7.4

Jean-Claude Carrière: Filmy a seriály

  • Přelud svobody
    Přelud svobody (1974)
    Film
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, skládá z nesourodých výjevů všeobjímající pocit neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buňuela nazvaný Přelud svobody (1974), tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, skládá z nesourodých výjevů všeobjímající pocit neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buňuela nazvaný Přelud svobody (1974), tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    1
  • Cyrano z Bergeracu
    Cyrano z Bergeracu (1990)
    Film
    • iVysílání
    V Budapešti nakrútený prepis rovnomennej klasickej Rostandovej hry, napísanej podľa skutočnej postavy fantastu, búrliváka a rojka, z ktorého autor urobil romantického hrdinu, trpiaceho komplexom kvôli veľkému nosu, fanfaróna a platonického milenca Roxany, ktorú očarúvajú jeho listy, podpisované ale menom krásneho Christiana. Veľkolepo inscenovaný príbeh nakrútený v realistickom duchu zachováva veršované dialógy. Risk vyšiel vďaka perfektnému výkonu G. Depardieua, oceniť hodno i ďalších hercov, premyslenú réžiu, dobrú výpravu a kostýmy. Film tvorí na poste komerčného diela protiváhu viacerým dokonalým, ale plytkým hitom. Komentár pôvodnej hry nahradili tvorcovia akciou - potrebný text doplnil vlastnými alexandrínmi scenárista J.-C. Carriére. Dvanásťslabičný alexandrín dáva jazyku (a do istej miery aj inscenácii) "swingové tempo". Postava malého chlapca, ktorý opodiaľ sleduje niektoré dramatické scény, znázorňuje režiséra filmu, ktorý bol od mladosti touto drámou očarený. Film získal roku 1991 Oscara za kostýmy, nominovaný bol tiež v kategóriach zahraničný film a masky. A po zásluhe tiež za herecký výkon v hlavnej úlohe. Depardieu bol za svoj výkon ocenený na MFF v Cannes.
    75%
    V Budapešti nakrútený prepis rovnomennej klasickej Rostandovej hry, napísanej podľa skutočnej postavy fantastu, búrliváka a rojka, z ktorého autor urobil romantického hrdinu, trpiaceho komplexom kvôli veľkému nosu, fanfaróna a platonického milenca Roxany, ktorú očarúvajú jeho listy, podpisované ale menom krásneho Christiana. Veľkolepo inscenovaný príbeh nakrútený v realistickom duchu zachováva veršované dialógy. Risk vyšiel vďaka perfektnému výkonu G. Depardieua, oceniť hodno i ďalších hercov, premyslenú réžiu, dobrú výpravu a kostýmy. Film tvorí na poste komerčného diela protiváhu viacerým dokonalým, ale plytkým hitom. Komentár pôvodnej hry nahradili tvorcovia akciou - potrebný text doplnil vlastnými alexandrínmi scenárista J.-C. Carriére. Dvanásťslabičný alexandrín dáva jazyku (a do istej miery aj inscenácii) "swingové tempo". Postava malého chlapca, ktorý opodiaľ sleduje niektoré dramatické scény, znázorňuje režiséra filmu, ktorý bol od mladosti touto drámou očarený. Film získal roku 1991 Oscara za kostýmy, nominovaný bol tiež v kategóriach zahraničný film a masky. A po zásluhe tiež za herecký výkon v hlavnej úlohe. Depardieu bol za svoj výkon ocenený na MFF v Cannes.
    2
  • Nenápadný půvab buržoazie
    Nenápadný půvab buržoazie (1972)
    Film

    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále.
    Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšnotrapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávajícího peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)

    75%

    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále.
    Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšnotrapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávajícího peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)

    3
  • Deník komorné
    Deník komorné (1964)
    FilmRole: Le curé
    • DaFilms

    "Čierna" história nepotrestaného zločinu je situovaná do nevľúdneho, izolovaného, honosného vidieckeho sídla, ktorého majiteľom je ctihodný nemohúci starec, sublimujúci posledné záchvevy svojich vášní do neškodných prejavov detinského fetišizmu. V stuchnutom priestore komplikovaných tráum sa nová, bystrá a elegantná komorná Celestine pohybuje ako pobavený pozorovateľ. Keď sa však dozvie o hroznom zločine, začína racionálne konať. Dramatické udalosti sú podané vo voľnom, akoby ľahostajnom, monotónnom toku širokouhlých záberov, rafinovane "necitlivému" pohľadu zodpovedá aj pustota jesennej krajiny. Viaceré absurdné prvky, surrealistické symboly, sarkazmy voči polícii a duchovenstvu nezaprú svojho tvorcu. Hlboká, sarkasticky podfarbená meditácia nad márnou existenciou spoločenstva, ktorého členovia sú obeťami mystérií, predsudkov a vzájomných podvodov je zároveň jednou z buňuelovsky svojráznych štúdií tajomnej podstaty démonického ženstva (nasledovanej postavami vo filmoch Kráska dňa, Tristana a Ten tajomný predmet túžby). Triumf zla potvrdzuje záver, v ktorom neodsúdený vrah, fanatický antisemita a šovinista kočiš Joseph ako majiteľ kaviarne potešene víta pravicových demonštrantov krikom "Nech žije Chiappe" (meno parížskeho prefekta, ktorý v r. 1930 zakázal premietať Zlatý vek). Prvá spolupráca so scenáristom J.-C. Carriérom, významným spolutvorcom všetkých Buňuelových francúzskych diel. Napriek nepochybným kvalitám filmu chýba sugestívna chvejivosť a vnútorná naliehavosť režisérových vrcholných diel. Film byl natočen na motivy románu Octave Mirabeaua.

    75%

    "Čierna" história nepotrestaného zločinu je situovaná do nevľúdneho, izolovaného, honosného vidieckeho sídla, ktorého majiteľom je ctihodný nemohúci starec, sublimujúci posledné záchvevy svojich vášní do neškodných prejavov detinského fetišizmu. V stuchnutom priestore komplikovaných tráum sa nová, bystrá a elegantná komorná Celestine pohybuje ako pobavený pozorovateľ. Keď sa však dozvie o hroznom zločine, začína racionálne konať. Dramatické udalosti sú podané vo voľnom, akoby ľahostajnom, monotónnom toku širokouhlých záberov, rafinovane "necitlivému" pohľadu zodpovedá aj pustota jesennej krajiny. Viaceré absurdné prvky, surrealistické symboly, sarkazmy voči polícii a duchovenstvu nezaprú svojho tvorcu. Hlboká, sarkasticky podfarbená meditácia nad márnou existenciou spoločenstva, ktorého členovia sú obeťami mystérií, predsudkov a vzájomných podvodov je zároveň jednou z buňuelovsky svojráznych štúdií tajomnej podstaty démonického ženstva (nasledovanej postavami vo filmoch Kráska dňa, Tristana a Ten tajomný predmet túžby). Triumf zla potvrdzuje záver, v ktorom neodsúdený vrah, fanatický antisemita a šovinista kočiš Joseph ako majiteľ kaviarne potešene víta pravicových demonštrantov krikom "Nech žije Chiappe" (meno parížskeho prefekta, ktorý v r. 1930 zakázal premietať Zlatý vek). Prvá spolupráca so scenáristom J.-C. Carriérom, významným spolutvorcom všetkých Buňuelových francúzskych diel. Napriek nepochybným kvalitám filmu chýba sugestívna chvejivosť a vnútorná naliehavosť režisérových vrcholných diel. Film byl natočen na motivy románu Octave Mirabeaua.

