Luis Buñuel: Nejlepší filmy
a seriály

8.0

Luis Buñuel: Filmy a seriály

  • Zapomenutí
    Zapomenutí (1950)
    Film
    Sociálně kritické drama z periférie Mexico City o tom, jak žijí a přežívají mladiství na okraji společnosti. Pocházejí z chudých rodin a nemají možnost vymanit se z bludného kruhu násilí, zneužívání a nedůvěry. Tento snímek je syrovým obviněním dospělých v roli rodičů. Syrovost a upřímnost tak umocňují celkový zážitek z filmu, který ani po 57 letech neztratil na aktuálnosti. 78 minut.
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    81%
    Sociálně kritické drama z periférie Mexico City o tom, jak žijí a přežívají mladiství na okraji společnosti. Pocházejí z chudých rodin a nemají možnost vymanit se z bludného kruhu násilí, zneužívání a nedůvěry. Tento snímek je syrovým obviněním dospělých v roli rodičů. Syrovost a upřímnost tak umocňují celkový zážitek z filmu, který ani po 57 letech neztratil na aktuálnosti. 78 minut.
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    1
  • Šimon na poušti
    Šimon na poušti (1965)
    Film
    78%
    2
  • Anděl zkázy
    Anděl zkázy (1962)
    Film
    Velký filmový surrealista Luis Buñuel je spoluautorem scénáře a režisérem této temné, hořce vtipné satiry Anděl zkázy (El ángel exterminador). Skupina lidí ve společenských šatech přijede do elegantně zařízeného domu na večeři. Když se však po jídle hosté přesunou do hudebního pokoje, zjistí, že služebnictvo uteklo, ale oni z nějakého důvodu nemohou odejít. Není zřejmé proč – nejsou zde zamčené dveře ani zamřížovaná okna, která by jim bránila v odchodu – ale hosté jsou přesto přesvědčeni o tom, že jsou zde uvězněni. Ponecháni svému osudu se pomalu proměňují v noblesní barbary, kteří zarazí sekeru do vodovodního potrubí, aby se mohli napít vody, zabijí a snědí ovci, jež měla být součástí večerní zábavy, schovají těla mrtvých hostů ve skříni, koketují s magií a pálí nábytek...
    77%
    Velký filmový surrealista Luis Buñuel je spoluautorem scénáře a režisérem této temné, hořce vtipné satiry Anděl zkázy (El ángel exterminador). Skupina lidí ve společenských šatech přijede do elegantně zařízeného domu na večeři. Když se však po jídle hosté přesunou do hudebního pokoje, zjistí, že služebnictvo uteklo, ale oni z nějakého důvodu nemohou odejít. Není zřejmé proč – nejsou zde zamčené dveře ani zamřížovaná okna, která by jim bránila v odchodu – ale hosté jsou přesto přesvědčeni o tom, že jsou zde uvězněni. Ponecháni svému osudu se pomalu proměňují v noblesní barbary, kteří zarazí sekeru do vodovodního potrubí, aby se mohli napít vody, zabijí a snědí ovci, jež měla být součástí večerní zábavy, schovají těla mrtvých hostů ve skříni, koketují s magií a pálí nábytek...
    3
  • Viridiana
    Viridiana (1961)
    Film
    Příběh novicky Viridiany, která před složením řeholního slibu navštíví svého strýce s nevinným přáním rozloučit se se svým poručníkem, netušíc, že všechno se vyvine úplně jinak, je v podání klasika španělské kinematografie Luise Buñuela krutou satirou na náboženské pokrytectví. V roce 1961 byla Viridiana oceněna Zlatou palmou v Cannes, v mnoha zemích se však promítaly pouze katolickou církví cenzurované verze a doma v ortodoxním Španělsku bylo její promítání zakázáno úplně. Buñuel nesl svou klatbu velmi těžce a svůj další film Anděl zkázy natočil v Mexiku.
    77%
    Příběh novicky Viridiany, která před složením řeholního slibu navštíví svého strýce s nevinným přáním rozloučit se se svým poručníkem, netušíc, že všechno se vyvine úplně jinak, je v podání klasika španělské kinematografie Luise Buñuela krutou satirou na náboženské pokrytectví. V roce 1961 byla Viridiana oceněna Zlatou palmou v Cannes, v mnoha zemích se však promítaly pouze katolickou církví cenzurované verze a doma v ortodoxním Španělsku bylo její promítání zakázáno úplně. Buñuel nesl svou klatbu velmi těžce a svůj další film Anděl zkázy natočil v Mexiku.
    4
  • Nazarin
    Nazarin (1959)
    Film
    Co by se stalo, kdyby žil Ježíš v současnosti? Lidé by jím opovrhovali možná ještě více, než před 2000 lety. Stal by se předmětem klepů, protože tráví svůj čas s Máří Magdalenou? Byl by pronásledován novodobými farizeji? Nepochybně ano. A jak by se teprve k člověku hlásajícímu dobro ke všem lidem bez rozdílu postavila katolická církev? To ve svém filmu ukazuje Luis Buñuel. Příběh se odehrává kolem roku 1900 v chudinské čtvrti Mexika. Tam bydlí obklopen děvkami, chudáky a zloději kněz Nazarín, člověk vysokých mravních ideálů. Jeho snaha pomoci každému, obzvláště pokud je v nouzi, už z titulu svého přesvědčení vyvolává nechuť jeho církevních nadřízených. Pokrytecká církev a pokrytecká společnost. Nazarín končí v okovech.
    77%
    Co by se stalo, kdyby žil Ježíš v současnosti? Lidé by jím opovrhovali možná ještě více, než před 2000 lety. Stal by se předmětem klepů, protože tráví svůj čas s Máří Magdalenou? Byl by pronásledován novodobými farizeji? Nepochybně ano. A jak by se teprve k člověku hlásajícímu dobro ke všem lidem bez rozdílu postavila katolická církev? To ve svém filmu ukazuje Luis Buñuel. Příběh se odehrává kolem roku 1900 v chudinské čtvrti Mexika. Tam bydlí obklopen děvkami, chudáky a zloději kněz Nazarín, člověk vysokých mravních ideálů. Jeho snaha pomoci každému, obzvláště pokud je v nouzi, už z titulu svého přesvědčení vyvolává nechuť jeho církevních nadřízených. Pokrytecká církev a pokrytecká společnost. Nazarín končí v okovech.
    5
  • Él
    Él (1953)
    Film

