Ladislav Kazda: Nejlepší filmy
a seriály

6.5

Ladislav Kazda: Filmy a seriály

  • Hříšní lidé města pražského
    Hříšní lidé města pražského (1968)
    SeriálRole: 10 - role neurčena
    • iVysílání
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:Krimi
    86%
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:Krimi
    1
  • Dobrodružství kriminalistiky
    Dobrodružství kriminalistiky (1989)
    Seriál
    • iVysílání
    85%
    2
  • Ďáblova past
    Ďáblova past (1961)
    FilmRole: mlynář
    • KVIFF TV
    Ve střetu náboženského a přírodovědeckého názoru se prostý mlynář Spálený ukázal moudřejším, než bohatý regent a fanatický kněz. Děj balady se odehrává v 1. polovině 18. století v Moravském krasu. O krásné krajině kolovaly podivné zvěsti, ve kterých se objevoval ďábel. Mlynářská rodina Spálených odedávna zkoumala tajemství přírody, které vždy dokázala využít ku prospěchu svému i vesnického lidu. To se však nezamlouvalo regentovi a biskupovi, a tak spojili síly, aby nepohodlného mlynáře zničili… (oficiální text distributora)
    76%
    Ve střetu náboženského a přírodovědeckého názoru se prostý mlynář Spálený ukázal moudřejším, než bohatý regent a fanatický kněz. Děj balady se odehrává v 1. polovině 18. století v Moravském krasu. O krásné krajině kolovaly podivné zvěsti, ve kterých se objevoval ďábel. Mlynářská rodina Spálených odedávna zkoumala tajemství přírody, které vždy dokázala využít ku prospěchu svému i vesnického lidu. To se však nezamlouvalo regentovi a biskupovi, a tak spojili síly, aby nepohodlného mlynáře zničili… (oficiální text distributora)
    3
  • Panoptikum Města pražského
    Panoptikum Města pražského (1988)
    Seriál
    • iVysílání
    Volné pokračování seriálu Hříšní lidé města pražského. Desetidílný seriál kriminálních příběhů spisovatele Jiřího Marka a režiséra Antonína Moskalyka, který volně navazuje na oblíbené Hříšné lidi Města pražského, se vrací na obrazovky. Opět se tedy budeme setkávat s pány detektivy ze "čtyřky", jen pana radu Vacátka nahradil nový policejní rada Korejs (Jiří Adamíra). Jeho muži, pánové Bouše a Brůžek (Josef Vinklář a Josef Bláha), budou s pomocí již penzionovaného detektiva Mrázka (František Filipovský) a snaživého policejního koncipisty dr. Součka (Ondřej Havelka) řešit kriminální případy, které přinesla doba hospodářské krize na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století. Jakkoli to byla těžká doba, lidé hřešili stále. Neboť hřešit je tak sladké... S humorem a lidskou shovívavostí se podíváme na příběhy hříšných a nehříšných pražských občanů, nahlédneme s nimi do prostředí, která bychom v našem hlavním městě již těžko hledali, prožijeme situace, které se rovněž nemohou opakovat... (oficiální text distributora)
    Žánry:KomedieKrimi
    75%
    Volné pokračování seriálu Hříšní lidé města pražského. Desetidílný seriál kriminálních příběhů spisovatele Jiřího Marka a režiséra Antonína Moskalyka, který volně navazuje na oblíbené Hříšné lidi Města pražského, se vrací na obrazovky. Opět se tedy budeme setkávat s pány detektivy ze "čtyřky", jen pana radu Vacátka nahradil nový policejní rada Korejs (Jiří Adamíra). Jeho muži, pánové Bouše a Brůžek (Josef Vinklář a Josef Bláha), budou s pomocí již penzionovaného detektiva Mrázka (František Filipovský) a snaživého policejního koncipisty dr. Součka (Ondřej Havelka) řešit kriminální případy, které přinesla doba hospodářské krize na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století. Jakkoli to byla těžká doba, lidé hřešili stále. Neboť hřešit je tak sladké... S humorem a lidskou shovívavostí se podíváme na příběhy hříšných a nehříšných pražských občanů, nahlédneme s nimi do prostředí, která bychom v našem hlavním městě již těžko hledali, prožijeme situace, které se rovněž nemohou opakovat... (oficiální text distributora)