    4
  • Kráska dne
    Kráska dne (1967)
    Film

    Jiskřivé dílo, oscilující na rozhraní pikantní reality a surrealistické vize a řadící se k nejdůmyslnějším průhledům do podvědomí moderních žen. Na příběhu mladé mondénní dámy - oddané manželky i rafinovanou děvky - se Bunuel opět zabývá dvojí morálkou měšťácké společnosti. Séverine žije v ohleduplném, zjevně však neuspokojivém manželském vztahu s bohatým chirurgem Pierrem. Od rodinného přítele se dozví o existenci luxusního nevěstince, do něhož začne každý den odpoledne potají docházet, aby zde bez nároku na honorář poskytovala pod pseudonymem Belladonna sexuální služby. Bunuel vedle sebe bez přechodu klade útržky snů, představ a reality a tak bez velkých technických prostředků dosahuje surrealistického účinku svého filmu.

    Žánry:DramaSatira
    74%

    Jiskřivé dílo, oscilující na rozhraní pikantní reality a surrealistické vize a řadící se k nejdůmyslnějším průhledům do podvědomí moderních žen. Na příběhu mladé mondénní dámy - oddané manželky i rafinovanou děvky - se Bunuel opět zabývá dvojí morálkou měšťácké společnosti. Séverine žije v ohleduplném, zjevně však neuspokojivém manželském vztahu s bohatým chirurgem Pierrem. Od rodinného přítele se dozví o existenci luxusního nevěstince, do něhož začne každý den odpoledne potají docházet, aby zde bez nároku na honorář poskytovala pod pseudonymem Belladonna sexuální služby. Bunuel vedle sebe bez přechodu klade útržky snů, představ a reality a tak bez velkých technických prostředků dosahuje surrealistického účinku svého filmu.

    Žánry:DramaSatira
    5
  • 6
  • Valmont
    Valmont (1989)
    Film
    Filmová adaptace slavného románu Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782), která na spletitém osudu dvou libertinských intrikánů , vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, zachycuje v poněkud odlehčené poloze obraz aristokratické společnosti několik let před Francouzskou revolucí. Příběh cynických poživačníků je podán v sytých barvách pozdního baroka s důrazem na malebné plenéry, vtipné epizody a bohatou výpravu a kostýmy.
    73%
    Filmová adaptace slavného románu Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782), která na spletitém osudu dvou libertinských intrikánů , vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, zachycuje v poněkud odlehčené poloze obraz aristokratické společnosti několik let před Francouzskou revolucí. Příběh cynických poživačníků je podán v sytých barvách pozdního baroka s důrazem na malebné plenéry, vtipné epizody a bohatou výpravu a kostýmy.
    7
  • Goyovy přízraky
    Goyovy přízraky (2006)
    Film
    • Filmbox+

    Příběh se odehrává v roce 1792, kdy Goya nastoupil na španělský královský dvůr jako dvorní malíř. Je založen na vztahu Goyi a jeho múzy Ines. Třetí zásadní postavou velkého dramatu je Goyův přítel, katolický mnich Lorenzo. V časech, kdy se Evropou jako morová nákaza šířila francouzská revoluce, posílila katolická církev ve Španělsku svou moc znovuobnovením inkvizice, což mělo zastrašit obyvatelstvo toužící po revoluci a absolutní nezávislosti na jakékoliv despotické autoritě. Velký zlom v Goyově životě nastane, když je Ines obviněna z kacířství a po vykonstruovaném procesu na mnoho let uvězněna. Za vším stojí lstivý Goyův přítel Lorenzo, jehož city vůči Ines nebyly opětovány. Po mnoha letech se Goya seznamuje s dalším potenciálním objektem pro realizaci svého talentu, mladičkou prostitutkou Alicií. Až později zjistí, že je to dcera Ines. Goya se dozvídá o znásilnění a pravdu o otci Alicii.... Lorenzovi.

    73%

    Příběh se odehrává v roce 1792, kdy Goya nastoupil na španělský královský dvůr jako dvorní malíř. Je založen na vztahu Goyi a jeho múzy Ines. Třetí zásadní postavou velkého dramatu je Goyův přítel, katolický mnich Lorenzo. V časech, kdy se Evropou jako morová nákaza šířila francouzská revoluce, posílila katolická církev ve Španělsku svou moc znovuobnovením inkvizice, což mělo zastrašit obyvatelstvo toužící po revoluci a absolutní nezávislosti na jakékoliv despotické autoritě. Velký zlom v Goyově životě nastane, když je Ines obviněna z kacířství a po vykonstruovaném procesu na mnoho let uvězněna. Za vším stojí lstivý Goyův přítel Lorenzo, jehož city vůči Ines nebyly opětovány. Po mnoha letech se Goya seznamuje s dalším potenciálním objektem pro realizaci svého talentu, mladičkou prostitutkou Alicií. Až později zjistí, že je to dcera Ines. Goya se dozvídá o znásilnění a pravdu o otci Alicii.... Lorenzovi.

    8
  • Tajemný předmět touhy
    Tajemný předmět touhy (1977)
    Film

    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buňuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louyse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigittou Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buňuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchittě na hlavu vědro vody....
    (oficiální text distributora)

    73%

    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buňuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louyse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigittou Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buňuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchittě na hlavu vědro vody....
    (oficiální text distributora)

    9
  • Taking Off
    Taking Off (1971)
    Film
    Vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let, její naděje, přání i problematické vztahy se svými váženými, staromódními a pokryteckými rodiči. Larry a Lynn Tynovi tvoří typickou americkou rodinu s neodmyslitelnými starostmi s dcerou Jeannie, která bere drogy, a se společností, ve které se pohybuje. Jeanie odejde z domova. Její rodiče se setkají s dalšími lidmi, kterým utekly děti, a zjišťují, že je odchod člena rodiny může obohatit - najednou mají prostor, aby znovu objevili život, aby se k sobě opět přiblížili.
    73%
    Vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let, její naděje, přání i problematické vztahy se svými váženými, staromódními a pokryteckými rodiči. Larry a Lynn Tynovi tvoří typickou americkou rodinu s neodmyslitelnými starostmi s dcerou Jeannie, která bere drogy, a se společností, ve které se pohybuje. Jeanie odejde z domova. Její rodiče se setkají s dalšími lidmi, kterým utekly děti, a zjišťují, že je odchod člena rodiny může obohatit - najednou mají prostor, aby znovu objevili život, aby se k sobě opět přiblížili.
    10
  • 11
  • Borsalino
    Borsalino (1970)
    Film
    72%
    12
  • Návrat Martina Guerra
    Návrat Martina Guerra (1982)
    Film

    Jižní Francie, polovina 16. století. V podhůří Pyrenejí v zapadlé vesnici Artigat dojde k nevídané události: Martin Guerre (Bernard-Pierre Donnadieu) tajně opouští svou ženu (Nathalie Baye), syna, rodiče a sourozence. Odchází do světa bez jakéhokoliv slova vysvětlení. Po několika letech do vsi přichází muž, jenž se prohlašuje za Martina Guerra (Gérard Depardieu). Poznává své příbuzné, zná jménem všechny obyvatele vesnice. Guerrovi Martinovi odpouští jeho mladistvou nerozvážnost. Martin se opět vrací k povinnostem rolníka, manžela a otce rodiny. Zdánlivou idylu naruší příchod a tvrzení jakéhosi bývalého vojáka...
    Film byl natočen podle scénáře Jeana-Clauda Carrièra, na němž také spolupracovala jako konzultantka přední americká historička Natalie Zemon Davisová. Příběh vznikl na základě soudobých i pozdních (polo)literárních zpracování, které popisují skutečné události historických postav Martina Guerra, Bertrandy de Rols a Arnauda z Tilhu.(/Pablo)

