Gunnar Björnstrand: Nejlepší filmy
a seriály

7.8

Gunnar Björnstrand: Filmy a seriály

  • Fanny och Alexander
    Fanny och Alexander (1984)
    SeriálRole: Filip Landahl
    87%
    1
  • Sedmá pečeť
    Sedmá pečeť (1957)
    FilmRole: Jöns
    • Edison
    81%
    2
  • Persona
    Persona (1966)
    FilmRole: pan Vogler
    • Edison
    81%
    3
  • Hosté Večeře Páně
    Hosté Večeře Páně (1963)
    FilmRole: Tomas Ericsson
    Farář Thomas ztrácí schopnost pomáhat a naslouchat. Pochybuje o sobě, pochybuje o Bohu. Na jeho mše chodí čím dál méně lidí, jeho varhaník k víře nemá žádný vztah. A té hrstce lidí, která na mše chodí, Thomas nedokáže pomoci, nedokáže ulevit jejich trápení. Sám se utápí ve smutku a se stále chatrnějším zdravím nedokáže pomoci ani sám sobě. Není schopen vykonávat Boží poslání, které by jako farář konat měl. Po smrti manželky se farář topí v sebelítosti, jistým způsobem si těžko dělá sám. Ačkoliv mu Marta pomoc nabízí a stojí při něm, nechce o ní ani slyšet a Martu odbíjí. Již při první scéně, při rozdávání hostií, je v Thomasově tváři vidět lhostejnost a emocionální vratkost. Divák je tak od začátku, ve vyprázdněné farnosti, vržen do světa plného smutku, ticha a bezvýchodnosti. Thomas nevěří sobě, ztratil víru v Boha, jehož existenci později dokonce i popírá. Pouze přežívá, s lhostejností, se kterou ke světu přistupuje. Thomas je přesvědčen, že nikdo nemůže porozumět jeho utrpení. Sám ze sebe udělal trpitele, který nechce být pochopen. Učitelka Marta, která je do Thomase zamilovaná, se neustále snaží do Thomasova negativního světa dostat a ulevit mu od jeho trápení. Není to však nic platné, jelikož Thomas po smrti jeho manželky již není schopen milovat ženy a Martě to dává jasně najevo. Marta se však nedá a i přesto, jak jí Thomas mnohdy ubližuje, stále stojí při jeho boku. Thomas ve filmu pronese: "Láska je Bůh, Bůh je láska." Mohlo by se tedy zdát, že Martina láska k němu by mohla být vysvobozením a nalezením Boha, kterého Thomas už dávno ztratil. Thomas však odmítá, někdy až hrubě, a Boha už v podstatě ani najít nechce.
    81%
    Farář Thomas ztrácí schopnost pomáhat a naslouchat. Pochybuje o sobě, pochybuje o Bohu. Na jeho mše chodí čím dál méně lidí, jeho varhaník k víře nemá žádný vztah. A té hrstce lidí, která na mše chodí, Thomas nedokáže pomoci, nedokáže ulevit jejich trápení. Sám se utápí ve smutku a se stále chatrnějším zdravím nedokáže pomoci ani sám sobě. Není schopen vykonávat Boží poslání, které by jako farář konat měl. Po smrti manželky se farář topí v sebelítosti, jistým způsobem si těžko dělá sám. Ačkoliv mu Marta pomoc nabízí a stojí při něm, nechce o ní ani slyšet a Martu odbíjí. Již při první scéně, při rozdávání hostií, je v Thomasově tváři vidět lhostejnost a emocionální vratkost. Divák je tak od začátku, ve vyprázdněné farnosti, vržen do světa plného smutku, ticha a bezvýchodnosti. Thomas nevěří sobě, ztratil víru v Boha, jehož existenci později dokonce i popírá. Pouze přežívá, s lhostejností, se kterou ke světu přistupuje. Thomas je přesvědčen, že nikdo nemůže porozumět jeho utrpení. Sám ze sebe udělal trpitele, který nechce být pochopen. Učitelka Marta, která je do Thomase zamilovaná, se neustále snaží do Thomasova negativního světa dostat a ulevit mu od jeho trápení. Není to však nic platné, jelikož Thomas po smrti jeho manželky již není schopen milovat ženy a Martě to dává jasně najevo. Marta se však nedá a i přesto, jak jí Thomas mnohdy ubližuje, stále stojí při jeho boku. Thomas ve filmu pronese: "Láska je Bůh, Bůh je láska." Mohlo by se tedy zdát, že Martina láska k němu by mohla být vysvobozením a nalezením Boha, kterého Thomas už dávno ztratil. Thomas však odmítá, někdy až hrubě, a Boha už v podstatě ani najít nechce.
    4
  • Podzimní sonáta
    Podzimní sonáta (1978)
    FilmRole: Paul
    • Edison
    I v Podzimní sonátě zůstává Bergman věrný svým obrazům světa lidských duší. Komorní drama dvou žen, matky, jež se snaží utéci před odpovědností za nenaplněné životní osudy svých dcer, a mladé ženy, jež v sobě koncentruje minulá utrpení. Napětí mezi nimi vrcholí a ukáže se, jak hluboce se ženy od sebe vzdálily a jak nepřekonatelné je jejich neporozumění.