    Žánry:KomedieKrimi
    4
  • Hořčice mi stoupá do nosu
    Hořčice mi stoupá do nosu (1974)
    Film
    • iVysílání
    74%
    5
  • Naděje
    Naděje (1963)
    FilmRole: věřitel
    Rudolf Hrušínský a Hana Hegerová jako ztracenci, kteří se ocitli na periférii společnosti i života... K filmům, které počátkem 60. let vzbudily pozornost kritiky i publika, právem patří tvorba dvojice Jan Procházka - Karel Kachyňa. Po Trápení a Závrati se v roce 1963 objevil nový film tohoto tandemu Naděje, který se hrabalovsky snaží hledat a nacházet "perličky na dně" v prostředí nezvyklém, protože opomíjeném, a mezi lidmi, kteří rovněž nepatřili do typického rejstříku hrdinů socialistického realismu. Děj zavádí diváky do prostředí velké stavby, kde v bezedném bahně (a nejenom v bahně reálném) tráví své bezútěšné večery opilec Lucin v podání Rudolfa Hrušínského, u něhož si v těchto dnech připomínáme 25 let od úmrtí, a děvče lehkých mravů Magda, kterou ztvárnila Hana Hegerová. Náhodou se setkají a instinktivně se na sebe upnou. Jejich podivný způsob soužití přináší střety, hádky i facky, přesto však se k sobě stále vracejí a odpouštějí si. Vědí totiž, že si jsou navzájem tou opravdu poslední životní oporou... (Česká televize)
    Žánry:Drama
    73%
    Rudolf Hrušínský a Hana Hegerová jako ztracenci, kteří se ocitli na periférii společnosti i života... K filmům, které počátkem 60. let vzbudily pozornost kritiky i publika, právem patří tvorba dvojice Jan Procházka - Karel Kachyňa. Po Trápení a Závrati se v roce 1963 objevil nový film tohoto tandemu Naděje, který se hrabalovsky snaží hledat a nacházet "perličky na dně" v prostředí nezvyklém, protože opomíjeném, a mezi lidmi, kteří rovněž nepatřili do typického rejstříku hrdinů socialistického realismu. Děj zavádí diváky do prostředí velké stavby, kde v bezedném bahně (a nejenom v bahně reálném) tráví své bezútěšné večery opilec Lucin v podání Rudolfa Hrušínského, u něhož si v těchto dnech připomínáme 25 let od úmrtí, a děvče lehkých mravů Magda, kterou ztvárnila Hana Hegerová. Náhodou se setkají a instinktivně se na sebe upnou. Jejich podivný způsob soužití přináší střety, hádky i facky, přesto však se k sobě stále vracejí a odpouštějí si. Vědí totiž, že si jsou navzájem tou opravdu poslední životní oporou... (Česká televize)
    Žánry:Drama
    6
  • Ginger a Fred
    Ginger a Fred (1986)
    Film
    Jedno z posledných diel najväčšieho filmového mága Felliniho je nostlagickou spomienkou na zanikajúci svet, výpoveďou o starnutí, i ostrou kritikou nového sveta, ovládaného prostoduchou televíznou zábavou. Hlavnými protagonistami filmu sú Felliniho dlhoroční spolupracovníci - manželka Giulietta Massina a filmové alter ego Marcello Mastroianni. Stvárnili zostarnutý pár varietných tanečníkov, ktorých najznámejším číslom bola imitácia Ginger Rogersovej a Freda Astairea. Po vyše dvadsiatich rokoch sa opäť stretávajú, aby vystúpili v televíznej šou spolu s inými imitátormi. Počas priameho prenosu nastane výpadok elektrického prúdu, čo umožní protagonistom spomínať na časy zašlej slávy a na svet, v ktorom bolo všetko pomalšie a oveľa skutočnejšie...
    72%
    Jedno z posledných diel najväčšieho filmového mága Felliniho je nostlagickou spomienkou na zanikajúci svet, výpoveďou o starnutí, i ostrou kritikou nového sveta, ovládaného prostoduchou televíznou zábavou. Hlavnými protagonistami filmu sú Felliniho dlhoroční spolupracovníci - manželka Giulietta Massina a filmové alter ego Marcello Mastroianni. Stvárnili zostarnutý pár varietných tanečníkov, ktorých najznámejším číslom bola imitácia Ginger Rogersovej a Freda Astairea. Po vyše dvadsiatich rokoch sa opäť stretávajú, aby vystúpili v televíznej šou spolu s inými imitátormi. Počas priameho prenosu nastane výpadok elektrického prúdu, čo umožní protagonistom spomínať na časy zašlej slávy a na svet, v ktorom bolo všetko pomalšie a oveľa skutočnejšie...