    Bohatý Don Francisco je svým okolím vnímán jako ctihodný, bohabojný muž, vzorný člen církve. Není divu, že jej všichni berou jako ideálního manžela podstatně mladší Glorie. Nikdo si ale nedovede představit, co Glorii po svatbě čeká. Francisca přepadají záchvaty vzteku, podezírání, žárlivosti... mění se v monstrum, jež má však na rozdíl od těch filmových lidskou podobu. Autor se vysmívá rigidní společnosti a církvi a upozorňuje na neprodyšné masky, které lidé nosí. Zlo může být kdekoli...

    77%

    Bohatý Don Francisco je svým okolím vnímán jako ctihodný, bohabojný muž, vzorný člen církve. Není divu, že jej všichni berou jako ideálního manžela podstatně mladší Glorie. Nikdo si ale nedovede představit, co Glorii po svatbě čeká. Francisca přepadají záchvaty vzteku, podezírání, žárlivosti... mění se v monstrum, jež má však na rozdíl od těch filmových lidskou podobu. Autor se vysmívá rigidní společnosti a církvi a upozorňuje na neprodyšné masky, které lidé nosí. Zlo může být kdekoli...

    6
  • Přelud svobody
    Přelud svobody (1974)
    FilmRole: Un condamné à mort (uncredited)
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    7
  • Nenápadný půvab buržoazie
    Nenápadný půvab buržoazie (1972)
    FilmRole: efekty
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšno-trapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávající peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    75%
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšno-trapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávající peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    8
  • Johnny Got His Gun
    Johnny Got His Gun (1971)
    FilmRole: (neuveden)
    75%
    9
  • Deník komorné
    Deník komorné (1964)
    Film
    • DaFilms
    Čierna história nepotrestaného zločinu je situovaná do nevľúdneho, izolovaného, honosného vidieckeho sídla, ktorého majiteľom je ctihodný nemohúci starec, sublimujúci posledné záchvevy svojich vášní do neškodných prejavov detinského fetišizmu. V stuchnutom priestore komplikovaných tráum sa nová, bystrá a elegantná komorná Celestine pohybuje ako pobavený pozorovateľ. Keď sa však dozvie o hroznom zločine, začína racionálne konať. Dramatické udalosti sú podané vo voľnom, akoby ľahostajnom, monotónnom toku širokouhlých záberov, rafinovane necitlivému pohľadu zodpovedá aj pustota jesennej krajiny. Viaceré absurdné prvky, surrealistické symboly, sarkazmy voči polícii a duchovenstvu nezaprú svojho tvorcu. Hlboká, sarkasticky podfarbená meditácia nad márnou existenciou spoločenstva, ktorého členovia sú obeťami mystérií, predsudkov a vzájomných podvodov, je zároveň jednou z buňuelovsky svojráznych štúdií tajomnej podstaty démonického ženstva (nasledovanej postavami vo filmoch Kráska dňa, Tristana a Ten tajomný predmet túžby). Triumf zla potvrdzuje záver, v ktorom neodsúdený vrah, fanatický antisemita a šovinista kočiš Joseph ako majiteľ kaviarne potešene víta pravicových demonštrantov krikom Nech žije Chiappe (meno parížskeho prefekta, ktorý v r. 1930 zakázal premietať Zlatý vek). Prvá spolupráca so scenáristom J.