    Žánry:Drama
    80%
    I v Podzimní sonátě zůstává Bergman věrný svým obrazům světa lidských duší. Komorní drama dvou žen, matky, jež se snaží utéci před odpovědností za nenaplněné životní osudy svých dcer, a mladé ženy, jež v sobě koncentruje minulá utrpení. Napětí mezi nimi vrcholí a ukáže se, jak hluboce se ženy od sebe vzdálily a jak nepřekonatelné je jejich neporozumění.
    Žánry:Drama
    5
  • Lesní jahody
    Lesní jahody (1957)
    FilmRole: Evald Borg
    • Edison

    Co znamená ten zvláštní sen samotářského profesora Borga v úvodu filmu? Tato scéna, k níž Bergmana inspiroval jeho vlastní sen, zatížená temnou symbolikou a surrealistickými záhrobními rekvizitami, jako by jednoznačně znamenala předpověď brzké smrti. Vše tomu nasvědčuje: vylidněné město, zastavený čas ve slepém ciferníku hodin bez ručiček i Borgova vlastní živá mrtvola, která se na něj sápe z rakve. Avšak zpráva vyslaná snem je něčím víc: naléhavým vzkazem o neodčiněném dluhu, který musí Borg nejdřív splatit životu, než zemře. Sen tu funguje jako spouštějící signál k zahájení namáhavého sestupu do nitra na cestě k pravdivému sebepoznání a přehodnocení dosavadní existence. Lesní jahody jsou velmi osobním autorským dílem, které muselo vzniknout, aby tvůrce - stejně jako Borg v usmířeném finále filmu - dosáhl psychické úlevy. Bolestný předsmrtný zápas prožíval v roli profesora i jeho představitel - Victor Sjöström. Tento významný švédský režisér a herec, který přijal Bergmanem nabídnutou roli, v ní dožíval i svůj vlastní život. Nepochybně díky osobnímu Sjöströmovu nasazení dostal jeho Borg nezapomenutelný punc ryzí opravdovosti.

    80%

    Co znamená ten zvláštní sen samotářského profesora Borga v úvodu filmu? Tato scéna, k níž Bergmana inspiroval jeho vlastní sen, zatížená temnou symbolikou a surrealistickými záhrobními rekvizitami, jako by jednoznačně znamenala předpověď brzké smrti. Vše tomu nasvědčuje: vylidněné město, zastavený čas ve slepém ciferníku hodin bez ručiček i Borgova vlastní živá mrtvola, která se na něj sápe z rakve. Avšak zpráva vyslaná snem je něčím víc: naléhavým vzkazem o neodčiněném dluhu, který musí Borg nejdřív splatit životu, než zemře. Sen tu funguje jako spouštějící signál k zahájení namáhavého sestupu do nitra na cestě k pravdivému sebepoznání a přehodnocení dosavadní existence. Lesní jahody jsou velmi osobním autorským dílem, které muselo vzniknout, aby tvůrce - stejně jako Borg v usmířeném finále filmu - dosáhl psychické úlevy. Bolestný předsmrtný zápas prožíval v roli profesora i jeho představitel - Victor Sjöström. Tento významný švédský režisér a herec, který přijal Bergmanem nabídnutou roli, v ní dožíval i svůj vlastní život. Nepochybně díky osobnímu Sjöströmovu nasazení dostal jeho Borg nezapomenutelný punc ryzí opravdovosti.

    6
  • Hanba
    Hanba (1968)
    FilmRole: Mr. Jacobi
    • Edison
    Druhý film ostrovní trilogie je v Bergmanově filmovém díle jedním z mála politicky angažovaných snímků, navzdory tomu, že se tvůrce tomuto označení bránil v sebeironickém zlehčení: Politicky nezaujímám vůbec žádné stanovisko. Kdyby existovala strana bázlivců, tak bych do ní vstoupil. Politikum v pochmurné, ostře protiválečné vizi se však nevytratilo ani v neurčitosti faktografie. Ačkoli se děj filmu odehrává v nejmenované zemi, v průběhu fiktivní války, přesto z něj vystupuje naprosto reálná, naturalisticky zobrazená brutalita soudobé válečné agrese. Manželská dvojice profesionálních hudebníků - Jan a Eva (opět v podání tehdejší bergmanovské stálice interpretů Ullmannové a von Sydowa) jí čelí únikem z pevniny na ostrov, který je postupně okupovaný nepřátelskou armádou. Eva patří k duševně silným bergmanovským hrdinkám, i když postrádá bezpochybnou jednoznačnost Almy z Hodiny vlků. Obdařena výrazným mateřským pudem, trpí bezdětností, její vztah k psychicky i charakterově slabšímu Janovi postrádá bezvýhradnou oddanost a místy se podobá jen soucitné péči. Mateřskou radost jí dá zakusit až sen v závěru filmu, kdy citově rozvrácený pár prchá na lodi z válkou zpustošeného ostrova, bez