William Shakespeare: Nejlepší filmy
a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

William Shakespeare: Filmy a seriály

  • Hamlet
    Hamlet (2015)
    Film
    Zatímco se země připravuje na válku, její vládnoucí rodina se rozpadá. Princ Hamlet je nucený pomstít smrt svého otce, tento úkol ho však ochromuje. Jeho běsnění proti nemožnosti složité situace, v níž se nachází, ohrožuje jeho zdravý rozum i bezpečnost státu. V hlavní roli exceluje Benedict Cumberbatch. Režie se chopila Lyndsey Turner, držitelka ceny Olivier za režii dramatu Chimerica. Záznam představení v produkci Sonia Friedman Productions byl pořízen pro cyklus NT Live z jeviště londýnského kulturního centra Barbican 15. října 2015. (Aerofilms)
    82%
    Zatímco se země připravuje na válku, její vládnoucí rodina se rozpadá. Princ Hamlet je nucený pomstít smrt svého otce, tento úkol ho však ochromuje. Jeho běsnění proti nemožnosti složité situace, v níž se nachází, ohrožuje jeho zdravý rozum i bezpečnost státu. V hlavní roli exceluje Benedict Cumberbatch. Režie se chopila Lyndsey Turner, držitelka ceny Olivier za režii dramatu Chimerica. Záznam představení v produkci Sonia Friedman Productions byl pořízen pro cyklus NT Live z jeviště londýnského kulturního centra Barbican 15. října 2015. (Aerofilms)
    1
  • Král Lear
    Král Lear (1969)
    Film
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    81%
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    2
  • 3
  • Krvavý trůn
    Krvavý trůn (1957)
    Film
    78%
    4
  • 5
  • Romeo a Julie
    Romeo a Julie (1968)
    FilmRole: divadelní hra "Romeo a Julie" (1595)
    • Google Play
    • iTunes
    Nejslavnější filmová verze nejslavnějšího milostného příběhu všech dob. Romeo a Julie. Nejslavnější milenci světa, rozděleni za života nesmiřitelnou nenávistí svých rodů, navždy spojeni ve smrti, kterou vykoupili budoucí smír. Ze všech filmových i televizních verzí, které byly v průběhu mnoha desetiletí natočeny, je Zeffirelliho film nepochybně nejslavnější a nejlepší. Poprvé se v něm - proti zažité tradici, ale tak, jak to Shakespeare napsal - v titulních rolích objevili mladičcí představitelé, skoro ještě děti.
    77%
    Nejslavnější filmová verze nejslavnějšího milostného příběhu všech dob. Romeo a Julie. Nejslavnější milenci světa, rozděleni za života nesmiřitelnou nenávistí svých rodů, navždy spojeni ve smrti, kterou vykoupili budoucí smír. Ze všech filmových i televizních verzí, které byly v průběhu mnoha desetiletí natočeny, je Zeffirelliho film nepochybně nejslavnější a nejlepší. Poprvé se v něm - proti zažité tradici, ale tak, jak to Shakespeare napsal - v titulních rolích objevili mladičcí představitelé, skoro ještě děti.
    6
  • Richard III.
    Richard III. (1955)
    Film
    Příběh Anglie jako jiných zemí tvoří historie a legendy. Zbaveny svých legend by dějiny světa byly suchopárné jako slova bez poezie, květy bez vůně, mysl bez imaginace. Děj této legendy, jedné z nejslavnějších i nejhanebnějších zároveň, vížících se k anglické koruně, zavádí svého diváka do druhé poloviny 15. století. Do doby, které předcházela stoletá válka mezi dvěma nejmocnějšími feudálními rody, usilujícími o získání dědičného práva na anglický trůn. V bojích mezi přívrženci Lancasterů (kteří měli ve znaku červenou růži) a Yorků (bílá růže), se stará nejvyšší šlechta Anglie téměř zlikvidovala. Zvítězil Edward IV. (1461-83) z rodu Yorků. Opíral se v duchu raného kapitalismu o města a snažil se vybudovat moc po vzoru renesančních vládců. Po jeho smrti se však na scéně objevuje jeho bratr Richard, muž s duší znetvořenou stejně jako jeho tělo, který se neštítil k dosažení osobních cílů nejodpornějších zločinů...
    77%
    Příběh Anglie jako jiných zemí tvoří historie a legendy. Zbaveny svých legend by dějiny světa byly suchopárné jako slova bez poezie, květy bez vůně, mysl bez imaginace. Děj této legendy, jedné z nejslavnějších i nejhanebnějších zároveň, vížících se k anglické koruně, zavádí svého diváka do druhé poloviny 15. století. Do doby, které předcházela stoletá válka mezi dvěma nejmocnějšími feudálními rody, usilujícími o získání dědičného práva na anglický trůn. V bojích mezi přívrženci Lancasterů (kteří měli ve znaku červenou růži) a Yorků (bílá růže), se stará nejvyšší šlechta Anglie téměř zlikvidovala. Zvítězil Edward IV. (1461-83) z rodu Yorků. Opíral se v duchu raného kapitalismu o města a snažil se vybudovat moc po vzoru renesančních vládců. Po jeho smrti se však na scéně objevuje jeho bratr Richard, muž s duší znetvořenou stejně jako jeho tělo, který se neštítil k dosažení osobních cílů nejodpornějších zločinů...
    7
  • Ran
    Ran (1985)
    FilmRole: divadelní hra "Král Lear" (1606)
    Zámožný pan Hidetora se na oslavě svých 70. narozenin rozhodne rozdělit panství mezi tři syny. Nejmladší Saburo se ho pokouší odradit od ukvapeného rozhodnutí, ale pyšný a tvrdohlavý vládce se ho zřekne. Když se starší synové ujmou vlády, rychle se obrátí proti svému vlastnímu otci a začnou usilovat o úplnou kontrolu nad celým uzemím. Hidetora musí nakonec v krvavé bitvě opustit své vlastní království a vyrovnat se s důsledky násilné a kruté minulosti.
    75%
    Zámožný pan Hidetora se na oslavě svých 70. narozenin rozhodne rozdělit panství mezi tři syny. Nejmladší Saburo se ho pokouší odradit od ukvapeného rozhodnutí, ale pyšný a tvrdohlavý vládce se ho zřekne. Když se starší synové ujmou vlády, rychle se obrátí proti svému vlastnímu otci a začnou usilovat o úplnou kontrolu nad celým uzemím. Hidetora musí nakonec v krvavé bitvě opustit své vlastní království a vyrovnat se s důsledky násilné a kruté minulosti.
    8
  • Zakázaná planeta
    Zakázaná planeta (1956)
    Film
    • Google Play
    • iTunes

    Kapitán Adams (Leslie Nielsen) se svým kosmickým křižníkem pátrá po trosečnících z průzkumné výpravy před dvaceti lety. Na nepříliš pohostinné planetě v systému Altair nalezne dva z nich. Doktor Morbius a jeho dcera Altaira žijí v umělém ráji, k jehož vybudování použil doktor znalostí vymřelé mimozemské rasy Krellů. Jejich stroje stále pracují v podzemí planety. Morbius se k Adamsovi chová velmi rezervovaně, naopak jeho dcera, která se na planetě narodila je zmatená pozorností posádky, zvláště pak Adamse. V noci přepadne loď neviditelný netvor. Morbius pod nátlakem svolí k prohlídce tajemných podzemních strojoven.