-C. Carriérom, významným spolutvorcom všetkých Buňuelových francúzskych diel. Napriek nepochybným kvalitám filmu chýba sugestívna chvejivosť a vnútorná naliehavosť režisérových vrcholných diel. Film bol natočený na motívy románu Octave Mirabeaua.
    75%
    Čierna história nepotrestaného zločinu je situovaná do nevľúdneho, izolovaného, honosného vidieckeho sídla, ktorého majiteľom je ctihodný nemohúci starec, sublimujúci posledné záchvevy svojich vášní do neškodných prejavov detinského fetišizmu. V stuchnutom priestore komplikovaných tráum sa nová, bystrá a elegantná komorná Celestine pohybuje ako pobavený pozorovateľ. Keď sa však dozvie o hroznom zločine, začína racionálne konať. Dramatické udalosti sú podané vo voľnom, akoby ľahostajnom, monotónnom toku širokouhlých záberov, rafinovane necitlivému pohľadu zodpovedá aj pustota jesennej krajiny. Viaceré absurdné prvky, surrealistické symboly, sarkazmy voči polícii a duchovenstvu nezaprú svojho tvorcu. Hlboká, sarkasticky podfarbená meditácia nad márnou existenciou spoločenstva, ktorého členovia sú obeťami mystérií, predsudkov a vzájomných podvodov, je zároveň jednou z buňuelovsky svojráznych štúdií tajomnej podstaty démonického ženstva (nasledovanej postavami vo filmoch Kráska dňa, Tristana a Ten tajomný predmet túžby). Triumf zla potvrdzuje záver, v ktorom neodsúdený vrah, fanatický antisemita a šovinista kočiš Joseph ako majiteľ kaviarne potešene víta pravicových demonštrantov krikom Nech žije Chiappe (meno parížskeho prefekta, ktorý v r. 1930 zakázal premietať Zlatý vek). Prvá spolupráca so scenáristom J.-C. Carriérom, významným spolutvorcom všetkých Buňuelových francúzskych diel. Napriek nepochybným kvalitám filmu chýba sugestívna chvejivosť a vnútorná naliehavosť režisérových vrcholných diel. Film bol natočený na motívy románu Octave Mirabeaua.
    10
  • Tristana
    Tristana (1970)
    Film
    Mladá Tristana po smrti rodičů nachází útočiště u Dona Lopeho, váženého muže z okolí, který ale zneužívá její nevinnosti. Když se Tristana zamiluje do umělce Horacia, musí se naučit prosazovat, aby se vymanila z vlivu svého proradného opatrovníka. Jinak je její rozvíjející se vztah s Horaciem odsouzen k zániku.
    Žánry:Drama
    75%
    Mladá Tristana po smrti rodičů nachází útočiště u Dona Lopeho, váženého muže z okolí, který ale zneužívá její nevinnosti. Když se Tristana zamiluje do umělce Horacia, musí se naučit prosazovat, aby se vymanila z vlivu svého proradného opatrovníka. Jinak je její rozvíjející se vztah s Horaciem odsouzen k zániku.
    Žánry:Drama
    11
  • Kráska dne
    Kráska dne (1967)
    FilmRole: Man in Gardencafe - Left from the Duke (uncredited)