jakékoli vyhlídky na přežití. Obraz vysněného dítěte, který hrdinka může pouze vylíčit, je v tomto pesimisticky vyladěném filmu jedinou nadějí, byť pohříchu pomyslnou. Film režiséra Ingmara Bergmana představuje temnou vizi světa, za který se jeho stvořitel musí stydět. Příběh se odehrává v době, která žije neustálými válkami a konflikty. V takovémto světě se manželský pár hudebníků uchýlí na ostrov. Eva a Jan Rosenbergovi jsou apolitičtí a doufají, že na ostrově se vyhnou zuřící občanské válce. Před válkou však není úniku, najde si je i na samotě. Jan stále více propadá strachu a zoufalství, Eva marně touží po dítěti. Když ostrov napadnou povstalci, zabijí několik sousedů Rosenbergových. Po porážce povstalců jsou Eva s Janem považováni za kolaboranty a Evě se pouze díky poměru s místním plukovníkem podaří dosáhnout jejich propuštění na svobodu. Ale když se vrátí domů, povstalci znovu zaútočí a všechno začíná od začátku. Manželé se rozhodnou utéct na pevninu či jiný ostrov, ačkoli naděje, že najdou místo bez války, je mizivá. Film vznikl v roce 1968 a ozývá se z něj deziluze z aktuálního světového dění, poznamenaného studenou válkou i boji v Koreji a Vietnamu. Bohužel ani dnes, v časech globální války, nepřestává být jeho poselství aktuální. Hanba získala několik cen, mimo jiné i švédskou národní cenu Guldbagge pro Liv Ullmannovou a ceny americké filmové kritiky pro nejlepší film, režii a herečku.
    Žánry:DramaVálečný
    80%
    Druhý film ostrovní trilogie je v Bergmanově filmovém díle jedním z mála politicky angažovaných snímků, navzdory tomu, že se tvůrce tomuto označení bránil v sebeironickém zlehčení: Politicky nezaujímám vůbec žádné stanovisko. Kdyby existovala strana bázlivců, tak bych do ní vstoupil. Politikum v pochmurné, ostře protiválečné vizi se však nevytratilo ani v neurčitosti faktografie. Ačkoli se děj filmu odehrává v nejmenované zemi, v průběhu fiktivní války, přesto z něj vystupuje naprosto reálná, naturalisticky zobrazená brutalita soudobé válečné agrese. Manželská dvojice profesionálních hudebníků - Jan a Eva (opět v podání tehdejší bergmanovské stálice interpretů Ullmannové a von Sydowa) jí čelí únikem z pevniny na ostrov, který je postupně okupovaný nepřátelskou armádou. Eva patří k duševně silným bergmanovským hrdinkám, i když postrádá bezpochybnou jednoznačnost Almy z Hodiny vlků. Obdařena výrazným mateřským pudem, trpí bezdětností, její vztah k psychicky i charakterově slabšímu Janovi postrádá bezvýhradnou oddanost a místy se podobá jen soucitné péči. Mateřskou radost jí dá zakusit až sen v závěru filmu, kdy citově rozvrácený pár prchá na lodi z válkou zpustošeného ostrova, bez jakékoli vyhlídky na přežití. Obraz vysněného dítěte, který hrdinka může pouze vylíčit, je v tomto pesimisticky vyladěném filmu jedinou nadějí, byť pohříchu pomyslnou. Film režiséra Ingmara Bergmana představuje temnou vizi světa, za který se jeho stvořitel musí stydět. Příběh se odehrává v době, která žije neustálými válkami a konflikty. V takovémto světě se manželský pár hudebníků uchýlí na ostrov. Eva a Jan Rosenbergovi jsou apolitičtí a doufají, že na ostrově se vyhnou zuřící občanské válce. Před válkou však není úniku, najde si je i na samotě. Jan stále více propadá strachu a zoufalství, Eva marně touží po dítěti. Když ostrov napadnou povstalci, zabijí několik sousedů Rosenbergových. Po porážce povstalců jsou Eva s Janem považováni za kolaboranty a Evě se pouze díky poměru s místním plukovníkem podaří dosáhnout jejich propuštění na svobodu. Ale když se vrátí domů, povstalci znovu zaútočí a všechno začíná od začátku. Manželé se rozhodnou utéct na pevninu či jiný ostrov, ačkoli naděje, že najdou místo bez války, je mizivá. Film vznikl v roce 1968 a ozývá se z něj deziluze z aktuálního světového dění, poznamenaného studenou válkou i boji v Koreji a Vietnamu. Bohužel ani dnes, v časech globální války, nepřestává být jeho poselství aktuální. Hanba získala několik cen, mimo jiné i švédskou národní cenu Guldbagge pro Liv Ullmannovou a ceny americké filmové kritiky pro nejlepší film, režii a herečku.