    72%

    Jižní Francie, polovina 16. století. V podhůří Pyrenejí v zapadlé vesnici Artigat dojde k nevídané události: Martin Guerre (Bernard-Pierre Donnadieu) tajně opouští svou ženu (Nathalie Baye), syna, rodiče a sourozence. Odchází do světa bez jakéhokoliv slova vysvětlení. Po několika letech do vsi přichází muž, jenž se prohlašuje za Martina Guerra (Gérard Depardieu). Poznává své příbuzné, zná jménem všechny obyvatele vesnice. Guerrovi Martinovi odpouští jeho mladistvou nerozvážnost. Martin se opět vrací k povinnostem rolníka, manžela a otce rodiny. Zdánlivou idylu naruší příchod a tvrzení jakéhosi bývalého vojáka...
    Film byl natočen podle scénáře Jeana-Clauda Carrièra, na němž také spolupracovala jako konzultantka přední americká historička Natalie Zemon Davisová. Příběh vznikl na základě soudobých i pozdních (polo)literárních zpracování, které popisují skutečné události historických postav Martina Guerra, Bertrandy de Rols a Arnauda z Tilhu.(/Pablo)

    13
  • Plechový bubínek
    Plechový bubínek (1979)
    Film
    Děj se odehrává v letech 1899 - 1945 a sleduje osudy postav na pozadí proměn města Gdaňska, sleduje také Oskarův příběh. Oskar má podle Schlöndorfa dvě typické vlastnosti své doby: odmítání a protest. Brání se účasti ve světě dospělých tak důsledně, že odmítne vyrůst. Protestuje tak hlasitě, že jeho hlas rozbíjí sklo. Jedním z mnoha problémů realizace bylo obsazení hlavní role. Po dohodě s autorem bylo rozhodnuto, že Oskar musí být chlapec, nikoli lilipután. Šťastná volba padla na Davida Bennenta. Snímek získal Zlatou palmu na MFF v Cannes ex aequo (s Coppolovou freskou A nyní apokalypsa) a Oscara za nejlepší cizojazyčný film.
    71%
    Děj se odehrává v letech 1899 - 1945 a sleduje osudy postav na pozadí proměn města Gdaňska, sleduje také Oskarův příběh. Oskar má podle Schlöndorfa dvě typické vlastnosti své doby: odmítání a protest. Brání se účasti ve světě dospělých tak důsledně, že odmítne vyrůst. Protestuje tak hlasitě, že jeho hlas rozbíjí sklo. Jedním z mnoha problémů realizace bylo obsazení hlavní role. Po dohodě s autorem bylo rozhodnuto, že Oskar musí být chlapec, nikoli lilipután. Šťastná volba padla na Davida Bennenta. Snímek získal Zlatou palmu na MFF v Cannes ex aequo (s Coppolovou freskou A nyní apokalypsa) a Oscara za nejlepší cizojazyčný film.
    14
  • 15
  • U brány věčnosti
    U brány věčnosti (2018)
    Film

    Životopisné drama o malíři Vincentu van Goghovi natočil Julian Schnabel, režisér filmů Skafandr a motýl či Basquiat. Snímek zachycuje závěrečná léta umělcova života, která van Gogh prožil ve francouzském Arles. Výrazná vizuální stránka a působivé efekty doplňují skvělý herecký výkon Willema Dafoea v hlavní roli a přibližují svět a mysl umělce, kterému se kvůli duševní chorobě a nekonformnímu chování dostalo uznání až po smrti. (Febiofest)

    70%

    Životopisné drama o malíři Vincentu van Goghovi natočil Julian Schnabel, režisér filmů Skafandr a motýl či Basquiat. Snímek zachycuje závěrečná léta umělcova života, která van Gogh prožil ve francouzském Arles. Výrazná vizuální stránka a působivé efekty doplňují skvělý herecký výkon Willema Dafoea v hlavní roli a přibližují svět a mysl umělce, kterému se kvůli duševní chorobě a nekonformnímu chování dostalo uznání až po smrti. (Febiofest)

    16
  • Mléčná dráha
    Mléčná dráha (1969)
    FilmRole: Priscillian
    • Google Play

    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelovych filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...

    70%

    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelovych filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...

    17
  • Husar na střeše
    Husar na střeše (1995)
    Film
    Děj se odehrává v době velké epidemie cholery, jež na počátku třicátých let devatenáctého století postihla jižní Francii. Mladý italský revolucionář Angelo musí prchat před rakouskými agenty, usilujícími o jeho život. Na útěku se setkává s děsivými následky cholery. Ukrývá se před pronásledovateli i před dragouny, kteří kvůli epidemii internují lidi v narychlo zřízených karanténách. Bez váhání se mladík rozhodne doprovázet mladou ženu, putující přes hory za manželem. Je to pro něj samozřejmost, daná jeho výchovou a šlechtickým kodexem cti. Angelo nakonec zachrání krásnou ženu před smrtí a doprovodí jí až k jejímu mnohem staršímu manželovi. Tím však jejich příběh vzájemné náklonosti patrně neskončí...

    Snímek oživuje kdysi oblíbený žánr velkoryse pojatého historického příběhu a snaží se skloubit barvitou podívanou s uměleckým záměrem. Režisér natočil sugestivní drama, v němž dominantní roli hrají provensálské hory, vesnice a městečka. S jistým naturalismem zachytil hrůzy cholerové epidemie a naopak s jemnou lyrickou nadsázkou popisuje vztah čestného důstojníka a odvážné dámy. Film patří k nejdražším, ale také divácky nejúspěšnějším projektům francouzské kinematografie konce minulého století.
    70%
    Děj se odehrává v době velké epidemie cholery, jež na počátku třicátých let devatenáctého století postihla jižní Francii. Mladý italský revolucionář Angelo musí prchat před rakouskými agenty, usilujícími o jeho život. Na útěku se setkává s děsivými následky cholery. Ukrývá se před pronásledovateli i před dragouny, kteří kvůli epidemii internují lidi v narychlo zřízených karanténách. Bez váhání se mladík rozhodne doprovázet mladou ženu, putující přes hory za manželem. Je to pro něj samozřejmost, daná jeho výchovou a šlechtickým kodexem cti. Angelo nakonec zachrání krásnou ženu před smrtí a doprovodí jí až k jejímu mnohem staršímu manželovi. Tím však jejich příběh vzájemné náklonosti patrně neskončí...