    75%

    Kapitán Adams (Leslie Nielsen) se svým kosmickým křižníkem pátrá po trosečnících z průzkumné výpravy před dvaceti lety. Na nepříliš pohostinné planetě v systému Altair nalezne dva z nich. Doktor Morbius a jeho dcera Altaira žijí v umělém ráji, k jehož vybudování použil doktor znalostí vymřelé mimozemské rasy Krellů. Jejich stroje stále pracují v podzemí planety. Morbius se k Adamsovi chová velmi rezervovaně, naopak jeho dcera, která se na planetě narodila je zmatená pozorností posádky, zvláště pak Adamse. V noci přepadne loď neviditelný netvor. Morbius pod nátlakem svolí k prohlídce tajemných podzemních strojoven.

    9
  • Falstaff
    Falstaff (1965)
    Film
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn.

    Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti.

    Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora...

    Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem.

    Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff.

    Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    75%
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn.

    Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti.

    Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora...

    Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem.

    Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff.

    Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    10
  • Jindřich V.
    Jindřich V. (1989)
    FilmRole: divadelní hra

    Druhá filmová verze hry W. Shakespeara (poprvé ji zfilmoval v roce 1944 L. Olivier) je režijním debutem irského shakespearovského herce a dnes již známého režiséra K. Branagha, který se pokusil příběh mladého anglického krále aktualizovat a oprostit ho od tradičního pojetí: jeho králem zmítají pochybnosti a trpí pocitem osamělosti i když se stává vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle dynamických a realistických bitevních scén upoutá ve filmu především K. Branagh ve "zpsychologizovaní" roli Jindřicha V.

    Film získal Oscara a kostýmy. Mladý írsky shakespearovský herec vo svojom režisérskom debute aktualizoval známu hru - príbeh mladého anglického kráľa, ktorý sa na radu arcibiskupa z Canterbury rozhodne vymáhať svoje dedičské právo na francúzsku korunu (vládne tam vtedy starý kráľ Karol VI.) a o všetkom sa rozhoduje v boji pri Azincourte. Henrichom V. tu zmietajú pochybnosti ešte pri dobývaní cudzích území a trpí pocitom osamelosti, aj keď už je víťazom a preberá francúzsky trón. Popri trochu zd'havých dialógových scénach zaujmú dynamické a realistické bojové výjavy. Predovšetkým však upúta Kenneth Branagh-herec v "zopsychologizovanej" úlohe Henricha V., ktorého hrá s racionálnou odhodlanosťou a výbušnou citovosťou. Kuriozitou je, že Branagh sa tu predstavuje ako scenárista, debutujúci režisér a hlavný predstaviteľ- teda navlas rovnako ako Laurence Olivier, ktorý hru v r.1944 s veľkým úspechom sfilmoval ako prvý, ibaže s d"razom na divadelnosť predlohy a ponímajúc bojové scény ako veľké maliarske plátna.

    74%

    Druhá filmová verze hry W. Shakespeara (poprvé ji zfilmoval v roce 1944 L. Olivier) je režijním debutem irského shakespearovského herce a dnes již známého režiséra K. Branagha, který se pokusil příběh mladého anglického krále aktualizovat a oprostit ho od tradičního pojetí: jeho králem zmítají pochybnosti a trpí pocitem osamělosti i když se stává vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle dynamických a realistických bitevních scén upoutá ve filmu především K. Branagh ve "zpsychologizovaní" roli Jindřicha V.

    Film získal Oscara a kostýmy. Mladý írsky shakespearovský herec vo svojom režisérskom debute aktualizoval známu hru - príbeh mladého anglického kráľa, ktorý sa na radu arcibiskupa z Canterbury rozhodne vymáhať svoje dedičské právo na francúzsku korunu (vládne tam vtedy starý kráľ Karol VI.) a o všetkom sa rozhoduje v boji pri Azincourte. Henrichom V. tu zmietajú pochybnosti ešte pri dobývaní cudzích území a trpí pocitom osamelosti, aj keď už je víťazom a preberá francúzsky trón. Popri trochu zd'havých dialógových scénach zaujmú dynamické a realistické bojové výjavy. Predovšetkým však upúta Kenneth Branagh-herec v "zopsychologizovanej" úlohe Henricha V., ktorého hrá s racionálnou odhodlanosťou a výbušnou citovosťou. Kuriozitou je, že Branagh sa tu predstavuje ako scenárista, debutujúci režisér a hlavný predstaviteľ- teda navlas rovnako ako Laurence Olivier, ktorý hru v r.1944 s veľkým úspechom sfilmoval ako prvý, ibaže s d"razom na divadelnosť predlohy a ponímajúc bojové scény ako veľké maliarske plátna.