    Žánry:DramaVálečný
    7
  • Jako v zrcadle
    Jako v zrcadle (1961)
    FilmRole: David
    • Edison
    Karin, trpící několika psychickými poruchami, se právě vrátila z léčebny ke své rodině. Tu tvoří otec David - spisovatel stále na cestách, manžel Martin - lékař bez schopnosti pomoci Karin s léčbou, bratr Minus - osamělý hoch s vlastními problémy. Téma odcizení, hledání lásky a víry tentokrát Bergman zasadil na komorní scénu ostrova, jejž bičuje příboj. Nelze z něj uniknout a nelze čekat změnu. Bez pomoci nejbližších se Karinin stav zhoršuje až za hranici možného návratu. (oficiální text distributora)
    79%
    Karin, trpící několika psychickými poruchami, se právě vrátila z léčebny ke své rodině. Tu tvoří otec David - spisovatel stále na cestách, manžel Martin - lékař bez schopnosti pomoci Karin s léčbou, bratr Minus - osamělý hoch s vlastními problémy. Téma odcizení, hledání lásky a víry tentokrát Bergman zasadil na komorní scénu ostrova, jejž bičuje příboj. Nelze z něj uniknout a nelze čekat změnu. Bez pomoci nejbližších se Karinin stav zhoršuje až za hranici možného návratu. (oficiální text distributora)
    8
  • Fanny a Alexandr
    Fanny a Alexandr (1982)
    FilmRole: Filip Landahl
    • Edison
    Velkorysý tříhodinový projekt (v televizní verzi pětihodinový) realizoval Bergman ve své vlasti po několikaletém exilovém pobytu v Německu, kam se uchýlil na protest vůči skandální daňové aféře. Rozsáhlá rodinná měšťanská freska z počátku našeho století se očividně zrodila z Bergmanových autobiografických vzpomínek na dětství, i když těžil i z bohaté dětské fantazie. Ačkoli tento film zamýšlel jako poslední filmové dílo, své rozhodnutí od té doby už několikrát porušil. Přesto jej lze považovat za umělecky vrcholné dovršení jeho filmařské dráhy. Film představuje antologii Bergmanova díla, jež v souhrnu nabylo mocné pozitivní energie. Starý mistr překvapivě prosvětlil své celoživotní chmury a pohlédl na lidskou bídu a utrpení s vyrovnaností a úsměvem, který v jeho filmu umí vykouzlit šarmantní babička Ekdahlová. Nejroztodivnější lidské osudy členů Ekdahlova klanu - viděny dětskýma očima citlivého Alexandra - jsou ztlumeny, humorizovány nebo zaplašeny čarodějnými kouzly židovského starožitníka Izáka. Problémy lidské existence, které v někdejších Bergmanových filmech navozovaly tragickou tóninu nebo vedly ke skepsi či deziluzi, jsou v tomto filmu moudře odsouvány do pozadí sub specie aeternitatis. Finální rodinná oslava, kde se všichni radují ze života a z dobra zvítězivšího nad zlem, je téměř pohádkově idylická a zazní jako hymnická oslava všelidské pospolitosti a lásky. Oscar 1984 (nejlepší zahraniční film roku), BAFTA (nejlepší film roku), CÉZAR 1983 (nejlepš film roku), Zlatý glóbus 1984 (nejlepší film roku), Guldbagge 1984 (nejlepší film i režisér roku), Benátky 1983 (cena FIPRESCI).
    77%
    Velkorysý tříhodinový projekt (v televizní verzi pětihodinový) realizoval Bergman ve své vlasti po několikaletém exilovém pobytu v Německu, kam se uchýlil na protest vůči skandální daňové aféře. Rozsáhlá rodinná měšťanská freska z počátku našeho století se očividně zrodila z Bergmanových autobiografických vzpomínek na dětství, i když těžil i z bohaté dětské fantazie. Ačkoli tento film zamýšlel jako poslední filmové dílo, své rozhodnutí od té doby už několikrát porušil. Přesto jej lze považovat za umělecky vrcholné dovršení jeho filmařské dráhy. Film představuje antologii Bergmanova díla, jež v souhrnu nabylo mocné pozitivní energie. Starý mistr překvapivě prosvětlil své celoživotní chmury a pohlédl na lidskou bídu a utrpení s vyrovnaností a úsměvem, který v jeho filmu umí vykouzlit šarmantní babička Ekdahlová. Nejroztodivnější lidské osudy členů Ekdahlova klanu - viděny dětskýma očima citlivého Alexandra - jsou ztlumeny, humorizovány nebo zaplašeny čarodějnými kouzly židovského starožitníka Izáka. Problémy lidské existence, které v někdejších Bergmanových filmech navozovaly tragickou tóninu nebo vedly ke skepsi či deziluzi, jsou v tomto filmu moudře odsouvány do pozadí sub specie aeternitatis. Finální rodinná oslava, kde se všichni radují ze života a z dobra zvítězivšího nad zlem, je téměř pohádkově idylická a zazní jako hymnická oslava všelidské pospolitosti a lásky. Oscar 1984 (nejlepší zahraniční film roku), BAFTA (nejlepší film roku), CÉZAR 1983 (nejlepš film roku), Zlatý glóbus 1984 (nejlepší film roku), Guldbagge 1984 (nejlepší film i režisér roku), Benátky 1983 (cena FIPRESCI).
