Kdokoli jen ne on. Pacino byl pro Kmotra až poslední volbou, Nicholson mu odmítl roli přebrat

Kdokoli jen ne on. Pacino byl pro Kmotra až poslední volbou, Nicholson mu odmítl roli přebrat
Kmotr (1972) | Paramount Pictures
Kmotr podle románu Maria Puza byl velkou událostí už ve stádiu příprav, ne náhodou o tomto významném kinematografickém milníku vypráví zákulisní seriál Nabídka (The Offer) od Paramount+. Tehdy dvaatřicetiletý Coppola musel vzdorovat mocným hlavounům v čele s producentem a playboyem Hollywoodu Robertem Evansem (v seriálu jej ztvárňuje Matthew Goode), a přestože Pacino byl jeho prioritní volbou, o casting se vedla válka i za přispění Marlona Branda, obsazeného do role Vita Corleoneho.
Al Pacino
Al Pacino

Herec, Režisér

7.9
Michael je nejvíc plachým synem vlivného mafiánského dona, ale když propukne válka s ostatními newyorskými rodinami a Vito se ocitne v nemocnici, dosud nenápadný a tichý antihrdina prokáže chladnokrevné vůdcovské sklony. Paramount si z principu představoval spíš ranaře Jamese Caana, jemuž však Coppola šetřil úlohu Michaelova výbušného bratra Sonnyho. Zájem byl také o zavedené tváře včetně Burta Reynoldse, což však vetoval věhlasný Brando, jenž pohrozil, že v případě jeho obsazení projektu zamává.
Kmotr
Kmotr | Paramount Pictures
Preferovaným hercem byl Jack Nicholson, jenž už tehdy měl dvě oscarové nominace za Bezstarostnou jízdu a Malé životní etudy. Čekaly na něj však jiné nabídky, jež nemohl odmítnout, a to v podobě chystaných filmů Poslední eskorta a Čínská čtvrť. Úlohu sám odmítl také ze specifičtějších osobních důvodů či přesvědčení. „Kmotr měl být dobrý film. Vždycky jsem chtěl pracovat s Marlonem Brandem, ale nabídli mi hlavní roli, a a) myslel jsem, že by to měl hrát Ital, a b) ve scénáři, který jsem četl, jsem s Marlonem neměl žádné scény. A pomyslel jsem si, že pravděpodobně budu mít šanci pracovat s Marlonem jen jednou, tak doufejme, že to bude něco, kde budeme muset skutečně spolupracovat,“ svěřil se Nicholson roku 2004 pro BBC. S Brandem se skutečně sešel ve westernu Missourské rokle (1976) a ze svého velké vzoru byl nakonec zklamaný.
„Paramount nechtěl, abych hrál Michaela Corleona. Chtěli Jacka Nicholsona. Chtěli Roberta Redforda. Chtěli Warrena Beattyho nebo Ryana O’Neala. V knize měl Michael o sobě říkat, že je ‚slaboch z rodiny Corleonů,‘“ líčí Pacino ve své autobiografii. „Měl být malý, tmavovlasý, jemně pohledný, žádná viditelná hrozba pro nikoho. To nezapadalo do představy, jaké herce chtělo studio. Ale to neznamenalo, že to musím být já. Znamenalo to však, že budu muset podstoupit kamerové zkoušky na tu roli, což jsem nikdy předtím nedělal.“
Coppola si tedy prosadil Pacina až do první klapky podobně jako Diane Keaton, která ztvárnila Michaelovu partnerku, v závěru ikonicky procitnuvší před zlověstně zavíranými dveřmi do manželovi kanceláře. „Ale tady je to tajemství: Francis mě chtěl. Chtěl mě a já to věděl. A nic se nevyrovná tomu, když vás režisér chce. Také mi dal dar v podobě Diane Keaton. Měl pár hereček, které zkoušel na roli Kay, ale to, že mě chtěl spárovat s Diane, naznačovalo, že měla v tom procesu výhodu.“
Bezstarostná jízda
Kmotr
Kmotr
Kmotr II
Kmotr III
Boje ze strany Paramountu však přetrvávaly a studio hledalo „lepšího“ Michaela ještě tehdy, když kamery dávno běžely. Režisér, jemuž natáčení do jisté míry narušovali i skuteční členové mafie dohlížející na nepošpinění pověsti, tedy riskantně hodil záchranné laso. „Nakonec Francis rozhodl, že je třeba něco udělat. V tomto bodě jsme natáčeli asi týden a půl. A Francis řekl: ‚No, nezvládáš to.‘ Urychlil natáčení scény v italské restauraci, kde nepřipravený Michael přichází pomstít se Sollozzovi a McCluskymu. Ta scéna měla být natočena až o několik dní později, ale kdyby se něco nestalo, co by mi umožnilo ukázat, čeho jsem schopný, možná bych už neměl žádné ‚později‘.
Režisér, jenž letos prodělává majlant na vlastnoručně financované sci-fi Megalopolis, svého dosáhl. „Pak Francis ukázal tu scénu z restaurace studiu, a když se na to podívali, něco tam bylo. Díky té scéně, kterou jsem zahrál, mě ve filmu nechali. Takže mě z Kmotra nevyhodili,“ uzavřel čtyřiaosmdesátiletý Pacino, jemuž snímek vynesl první z devíti oscarových nominací. Dostal ji i za druhý díl z roku 1974, kdy už jeho autoritu a schopnosti nemohl zpochybňovat nikdo. Samozřejmě i proto, že Kmotr byl ohromující finanční i kasovní hit, který pomohl definovat novou éru americké kinematografie. A ta by bez Al Pacina rozhodně zchudla.
Prohlédněte si seznam nejlepších herců podle databáze Kinoboxu.
Zdroje: Movieweb, BBC