    11
  • Večer tříkrálový
    Večer tříkrálový (1996)
    FilmRole: stejnojmenná hra
    Závěrečná z první řady Shakespearových komedií. Plná převleků, náhod, lehkovážných piklů, zvratů, záměn i rozuzlení. Příběh dvojčat, která se ztratí v bouři a která se po různých peripetiích na konci šťastně setkají, vznikl na oslavu vyvrcholení tradičního dvanáctidenního vánočního veselí, končícího na Tři krále, a byl poprvé vydán v r. 1623. Mýtická země, zvaná Illyria, v níž se jeho děj odehrává, se ovšem v adaptaci uznávaného divadelního režiséra Trevora Nunna nápadně podobá viktoriánské Anglii s její melancholickou podzimní náladou. Hvězdnému obsazení dominuje Helena Bonham Carterová coby krásná Olivie a Imogen Stubbsová ve dvojroli Violy a Cesaria, v jedné z posledních hereckých kreací tu můžeme obdivovat i Nigela Hawthornea, nezapomenutelného sira Humphreyho ze seriálu Jistě, pane ministře...
    74%
    Závěrečná z první řady Shakespearových komedií. Plná převleků, náhod, lehkovážných piklů, zvratů, záměn i rozuzlení. Příběh dvojčat, která se ztratí v bouři a která se po různých peripetiích na konci šťastně setkají, vznikl na oslavu vyvrcholení tradičního dvanáctidenního vánočního veselí, končícího na Tři krále, a byl poprvé vydán v r. 1623. Mýtická země, zvaná Illyria, v níž se jeho děj odehrává, se ovšem v adaptaci uznávaného divadelního režiséra Trevora Nunna nápadně podobá viktoriánské Anglii s její melancholickou podzimní náladou. Hvězdnému obsazení dominuje Helena Bonham Carterová coby krásná Olivie a Imogen Stubbsová ve dvojroli Violy a Cesaria, v jedné z posledních hereckých kreací tu můžeme obdivovat i Nigela Hawthornea, nezapomenutelného sira Humphreyho ze seriálu Jistě, pane ministře...
    12
  • Romeo a Julie
    Romeo a Julie (1955)
    FilmRole: divadelní hra "Romeo a Julie" (1595)
    Film je natočen podle baletu Sergěje Prokofěva, komponovaného k jedné z nejslavnějších tragedií W. Shakespeara. — Dva staré šlechtické rody veronské, Montekové a Kapuletové, žijí v odvěkém nepřátelství, jehož pravý původ už nikdo nezná. Rodové sváry zacházejí tak daleko, že celé město je rozděleno na dva nepřátelské tábory. Děti znepřátelených rodičů, Romeo a Julie, se do sebe při plese vášnivě zamilují a chtějí se dát tajně oddat. Mezitím však Romeo musí opustit Veronu, protože zabil v souboji Tybalta z domu Kapuletů. Rodiče Julie chtějí dceru provdat za hraběte Parise. Julie se chce svatbě vyhnout a požije prostředek, který ji učiní na čtyřiadvacet hodin zdánlivě mrtvou. Romeo neví, že smrt Julie je jen zdánlivá a v zoufalství nad marnou láskou se otráví. Stejně i Julie, když procitne z tvrdého spánku a vidí mrtvého Romea, nechce již žít. Nad mrtvými těly dětí dochází — bohužel pozdě — k usmíření obou rodů. (FILMOVÝ PŘEHLED 24 / 1955)
    74%
    Film je natočen podle baletu Sergěje Prokofěva, komponovaného k jedné z nejslavnějších tragedií W. Shakespeara. — Dva staré šlechtické rody veronské, Montekové a Kapuletové, žijí v odvěkém nepřátelství, jehož pravý původ už nikdo nezná. Rodové sváry zacházejí tak daleko, že celé město je rozděleno na dva nepřátelské tábory. Děti znepřátelených rodičů, Romeo a Julie, se do sebe při plese vášnivě zamilují a chtějí se dát tajně oddat. Mezitím však Romeo musí opustit Veronu, protože zabil v souboji Tybalta z domu Kapuletů. Rodiče Julie chtějí dceru provdat za hraběte Parise. Julie se chce svatbě vyhnout a požije prostředek, který ji učiní na čtyřiadvacet hodin zdánlivě mrtvou. Romeo neví, že smrt Julie je jen zdánlivá a v zoufalství nad marnou láskou se otráví. Stejně i Julie, když procitne z tvrdého spánku a vidí mrtvého Romea, nechce již žít. Nad mrtvými těly dětí dochází — bohužel pozdě — k usmíření obou rodů. (FILMOVÝ PŘEHLED 24 / 1955)
    13
  • Kupec benátský
    Kupec benátský (2004)
    Film
    • Filmbox+
    • SledovaniTV
    • Kuki
    Benátky, 16. století. Hrabivý židovský lichvář Shylock je ještě horší než jeho špatná pověst. Nevynechá jedinou příležitost, aby si vychutnal potíže křesťanských šlechticů, které nouze zavádí do jeho domu. Jednoho dne požádá lichváře o půjčku vážený kupec Antonio, jehož mladý přítel Bassanio zoufale potřebuje peníze, aby získal ruku milované Porcie. Když ovšem Antonio nemůže peníze včas vrátit, má Shylock volnou ruku k tomu, aby si léta ponižování a pohrdání na nenáviděném světě vybral i s úroky. Cena, kterou má Antonio zaplatit, má být skutečně bolestná. Klasická divadelní hra Williama Shakespeara s novou naléhavostí ožila v rukou režiséra Michaela Radforda. Nadčasový příběh vypráví nejen o náhodě a osudu, vládnoucích lidským životům, ale také o antisemitismu. Radford, využívající špičkového hereckého obsazení a zdůrazňující vizuální krásu svých filmových obrazů, se vydal cestou klasické adaptace. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:DramaKomedie
    73%
    Benátky, 16. století. Hrabivý židovský lichvář Shylock je ještě horší než jeho špatná pověst. Nevynechá jedinou příležitost, aby si vychutnal potíže křesťanských šlechticů, které nouze zavádí do jeho domu. Jednoho dne požádá lichváře o půjčku vážený kupec Antonio, jehož mladý přítel Bassanio zoufale potřebuje peníze, aby získal ruku milované Porcie. Když ovšem Antonio nemůže peníze včas vrátit, má Shylock volnou ruku k tomu, aby si léta ponižování a pohrdání na nenáviděném světě vybral i s úroky. Cena, kterou má Antonio zaplatit, má být skutečně bolestná. Klasická divadelní hra Williama Shakespeara s novou naléhavostí ožila v rukou režiséra Michaela Radforda. Nadčasový příběh vypráví nejen o náhodě a osudu, vládnoucích lidským životům, ale také o antisemitismu. Radford, využívající špičkového hereckého obsazení a zdůrazňující vizuální krásu svých filmových obrazů, se vydal cestou klasické adaptace. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:DramaKomedie
    14
  • Zkrocení zlé ženy
    Zkrocení zlé ženy (1967)
    Film
    • iTunes
    Baptista, bohatý kupec v Padovy oznámí, že se jeho mladší dcera Bianca vdá pouze v případě, že se najde ženich i pro její straší sestru Kateřinu. Probém je, že Kateřina je známá v celém městě jako lítá saň. Lucentio, student a syn bohatého obchodníka ze Pisy se do Biancy zamiluje a rozhodne se v jejím domě vystupovat jako učitel, aby k ní měl blíže. Další dva nápadníci Biancy Hortencio a Gremio uzavřou mír a dohodnou se, že zkusí pro Kateřinu najít ženicha. Tím se nakonec stává Petrucio z Verony, který ji chce jen díky bohatému věnu. A kdo ví, třeba tímto manželstvím získá více než čekal...
    73%
    Baptista, bohatý kupec v Padovy oznámí, že se jeho mladší dcera Bianca vdá pouze v případě, že se najde ženich i pro její straší sestru Kateřinu. Probém je, že Kateřina je známá v celém městě jako lítá saň. Lucentio, student a syn bohatého obchodníka ze Pisy se do Biancy zamiluje a rozhodne se v jejím domě vystupovat jako učitel, aby k ní měl blíže. Další dva nápadníci Biancy Hortencio a Gremio uzavřou mír a dohodnou se, že zkusí pro Kateřinu najít ženicha. Tím se nakonec stává Petrucio z Verony, který ji chce jen díky bohatému věnu. A kdo ví, třeba tímto manželstvím získá více než čekal...
    15
  • Večer tříkrálový
    Večer tříkrálový (1955)
    Film
    Sovětský celovečerní barevný film byl natočen podle slavné stejnojmenné komedie Williama Shakespeara. Komický konflikt je založen na dokonalé podobě sourozenců, bratra a sestry, kteří o sobě nevědí, a je vystupňován tím, že sestra je převlečena do mužského oděvu. — Vévoda Orsino je beznadějně zamilován do Olivie. Ta jej však odmítá. Viola, milující Orsina, vstoupí v mužském převlečení do jeho služeb. Stane se Orsinovým prostředníkem, tlumočí Olivii jeho city. Olivie se zamiluje do domnělého Cesaria. V pravé chvíli se objeví na scéně Violin bratr Sebastian, Violou dosud považovaný za mrtvého. Olivie, vidíc v něm Cesaria, s ním uzavře slib věčné lásky. Po rozuzlení Orsino snadno oželí ztracenou Olivii a vezme si Violu, kterou si v Cesariově podobě dávno oblíbil. (Svátkem Tří králů se konalo v Shakespearově době dvanáctidenní období vánočních slavností tradičním bujným veselím. Odtud název komedie.) (FILMOVÝ PŘEHLED 18 / 1956)
    Žánry:Komedie
    73%
    Sovětský celovečerní barevný film byl natočen podle slavné stejnojmenné komedie Williama Shakespeara. Komický konflikt je založen na dokonalé podobě sourozenců, bratra a sestry, kteří o sobě nevědí, a je vystupňován tím, že sestra je převlečena do mužského oděvu. — Vévoda Orsino je beznadějně zamilován do Olivie. Ta jej však odmítá. Viola, milující Orsina, vstoupí v mužském převlečení do jeho služeb. Stane se Orsinovým prostředníkem, tlumočí Olivii jeho city. Olivie se zamiluje do domnělého Cesaria. V pravé chvíli se objeví na scéně Violin bratr Sebastian, Violou dosud považovaný za mrtvého. Olivie, vidíc v něm Cesaria, s ním uzavře slib věčné lásky. Po rozuzlení Orsino snadno oželí ztracenou Olivii a vezme si Violu, kterou si v Cesariově podobě dávno oblíbil. (Svátkem Tří králů se konalo v Shakespearově době dvanáctidenní období vánočních slavností tradičním bujným veselím. Odtud název komedie.) (FILMOVÝ PŘEHLED 18 / 1956)
    Žánry:Komedie
    16
  • 17
  • 18
  • 19
  • Romeo a Julie
    Romeo a Julie (1996)
    FilmRole: stejnojmenná hra
    • Disney+
    • Google Play
    • iTunes
    • +1
    Jaký by byl Romeo, kdyby se narodil v dnešní přetechnizované době? A co na to panensky čistá láska Julie ve světě neřestí a násilí? Mohl by jejich vztah vůbec přečkat věky, jak o tom vypráví William Shakespeare? Podívejte se na dávný příběh, který scénárista posunul o pár set let blíže atomovému věku. Nenechte se zaskočit, že místo romantických altánů, majestátných rób a ušlechtilých kordů jsou kulisami benzínové pumpy, kožené bundy a plné zásobníky pistolí. Skvělé výkony herců, nádherná hudba a ohňostroj světel vás přimrazí ke křeslu a zanechá tam někde uvnitř nesmazatelnou stopu.
    70%
    Jaký by byl Romeo, kdyby se narodil v dnešní přetechnizované době? A co na to panensky čistá láska Julie ve světě neřestí a násilí? Mohl by jejich vztah vůbec přečkat věky, jak o tom vypráví William Shakespeare? Podívejte se na dávný příběh, který scénárista posunul o pár set let blíže atomovému věku. Nenechte se zaskočit, že místo romantických altánů, majestátných rób a ušlechtilých kordů jsou kulisami benzínové pumpy, kožené bundy a plné zásobníky pistolí. Skvělé výkony herců, nádherná hudba a ohňostroj světel vás přimrazí ke křeslu a zanechá tam někde uvnitř nesmazatelnou stopu.
    20
  • Prosperovy knihy
    Prosperovy knihy (1991)
    FilmRole: hra Bouře
    Děj je sledován přímo z postavy Prospera, který přežívá se svou dcerou na pustém ostrově. S sebou má dohromady čtyřiadvacet knih od svého dvořana Gonzala. Zde Prospero vystupuje jako bůh a díky těmto kouzelným knihám ve kterých se nacházejí odhalení potřeb a života člověka dokáže vytvořit kouzelnou říši a ovládnout všechny nadpřirozené bytosti.
    Žánry:DramaFantasy
    70%
    Děj je sledován přímo z postavy Prospera, který přežívá se svou dcerou na pustém ostrově. S sebou má dohromady čtyřiadvacet knih od svého dvořana Gonzala. Zde Prospero vystupuje jako bůh a díky těmto kouzelným knihám ve kterých se nacházejí odhalení potřeb a života člověka dokáže vytvořit kouzelnou říši a ovládnout všechny nadpřirozené bytosti.
    Žánry:DramaFantasy
    21
  • Krvavé divadlo
    Krvavé divadlo (1973)
    Film
    70%
    22
  • Richard III.
    Richard III. (1995)
    FilmRole: autor předlohy