    Snímek oživuje kdysi oblíbený žánr velkoryse pojatého historického příběhu a snaží se skloubit barvitou podívanou s uměleckým záměrem. Režisér natočil sugestivní drama, v němž dominantní roli hrají provensálské hory, vesnice a městečka. S jistým naturalismem zachytil hrůzy cholerové epidemie a naopak s jemnou lyrickou nadsázkou popisuje vztah čestného důstojníka a odvážné dámy. Film patří k nejdražším, ale také divácky nejúspěšnějším projektům francouzské kinematografie konce minulého století.
    18
  • Hráči na vinici Páně
    Hráči na vinici Páně (1991)
    Film
    Film vznik podle slavného románu Petera Matthiessena napsaného v 60. letech, tj. v době, kdy američtí spisovatelé reflektovali vztah indiánské menšiny a většinové společnosti (Přelet nad kukaččím hnízdem od Keyseyho, Malý velký muž od Bergera). Hlavním hrdinou knihy a filmu je Indián Lewis Moon (Berenger), který mezi indiány v Amazonských pralesech najde nový směr svého života. Hlavní myšlenkou díla je střet skomírající indiánské kultury s moderní civilizací, kterou zde představují jednak představitelé místní státní správy a protestantští misionáři (Aidan…
    70%
    Film vznik podle slavného románu Petera Matthiessena napsaného v 60. letech, tj. v době, kdy američtí spisovatelé reflektovali vztah indiánské menšiny a většinové společnosti (Přelet nad kukaččím hnízdem od Keyseyho, Malý velký muž od Bergera). Hlavním hrdinou knihy a filmu je Indián Lewis Moon (Berenger), který mezi indiány v Amazonských pralesech najde nový směr svého života. Hlavní myšlenkou díla je střet skomírající indiánské kultury s moderní civilizací, kterou zde představují jednak představitelé místní státní správy a protestantští misionáři (Aidan…
    19
  • Bazén
    Bazén (1969)
    Film
    Novinářka Marianne prožívá dovolenou v luxusní vile na pobřeží Středozemního moře s přítelem Jean-Paulem, neúspěšným spisovatelem, který nyní pracuje v reklamě. Vilu jim půjčili přátelé, kteří na léto odjeli do zahraničí. Marianne a Jean-Paul jsou spolu již přes dva roky a zdá se, že jejich vztah je silný. Pak ale přijíždí na nečekanou návštěvu Harry s osmnáctiletou dcerou Penelopou. Marianne a Harry byli před čtyřmi lety milenci, což Jean-Paul sice neví, ale má jisté podezření. Téměř okamžitě vzniká mezi čtyřmi protagonisty napětí, které se postupem času neustále zvyšuje. Jean-Paul se začne pomalu sbližovat s Penelopou. Ta mu otevřeně řekne, co si o něm její otec myslí: že je budižkničemu, který to nikdy nikam nedotáhne, že mu Marianne přenechal, když jí měl dost, ale kdykoli by ji mohl snadno získat zpět. Krásná letní astmosféra je pryč, příjezd Harryho vše zničil. V této chvíli ještě nikdo netuší, že bude mít příběh tragické zakončení...
    69%
    Novinářka Marianne prožívá dovolenou v luxusní vile na pobřeží Středozemního moře s přítelem Jean-Paulem, neúspěšným spisovatelem, který nyní pracuje v reklamě. Vilu jim půjčili přátelé, kteří na léto odjeli do zahraničí. Marianne a Jean-Paul jsou spolu již přes dva roky a zdá se, že jejich vztah je silný. Pak ale přijíždí na nečekanou návštěvu Harry s osmnáctiletou dcerou Penelopou. Marianne a Harry byli před čtyřmi lety milenci, což Jean-Paul sice neví, ale má jisté podezření. Téměř okamžitě vzniká mezi čtyřmi protagonisty napětí, které se postupem času neustále zvyšuje. Jean-Paul se začne pomalu sbližovat s Penelopou. Ta mu otevřeně řekne, co si o něm její otec myslí: že je budižkničemu, který to nikdy nikam nedotáhne, že mu Marianne přenechal, když jí měl dost, ale kdykoli by ji mohl snadno získat zpět. Krásná letní astmosféra je pryč, příjezd Harryho vše zničil. V této chvíli ještě nikdo netuší, že bude mít příběh tragické zakončení...
    20
  • 21
  • 22
  • 23
  • Nesnesitelná lehkost bytí
    Nesnesitelná lehkost bytí (1988)
    Film
    Nesnesitelná lehkost bytí" je milostný příběh, začínající během Pražského jara - "omračující liberalizace komunismu", která byla rozdrceno ruskou invazí v srpnu 1968. Tomáš, slibný mladý neurochirurg, je svobodný mládenec a chronický sukničkář, který v milostných záležitostech vyznává takovou filozofii, že z jeho života musí být vyloučena veškerá láska. Se svými dlouhodobými milenkami se setkává pouze občas a nikdy nestráví celou noc se ženou. Proti všem svým milostným zásadám se Tomáš ožení s Terezou, ale pokračuje v předchozím milostném vztahu se Sabinou, neovlivněn závazkem lásky...
    67%
    Nesnesitelná lehkost bytí" je milostný příběh, začínající během Pražského jara - "omračující liberalizace komunismu", která byla rozdrceno ruskou invazí v srpnu 1968. Tomáš, slibný mladý neurochirurg, je svobodný mládenec a chronický sukničkář, který v milostných záležitostech vyznává takovou filozofii, že z jeho života musí být vyloučena veškerá láska. Se svými dlouhodobými milenkami se setkává pouze občas a nikdy nestráví celou noc se ženou. Proti všem svým milostným zásadám se Tomáš ožení s Terezou, ale pokračuje v předchozím milostném vztahu se Sabinou, neovlivněn závazkem lásky...
    24
  • 25
  • 26
  • 27
  • Netvor
    Netvor (1996)
    Film
    Drama francouzského válečného zajatce ve Východním Prusku, jemuž se lidé vyhýbají, a který hledá útočiště ve světě dětí a zvířat. Obyčejný chlapec vyrostl ve zvráceného netvora. Dvanáctiletý, stále odstrkovaný a ponižovaný Abel se mstí. Pouhou myšlenkou založí požár nenáviděné školy. Od té chvíle ví, že může ovlivňovat osud: „Ten den jsem pochopil, že osud je skutečný, že má magické schopnosti, a že je na mé straně". Abelovým světem zůstávají děti. A tak přijde obvinění ze znásilnění malé dívenky. Ale on přece „jen" fotografoval tu malou, krásnou princeznu. Historie mu dává další šanci. Místo vězení přichází válka. Je rok 1939 a přicházejí „vyvolení" - jednotky SS. Ve službách důstojníků 3. říše, včetně Hermanna Göringa osobně, roste jeho historický význam. On, v sedle svého koně, doprovázen čtyřmi dobrmany, vyhledává budoucí elitu německého národa - děti na převýchovu. Na odporu nezáleží, jen je přived, nedej na to, že ti říkají netvor. Pouze ty rozhoduješ... Klíč k nevšednímu příběhu muže, jenž zůstal věčným dítětem poskytne napůl pohádkový charakter předlohy, jenž nahlíží fenomén nacismu a jeho manipulace s vědomím mas v souvislosti s germánskou mytologií.
    Žánry:Drama
    67%
    Drama francouzského válečného zajatce ve Východním Prusku, jemuž se lidé vyhýbají, a který hledá útočiště ve světě dětí a zvířat. Obyčejný chlapec vyrostl ve zvráceného netvora. Dvanáctiletý, stále odstrkovaný a ponižovaný Abel se mstí. Pouhou myšlenkou založí požár nenáviděné školy. Od té chvíle ví, že může ovlivňovat osud: „Ten den jsem pochopil, že osud je skutečný, že má magické schopnosti, a že je na mé straně". Abelovým světem zůstávají děti. A tak přijde obvinění ze znásilnění malé dívenky. Ale on přece „jen" fotografoval tu malou, krásnou princeznu. Historie mu dává další šanci. Místo vězení přichází válka. Je rok 1939 a přicházejí „vyvolení" - jednotky SS. Ve službách důstojníků 3. říše, včetně Hermanna Göringa osobně, roste jeho historický význam. On, v sedle svého koně, doprovázen čtyřmi dobrmany, vyhledává budoucí elitu německého národa - děti na převýchovu. Na odporu nezáleží, jen je přived, nedej na to, že ti říkají netvor. Pouze ty rozhoduješ... Klíč k nevšednímu příběhu muže, jenž zůstal věčným dítětem poskytne napůl pohádkový charakter předlohy, jenž nahlíží fenomén nacismu a jeho manipulace s vědomím mas v souvislosti s germánskou mytologií.
    Žánry:Drama
    28
  • Umělec a modelka
    Umělec a modelka (2012)
    Film