    9
  • Tváří v tvář
    Tváří v tvář (1976)
    FilmRole: Jenny's Grandfather
    77%
    10
  • Úsměvy letní noci
    Úsměvy letní noci (1955)
    FilmRole: Fredrik Egerman
    • Edison
    Kostýmní komedie, pod jejímž fraškovitým povrchem prosvítá hlubší filosofický kontext, má odlehčenou zápletku - milostné hrátky v podání několika mileneckých dvojic, do jejichž sladké rozvernosti proniká místy hořká ironie. Není bez zajímavosti, že v době vzniku filmu prožíval režisér těžké životní období ("Když jsem jedinkrát v životě málem spáchal sebevraždu, natočil jsem Úsměvy letní noci"). Neodolatelná komedie s břitkými dialogy je důkazem, že ani Bergman nemusí být stále jen vážný.
    76%
    Kostýmní komedie, pod jejímž fraškovitým povrchem prosvítá hlubší filosofický kontext, má odlehčenou zápletku - milostné hrátky v podání několika mileneckých dvojic, do jejichž sladké rozvernosti proniká místy hořká ironie. Není bez zajímavosti, že v době vzniku filmu prožíval režisér těžké životní období ("Když jsem jedinkrát v životě málem spáchal sebevraždu, natočil jsem Úsměvy letní noci"). Neodolatelná komedie s břitkými dialogy je důkazem, že ani Bergman nemusí být stále jen vážný.
    11
  • Tvář
    Tvář (1958)
    FilmRole: Dr. Vergerus / Minister of Health
    • Edison
    Tématem Tváře je klasická disputace nad tím, nakolik je rozum schopen zvítězit nad iracionalitou a naopak. Do městečka přijíždí nevídaná pouťová atrakce v podobě Voglerova magnetického divadla. Skupinka komediantů, podobně jako titulní hrdina v Kabinetu dr. Caligariho (Das Kabinett des Dr. Caligari, 1921), musí však nejdříve žádat o povolení u městského konzula. Ten souhlasí, ovšem na popud lékařského rady Vergeruse musí skupina dokázat, že nejde o šarlatánství. Konzul s radou uzavírají sázku a centrem děje se stává mystický souboj dvou entit: magie v podání záhadného Voglera a rozumu ve ztělesnění Vergeruse. Právě on touží za každou cenu rozbít auru mystického zázraku a hypnotismu, které kolem sebe Vogler šíří. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Tématem Tváře je klasická disputace nad tím, nakolik je rozum schopen zvítězit nad iracionalitou a naopak. Do městečka přijíždí nevídaná pouťová atrakce v podobě Voglerova magnetického divadla. Skupinka komediantů, podobně jako titulní hrdina v Kabinetu dr. Caligariho (Das Kabinett des Dr. Caligari, 1921), musí však nejdříve žádat o povolení u městského konzula. Ten souhlasí, ovšem na popud lékařského rady Vergeruse musí skupina dokázat, že nejde o šarlatánství. Konzul s radou uzavírají sázku a centrem děje se stává mystický souboj dvou entit: magie v podání záhadného Voglera a rozumu ve ztělesnění Vergeruse. Právě on touží za každou cenu rozbít auru mystického zázraku a hypnotismu, které kolem sebe Vogler šíří. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]
    Žánry:DramaKomedieSatira
    12
  • Večer kejklířů
    Večer kejklířů (1953)
    FilmRole: Mr. Sjuberg
    75%
    13
  • Štvanice
    Štvanice (1944)
    FilmRole: Teacher

    Jan-Erik je v posledním ročníku gymnázia a čeká ho maturita. Největší hrůzu má jako spousta jiných ze sadistického latináře Caliguly, který si na něj obzvlášť zasedl. Jednoho večera potká Jan-Erik trafikantku Berthu. Jelikož je silně opilá, doprovodí ji Jan-Erik domů. Bertha je vyděšená a bojí se, že ji někdo pronásleduje. Oba mladí lidé se sblíží. Jednoho dne však Jan-Erik najde Berthu mrtvou v jejím bytě a v předsíni se skrývá profesor Caligula...

    Žánry:Drama
    73%

    Jan-Erik je v posledním ročníku gymnázia a čeká ho maturita. Největší hrůzu má jako spousta jiných ze sadistického latináře Caliguly, který si na něj obzvlášť zasedl. Jednoho večera potká Jan-Erik trafikantku Berthu. Jelikož je silně opilá, doprovodí ji Jan-Erik domů. Bertha je vyděšená a bojí se, že ji někdo pronásleduje. Oba mladí lidé se sblíží. Jednoho dne však Jan-Erik najde Berthu mrtvou v jejím bytě a v předsíni se skrývá profesor Caligula...

    Žánry:Drama
    14
  • Takový je můj život
    Takový je můj život (1966)
    FilmRole: Lundgren
    • Netflix
    72%
    15
  • Lekce v lásce
    Lekce v lásce (1954)
    FilmRole: David Erneman
    • Edison
    Po 15 letech manželství se David a Marianne odcizili. David má poměr s jednou ze svých pacientek a Marianne se zapletla se svým bývalým milencem Carlem-Adamem, který je zároveň Davidovým nejlepším přítelem. Když Marianne odjede do Kodaně, aby se s Carlem-Adamem setkala, David nastoupí do stejného vlaku, aby to vypadalo jako náhoda. Společně tráví čas vzpomínáním na minulost a hovory o budoucnosti, díky čemuž si znovu porozumí a dojde k usmíření.