    V Anglii třicátých let 20. století zuří občanská válka, která končí zavražděním krále. Země, vyčerpaná léty bojů, nutně potřebuje klid a mír. Naštěstí nový panovník Edward má se svou americkou manželkou tři děti, takže se zdá, že o trůn bude na řadu dalších generací postaráno. Je tu však ještě Edwardův mladší bratr, charismatický a po moci prahnoucí Richard, vévoda z Gloucesteru. Richard, jemuž příroda odepřela fyzickou krásu a zdraví, jehož však místo toho obdařila odzbrojujícím šarmem, odvahou, vtipem a podlostí. Vlastnostmi, které mu dokáží získat přízeň žen a oddanost mužů. A ten si budoucnost země představuje úplně jinak.

    Žánry:DramaVálečný
    69%

    V Anglii třicátých let 20. století zuří občanská válka, která končí zavražděním krále. Země, vyčerpaná léty bojů, nutně potřebuje klid a mír. Naštěstí nový panovník Edward má se svou americkou manželkou tři děti, takže se zdá, že o trůn bude na řadu dalších generací postaráno. Je tu však ještě Edwardův mladší bratr, charismatický a po moci prahnoucí Richard, vévoda z Gloucesteru. Richard, jemuž příroda odepřela fyzickou krásu a zdraví, jehož však místo toho obdařila odzbrojujícím šarmem, odvahou, vtipem a podlostí. Vlastnostmi, které mu dokáží získat přízeň žen a oddanost mužů. A ten si budoucnost země představuje úplně jinak.

    Žánry:DramaVálečný
    23
  • Othello
    Othello (1995)
    FilmRole: stejnojmenná hra
    • Google Play
    • iTunes
    Herec Oliver Parker se ujal režie další filmové verze slavného klasického dramatu Williama Shakespeara o lásce a žárlivosti. Ocitáme se v Benátkách roku 1570, kam se jako hrdina vrací maurský generál Othello z vítězného tažení proti turecké armádě na Kypru. Čeká ho milovaná Desdemona, dcera benátského šlechtice Brabantia, s níž se tajně ožení. Dvojici v odlehlé kapli však zpovzdálí sleduje Othellův pobočník Jago. Muž žárlí na postup svého rivala Cassia, zatímco on zůstal navzdory věrným službám bez odměny, a začne spřádat hanebnou intriku, která vyústí v tragédii - probudí v Othellovi žárlivost a podezření, že Desdemona má s Cassiem milostný poměr...
    Žánry:DramaRomantický
    69%
    Herec Oliver Parker se ujal režie další filmové verze slavného klasického dramatu Williama Shakespeara o lásce a žárlivosti. Ocitáme se v Benátkách roku 1570, kam se jako hrdina vrací maurský generál Othello z vítězného tažení proti turecké armádě na Kypru. Čeká ho milovaná Desdemona, dcera benátského šlechtice Brabantia, s níž se tajně ožení. Dvojici v odlehlé kapli však zpovzdálí sleduje Othellův pobočník Jago. Muž žárlí na postup svého rivala Cassia, zatímco on zůstal navzdory věrným službám bez odměny, a začne spřádat hanebnou intriku, která vyústí v tragédii - probudí v Othellovi žárlivost a podezření, že Desdemona má s Cassiem milostný poměr...
    Žánry:DramaRomantický
    24
  • 25
  • Othello
    Othello (1955)
    Film
    Celovečerní barevný sovětský umělecký film byl natočen podle jedné z největších tragedií Williama Shakespeara. Maurský vojevůdce Othello si získal úctu Benátské republiky, v jejíchž službách dobyl řady vítězství. Přesto však by benátský senátor Brabancio nedal svolení k sňatku své dcery Desdemony s černým generálem. Milenci se vezrnou potají a Othello odnáší Desdemonu na Kypr. Závistivý důstojník Jago však v Othellovi vzbudí pocit žárlivosti, který v citu vřelého, důvěřivého a přitom prchlého válečníka přivede k vraždě milované manželky. Nemůže však bez ní žit a volí i pro sebe smrt. — Na IX. MFF v Cannes byl režisér Jutkevič vyznamenán za „Othella" Cenou za režii. (FILMOVÝ PŘEHLED 40 / 1956)
    Žánry:Drama
    69%
    Celovečerní barevný sovětský umělecký film byl natočen podle jedné z největších tragedií Williama Shakespeara. Maurský vojevůdce Othello si získal úctu Benátské republiky, v jejíchž službách dobyl řady vítězství. Přesto však by benátský senátor Brabancio nedal svolení k sňatku své dcery Desdemony s černým generálem. Milenci se vezrnou potají a Othello odnáší Desdemonu na Kypr. Závistivý důstojník Jago však v Othellovi vzbudí pocit žárlivosti, který v citu vřelého, důvěřivého a přitom prchlého válečníka přivede k vraždě milované manželky. Nemůže však bez ní žit a volí i pro sebe smrt. — Na IX. MFF v Cannes byl režisér Jutkevič vyznamenán za „Othella" Cenou za režii. (FILMOVÝ PŘEHLED 40 / 1956)
    Žánry:Drama
    26
  • Mé soukromé Idaho
    Mé soukromé Idaho (1991)
    FilmRole: hra Jindřich IV.