    Příběh umělce, který se na stará kolena rozhodl vytvořit své poslední dílo, se odehrává v nacisty okupované Francii. Marc Cros je natolik uzavřen ve svém světě, že nevnímá realitu války. Jeho klid naruší až uprchlice Mercè, která se stane modelem pro jeho práci. Známý španělský režisér spolupracoval na scénáři s legendou Jeanem-Claudem Carriérem a společně vytvořili působivé filmové drama v intimním prostředí, atmosféru umocňuje černobílá kamera. (Febiofest)

    Žánry:Drama
    66%

    Příběh umělce, který se na stará kolena rozhodl vytvořit své poslední dílo, se odehrává v nacisty okupované Francii. Marc Cros je natolik uzavřen ve svém světě, že nevnímá realitu války. Jeho klid naruší až uprchlice Mercè, která se stane modelem pro jeho práci. Známý španělský režisér spolupracoval na scénáři s legendou Jeanem-Claudem Carriérem a společně vytvořili působivé filmové drama v intimním prostředí, atmosféru umocňuje černobílá kamera. (Febiofest)

    Žánry:Drama
    29
  • Viva Maria!
    Viva Maria! (1965)
    Film

    Marie Fitzgerald O'Malleyová podědila revolucionářské geny svého irského otce a francouzskou krásu a noblesu své matky. Již v útlém dětství se naučila vyrábět a pokládat bomby a především nenávidět Angličany. Po atentátu, při kterém zahynul její otec, nalezne úkryt a útočiště ve voze potulného cirkusu. Francouzská zpěvačka Marie ji oblékne do ženských šatů a postaví vedle sebe na scénu. Více než francouzské kuplety obou zpěvaček přitahují muže všech společenských a věkových kategorií svádivé kostýmy a vnady, o kterých se jim v životě ani nezdálo. V zemi zuří revoluce a v Marii (té irské) se probudí její anarchistická krev a smysl pro spravedlnost. Ta druhá Marie nemůže zůstat pozadu a navíc se zamiluje do vůdce vzpouřenců. Film Viva Maria! natočil francouzský režisér Louis Malle v nádherných exteriérech Mexika s odkazy na revoluční historii této země s hvězdami francouzského filmu Brigitte Bardotovou a Jeanne Moreauovou.

    65%

    Marie Fitzgerald O'Malleyová podědila revolucionářské geny svého irského otce a francouzskou krásu a noblesu své matky. Již v útlém dětství se naučila vyrábět a pokládat bomby a především nenávidět Angličany. Po atentátu, při kterém zahynul její otec, nalezne úkryt a útočiště ve voze potulného cirkusu. Francouzská zpěvačka Marie ji oblékne do ženských šatů a postaví vedle sebe na scénu. Více než francouzské kuplety obou zpěvaček přitahují muže všech společenských a věkových kategorií svádivé kostýmy a vnady, o kterých se jim v životě ani nezdálo. V zemi zuří revoluce a v Marii (té irské) se probudí její anarchistická krev a smysl pro spravedlnost. Ta druhá Marie nemůže zůstat pozadu a navíc se zamiluje do vůdce vzpouřenců. Film Viva Maria! natočil francouzský režisér Louis Malle v nádherných exteriérech Mexika s odkazy na revoluční historii této země s hvězdami francouzského filmu Brigitte Bardotovou a Jeanne Moreauovou.

    30
  • 31
  • Zloděj z Paříže
    Zloděj z Paříže (1967)
    Film
    65%
    32
  • 33
  • Návrat Sommersbyho
    Návrat Sommersbyho (1993)
    Film
    • Max
    • Filmbox+
    • Kuki
    64%
    34
  • Spiklenci
    Spiklenci (1996)
    Film
    • Google Play
    • iTunes

    Finanční analytička Laurel Ayresová je inteligentní, bystrá a talentovaná v oblasti financí. Je přesvědčena, že vše funguje tak jak má a to i v postupovém žebříčku kariéry obchodní společnosti na Wall Street kde pracuje. Když se Laurel zaslouženého a očekávaného povýšení v práci nedočká a místo ní povýší jejího kolegu Franka, zjistí, že vrchol v kariéře je rychle a lehce dosažitelný jen pro muže. A to je pro Laurel právě ten moment v její kariéře a celém životě, díky kterému vymyslí důmyslný, ale riskantní plán...

    Žánry:KomedieSatira
    64%

    Finanční analytička Laurel Ayresová je inteligentní, bystrá a talentovaná v oblasti financí. Je přesvědčena, že vše funguje tak jak má a to i v postupovém žebříčku kariéry obchodní společnosti na Wall Street kde pracuje. Když se Laurel zaslouženého a očekávaného povýšení v práci nedočká a místo ní povýší jejího kolegu Franka, zjistí, že vrchol v kariéře je rychle a lehce dosažitelný jen pro muže. A to je pro Laurel právě ten moment v její kariéře a celém životě, díky kterému vymyslí důmyslný, ale riskantní plán...

    Žánry:KomedieSatira
    35
  • Zachraň si, kdo můžeš
    Zachraň si, kdo můžeš (1980)
    Film
    Slavný J.-L. Godard patří mezi nejvýznamnější inovátory v dějinách kinematografie. Dokazuje to i tragigroteskně-satirickým snímkem Zachraň kdo můžeš si (život), který je v jeho tvůrčí dráze velice významný (on sám jej označuje za svůj druhý první film). Vypráví v něm příběh televizního režiséra Paula Godarda a jeho komplikovaných vztahů k ex-manželce, milence Denise a prostitutce. Jednou z podstatných intencí této filmové básně o strachu, fantazii, hudbě, obchodu a smrti je vize prostituce jako hnací síly života vyspělé liberální společnosti. Snímek budí dodnes skandální pohoršení: vadí například sekvence, v níž Isabelle Huppertová v úloze prostitutky ochotně aranžuje své tělo i celkový ráz svého chování přesně dle infantilně zvrhlých pokynů svého zákazníka-byznysmana, a mnozí diváci bývají šokováni rovněž obdobně rituální sekvencí hromadné sexuální orgie prostitutek s magnátem a jeho tajemníkem.

    Ačkoli veškeré tzv. nahé scény pojímá Godard vizuálně cudně, ve zvukové stopě slyšíme autentické dotazy a výrazy, které jakoby se do civilní lidské mluvy dostaly z pornobranže (obhroublým instrukcím k orálnímu sexu na povel předchází dotaz adeptky nejstaršího povolání světa, zda by měla zákazníkovo sperma polykat). Ke svému oblíbenému tématu protestu proti zmechanizované lidské existenci a prostituci tvorby v novodobé zkomercializované společnosti J.-L. Godard podotýká: Já sám jsem jenom děvka, bojující proti kuplířství ve filmu. Spíše než u intelektuálů vzbudil tento snímek sympatie u punkové mládeže.
    Žánry:Drama
    64%
    Slavný J.-L. Godard patří mezi nejvýznamnější inovátory v dějinách kinematografie. Dokazuje to i tragigroteskně-satirickým snímkem Zachraň kdo můžeš si (život), který je v jeho tvůrčí dráze velice významný (on sám jej označuje za svůj druhý první film). Vypráví v něm příběh televizního režiséra Paula Godarda a jeho komplikovaných vztahů k ex-manželce, milence Denise a prostitutce. Jednou z podstatných intencí této filmové básně o strachu, fantazii, hudbě, obchodu a smrti je vize prostituce jako hnací síly života vyspělé liberální společnosti. Snímek budí dodnes skandální pohoršení: vadí například sekvence, v níž Isabelle Huppertová v úloze prostitutky ochotně aranžuje své tělo i celkový ráz svého chování přesně dle infantilně zvrhlých pokynů svého zákazníka-byznysmana, a mnozí diváci bývají šokováni rovněž obdobně rituální sekvencí hromadné sexuální orgie prostitutek s magnátem a jeho tajemníkem.