    Žánry:DramaKomedie
    71%
    Po 15 letech manželství se David a Marianne odcizili. David má poměr s jednou ze svých pacientek a Marianne se zapletla se svým bývalým milencem Carlem-Adamem, který je zároveň Davidovým nejlepším přítelem. Když Marianne odjede do Kodaně, aby se s Carlem-Adamem setkala, David nastoupí do stejného vlaku, aby to vypadalo jako náhoda. Společně tráví čas vzpomínáním na minulost a hovory o budoucnosti, díky čemuž si znovu porozumí a dojde k usmíření.
    Žánry:DramaKomedie
    16
  • Syskonbädd 1782
    Syskonbädd 1782 (1966)
    FilmRole: Count Schwartz
    71%
    17
  • Ďáblovo oko
    Ďáblovo oko (1960)
    FilmRole: The Actor
    • Edison
    Ďábel má v oku ječné zrno, způsobené nevinností dcery vikáře. Aby se ho zbavil, posílá z pekla Dona Juana, aby svedl dvacetiletou Britt-Marii, připravil ji o panenství a o víru v lásku. Ona mu ale dokáže odolat a situace se dokonce obrátí, když se do ní Don Juan zamiluje. Skutečnost, že poprvé v životě cítí lásku, ho v jejích očích činí ještě méně atraktivním a Don Juan se vrací do pekla.
    Žánry:DramaFantasyKomedie
    70%
    Ďábel má v oku ječné zrno, způsobené nevinností dcery vikáře. Aby se ho zbavil, posílá z pekla Dona Juana, aby svedl dvacetiletou Britt-Marii, připravil ji o panenství a o víru v lásku. Ona mu ale dokáže odolat a situace se dokonce obrátí, když se do ní Don Juan zamiluje. Skutečnost, že poprvé v životě cítí lásku, ho v jejích očích činí ještě méně atraktivním a Don Juan se vrací do pekla.
    Žánry:DramaFantasyKomedie
    18
  • Prší nám na lásku
    Prší nám na lásku (1946)
    FilmRole: Mr. Purman
    Po nepříliš úspěšném debutu Krize (1946) si tentokrát vzal Bergman ke zpracování divadelní hru norského autora Oscara Braathena Dobří lidé. Prší nám na lásku je jakousi sociální pohádkou, ve které nezaměstnaný chlapec z města potkává půvabné venkovské děvče. Zamilují se do sebe a snaží se žít normální život zamilovaných. Nic však není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Předsudky okolí jsou k bývalému trestanci a k těhotné svobodné dívce nemilosrdné a jejich vztah se musí podrobit prvním velkým zkouškám, při kterých se projeví jejich skutečný charakter.
    Žánry:Drama
    70%
    Po nepříliš úspěšném debutu Krize (1946) si tentokrát vzal Bergman ke zpracování divadelní hru norského autora Oscara Braathena Dobří lidé. Prší nám na lásku je jakousi sociální pohádkou, ve které nezaměstnaný chlapec z města potkává půvabné venkovské děvče. Zamilují se do sebe a snaží se žít normální život zamilovaných. Nic však není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Předsudky okolí jsou k bývalému trestanci a k těhotné svobodné dívce nemilosrdné a jejich vztah se musí podrobit prvním velkým zkouškám, při kterých se projeví jejich skutečný charakter.
    Žánry:Drama
    19
  • Flickan från tredje raden
    Flickan från tredje raden (1949)
    FilmRole: Edvin Burelius
    70%
    20
  • Čekající ženy
    Čekající ženy (1952)
    FilmRole: Fredrik Lobelius
    Rakel, Marta, Karin a Annette jsou provdané za čtyři bratry. Zatímco čekají v letním domku, až se jejich manželé vrátí, vyprávějí si příběhy o svých manželstvích. Rakel vypráví o tom, jak měla aféru a přiznala to svému muži. Marta sdílí příběh o tom, jak zpočátku odmítala vdát se a vychovávala své dítě sama. Karin popisuje, co se stalo, když se jednou s manželem zasekli ve výtahu. Zatímco ženy vyprávějí své příběhy, Martina mladší sestra Maj plánuje utéct se svým milým.
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Rakel, Marta, Karin a Annette jsou provdané za čtyři bratry. Zatímco čekají v letním domku, až se jejich manželé vrátí, vyprávějí si příběhy o svých manželstvích. Rakel vypráví o tom, jak měla aféru a přiznala to svému muži. Marta sdílí příběh o tom, jak zpočátku odmítala vdát se a vychovávala své dítě sama. Karin popisuje, co se stalo, když se jednou s manželem zasekli ve výtahu. Zatímco ženy vyprávějí své příběhy, Martina mladší sestra Maj plánuje utéct se svým milým.