    Jiskřivé dílo, oscilující na rozhraní pikantní reality a surrealistické vize a řadící se k nejdůmyslnějším průhledům do podvědomí moderních žen. Na příběhu mladé mondénní dámy - oddané manželky i rafinované děvky - se Buñuel opět zabývá dvojí morálkou měšťácké společnosti. Séverine žije v ohleduplném, zjevně však neuspokojivém manželském vztahu s bohatým chirurgem Pierrem. Od rodinného přítele se dozví o existenci luxusního nevěstince, do něhož začne každý den odpoledne potají docházet, aby zde bez nároku na honorář poskytovala pod pseudonymem Belladonna sexuální služby. Buñuel vedle sebe bez přechodu klade útržky snů, představ a reality a tak bez velkých technických prostředků dosahuje surrealistického účinku svého filmu.

    Žánry:DramaSatira
    74%

    Jiskřivé dílo, oscilující na rozhraní pikantní reality a surrealistické vize a řadící se k nejdůmyslnějším průhledům do podvědomí moderních žen. Na příběhu mladé mondénní dámy - oddané manželky i rafinované děvky - se Buñuel opět zabývá dvojí morálkou měšťácké společnosti. Séverine žije v ohleduplném, zjevně však neuspokojivém manželském vztahu s bohatým chirurgem Pierrem. Od rodinného přítele se dozví o existenci luxusního nevěstince, do něhož začne každý den odpoledne potají docházet, aby zde bez nároku na honorář poskytovala pod pseudonymem Belladonna sexuální služby. Buñuel vedle sebe bez přechodu klade útržky snů, představ a reality a tak bez velkých technických prostředků dosahuje surrealistického účinku svého filmu.