    Ačkoli veškeré tzv. nahé scény pojímá Godard vizuálně cudně, ve zvukové stopě slyšíme autentické dotazy a výrazy, které jakoby se do civilní lidské mluvy dostaly z pornobranže (obhroublým instrukcím k orálnímu sexu na povel předchází dotaz adeptky nejstaršího povolání světa, zda by měla zákazníkovo sperma polykat). Ke svému oblíbenému tématu protestu proti zmechanizované lidské existenci a prostituci tvorby v novodobé zkomercializované společnosti J.-L. Godard podotýká: Já sám jsem jenom děvka, bojující proti kuplířství ve filmu. Spíše než u intelektuálů vzbudil tento snímek sympatie u punkové mládeže.
    Žánry:Drama
    36
  • Swannova láska
    Swannova láska (1984)
    Film
    • iVysílání
    Románový cyklus Marcela Prousta Hledání ztraceného času je jedním ze základních děl nejen francouzské, ale i světové literatury. Filmová adaptace je výzvou nejen pro scenáristy i režiséry, ale i producenty. Právě z finančních důvodů ztroskotaly ohlášené projekty Luchina Viscontiho a Josepha Loseye.
    Teprve v roce 1983 vznikla adaptace části prvního dílu Hledání ztraceného času - Swannova láska. Na scénáři se podíleli mj. i Peter Brook (původně určený režisér) a významný scenárista Jean-Claude Carriere. Ve filmu použili i některé motivy z dalších částí Proustova cyklu, završili Swannův příběh lásky ke krásné Odettě de Crécy, jež ho stála těžce vydobyté společenské postavení, a celý děj zhustili do pouhých čtyřiadvaceti hodin.
    Milovníci díla Marcela Prousta tak mohou porovnat tuto adaptaci s pozoruhodným přepisem scenáristy a režiséra Raoula Ruize (uvedeno v České televizi v r. 2005), který sáhl po završující kapitole tohoto literárního monumentu nazvané Čas znovu nalezený, kde se Proust v četných reminiscencích znovu vrací k celému dílu. V roce 1913 se v Paříži nenašel žádný nakladatel, který by vydal první díl románu Marcela Prousta (1871-1922). Spisovatel ho u Grasseta vydal na vlastní náklad a koncem listopadu 1913 se první díl dostal do prodeje. Postupně nabyl zamýšlený román nových rozměrů a Proust těsně před svou smrtí diktoval další poznámky. Poslední dvě část jeho epopeje, z nichž jedna je právě Čas znovu nalezený, vyšly až po jeho smrti. I když Proustovo Hledání ztraceného času patří mezi základní díla literatury 20. století a je citováno v každé školní učebnici, ve skutečnosti málokdo Prousta četl.
    Žánry:DramaRomantický
    63%
    Románový cyklus Marcela Prousta Hledání ztraceného času je jedním ze základních děl nejen francouzské, ale i světové literatury. Filmová adaptace je výzvou nejen pro scenáristy i režiséry, ale i producenty. Právě z finančních důvodů ztroskotaly ohlášené projekty Luchina Viscontiho a Josepha Loseye.
    Teprve v roce 1983 vznikla adaptace části prvního dílu Hledání ztraceného času - Swannova láska. Na scénáři se podíleli mj. i Peter Brook (původně určený režisér) a významný scenárista Jean-Claude Carriere. Ve filmu použili i některé motivy z dalších částí Proustova cyklu, završili Swannův příběh lásky ke krásné Odettě de Crécy, jež ho stála těžce vydobyté společenské postavení, a celý děj zhustili do pouhých čtyřiadvaceti hodin.
    Milovníci díla Marcela Prousta tak mohou porovnat tuto adaptaci s pozoruhodným přepisem scenáristy a režiséra Raoula Ruize (uvedeno v České televizi v r. 2005), který sáhl po završující kapitole tohoto literárního monumentu nazvané Čas znovu nalezený, kde se Proust v četných reminiscencích znovu vrací k celému dílu. V roce 1913 se v Paříži nenašel žádný nakladatel, který by vydal první díl románu Marcela Prousta (1871-1922). Spisovatel ho u Grasseta vydal na vlastní náklad a koncem listopadu 1913 se první díl dostal do prodeje. Postupně nabyl zamýšlený román nových rozměrů a Proust těsně před svou smrtí diktoval další poznámky. Poslední dvě část jeho epopeje, z nichž jedna je právě Čas znovu nalezený, vyšly až po jeho smrti. I když Proustovo Hledání ztraceného času patří mezi základní díla literatury 20. století a je citováno v každé školní učebnici, ve skutečnosti málokdo Prousta četl.
    Žánry:DramaRomantický
    37
  • 38
  • 39
  • Ve stínu žen
    Ve stínu žen (2015)
    Film
    • Edison

    Pierre a Manon natáčejí nízkorozpočtové dokumenty a žijí z různých pomocných prací. Když se Pierre setká s mladou Elisabeth, stanou se z nich milenci. Pierre nicméně nechce opustit Manon: touží vlastnit obě ženy. Elisabeth záhy zjistí, že Manon má milence. Pierre se s tímto vědomím vrací k Manon ― ženě, kterou doopravdy miluje. Prosí Manon, aby se k němu vrátila, a na Elisabeth zvolna zapomíná... Philippe Garrel přináší novou variaci na téma zrození a smrti vztahů i podivných cest touhy. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    62%

    Pierre a Manon natáčejí nízkorozpočtové dokumenty a žijí z různých pomocných prací. Když se Pierre setká s mladou Elisabeth, stanou se z nich milenci. Pierre nicméně nechce opustit Manon: touží vlastnit obě ženy. Elisabeth záhy zjistí, že Manon má milence. Pierre se s tímto vědomím vrací k Manon ― ženě, kterou doopravdy miluje. Prosí Manon, aby se k němu vrátila, a na Elisabeth zvolna zapomíná... Philippe Garrel přináší novou variaci na téma zrození a smrti vztahů i podivných cest touhy. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    40
  • 41
  • Čínská skříňka
    Čínská skříňka (1997)
    Film

    Melodramatický príbeh z Hong Kongu, ktorý sa odohráva v období od Nového roku 1997 do 30.júna 1997, kedy Veľká Británia odovzdala správu nad Hong Kongom späť čínskej vláde. John (Jeremy Irons) je Angličan, úspešný fotograf, ktorý už dlhší čas pôsobí práve v Hong Kongu. Býva v jednom byte so svojráznym priateľom Jimom (Ruben Blades) a je zaľúbený do krásnej číňanky Vivian (Li Gong). Jeho láska však neopätovaná. Práve v období, keď sa Hong Kong pripravuje na prechod pod čínsku správu John zistí, že má zriedkavú formu leukémie a ostáva mi iba niekoľko týždňov, možno mesiacov života. A tak sa spolu s Jimom rozhodne vziať digitálnu kameru, vybrať sa do ulíc Hong Konkgu a zachytiť reálny život a pocity jeho obyvateľov v tomto prelomovom období. Chcel by tak urobiť najautentickejšiu reportáž svojho života - dokument o skutočnom Hong Kongu ...

