Filmy 30. 7. 2024
I takové jsou trendy. Michael Bay chce zfilmovat záchodový fenomén, který vymývá mládeži hlavyChristopher Nolan, Martin Scorsese a další zarytí příznivci sledování snímků ve specifickém prostředí kina se chytají za hlavu při představě, že se někdo dívá na jejich opulentní filmy na malém displeji telefonu. Rozmach TikToku a formátu „shorts“, který v nějaké podobě zahrnuje většina prominentních sociálních sítí, však vede k něčemu ještě horšímu – totiž vertikálním videím, vytvářeným i konzumovaným právě prostřednictvím mobilních telefonů.
Jak mapuje webový NSS Magazine, především v Číně existuje stále větší množství aplikací na přehrávání seriálů a pořadů, určených specificky pro vertikální displeje smartphonů. Jedna z nich s názvem ReelShort čím dál více proniká i do evropských obchodů s aplikacemi a jde tak zřejmě o jednu z prvních vlaštovek na stále plnějším nebi obsahu tvořeného pro specifické podmínky.
Momentálně dostupné seriály totiž mají vyšší desítky epizod, přičemž každý díl si vystačí s krátkou, klidně jen minutovou stopáží. Časem se opravdu neplýtvá, a tak v těchto příbězích nejde o trpělivé budování vztahu k postavám, nýbrž o úderné pointy, vizuální gagy a na první pohled lákavá prostředí. Hlavními hrdiny tudíž bývají mladí a krásní lidí prožívající skandální románky založené na dobře známých příběhových tropech. Není divu, že názvy a do značné míry i scénáře těchto děl píše umělá inteligence.
Díky délce (respektive krátkosti) stopáže vznikají podobné pořady překotnou rychlostí, což vede jednak k rapidnímu nárůstu množství dostupného obsahu (a tudíž roste šance, že pokud uživateli nějaký z programů nesedí, může rychle přesedlat na jiné dílo), jednak ke snížení produkčních nákladů na minimum. Jde o cíleně braková, rychle spotřební díla určená k bleskové a nepříliš pozorné konzumaci během cestování či obědové pauzy.
Nad takovým přístupem si nejspíš povzdechnou nejen Nolan se Scorsesem, nýbrž i většina oddanějších návštěvníků kin – copak tohle je umění, nebo alespoň trochu hodnotná zábava? Čínské publikum však takové problémy nemá, jelikož trh s tímto typem obsahu stále roste a podle predikcí tomu tak bude i v dalších letech. Model, v němž si člověk za pár desítek dolarů koupí přístup k celé dlouhé sérii a může si telenovelové doušky dopřávat v každém okamžiku, se zjevně ukazuje jako lukrativní a čínští producenti tak nepřekvapivě směřují k expanzi do celého světa.
Třeba v USA je zmíněný ReelShort dostupný už dva roky a nezastíraně prý cílí na ženy mezi 40. a 60. rokem věku, jimž servíruje nekonečné množství romantických příběhů. Ty přitom občas zahrnují až hodinové epizody, což je krok směrem ke kopírování diváckých návyků ze západního světa. Čínští producenti obsahu momentálně notně experimentují a snaží se nalézt ideální podobu tzv. vertikálního dramatu – což je označení pro specifický „filmařský“ styl kombinující delší stopáž a narativní postupy, jež dobře známe, s až karikaturním střihem či vyprávěním pomocí split-screenu, které zabírá u asijského publika. Jak můžete posoudit v přiloženém videu, produkce určená pro zámořské diváky a divačky vypadá poněkud konvenčněji.
Ačkoli si spousta z nás minimálně projíždí katalog streamovacích služeb na smartphonu ve vertikálním módu, nemá smysl očekávat, že by na evropských a amerických trzích začala vertikální videa hrát takovou roli, že by jim platformy uzpůsobovaly svůj obsah. Přesto by si (převážně čínské) společnosti spojené s tímto fenoménem jistě přály, aby se takové konzumování videí stalo běžnou součástí našich mediálních návyků.
Co myslíte, jde jen o krátkodobě atraktivní bublinu, co brzy splaskne, anebo se sledování seriálů na výšku stane něčím úplně samozřejmým?
Zdroj: NSS Magazine