    7
  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1959)
    FilmRole: Melichar
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    71%
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    8
  • Nehynoucí láska
    Nehynoucí láska (1994)
    Film
    "Všechnu svou hudbu a pozemské statky odkazují své nehynoucí lásce" - geniální skladatel Ludwig van Beethoven zemřel a jeho závěť šokovala pozůstalé i věrného Schindlera, jehož přátelství přežilo všechny Maestrovy rozmary. "Můj anděli, mé všechno, mé druhé já" - tak začíná dopis, který Schindler objevil v jeho písemnostech, vyznání tajemné osudové lásce, jejíž podobu nikdo netuší. poslední přání ale musí být naplněno, a tak se Anton Schindler vydává zpět do minulosti, kde se snaží objevit stopu té nehynoucí a utajené vášně. Přibližuje se k ní v recepci lázeňského hotelu, hledá ji v paláci hraběte Gallenburga a vzpomínkách půvabné Julie, zdá se mu, že ji má na dosah, když se setká s krásnou maďarskou hraběnkou Annou Marií Erdodyovou, s níž Beethoven prožil nejkrásnější období svého života. Ale všechno jsou to jen slepé uličky v Beethovenově bouřlivém životě a osudová závěť stále nenachází svého adresáta. Až neúnavný Schindler dospěje k období, kdy se skladatel zcela upnul na výchovu syna svého zesnulého bratra a téměř zničil jeho osamělou vdovu. A v tomto náhlém vzplanutí mezních emocí zachytí konečně Schindler světlo, které ho dovede k pravdě. Plastický obraz kontroverzního génia natáčel režisér a scénárista Bernard Rose v českém prostředí (Praha, Kroměříž, Buchlovice, Jaroměřice). Interpretem Beethovenovy klasické hudby je renomovaný Londýnský symfonický orchestr, řízený legendárním sirem Georgem Soltim.
    68%
    "Všechnu svou hudbu a pozemské statky odkazují své nehynoucí lásce" - geniální skladatel Ludwig van Beethoven zemřel a jeho závěť šokovala pozůstalé i věrného Schindlera, jehož přátelství přežilo všechny Maestrovy rozmary. "Můj anděli, mé všechno, mé druhé já" - tak začíná dopis, který Schindler objevil v jeho písemnostech, vyznání tajemné osudové lásce, jejíž podobu nikdo netuší. poslední přání ale musí být naplněno, a tak se Anton Schindler vydává zpět do minulosti, kde se snaží objevit stopu té nehynoucí a utajené vášně. Přibližuje se k ní v recepci lázeňského hotelu, hledá ji v paláci hraběte Gallenburga a vzpomínkách půvabné Julie, zdá se mu, že ji má na dosah, když se setká s krásnou maďarskou hraběnkou Annou Marií Erdodyovou, s níž Beethoven prožil nejkrásnější období svého života. Ale všechno jsou to jen slepé uličky v Beethovenově bouřlivém životě a osudová závěť stále nenachází svého adresáta. Až neúnavný Schindler dospěje k období, kdy se skladatel zcela upnul na výchovu syna svého zesnulého bratra a téměř zničil jeho osamělou vdovu. A v tomto náhlém vzplanutí mezních emocí zachytí konečně Schindler světlo, které ho dovede k pravdě. Plastický obraz kontroverzního génia natáčel režisér a scénárista Bernard Rose v českém prostředí (Praha, Kroměříž, Buchlovice, Jaroměřice). Interpretem Beethovenovy klasické hudby je renomovaný Londýnský symfonický orchestr, řízený legendárním sirem Georgem Soltim.
    9
  • Hunterovo zlato
    Hunterovo zlato (1977)
    Seriál
    66%
    10
  • Darounická poudačka
    Darounická poudačka (1964)
    Film
    • iVysílání