    Scott (Keanu Reeves) se živí, na protest svého původu z vyšších vrstev, prostitucí. Jednoho dne potkává Mikea (River Phoenix), mladíka, kterého k prostituci přivedla naopak potřeba vůbec nějak přežít. Jeho život komplikuje narkolepsie, nervové onemocnění způsobující naprosto nečekané kolapsy v těch nejnemožnějších situacích. Spříznění pocitem vyděděnosti mezi nimi roste přátelství, které je trochu jinak vnímáno homosexuálně zaměřeným Mikem. Jejich vztah je to jediné, co jim pomáhá najít sílu k vyrovnání se se svou minulostí a odvahu postavit se tváří v tvář realitě...

    68%

    Scott (Keanu Reeves) se živí, na protest svého původu z vyšších vrstev, prostitucí. Jednoho dne potkává Mikea (River Phoenix), mladíka, kterého k prostituci přivedla naopak potřeba vůbec nějak přežít. Jeho život komplikuje narkolepsie, nervové onemocnění způsobující naprosto nečekané kolapsy v těch nejnemožnějších situacích. Spříznění pocitem vyděděnosti mezi nimi roste přátelství, které je trochu jinak vnímáno homosexuálně zaměřeným Mikem. Jejich vztah je to jediné, co jim pomáhá najít sílu k vyrovnání se se svou minulostí a odvahu postavit se tváří v tvář realitě...

    27
  • Titus
    Titus (1999)
    Film
    Drama Titus Andronicus, které patří k raným dílům slavného alžbětínského divadelního autora a zároveň je jeho první tragédií, inspirovalo debutující režisérku Julii Taymorovou k neobvyklému tvůrčímu zpracování. Příběh římského vojevůdce, který se vrací z války proti Gótům a jako zajatkyni si přivádí gótskou královnu Tamoru a její syny (nejstaršího z nich však nechá zabít, aby uctil památku vlastních synů, kteří v boji padli), je příběhem o krvavé pomstě. Režisérka jej zasadila do pozoruhodného stylového rámce, v němž se mísí nejrůznější estetické a kulturní vlivy, a do hlavních rolí obsadila dva skvělé herce - Anthonyho Hopkinse a Jessiku Langeovou.
    68%
    Drama Titus Andronicus, které patří k raným dílům slavného alžbětínského divadelního autora a zároveň je jeho první tragédií, inspirovalo debutující režisérku Julii Taymorovou k neobvyklému tvůrčímu zpracování. Příběh římského vojevůdce, který se vrací z války proti Gótům a jako zajatkyni si přivádí gótskou královnu Tamoru a její syny (nejstaršího z nich však nechá zabít, aby uctil památku vlastních synů, kteří v boji padli), je příběhem o krvavé pomstě. Režisérka jej zasadila do pozoruhodného stylového rámce, v němž se mísí nejrůznější estetické a kulturní vlivy, a do hlavních rolí obsadila dva skvělé herce - Anthonyho Hopkinse a Jessiku Langeovou.
    28
  • 29
  • Hamlet podniká
    Hamlet podniká (1987)
    Film

    Kultovní finský scenárista a režisér Aki Kaurismäki je znám, že ve své tvorbě zkoumá nespravedlivé sociální poměry z pohledu osob umístěných na okraji společnosti. Avšak v Hamletovi - v této moderní adaptaci Shakespearovy hry, diváky uvádí do světa mocných a ukazuje jeho odvrácenou tvář. Film se drží poměrně přesně divadelní předlohy, přesto zde nenajdeme například Hamletův slavný monolog o bytí a nebytí. Svět moci a politiky je zachycen s ironií a citem pro absurditu.Film zasazený do současného Finska se zabývá rodinnými vztahy poznamenanými mocenskými vazbami. Hlavní hrdina, nezodpovědný floutek a netalentovaný básník, zdědí po smrti svého otce významný podíl ve firmě, kterou řídí jeho strýc. Čeká ho zkouška dospělosti podmíněná odhalením tajemství, které souvisí s rodinnou historií. Černobílý snímek je svou atmosférou a obrazovou koncepcí podřízen stylu filmu noir.Uznávaný evropský filmař Aki Kaurismäki /1957, rodák z finského Orimattila/ ve svých snímcích používá svůj oblíbený herecký tým. Je znám svou tvorbou naplněnou osobitým humorem, nadsázkou, vyhraněnou stylizací a poetikou. Po svérázné adaptaci Zločin a trest /1983/ je Hamlet podniká další kvalitní klasikou na filmovém plátně přenesenou do dnešních dnů, která dokáže diváky strhnout věčným lidským příběhem.

    67%

    Kultovní finský scenárista a režisér Aki Kaurismäki je znám, že ve své tvorbě zkoumá nespravedlivé sociální poměry z pohledu osob umístěných na okraji společnosti. Avšak v Hamletovi - v této moderní adaptaci Shakespearovy hry, diváky uvádí do světa mocných a ukazuje jeho odvrácenou tvář. Film se drží poměrně přesně divadelní předlohy, přesto zde nenajdeme například Hamletův slavný monolog o bytí a nebytí. Svět moci a politiky je zachycen s ironií a citem pro absurditu.Film zasazený do současného Finska se zabývá rodinnými vztahy poznamenanými mocenskými vazbami. Hlavní hrdina, nezodpovědný floutek a netalentovaný básník, zdědí po smrti svého otce významný podíl ve firmě, kterou řídí jeho strýc. Čeká ho zkouška dospělosti podmíněná odhalením tajemství, které souvisí s rodinnou historií. Černobílý snímek je svou atmosférou a obrazovou koncepcí podřízen stylu filmu noir.Uznávaný evropský filmař Aki Kaurismäki /1957, rodák z finského Orimattila/ ve svých snímcích používá svůj oblíbený herecký tým. Je znám svou tvorbou naplněnou osobitým humorem, nadsázkou, vyhraněnou stylizací a poetikou. Po svérázné adaptaci Zločin a trest /1983/ je Hamlet podniká další kvalitní klasikou na filmovém plátně přenesenou do dnešních dnů, která dokáže diváky strhnout věčným lidským příběhem.

