit, ale už to nemá tu přidanou hodnotu, hutnou atmosféru a kulervoucí spád jako špionská trilogie, která ovlivnila i Jamese. Roy Miller hledá v Iráku zbraně hromadného ničení, ale nachází jen prázné továrny, začne si tedy klást otázky, proč tu pro nic- za nic nasazuje krk... 70%
Patrikcz
Patrikcz
9 420 bodů
6
Zelená zóna si u mě přezdívku čtvrtý Bourn neobhájila. Skutečně Bournův mýtus a tento film se úrovní nedají považovat za rovnocenné filmy. Green zone je málo dynamický, příběh je nemastný neslaný a celkově jde pouze o průměrný film. Pro mě mírné zklamání- 55%.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 369 bodů
8
Solidní komentář k "novému Vietnamu", ve kterém se ovšem na můj vkus trochu moc okatě tluče hollywoodský velkofilm se závažným dokumentem (a to především ve vykonstruovaném finále). Nejslabší film Paula Greengrasse? Bohužel ano. Stále výrazně nadprůměrná podívaná nutící k zamyšlení? Jednoznačně!
kOCOUR
kOCOUR
7 123 bodů
8
Už je to trochu nuda, ale Greengrass zřejmě neumí řemeslně klopýtat. Zelená zóna je neuvěřitelně dynamický film, který se nezastaví ani na vteřinu (i třetí Bourne proti němu občas přešlapuje na místě) a drží diváka v permanentní pozornosti. Od první do poslední sekundy je o co se opírat – ať už jde o dokonale přehlednou akci (obrovský skok právě od třetího Bournea), či vztahy mezi jasně definovanými postavami a naprosto pochopitelné dialogy, které i běžného civila okamžitě vtáhnou do centra dění. Greengrass navíc na půdorys „velkého problému“ roubuje motiv souboje dvou mužů, který je pod taktovkou burácejícího Powellova hudebního aparátu přesně tak cool, jak tomu bylo v předchozích režisérových filmech (a jak – doufejme! – bude ve všech dalších. Tenhle trademark mám ze všeho nejraději). Tím, čím je Scorcese + De Niro (především) pro sedmdesátá a osmdesátá léta, tím je Greengrass + Damon pro současnou generaci. Dobově – ale i nadčasově - poplatnými a reflektujícími umělci pro diváky, kteří se potřebují personifikovat s hrdinou a prožívat příběh jeho očima. Greengrasův tým poskytuje úchvatné řemeslné prostředky (kamera!) a svět, kterým už Damon proplouvá naprosto přirozeně a bez sebemenších zádrhelů. Jedinou vadu vidím paradoxně právě ve scénáři, který je tak neuvěřitelně přehledný a pochopitelný, že ve světle Bourneova světa (nelze nesrovnávat) lehce ztrácí na té jemné přitažlivé vrstevnatosti a chuťovém ocasu (a místy zkrátka a dobře připomíná obyčejnou adventuru ve smyslu „půjdeme z bodu A do bodu B a tam najdeme C, které nás dovede k D“).