    Žánry:DramaSatira
    12
  • Andaluský pes
    Andaluský pes (1929)
    FilmRole: Man in Prologue (uncredited)
    Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly.
    73%
    Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly.
    13
  • Tajemný předmět touhy
    Tajemný předmět touhy (1977)
    Film
    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buñuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louÿse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigitte Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buñuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchitě na hlavu vědro vody.... (oficiální text distributora)
    73%
    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buñuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louÿse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigitte Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buñuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchitě na hlavu vědro vody.... (oficiální text distributora)
    14
  • Zločinný život Archibalda de la Cruz
    Zločinný život Archibalda de la Cruz (1955)
    Film
    73%
    15
  • Dívka
    Dívka (1960)
    Film
    72%
    16
  • Mléčná dráha
    Mléčná dráha (1969)
    FilmRole: (voice) (uncredited)
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelových filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    71%
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelových filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    17
  • Bruto, El
    Bruto, El (1953)
    Film
    71%
    18
  • Velký kavalír
    Velký kavalír (1949)
    Film
    71%
    19
  • Susana
    Susana (1951)
    Film
    71%
    20
  • Pád domu Usherů
    Pád domu Usherů (1928)
    Film
    70%
    21
  • Robinson Crusoe
    Robinson Crusoe (1954)
    Film
    70%
    22
  • Zlatý věk
    Zlatý věk (1930)
    Film
    69%
    23
  • Río y la muerte, El
    Río y la muerte, El (1955)
    Film
    V zapadlé mexické vesnici už po generace zuří nesmyslná a krvavá vendeta mezi dvěma rody. Otcové a synové se navzájem zabíjejí kvůli pochybnému pojetí cti v nekonečné spirále pomsty, kterou navíc podněcují i ostatní obyvatelé vesnice. Dnes zbyli už jen dva synové, po jednom z každé rodiny. Jeden se stal lékařem ve velkoměstě a žije moderním životem. Ten druhý vesnici nikdy neopustil a čeká, až se doktor vrátí "domů", aby ho zabil a jednou provždy ukončil rodinnou válku. A lidé z vesnice touží po krvi.
    Žánry:Drama
    69%
    V zapadlé mexické vesnici už po generace zuří nesmyslná a krvavá vendeta mezi dvěma rody. Otcové a synové se navzájem zabíjejí kvůli pochybnému pojetí cti v nekonečné spirále pomsty, kterou navíc podněcují i ostatní obyvatelé vesnice. Dnes zbyli už jen dva synové, po jednom z každé rodiny. Jeden se stal lékařem ve velkoměstě a žije moderním životem. Ten druhý vesnici nikdy neopustil a čeká, až se doktor vrátí "domů", aby ho zabil a jednou provždy ukončil rodinnou válku. A lidé z vesnice touží po krvi.
    Žánry:Drama
    24
  • Cesta do nebe
    Cesta do nebe (1952)
    Film
    Novomanžel Oliverio se dozví znepokojivou zprávu, že jeho matka umírá. Cestuje do odlehlé části Mexika, aby sehnal právníka, který by vyřešil její závěť. Zanechává svou ženu za sebou a nastupuje do autobusu, jehož jízda je přerušována stále absurdnějšími epizodami, včetně improvizované narozeninové oslavy, jednonožce svíjejícího se v blátě, návrhů od nenasytné krásky z malého města, Raquel, a Oliveriových častých freudovských nočních můr.
    68%
    Novomanžel Oliverio se dozví znepokojivou zprávu, že jeho matka umírá. Cestuje do odlehlé části Mexika, aby sehnal právníka, který by vyřešil její závěť. Zanechává svou ženu za sebou a nastupuje do autobusu, jehož jízda je přerušována stále absurdnějšími epizodami, včetně improvizované narozeninové oslavy, jednonožce svíjejícího se v blátě, návrhů od nenasytné krásky z malého města, Raquel, a Oliveriových častých freudovských nočních můr.
    25
  • To je úsvit
    To je úsvit (1956)
    Film
    Film francouzsko-italské koprodukce „To je úsvit“ je komorní příběh mladého lékaře, pracujícího na kterémkoli ostrůvku Středozemního moře. Jeho děj je celkem prostý. Lékař nežije ve šťastném manželství, protože jeho zhýčkaná žena se nedovede přizpůsobit prostředí a sžít se s přáteli a s prací svého manžela. V její nepřítomnosti se lékař seznámí s mladou vdovou, která je v tomto ohledu pravým opakem jeho ženy. Mezi oběma mladými lidmi vznikne hluboký citový vztah. Druhým dějovým pásmem filmu je příběh lékařova přítele, dělníka Sandra, kterému zemře milovaná žena a který v záchvatu bolestného šílenství zavraždí bohatého původce její smrti. Obě pásma jsou nenásilně spojena a dokonale se prolínají. Sandro se stane příčinou, pro kterou manželka lékaře sama opustí a tím mu uvolní cestu k druhé ženě, která se neohroženě postavila ve chvíli nebezpečí na jeho stranu. Úsvit, v němž Sandro končí dobrovolnou smrtí, je úsvitem nového života mladého lékaře a jeho budoucí ženy. (FILMOVÝ PŘEHLED 2 / 1957)