    Režie:Wayne Wang
    61%

    Melodramatický príbeh z Hong Kongu, ktorý sa odohráva v období od Nového roku 1997 do 30.júna 1997, kedy Veľká Británia odovzdala správu nad Hong Kongom späť čínskej vláde. John (Jeremy Irons) je Angličan, úspešný fotograf, ktorý už dlhší čas pôsobí práve v Hong Kongu. Býva v jednom byte so svojráznym priateľom Jimom (Ruben Blades) a je zaľúbený do krásnej číňanky Vivian (Li Gong). Jeho láska však neopätovaná. Práve v období, keď sa Hong Kong pripravuje na prechod pod čínsku správu John zistí, že má zriedkavú formu leukémie a ostáva mi iba niekoľko týždňov, možno mesiacov života. A tak sa spolu s Jimom rozhodne vziať digitálnu kameru, vybrať sa do ulíc Hong Konkgu a zachytiť reálny život a pocity jeho obyvateľov v tomto prelomovom období. Chcel by tak urobiť najautentickejšiu reportáž svojho života - dokument o skutočnom Hong Kongu ...

    Režie:Wayne Wang
    42
  • Zrození
    Zrození (2004)
    Film
    Deset let poté, co náhle zemřel její hluboce milovaný muž, je Anna (Nicole Kidman) připravena překonat svůj smutek a začít nový život. Souhlasí, že si vezme Josepha (Danny Huston), příjemného, vzdělaného muže, který se o ní ucházím už tři roky. Annino rozhodnutí potěší i její matku Eleanor (Lauren Bacall), elegantní, panovačnou ženu, která uvítá Josepha v rozlehlém aristokratickém bytě v New Yorku, kde všichni společně bydlí i s Anninou těhotnou sestrou Larou (Alison Elliot) a jejím manželem (Arlissem Howardem). Právě zde se jednoho večera shromáždí přátelé Anny a Josepha, aby jim poblahopřáli k jejich zasnoubení. Mezi hosty je i Clifford (Peter Stormare), který býval Seanovým nejlepším přítelem a jeho žena Clara (Anne Heche). Dvojice se v privilegované společnosti necítí úplně přirozeně, když přijíždí výtah, Clara zpanikaří, že její dárek pro Annu není vhodně zabalen a posílá Clifforda nahoru na party samotného. Sama chvilku dole v lobby postává a zvažuje své možnosti, mezitím jí pohled ulpí na malém chlapci (Cameron Bright), který zde sedí. Záhy Clara z budovy odchází směrem k Central Parku, aniž by si byla vědoma, že ji chlapec sleduje.

    Krátce po zasnoubení se v bytě koná oslava narozenin Anniny matky. Avšak předtím, než se rozkrojí dort, se tu zničehonic objeví nezvaný host, tentýž malý chlapec a chce nutně mluvit s Annou v soukromí. Anna bere dítě do kuchyně. Zde jí chlapec sděluje, že je její zemřelý manžel Sean a varuje ji, ať si Josepha nebere. Rozčilená Anna odvádí chlapce z domu a vrátný jí potvrdí, že chlapec se skutečně jmenuje Sean. Sean se nenechá zastrašit a Anně napíše. Pravidelně navštěvuje dům, kde Anna bydlí, se svým otcem, panem Conte (Ted Levine), který je učitelem a má v domě klienty. Annina snoubence situace zneklidňuje a rozhodne se s malým chlapcem promluvit. Když Anna, Joseph i Seanův otec chlapci nařizují, že už nemá Annu obtěžovat, Sean klidně a rozhodně odmítá. Na konci výstupu omdlévá, což Annu emocionálně zasáhne. Sean zná navíc mnoho tajných detailů ze společného života Anny a jejího manžela, což je pro ni i zbytek její rodiny a přátele nevysvětlitelná skutečnost. Ještě více zneklidňující je jeho jistota a intenzita lásky k Anně.

    Chlapec nakonec dostane šanci strávit v bytě, kde Anna žije, nějaký čas, což by mu mělo pomoci pochopit, že jeho přesvědčení je mylné. Avšak během jeho pobytu roste Annina víra v to, že Sean je skutečně její převtělený manžel. Ačkoliv nemůže popřít, že je to velmi podivné, je k malému chlapci čím dál více přitahována a odmítá nátlak rodiny i Josepha, aby se s ním přestala vídat. Mohlo by toto dítě být skutečně Anniným manželem, který se k ní vrátil? Jak by mohla zavrhnout příležitost znovu zakusit lásku, kterou k němu cítila?
    60%
    Deset let poté, co náhle zemřel její hluboce milovaný muž, je Anna (Nicole Kidman) připravena překonat svůj smutek a začít nový život. Souhlasí, že si vezme Josepha (Danny Huston), příjemného, vzdělaného muže, který se o ní ucházím už tři roky. Annino rozhodnutí potěší i její matku Eleanor (Lauren Bacall), elegantní, panovačnou ženu, která uvítá Josepha v rozlehlém aristokratickém bytě v New Yorku, kde všichni společně bydlí i s Anninou těhotnou sestrou Larou (Alison Elliot) a jejím manželem (Arlissem Howardem). Právě zde se jednoho večera shromáždí přátelé Anny a Josepha, aby jim poblahopřáli k jejich zasnoubení. Mezi hosty je i Clifford (Peter Stormare), který býval Seanovým nejlepším přítelem a jeho žena Clara (Anne Heche). Dvojice se v privilegované společnosti necítí úplně přirozeně, když přijíždí výtah, Clara zpanikaří, že její dárek pro Annu není vhodně zabalen a posílá Clifforda nahoru na party samotného. Sama chvilku dole v lobby postává a zvažuje své možnosti, mezitím jí pohled ulpí na malém chlapci (Cameron Bright), který zde sedí. Záhy Clara z budovy odchází směrem k Central Parku, aniž by si byla vědoma, že ji chlapec sleduje.

    Krátce po zasnoubení se v bytě koná oslava narozenin Anniny matky. Avšak předtím, než se rozkrojí dort, se tu zničehonic objeví nezvaný host, tentýž malý chlapec a chce nutně mluvit s Annou v soukromí. Anna bere dítě do kuchyně. Zde jí chlapec sděluje, že je její zemřelý manžel Sean a varuje ji, ať si Josepha nebere. Rozčilená Anna odvádí chlapce z domu a vrátný jí potvrdí, že chlapec se skutečně jmenuje Sean. Sean se nenechá zastrašit a Anně napíše. Pravidelně navštěvuje dům, kde Anna bydlí, se svým otcem, panem Conte (Ted Levine), který je učitelem a má v domě klienty. Annina snoubence situace zneklidňuje a rozhodne se s malým chlapcem promluvit. Když Anna, Joseph i Seanův otec chlapci nařizují, že už nemá Annu obtěžovat, Sean klidně a rozhodně odmítá. Na konci výstupu omdlévá, což Annu emocionálně zasáhne. Sean zná navíc mnoho tajných detailů ze společného života Anny a jejího manžela, což je pro ni i zbytek její rodiny a přátele nevysvětlitelná skutečnost. Ještě více zneklidňující je jeho jistota a intenzita lásky k Anně.