    30
  • Julius Caesar
    Julius Caesar (1970)
    Film
    • iTunes
    Velkolepá historická adaptace Shakespearovy hry Julius Caesar, ve které jsme svědky posledních dnů muže, který se chtěl stát Imperátorem římským. Caesar se však císařem nikdy nestal. Roku 44. př. n. l., o březnových Idách, ho na schodech senátu zavraždili republikáni, vedeni Brutem (Jason Robards), Cassiem a Cascou. Nejmocnější Caesaův stoupenec a přítel, Marcus Antonius (Charleton Heston) však při smuteční řeči nad Caesarovým tělem přísahá vrahům pomstu a vyžene je z města. Společně s Caesarovým dědicem Octavianem (Richard Chamberlain) vyhlásí vrahům válku.
    Žánry:DramaHistorický
    67%
    Velkolepá historická adaptace Shakespearovy hry Julius Caesar, ve které jsme svědky posledních dnů muže, který se chtěl stát Imperátorem římským. Caesar se však císařem nikdy nestal. Roku 44. př. n. l., o březnových Idách, ho na schodech senátu zavraždili republikáni, vedeni Brutem (Jason Robards), Cassiem a Cascou. Nejmocnější Caesaův stoupenec a přítel, Marcus Antonius (Charleton Heston) však při smuteční řeči nad Caesarovým tělem přísahá vrahům pomstu a vyžene je z města. Společně s Caesarovým dědicem Octavianem (Richard Chamberlain) vyhlásí vrahům válku.
    Žánry:DramaHistorický
    31
  • Sen noci svatojánské
    Sen noci svatojánské (1999)
    FilmRole: divadelní hra "Sen noci svatojánské" (1596)
    • Google Play
    • iTunes
    • Rakuten
    66%
    32
  • 33
  • Cleopatra
    Cleopatra (1917)
    Film
    66%
    34
  • 35
  • Shakespearovské sravnosti
    Shakespearovské sravnosti (2020)
    Film
    Je libo barda z Avonu vyráchaného v proudu vlahého velrybího trusu? Pak je nejnovější produkce věhlasného studia Troma soustem právě pro vás. Po odvázané shakespearovské variaci Tromeo a Julie napřel stárnoucí prezident Tromy Lloyd Kaufman svou kreativní potenci směrem k mistrově pozdnímu dramatu Bouře. A výsledek společného tvůrčího kvasu obou gerontů jsou čisté Shakespearovské sravnosti (byť tento duševní výměšek i zván jinak, voněl by stejně). Pro Kaufmana platí, že svět je jeviště, jehož prkna jsou ovšem promazaná všemi myslitelnými tělními tekutinami. Jeho nejnovější opus bývá kritiky označovaný za manifest věku pohoršení a svérázný žertéř si tu vskutku bere na paškál nejrůznější internetové iniciativy a agendy a daří se mu sebejistě kráčet na ostré hraně mezi jízlivou kritikou a prostým humpoláckým ignorantstvím. Kaufman zkrátka opět s tváří v škrabošce (a prstem v análu) obrací v posměch naši důstojnost. Blít či neblít, to je oč tu poběží. (Festival otrlého diváka)
    Žánry:KomedieDrama
    63%
    Je libo barda z Avonu vyráchaného v proudu vlahého velrybího trusu? Pak je nejnovější produkce věhlasného studia Troma soustem právě pro vás. Po odvázané shakespearovské variaci Tromeo a Julie napřel stárnoucí prezident Tromy Lloyd Kaufman svou kreativní potenci směrem k mistrově pozdnímu dramatu Bouře. A výsledek společného tvůrčího kvasu obou gerontů jsou čisté Shakespearovské sravnosti (byť tento duševní výměšek i zván jinak, voněl by stejně). Pro Kaufmana platí, že svět je jeviště, jehož prkna jsou ovšem promazaná všemi myslitelnými tělními tekutinami. Jeho nejnovější opus bývá kritiky označovaný za manifest věku pohoršení a svérázný žertéř si tu vskutku bere na paškál nejrůznější internetové iniciativy a agendy a daří se mu sebejistě kráčet na ostré hraně mezi jízlivou kritikou a prostým humpoláckým ignorantstvím. Kaufman zkrátka opět s tváří v škrabošce (a prstem v análu) obrací v posměch naši důstojnost. Blít či neblít, to je oč tu poběží. (Festival otrlého diváka)
    Žánry:KomedieDrama
    36
  • 37
  • 38
  • 39
  • Gnomeo & Julie
    Gnomeo & Julie (2011)
    FilmRole: divadelní hra "Romeo a Julie" (1595)
    61%
    40
  • Tromeo & Juliet
    Tromeo & Juliet (1996)
    FilmRole: divadelní hra "Romeo a Julie" (1595)

    Produkční společnost Troma si získala srdce nonkonformních filmových fandů rozjařilými a přemrštěnými braky, které v záplavě tělesných tekutin oslavují vše přízemní a humusné a kterým není nic svaté. Ačkoli si Troma bere na paškál především modly amerického životního stylu jako jsou superhrdinové, fastfoody či střední školy, v polovině devadesátek svou pozornost obrátila k největší klasice romantické literatury. Zatímco staromilci bijí na poplach, přední dramatik alžbětinské Anglie překvapivě nemá moc důvodů rotovat v hrobě. Tromeo a Julie totiž je až nečekaně funkční a promyšlenou interpretací nehynoucího příběhu dvou zahynulých milenců. Jistě, z překrásné Verony se děj přesunul na zaflusaný Manhattan, znesvářené rody nejsou v žádném případě vznešené, spíše prohnilé, vyšinuté a zvrácené a té krve, co znovu beznadějně smáčí krev dříve prolitou, je tentokráte trochu více. Ale to jsou jen prostředky adaptace, které umožňují, aby příběh ožil novou energií a promluvil k divákům, které by kostýmní recitace veršovánek odrazovaly. Právě ve zdejším karnevalovém reji tromáckých bizarních naturščiků, bláznivých úchyláren, pukajících hlav, hysterického pitvoření a fekálního humoru o to více vynikne křehkost i síla osudové lásky. Dodejme, že zde sbíral zkušenosti a poznával, co je opravdový odvaz, James Gunn, režisér o poznání tuctovějšího odvazu Strážci galaxie. Aby lákavých jmen nebylo málo, s jiskrou v srdci a touhou v měšci se do filmu položí dabérské duo Samantha Bifidus a Josef Vokurka. (Festival otrlého diváka 2017)

    61%

    Produkční společnost Troma si získala srdce nonkonformních filmových fandů rozjařilými a přemrštěnými braky, které v záplavě tělesných tekutin oslavují vše přízemní a humusné a kterým není nic svaté. Ačkoli si Troma bere na paškál především modly amerického životního stylu jako jsou superhrdinové, fastfoody či střední školy, v polovině devadesátek svou pozornost obrátila k největší klasice romantické literatury. Zatímco staromilci bijí na poplach, přední dramatik alžbětinské Anglie překvapivě nemá moc důvodů rotovat v hrobě. Tromeo a Julie totiž je až nečekaně funkční a promyšlenou interpretací nehynoucího příběhu dvou zahynulých milenců. Jistě, z překrásné Verony se děj přesunul na zaflusaný Manhattan, znesvářené rody nejsou v žádném případě vznešené, spíše prohnilé, vyšinuté a zvrácené a té krve, co znovu beznadějně smáčí krev dříve prolitou, je tentokráte trochu více. Ale to jsou jen prostředky adaptace, které umožňují, aby příběh ožil novou energií a promluvil k divákům, které by kostýmní recitace veršovánek odrazovaly. Právě ve zdejším karnevalovém reji tromáckých bizarních naturščiků, bláznivých úchyláren, pukajících hlav, hysterického pitvoření a fekálního humoru o to více vynikne křehkost i síla osudové lásky. Dodejme, že zde sbíral zkušenosti a poznával, co je opravdový odvaz, James Gunn, režisér o poznání tuctovějšího odvazu Strážci galaxie. Aby lákavých jmen nebylo málo, s jiskrou v srdci a touhou v měšci se do filmu položí dabérské duo Samantha Bifidus a Josef Vokurka. (Festival otrlého diváka 2017)