    Žánry:Drama
    68%
    Film francouzsko-italské koprodukce „To je úsvit“ je komorní příběh mladého lékaře, pracujícího na kterémkoli ostrůvku Středozemního moře. Jeho děj je celkem prostý. Lékař nežije ve šťastném manželství, protože jeho zhýčkaná žena se nedovede přizpůsobit prostředí a sžít se s přáteli a s prací svého manžela. V její nepřítomnosti se lékař seznámí s mladou vdovou, která je v tomto ohledu pravým opakem jeho ženy. Mezi oběma mladými lidmi vznikne hluboký citový vztah. Druhým dějovým pásmem filmu je příběh lékařova přítele, dělníka Sandra, kterému zemře milovaná žena a který v záchvatu bolestného šílenství zavraždí bohatého původce její smrti. Obě pásma jsou nenásilně spojena a dokonale se prolínají. Sandro se stane příčinou, pro kterou manželka lékaře sama opustí a tím mu uvolní cestu k druhé ženě, která se neohroženě postavila ve chvíli nebezpečí na jeho stranu. Úsvit, v němž Sandro končí dobrovolnou smrtí, je úsvitem nového života mladého lékaře a jeho budoucí ženy. (FILMOVÝ PŘEHLED 2 / 1957)
    Žánry:Drama
    26
  • Iluze cestuje tramvají
    Iluze cestuje tramvají (1954)
    Film
    68%
    27
  • Horečka stoupá v El Pao
    Horečka stoupá v El Pao (1959)
    Film
    Poté, co je na fiktivním latinskoamerickém ostrově úkladně zavražděn guvernér Vargas, dostane jeho výkonný tajemník Ramón Vásquez za úkol dočasně zemi řídit. Když pak úřad převezme nový guvernér, sadistický Gual, morálka ve společnosti tragicky upadá. Mezitím se vdova po guvernérovi Inés Vargasová a Ramón vzájemně sbližují, jejich vztah je ale - stejně jako celá země - ohrožen posedlostí Guala, který prahne po absolutní vládě i po Inés.
    Žánry:Drama
    66%
    Poté, co je na fiktivním latinskoamerickém ostrově úkladně zavražděn guvernér Vargas, dostane jeho výkonný tajemník Ramón Vásquez za úkol dočasně zemi řídit. Když pak úřad převezme nový guvernér, sadistický Gual, morálka ve společnosti tragicky upadá. Mezitím se vdova po guvernérovi Inés Vargasová a Ramón vzájemně sbližují, jejich vztah je ale - stejně jako celá země - ohrožen posedlostí Guala, který prahne po absolutní vládě i po Inés.
    Žánry:Drama
    28
  • Mort en ce jardin, La
    Mort en ce jardin, La (1956)
    Film
    66%
    29
  • Na větrné hůrce
    Na větrné hůrce (1954)
    Film
    65%
    30
  • Mujer sin amor, Una
    Mujer sin amor, Una (1952)
    Film
    Po vášnivém románku s mužem, kterého skutečně miluje (rodinným přítelem), se žena vrací ke svému malému synovi a manželovi s úmyslem zůstat navždy. S milencem přeruší veškerý kontakt. Její manžel o aféře nic netuší. O dvacet let později se objeví zpráva, že rodinný přítel zemřel a veškerý svůj majetek odkázal mladšímu synovi této rodiny, což vyvolává otázky ohledně biologického původu tohoto chlapce.
    Žánry:Drama
    63%
    Po vášnivém románku s mužem, kterého skutečně miluje (rodinným přítelem), se žena vrací ke svému malému synovi a manželovi s úmyslem zůstat navždy. S milencem přeruší veškerý kontakt. Její manžel o aféře nic netuší. O dvacet let později se objeví zpráva, že rodinný přítel zemřel a veškerý svůj majetek odkázal mladšímu synovi této rodiny, což vyvolává otázky ohledně biologického původu tohoto chlapce.
    Žánry:Drama
    31
  • Gran Casino
    Gran Casino (1947)
    Film
    Po záhadném zmizení majitele ropného vrtu se vedení podniku ujme jeden z jeho zaměstnanců, Gerardo. Brzy poté přijíždí z Argentiny majitelova sestra, která věří, že Gerardo jejího bratra zavraždil, aby si ropné vrty ponechal pro sebe. Začne proto pracovat pod falešným jménem jako zpěvačka v kasinu, kde její bratr zmizel, aby zjistila, co se přesně stalo.
    Žánry:Drama
    58%
    Po záhadném zmizení majitele ropného vrtu se vedení podniku ujme jeden z jeho zaměstnanců, Gerardo. Brzy poté přijíždí z Argentiny majitelova sestra, která věří, že Gerardo jejího bratra zavraždil, aby si ropné vrty ponechal pro sebe. Začne proto pracovat pod falešným jménem jako zpěvačka v kasinu, kde její bratr zmizel, aby zjistila, co se přesně stalo.
    Žánry:Drama
    32
  • Moine, Le
    Moine, Le (1973)
    Film
    56%
    33
  • ¡Centinela, alerta!
    ¡Centinela, alerta! (1937)
    Film
    54%
    34
  • ¿Quién me quiere a mí?
    ¿Quién me quiere a mí? (1936)
    Film
    52%
    35