    Chlapec nakonec dostane šanci strávit v bytě, kde Anna žije, nějaký čas, což by mu mělo pomoci pochopit, že jeho přesvědčení je mylné. Avšak během jeho pobytu roste Annina víra v to, že Sean je skutečně její převtělený manžel. Ačkoliv nemůže popřít, že je to velmi podivné, je k malému chlapci čím dál více přitahována a odmítá nátlak rodiny i Josepha, aby se s ním přestala vídat. Mohlo by toto dítě být skutečně Anniným manželem, který se k ní vrátil? Jak by mohla zavrhnout příležitost znovu zakusit lásku, kterou k němu cítila?
    43
  • Věrní nevěrní
    Věrní nevěrní (2018)
    Film
    • Edison
    Ábelovi se zhroutí svět poté, co ho opustí celoživotní láska Marianne, která mu oznámí, že čeká dítě s jiným mužem. O deset let později se k němu vrací, ale přináší s sebou také šokující tajemství. Drama o lásce, smutku, žárlivosti a nevěře je druhým celovečerním filmem známého francouzského herce Louise Garrela, který se kromě režie podílel i na scénáři. Ten napsal spolu s renomovaným Jean-Claudem Carrierem. V hlavních rolích se po boku Garrela objeví Laetitia Casta a Lily-Rose Depp. (FilmEurope)
    Žánry:DramaRomantický
    60%
    Ábelovi se zhroutí svět poté, co ho opustí celoživotní láska Marianne, která mu oznámí, že čeká dítě s jiným mužem. O deset let později se k němu vrací, ale přináší s sebou také šokující tajemství. Drama o lásce, smutku, žárlivosti a nevěře je druhým celovečerním filmem známého francouzského herce Louise Garrela, který se kromě režie podílel i na scénáři. Ten napsal spolu s renomovaným Jean-Claudem Carrierem. V hlavních rolích se po boku Garrela objeví Laetitia Casta a Lily-Rose Depp. (FilmEurope)
    Žánry:DramaRomantický
    44
  • Rozhněvaný muž
    Rozhněvaný muž (1979)
    Film

    Lino Ventura s oblibou hrával osamělé muže, kteří bojují za svá práva nebo za život svých blízkých. Takovou roli mu poskytl i režisér Claude Pinoteau v koprodukčním francouzsko-kanadském snímku. Venturův hrdina je ustaraný otec, překonávající oceán na cestě mezi kontinenty, aby našel svého syna, o němž nemá už delší dobu zprávy. Na místě však zjišťuje, že ztraceného mladého muže hledá i místní policie. Důvod? Dvojnásobná vražda...

    Žánry:DramaKrimi
    60%

    Lino Ventura s oblibou hrával osamělé muže, kteří bojují za svá práva nebo za život svých blízkých. Takovou roli mu poskytl i režisér Claude Pinoteau v koprodukčním francouzsko-kanadském snímku. Venturův hrdina je ustaraný otec, překonávající oceán na cestě mezi kontinenty, aby našel svého syna, o němž nemá už delší dobu zprávy. Na místě však zjišťuje, že ztraceného mladého muže hledá i místní policie. Důvod? Dvojnásobná vražda...

    Žánry:DramaKrimi
    45
  • 46
  • Úspěšný společník
    Úspěšný společník (1979)
    FilmRole: Un homme à la lecture du testament (non crédité)
    60%
    47
  • Oslněni sluncem
    Oslněni sluncem (2015)
    Film
    • Max
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    59%
    48
  • 49
  • 50
  • Exploits d'un jeune Don Juan, Les
    Exploits d'un jeune Don Juan, Les (1987)
    Film
    58%
    51
  • Běsi
    Běsi (1988)
    Film
    Filmová adaptace nejdiskutovanějšího románu F. M. Dostojevského, který vyvolal pohoršení pro svůj kritický pohled na revoluční radikalismus. Wajda ztvárnil jen část předlohy, rekonstruoval pouze linii politické konspirace, aby demaskoval zhoubnost destruktivních revolučních aktivit nezralých, zakomplexovaných a mocichtivých jedinců. V poněkud akademicky pojatém snímku spočívá značná váha na dialozích a hereckém projevu především francouzských představitelů.
    Žánry:Drama
    58%
    Filmová adaptace nejdiskutovanějšího románu F. M. Dostojevského, který vyvolal pohoršení pro svůj kritický pohled na revoluční radikalismus. Wajda ztvárnil jen část předlohy, rekonstruoval pouze linii politické konspirace, aby demaskoval zhoubnost destruktivních revolučních aktivit nezralých, zakomplexovaných a mocichtivých jedinců. V poněkud akademicky pojatém snímku spočívá značná váha na dialozích a hereckém projevu především francouzských představitelů.
    Žánry:Drama
    52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • Křížová výprava
    Křížová výprava (2021)
    Film
    • Edison
    57%
    57
  • Leonor
    Leonor (1975)
    Film
    56%
    58
  • Gang
    Gang (1977)
    Film
    53%
    59
  • 60
  • 61
  • 62
  • Ils sont grands, ces petits
    Ils sont grands, ces petits (1979)
    FilmRole: Le psychiatre (uncredited)
    • Netflix
    Mouchin sa zaoberá vedeckou činnosťou v oblasti zvukových vied a už 15 rokov sa pokúša o úspech, ale márne. Jeho práce odmietli všetky akadémie. Premrhal majetok a to len vďaka podivným zvukom, ktoré vychádzali z jeho laboratória. Jedného dňa sa vyberie so svojím priateľom na rybačku a obaja z nevysvetliteľného dôvodu zmiznú. Po rokoch pokračuje v bádaní jeho dospelá dcéra Louise (Catherine Denevueová), ktorá zdedila po Mauchinovi talent. Do života sa jej však vpletie ambiciózny a bezohľadný Arthur Palanque (Claude Piéplu), ktorý ju pripraví o strechu nad hlavou. A nielen ju. Exekútor, z poverenia investičného ponzorcia Palanquea pre obnovu mesta, navštívi Léa (Claude Brasseur), vynálezcu a Luiseinho priateľa z detstva, a doručí mu príkaz na deložovanie. I napriek tomu, že Léovi a Luise sa nakoniec podarí získať peniaze na odkúpenie pozemku, Palanque s nimi odmieta uzavrieť dohodu. Luise sa prizná Léovi, že po zmiznutí ich otcov pokračovala vo výskume na vytváraní zvukov a ich prenose na rôznych vlnových dĺžkach. Zachytila signál a podarilo sa jej spojiť s otcom. Žije a čoskoro vráti...
    Žánry:Komedie
    44%
    Mouchin sa zaoberá vedeckou činnosťou v oblasti zvukových vied a už 15 rokov sa pokúša o úspech, ale márne. Jeho práce odmietli všetky akadémie. Premrhal majetok a to len vďaka podivným zvukom, ktoré vychádzali z jeho laboratória. Jedného dňa sa vyberie so svojím priateľom na rybačku a obaja z nevysvetliteľného dôvodu zmiznú. Po rokoch pokračuje v bádaní jeho dospelá dcéra Louise (Catherine Denevueová), ktorá zdedila po Mauchinovi talent. Do života sa jej však vpletie ambiciózny a bezohľadný Arthur Palanque (Claude Piéplu), ktorý ju pripraví o strechu nad hlavou. A nielen ju. Exekútor, z poverenia investičného ponzorcia Palanquea pre obnovu mesta, navštívi Léa (Claude Brasseur), vynálezcu a Luiseinho priateľa z detstva, a doručí mu príkaz na deložovanie. I napriek tomu, že Léovi a Luise sa nakoniec podarí získať peniaze na odkúpenie pozemku, Palanque s nimi odmieta uzavrieť dohodu. Luise sa prizná Léovi, že po zmiznutí ich otcov pokračovala vo výskume na vytváraní zvukov a ich prenose na rôznych vlnových dĺžkach. Zachytila signál a podarilo sa jej spojiť s otcom. Žije a čoskoro vráti...
    Žánry:Komedie
    63