    41
  • Ye yan
    Ye yan (2006)
    Film
    Příběh historického velkofilmu se odehrává v 10. století na císařském dvoře, kdy je Čína zmítána nepokoji a chaosem. Ve středu děje stojí korunní princ Wu Luan, který se bezmezně zamiluje do mladé dívky Wan. Plány mu však zkříží vlastní otec, když si ji sám vezme za ženu. Wu Luan odchází do exilu, kde ho časem dostihne zpráva o císařově zavraždění. Princ je novým panovníkem poslán do vzdálené země a trýzněn nemožností naplnit svou životní lásku. Zrazen a vyčerpán vyzývá vládce k závěrečnému souboji, který navždy rozhodne o osudu císařské rodiny. Snímek plný soubojů, intrik a velkolepých scén se může honosit také unikátní filmovou kulisou – královským palácem, který je s rozměry 180 x 60 metrů největší filmovou stavbou v Číně.
    61%
    Příběh historického velkofilmu se odehrává v 10. století na císařském dvoře, kdy je Čína zmítána nepokoji a chaosem. Ve středu děje stojí korunní princ Wu Luan, který se bezmezně zamiluje do mladé dívky Wan. Plány mu však zkříží vlastní otec, když si ji sám vezme za ženu. Wu Luan odchází do exilu, kde ho časem dostihne zpráva o císařově zavraždění. Princ je novým panovníkem poslán do vzdálené země a trýzněn nemožností naplnit svou životní lásku. Zrazen a vyčerpán vyzývá vládce k závěrečnému souboji, který navždy rozhodne o osudu císařské rodiny. Snímek plný soubojů, intrik a velkolepých scén se může honosit také unikátní filmovou kulisou – královským palácem, který je s rozměry 180 x 60 metrů největší filmovou stavbou v Číně.
    42
  • Marná lásky snaha
    Marná lásky snaha (2000)
    FilmRole: stejnojmenná hra

    Král navarský a jeho tři přátelé se za účelem pilného studia rozhodli zříci se světských radovánek a ženské společnosti, a toho, kdo selže pvní, čeká tvrdý trest. Jako naschvál ale tehdy přijíždí na návštěvu francouzská princezna se třemi sličnými dvorními dámami. Po setkání s nimi začnou mladíci hledat skulinky ve svém ukvapeném slibu a za zády kamarádů píší milostná psaníčka vyvoleným dámám svého srdce. Vrtkavý osud a jeden popletený sluha ale zařídí, že se psaníčka dostanou do neprávných rukou, a začíná komedie plná omylů, citů a písniček, která potěší všechny, kteří ještě veří na sílu lásky, poezie a přátelství.

    Zmodernizovaná muzikálová adaptace shakespearovské komedie z dílny Kennetha Branagha.

    60%

    Král navarský a jeho tři přátelé se za účelem pilného studia rozhodli zříci se světských radovánek a ženské společnosti, a toho, kdo selže pvní, čeká tvrdý trest. Jako naschvál ale tehdy přijíždí na návštěvu francouzská princezna se třemi sličnými dvorními dámami. Po setkání s nimi začnou mladíci hledat skulinky ve svém ukvapeném slibu a za zády kamarádů píší milostná psaníčka vyvoleným dámám svého srdce. Vrtkavý osud a jeden popletený sluha ale zařídí, že se psaníčka dostanou do neprávných rukou, a začíná komedie plná omylů, citů a písniček, která potěší všechny, kteří ještě veří na sílu lásky, poezie a přátelství.

    Zmodernizovaná muzikálová adaptace shakespearovské komedie z dílny Kennetha Branagha.

    43
  • Americký Macbeth
    Americký Macbeth (2001)
    Film
    • iTunes
    60%
    44
  • Angelic Conversation, The
    Angelic Conversation, The (1985)
    Film

    Intenzívny, snový, poetický – taký je jeden z najumeleckejších filmov Dereka Jarmana Rozhovor anjelov. Vďaka svojmu maliarskemu cíteniu Jarman namiešal prekrásnu zmes farieb, svetiel a vzorov, do ktorej nekonvenčne a nesmierne pôsobivo odel Shakespearove ľúbostné básne. Väčšina zo 154 Shakespearových sonetov bola venovaná neznámemu mladému mužovi, často nazývanému Pôvabný mladík. Emotívny prednes 14 sonetov v podaní Judi Dench sa prelína s éterickými scénami: postavy na morskom pobreží, pri potoku či v pestrofarebných záhradách. Narušenie týchto magických scén obrazmi pustej a hrozivo vyzerajúcej krajiny dokonale vyjadruje radosti a útrapy lásky zobrazené v sonetoch. Jedinečná technická metóda spočíva v použití formátu Super8 a následnom prenesení na 35 mm film. Výsledkom je úžasná estetika a jej opojnosť umocnená ospalým Coilovým soundtrackom.

    Žánry:DramaLGBTQ+
    60%

    Intenzívny, snový, poetický – taký je jeden z najumeleckejších filmov Dereka Jarmana Rozhovor anjelov. Vďaka svojmu maliarskemu cíteniu Jarman namiešal prekrásnu zmes farieb, svetiel a vzorov, do ktorej nekonvenčne a nesmierne pôsobivo odel Shakespearove ľúbostné básne. Väčšina zo 154 Shakespearových sonetov bola venovaná neznámemu mladému mužovi, často nazývanému Pôvabný mladík. Emotívny prednes 14 sonetov v podaní Judi Dench sa prelína s éterickými scénami: postavy na morskom pobreží, pri potoku či v pestrofarebných záhradách. Narušenie týchto magických scén obrazmi pustej a hrozivo vyzerajúcej krajiny dokonale vyjadruje radosti a útrapy lásky zobrazené v sonetoch. Jedinečná technická metóda spočíva v použití formátu Super8 a následnom prenesení na 35 mm film. Výsledkom je úžasná estetika a jej opojnosť umocnená ospalým Coilovým soundtrackom.

    Žánry:DramaLGBTQ+
    45
  • 46
  • Romeo a Julie se berou
    Romeo a Julie se berou (2005)
    FilmRole: divadelní hra "Romeo a Julie" (1595)

    Brazilská romantická komedie inspirovaná již podle názvu příběhem věčných milenců ze Shakespearovy tragédie, se neodehrává ve Veroně, ale v moderním velkoměstě Sao Paolo. A ti dva nejsou potomci znepřátelených rodů, ale každý z nich fandí jinému fotbalovému týmu. Julie (Luana Piovaniová) dostala jméno po Julinhovi a Echevariettovi, což jsou dva nejslavnější hráči týmu Palmeiras. Dívčin otec, úspěšný právník a mecenáš tohoto mužstva, by rozhodně nestrpěl, aby se jeho dcera stýkala s mužem, který dává přednost soupeřům Corinthians. Jenže lékař Romeo (Marco Ricca) chce získat Juliino srdce a kvůli tomu je ochoten předstírat cokoliv - třeba i to, že je vášnivým fanouškem Palmeiras. A zmatky i nedorozumění na sebe nenechají dlouho čekat…

