Zelená zóna

73%
Zelená zóna
Akčnímu thrilleru Zelená zóna se přezdívá „čtvrtý Jason Bourne“. Do jisté míry oprávněně. S úspěšnou sérií ji spojuje nejen žánr, jméno režiséra Paula Greengrasse a představitele hlavní role Matta Damona, ale především stoprocentní filmařina, strhující tempo a výjimečný příběh. Pod ním je podepsaný oscarový scenárista Brian Helgeland. Díky němu se ocitáme na tom nejnebezpečnějším místě na světě, na horké půdě Iráku, krátce po svržení režimu Saddáma Husajna. Jedním z nešťastníků, kteří mají pomoci postavit tuto zemi na nohy, je i velitel americké armády Roy Miller. Jeho jednotka má za úkol pátrat po zbraních hromadného ničení (jinak hlavní zámince ke svržení Saddámovy krutovlády) a zároveň po pohlavárech bývalého režimu, označených žolíkovými kartami, asi aby to bylo zábavnější. Jenže Miller a jeho muži se nebaví ani trochu, ocitli se v pekle, kde nebezpečí číhá na každém kroku. Není tu nikdo, komu by se dalo věřit, což k jejich smůle platí i o lidech, kteří by měli hrát za jejich tým. Čím hlouběji totiž Miller proniká do tohoto blízkovýchodního chaosu, tím jasnější mu je, že tady „něco smrdí“. V Iráku zuří válka a vysoko nad ním komplikovaná zpravodajská hra, která může přinést zkázu tomu, kdo v ní bude ve finále tahat za kratší konec. Miller se v ní postupně stává čím dál důležitější figurou, která drží v ruce zásadní trumf - pravdu. A proto je třeba ji vyhodit.



Recenze: Zelená zóna

Kinobox.cz
80%

Nezávisle na vyřčeném je Zelená zóna silně nadprůměrný válečný film s působivou atmosférou, mnoha silnými momenty a tématem k zamyšlení. Škoda jen, že se nelze zbavit pocitu, že kdyby Greengrass méně vyprávěl a více rekonstruoval, byl by výsledek pamětihodnější.


Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Když jsem před lety dokoukával poslední díl Bourneovské trilogie, ve které Greengrass předvedl co to znamená moderní akční film, řikal jsem si s čím asi přijde příště. Když jsem se dozvěděl, že se bude jednat o válečný thriller z prostředí rozbombardovaného Iráku, ve kterém bude opět pobíhat Matt Damon, mé očekávání se čím dál tím více zvětšovalo. Greengrass se tímto filmem vydává jiným směrem než jakým vedl agenta se ztrátou paměti ale agresivní režiiní styl mu zůstává. Nejedná se o čistokrevný válečný snímek ale o akční thriller s jednoduchou zápletkou a hyperaktivním tempem. Režisér zůstal věrný svému dokumentárnímu stylu a je to jedině dobře, protože audiovizuální stránka je to jediné co film táhne neustále kupředu. Film není žádnou akčí jízdou, kde by děj jel dopředu v rytmu střelby a výbuchů a popravdě vyjma konce se zde pořádně nevystřelí ale Greengrass je naštěstí mistr v oboru a dokázal by akčně natočit i večeři v domově důchodců. Jednoduchá zápletka nepřináší žádné šokující pravdy o válce v Iráku (ačkoliv pokusy byly) ani moudra o zbytečnosti války ale veskrze přímočarý příběh, kdy parta vojáků v čele s Damonem něco nebo někoho hledá ale díky režisérovi jede dopředu tempem armádního tanku, který nic nezastaví. Film má opravdu minimum míst, kde by někdo stál na místě a debatoval o životě a je to rozhodně dobře, protože právě agresivní tempo spojené s již zmíněnou audiovizuální stránkou (rychlá hudba, dokumentární kamera) zaručuje, že divák nemá moc času na to aby se zamyslel nad příběhem, který je v tomto případě vskutku nicotný. Greengrass sice natočil svůj nejslabší film ale to neznaméná špatný ale "jen" velmi dobrý. Hlavní je, že se na to tak pěkně kouká.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 593 bodů
9
V tomto snímku je prezentován fiktivní příběh o jednotce vedené praporčíkem Royem Millerem (Matt Damon), pověřeného najít fiktivní zbraně hromadného ničení v Iráku. Takže je to celé založeno na válce USA a jeho usilovného hledání zbraní hromadného ničení, o kterých se předpokládá, že se skrývají někde v samotném Iráku. Co je na tom pravdy ukáže dějství, které diváky nijak nepřekvapí, neb realita hovoří sama za sebe. V podstatě se jedná o politicky kritický akční snímek, u kterého nejvíce překvapí, že to nenatočil samotný Oliver Stone, který byl na takové snímky zaměřený. Paul Greengrass však není o nic horší. Natočil akčně válečný snímek jako popkornový film plný akce, napětí a výbušnosti. ´Zelená zóna´ tedy neobsahuje nic co by nikdo nečekal. Řemeslně natočeno zdařile a okázale. Není tu v podstatě hluchého místa. Neustále se něco děje a tak zaujatý divák nemá šanci odtrhnout oči. Matt Damon opět ukázal, že mu akční věci jdou pěkně od ruky. Stojí za to snímek shlédnou a je jedno jestli jako další obyčejný akční film nebo s politickým názorovým nadhledem.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
6
Velmi dobře natočené, ale dějově naprosto o ničem. O Zbraních hromadného ničení si každý už dávno myslíme své a tenhle film nic jiného nenabízí. Chvílemi to vážně silně nudí. Navíc přepínání mezi krimi a válkou nefunguje na 100%. Doufal jsem, že tomu budu moct dát lepší hodnocení než Hurt Lockeru. Nakonec to zůstane na stejných třech hvězdách.

Dodatečné informace

Původní název:
Green Zone (více)
  • Velká Británie Zelená zóna
  • Velká Británie Green Zone
  • Velká Británie Green Zone: Distrito protegido
  • Velká Británie Imperial Life in the Emerald City
  • Velká Británie Pod paľbou
  • Velká Británie Untitled Paul Greengrass Project
Premiéra v ČR:
3. 6. 2010
Distributor:
Bontonfilm
Země původu:
Velká Británie, Francie, Španělsko, USA, Japonsko
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
100 mil. USD
Tržby:
94,88 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Zelená zóna je dostupný s českými titulky a českým dabingem
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch

  • Postava Matta Damona je inspirována skutečnou osobností - Montym Gonzalezem - který doopravdy vedl MED Team Alpha (ve filmu Delta). Gonzalez se také podílel na tvorbě filmu.
  • Místo vrtulníků Sikorsky UH-60 (Black Hawk) byly použity Bell UH-1 (Huey), které byly digitálně zaměněny. Vrtulníky samotné byly digitálně nahrazeny, ale vojáci skákající dovnitř a ven a prach rozvířený od rotorů byl skutečný.
  • Bazén, ve scéně v Republikánském paláci, který byl natočen v Maroku, měl hlubokou a mělkou stranu naopak oproti skutečnému bazénu v Iráku. Takže byla scéna natočena se skokanským prknem otočeným ven a poté bylo digitálně přesunuto na druhý konec.