    Žánry:DramaKomedie
    21
  • Mladé ženy
    Mladé ženy (1968)
    FilmRole: Hugo
    • Netflix
    67%
    22
  • Rudá kápě
    Rudá kápě (1967)
    FilmRole: král Sigvor
    Hagard, syn zabitého norského krále, touží po pomstě vůči rivalizujícímu klanu, který stál za vraždou. Dokáže se však na chvíli ovládnout a uzavřít příměří. Zároveň se zamiluje do Signe, dcery svého bývalého nepřítele. Signeho bývalý milenec, planoucí žárlivostí, příměří poruší a zařídí, aby to vypadalo, že za to může Hagard. (Film byl dabován do tří jazykových verzí – dánské, švédské a islandské – jedna pro každou zemi produkce.)
    Žánry:DramaHistorický
    66%
    Hagard, syn zabitého norského krále, touží po pomstě vůči rivalizujícímu klanu, který stál za vraždou. Dokáže se však na chvíli ovládnout a uzavřít příměří. Zároveň se zamiluje do Signe, dcery svého bývalého nepřítele. Signeho bývalý milenec, planoucí žárlivostí, příměří poruší a zařídí, aby to vypadalo, že za to může Hagard. (Film byl dabován do tří jazykových verzí – dánské, švédské a islandské – jedna pro každou zemi produkce.)
    Žánry:DramaHistorický
    23
  • Gabrielle
    Gabrielle (1954)
    FilmRole: Robert Holmén
    66%
    24
  • Hudba v temnotách
    Hudba v temnotách (1948)
    FilmRole: Klasson
    Pianista Bengt přijde při nehodě na vojně o zrak. Po marném pokusu dostat se na hudební akademii ve Stockholmu se musí protloukat jako pianista v laciné kavárně. Jeho život se obrátí k lepšímu, když si dívka, se kterou se znával, uvědomí, že ho miluje. Ve filmové adaptaci své vlastní knihy dokáže Dagmar Edqvist dovedně zdůraznit tento spodní romantický motiv. Birger Malmsten v roli nevidomého pianisty podává skvělý herecký výkon.
    Žánry:Drama
    64%
    Pianista Bengt přijde při nehodě na vojně o zrak. Po marném pokusu dostat se na hudební akademii ve Stockholmu se musí protloukat jako pianista v laciné kavárně. Jeho život se obrátí k lepšímu, když si dívka, se kterou se znával, uvědomí, že ho miluje. Ve filmové adaptaci své vlastní knihy dokáže Dagmar Edqvist dovedně zdůraznit tento spodní romantický motiv. Birger Malmsten v roli nevidomého pianisty podává skvělý herecký výkon.
    Žánry:Drama
    25
  • Stimulantia
    Stimulantia (1967)
    FilmRole: Paul Hartman
    64%
    26
  • Vita katten, Den
    Vita katten, Den (1950)
    FilmRole: Jarl Eksell
    • Netflix
    63%
    27
  • Älskande par
    Älskande par (1964)
    FilmRole: Dr. Jacob Lewin
    63%
    28
  • Fröken April
    Fröken April (1958)
    FilmRole: Marcus Arwidson
    62%
    29
  • Soldat Bom
    Soldat Bom (1948)
    FilmRole: Berglund
    Výpravčí Fabián Bom je velmi puntičkářský člověk, který dbá na to, aby vlaky odjížděly přesně – na vteřinu. Nic pro něj není důležitější než povinnost, efektivita a přesnost, jeho smysl pro povinnost je vlastně zvrácený. Jeho milovaná Plum-Plum, dcera majora, je okouzlena armádními důstojníky. Aby znovu získal její pozornost, vstoupí do pěchoty. Bom se stává vojákem, který miluje vojenský výcvik, dlouhé pochody i těžkou práci za trest. Potkává Agnes, která se do něj bezhlavě zamiluje.
    Žánry:Komedie
    61%
    Výpravčí Fabián Bom je velmi puntičkářský člověk, který dbá na to, aby vlaky odjížděly přesně – na vteřinu. Nic pro něj není důležitější než povinnost, efektivita a přesnost, jeho smysl pro povinnost je vlastně zvrácený. Jeho milovaná Plum-Plum, dcera majora, je okouzlena armádními důstojníky. Aby znovu získal její pozornost, vstoupí do pěchoty. Bom se stává vojákem, který miluje vojenský výcvik, dlouhé pochody i těžkou práci za trest. Potkává Agnes, která se do něj bezhlavě zamiluje.
    Žánry:Komedie
    30
  • Juninatten
    Juninatten (1940)
    FilmRole: Journalist
    61%
    31
  • Tragická sonáta
    Tragická sonáta (1944)
    FilmRole: Svensson, Editor of Vecko-Bilden
    60%
    32
  • Nattens ljus
    Nattens ljus (1957)
    FilmRole: Purman
    59%
    33
  • Lustgården
    Lustgården (1961)
    FilmRole: David Franzén
    Malebné městečko na přelomu století. Konzervativní názory měšťanů jsou otřeseny, když zjistí, že učitel Franzén před mnoha lety anonymně publikoval vlastní poezii. Současně se přiznává k milostnému poměru s Fanny, servírkou v místním hotelu. Nejvíce pobuřující je skutečnost, že Fanny má dospělou dceru Annu, jejíž otec není známý. Mohl by být jejich učitel básník otcem, přestože on a Fanny nejsou svoji?