    58%

    Brazilská romantická komedie inspirovaná již podle názvu příběhem věčných milenců ze Shakespearovy tragédie, se neodehrává ve Veroně, ale v moderním velkoměstě Sao Paolo. A ti dva nejsou potomci znepřátelených rodů, ale každý z nich fandí jinému fotbalovému týmu. Julie (Luana Piovaniová) dostala jméno po Julinhovi a Echevariettovi, což jsou dva nejslavnější hráči týmu Palmeiras. Dívčin otec, úspěšný právník a mecenáš tohoto mužstva, by rozhodně nestrpěl, aby se jeho dcera stýkala s mužem, který dává přednost soupeřům Corinthians. Jenže lékař Romeo (Marco Ricca) chce získat Juliino srdce a kvůli tomu je ochoten předstírat cokoliv - třeba i to, že je vášnivým fanouškem Palmeiras. A zmatky i nedorozumění na sebe nenechají dlouho čekat…

    47
  • Bouře
    Bouře (1982)
    Film
    • iTunes
    58%
    48
  • Teritorium
    Teritorium (2001)
    Film
    Dlouhá léta vládne liverpoolskému podsvětí Sandeman. Muž všemi obávaný, málokým milovaný. Přišel sem kdysi dávno jako bezvýznamný nýmand, vybudoval neotřesitelné království. Nikdo by si netroufl protivit se jeho vůli, neposlechnout jej, natož ohrozit. A přece se takový člověk našel. Byl to omyl? Byla to dokonale naplánovaná konspirace? Kdoví. Skutečností však je, že se to stalo. A stačil ten jediný tragický moment, aby se léta budované království začalo hroutit jako domek z karet...

    Moderní parafráze Shakespearova Krále Leara, která není ovšem jen o rodině, ale i o byznysu" - v tomto případě gangsterském...
    Žánry:DramaThriller
    Režie:Don Boyd
    56%
    Dlouhá léta vládne liverpoolskému podsvětí Sandeman. Muž všemi obávaný, málokým milovaný. Přišel sem kdysi dávno jako bezvýznamný nýmand, vybudoval neotřesitelné království. Nikdo by si netroufl protivit se jeho vůli, neposlechnout jej, natož ohrozit. A přece se takový člověk našel. Byl to omyl? Byla to dokonale naplánovaná konspirace? Kdoví. Skutečností však je, že se to stalo. A stačil ten jediný tragický moment, aby se léta budované království začalo hroutit jako domek z karet...

    Moderní parafráze Shakespearova Krále Leara, která není ovšem jen o rodině, ale i o byznysu" - v tomto případě gangsterském...
    Žánry:DramaThriller
    Režie:Don Boyd
    49
  • King Lear
    King Lear (1987)
    FilmRole: divadelní hra "Král Lear" (1606)
    55%
    50
  • Hamlet
    Hamlet (2000)
    FilmRole: hra
    • iTunes

    Moderní technothriller o zločinu, vášni, lásce a pomstě podle příběhu W.Shakespeara. Je rok 2000 a mladý Hamlet studuje na filmové škole a miluje krásnou Ofélii. Jeho otec šéfuje velké dánské korporaci, ale jednoho dne ho najdou zavražděného. Hamletova matka se vdá za otcova bratra, lstivého Claudia, kterého Hamlet začne podezřívat z otcovy vraždy. Jeho láska k Ofélii je beznadějná, a proto se rozhodne pomstít smrt svého otce a odhalit vraha. Sám ale netuší, jaká strašná tajemství ukrývá minulost, a co všechno je stále ve hře. Začíná tak série šokujících odhalení, která buď změní životy všech - nebo je ukončí.

    52%

    Moderní technothriller o zločinu, vášni, lásce a pomstě podle příběhu W.Shakespeara. Je rok 2000 a mladý Hamlet studuje na filmové škole a miluje krásnou Ofélii. Jeho otec šéfuje velké dánské korporaci, ale jednoho dne ho najdou zavražděného. Hamletova matka se vdá za otcova bratra, lstivého Claudia, kterého Hamlet začne podezřívat z otcovy vraždy. Jeho láska k Ofélii je beznadějná, a proto se rozhodne pomstít smrt svého otce a odhalit vraha. Sám ale netuší, jaká strašná tajemství ukrývá minulost, a co všechno je stále ve hře. Začíná tak série šokujících odhalení, která buď změní životy všech - nebo je ukončí.

    51
  • 52
  • The Tempest
    The Tempest (2010)
    FilmRole: divadelní hra
    50%
    53
  • Midsummer Night's Rave, A
    Midsummer Night's Rave, A (2002)
    FilmRole: divadelní hra "Sen noci svatojánské" (1596)
    48%
    54
  • Sen noci svatojánské
    Sen noci svatojánské (2005)
    FilmRole: divadelní hra "Sen noci svatojánské" (1596)
    • Kinobox
    • SledovaniTV
    Magický příběh nás zve do pohádkového světa zázračných víl, skřítků a kouzel. Půvabná mladá dívka Helen nevěří na pohádky. Její otec, vévoda Theseus, je velmi nemocný a Helen je připravená udělat cokoliv, aby se opět uzdravil. Stará legenda vypráví, že jednou za rok mohou lidé vstoupit do magického světa víl a skřítků, kteří jim splní jejich sny. Helen se vydává hledat královnu víl Titanii, aby ji požádala o pomoc. Jejími společníky na nebezpečné cestě se stávají dva rivalové Demetrius a Lysander, kteří bojují o její lásku. Jenže pohádkový svět se během staletí hodně změnil. Čarovná zákoutí, líné víly, vypočítavé čarodějnice a královna, kterou je velmi těžké najít...
    46%
    Magický příběh nás zve do pohádkového světa zázračných víl, skřítků a kouzel. Půvabná mladá dívka Helen nevěří na pohádky. Její otec, vévoda Theseus, je velmi nemocný a Helen je připravená udělat cokoliv, aby se opět uzdravil. Stará legenda vypráví, že jednou za rok mohou lidé vstoupit do magického světa víl a skřítků, kteří jim splní jejich sny. Helen se vydává hledat královnu víl Titanii, aby ji požádala o pomoc. Jejími společníky na nebezpečné cestě se stávají dva rivalové Demetrius a Lysander, kteří bojují o její lásku. Jenže pohádkový svět se během staletí hodně změnil. Čarovná zákoutí, líné víly, vypočítavé čarodějnice a královna, kterou je velmi těžké najít...
    55
  • 56
  • Bollywood Queen
    Bollywood Queen (2002)
    Film

    Film vypráví o devatenáctileté Indce Geeně (Preeya Kalidas), která ale žije od narození v Londýně. Její rodiče nechtějí vystupovat za hranice indické komunity ani podnikat nic nesouhlasícího s tradicemi, tak Geeně domluví sňatek s dalším Indem. To ale netuší, že jejich dcera před nimi pár věcí tají - například vokální R&B skupinu nebo lásku s mladým bílým Londýňanem Jayem (James McAvoy).(Morien)

    43%

    Film vypráví o devatenáctileté Indce Geeně (Preeya Kalidas), která ale žije od narození v Londýně. Její rodiče nechtějí vystupovat za hranice indické komunity ani podnikat nic nesouhlasícího s tradicemi, tak Geeně domluví sňatek s dalším Indem. To ale netuší, že jejich dcera před nimi pár věcí tají - například vokální R&B skupinu nebo lásku s mladým bílým Londýňanem Jayem (James McAvoy).(Morien)

    57