    57%
    Malebné městečko na přelomu století. Konzervativní názory měšťanů jsou otřeseny, když zjistí, že učitel Franzén před mnoha lety anonymně publikoval vlastní poezii. Současně se přiznává k milostnému poměru s Fanny, servírkou v místním hotelu. Nejvíce pobuřující je skutečnost, že Fanny má dospělou dceru Annu, jejíž otec není známý. Mohl by být jejich učitel básník otcem, přestože on a Fanny nejsou svoji?
    34
  • Kristin kommenderar
    Kristin kommenderar (1946)
    FilmRole: Dr. Westman Senior / Vilhelm Westman
    56%
    35
  • Sommarnöje sökes
    Sommarnöje sökes (1957)
    FilmRole: Gustaf Dahlström
    54%
    36
  • Pappa sökes
    Pappa sökes (1947)
    FilmRole: Shoe-shiner Tom, 'Plutten'
    52%
    37
  • Pappa Bom
    Pappa Bom (1949)
    FilmRole: Fritjoff Krafft
    Fabian Bom, dražitel z malého města, jednoho dne najde v malé postýlce, která je na prodej v aukci, malého chlapečka. Umístí chlapce do sirotčince, ale následující den se vrátí, protože si uvědomí, že mu chlapec chybí. Protože svobodný muž nesmí adoptovat dítě, zařídí sňatek s mladou ženou, která je ve skutečnosti matkou dítěte.
    50%
    Fabian Bom, dražitel z malého města, jednoho dne najde v malé postýlce, která je na prodej v aukci, malého chlapečka. Umístí chlapce do sirotčince, ale následující den se vrátí, protože si uvědomí, že mu chlapec chybí. Protože svobodný muž nesmí adoptovat dítě, zařídí sňatek s mladou ženou, která je ve skutečnosti matkou dítěte.
    38
  • Tull-Bom
    Tull-Bom (1951)
    FilmRole: Frans Melin, aka Hamn-Casanova
    50%
    39
  • Brott i paradiset
    Brott i paradiset (1959)
    FilmRole: Adam Palmquist
    50%
    40
  • Flottans glada gossar
    Flottans glada gossar (1954)
    FilmRole: Ludvig "Ludde" Ekman
    Když Ludvig Ekman dostane povolávací rozkaz na vojenské cvičení, pošle místo sebe jednoho ze svých zaměstnanců, Lasseho Alma. Všechno klape, dokud Alm nedostane povolávací rozkaz taky – a na stejnou loď! Zbývá jediné: Ekman se vydává za Alma. Po nástupu na palubu zjistí, že kapitánem je bývalý manžel jeho ženy, a Ekman tak začíná pykat za to, že si ji vzal.
    Žánry:Komedie
    49%
    Když Ludvig Ekman dostane povolávací rozkaz na vojenské cvičení, pošle místo sebe jednoho ze svých zaměstnanců, Lasseho Alma. Všechno klape, dokud Alm nedostane povolávací rozkaz taky – a na stejnou loď! Zbývá jediné: Ekman se vydává za Alma. Po nástupu na palubu zjistí, že kapitánem je bývalý manžel jeho ženy, a Ekman tak začíná pykat za to, že si ji vzal.
    Žánry:Komedie
    41
  • Lilla Märta kommer tillbaka
    Lilla Märta kommer tillbaka (1948)
    FilmRole: The Captain
    Sture Letterström a Kurre Svensson se během druhé světové války pouští do záchrany tajného dokumentu před skupinou švédských nacistů. Protože jsou oba místním nacistům dobře známí, Sture se převlékne za slečnu Märthu Letterströmovou a Kurre bude muset také využít svou ženskou stránku a obléknout šaty.
    Žánry:Komedie
    47%
    Sture Letterström a Kurre Svensson se během druhé světové války pouští do záchrany tajného dokumentu před skupinou švédských nacistů. Protože jsou oba místním nacistům dobře známí, Sture se převlékne za slečnu Märthu Letterströmovou a Kurre bude muset také využít svou ženskou stránku a obléknout šaty.
    Žánry:Komedie
    42
  • Flyg-Bom
    Flyg-Bom (1952)
    FilmRole: Niklas Slevbrink
    47%
    43
  • Tabu
    Tabu (1977)
    FilmRole: Rådmanskan
    44%
    44
  • Dårskapens hus
    Dårskapens hus (1951)
    Film
    Ve Stockholmu roku 2248 archeologický nález odhalí 45 000 metrů filmového materiálu od mistra režie 40. let, Hasse Ekmana. Materiál je značně zničený, ale Společnost pro výzkum starých filmů jej sestaví tak, jak se domnívá, že odpovídá uměleckému záměru mistra.
    43%
    Ve Stockholmu roku 2248 archeologický nález odhalí 45 000 metrů filmového materiálu od mistra režie 40. let, Hasse Ekmana. Materiál je značně zničený, ale Společnost pro výzkum starých filmů jej sestaví tak, jak se domnívá, že odpovídá uměleckému záměru mistra.
    45