    Pro dnešníden jsme připravili lidovou podrkonošskou báchorku se zpěvy a hvězdným hereckým obsazením – S. Neumann (pošťák Martin), M. Vášová (kuchařka Ančí), B. Záhorský (Vejtruba), P. Haničinec (Burušek), J. Vinklář (nebeský pošťák), L. Boháč (nebeský poštmistr), Z. Řehoř (nebeský pošťák), M. Rosůlková (matka Antošová) či L. Pešek (nebeský strážce svědomí). Napsala ji M. Kubátová a režie se ujal v roce 1964 M. Zachata. Už samotný název napovídá, o čem bude poudačka vyprávět. Původ slova "darounická" vychází ze zvyku rozdávat dárky. Na svátek sv. Martina chodí kapela pošťáků po vsi, vyhrává a sbírá dopisy pro nebeskou poštu, v nichž si lidé mohou jednou do roka napsat o dárky k Vánocům. A tak chodí hrabačovský pošťák Martin po vsi a vybírá psaníčka do nebe od vesničanů. A protože chce přilepšit kuchařce Ančí ze zámku, prohodí její dopis za dopis rozmazlené komtesy... (TV program)

    Žánry:Pohádka
    65%

    Pro dnešníden jsme připravili lidovou podrkonošskou báchorku se zpěvy a hvězdným hereckým obsazením – S. Neumann (pošťák Martin), M. Vášová (kuchařka Ančí), B. Záhorský (Vejtruba), P. Haničinec (Burušek), J. Vinklář (nebeský pošťák), L. Boháč (nebeský poštmistr), Z. Řehoř (nebeský pošťák), M. Rosůlková (matka Antošová) či L. Pešek (nebeský strážce svědomí). Napsala ji M. Kubátová a režie se ujal v roce 1964 M. Zachata. Už samotný název napovídá, o čem bude poudačka vyprávět. Původ slova "darounická" vychází ze zvyku rozdávat dárky. Na svátek sv. Martina chodí kapela pošťáků po vsi, vyhrává a sbírá dopisy pro nebeskou poštu, v nichž si lidé mohou jednou do roka napsat o dárky k Vánocům. A tak chodí hrabačovský pošťák Martin po vsi a vybírá psaníčka do nebe od vesničanů. A protože chce přilepšit kuchařce Ančí ze zámku, prohodí její dopis za dopis rozmazlené komtesy... (TV program)

    Žánry:Pohádka
    11
  • Vražedné pochybnosti
    Vražedné pochybnosti (1979)
    FilmRole: řidič stojícího autobusu
    • VOYO
    64%
    12
  • Svědectví mrtvých očí
    Svědectví mrtvých očí (1971)
    FilmRole: vyšetřovatel
    • VOYO
    Hlavní postavou je tu penzionovaný kriminalista Václav Gaudl, který si začíná všímat podezřelého chování elegantního manžela své neteře Hedviky. Požádá svého přítele, podplukovníka Mácu, aby mu zjistil, kam profesor Horáček jezdí ve vypůjčeném taxikářském autě. Horáček je finančním expertem podniků zahraničního obchodu a přednáší na vysoké škole, Hedvika pracuje jako redaktorka v nakladatelství. Žijí si nad poměry, nejen díky svým profesím, ale také díky dědictví po bohatém otci Hedviky. Bydlí ve velké vile, mají dvě auta, chatu. Žena, která se snaží udržet si manžela, netuší, že má mladou milenku, jejich podnájemnici Danielu, s níž po přednáškách odjíždí na chatu. Když se Horáček rozhodne rozvést, ztropí Hedvika hysterickou scénu při níž nejprve prohlásí, že se nikdy nerozvede a nakonec způsobí nehodu, při níž zahyne mladá stopařka. Hedvika přemluví manžela, aby z místa nehody ujel. Muž to udělá protože netuší, že ho žena vyfotila, když táhl mrtvolu do křovin. Profesor Horáček se rozhodne pro radikální řešení. Chladnokrevně připraví a provede vraždu.
    Žánry:DramaKrimi
    64%
    Hlavní postavou je tu penzionovaný kriminalista Václav Gaudl, který si začíná všímat podezřelého chování elegantního manžela své neteře Hedviky. Požádá svého přítele, podplukovníka Mácu, aby mu zjistil, kam profesor Horáček jezdí ve vypůjčeném taxikářském autě. Horáček je finančním expertem podniků zahraničního obchodu a přednáší na vysoké škole, Hedvika pracuje jako redaktorka v nakladatelství. Žijí si nad poměry, nejen díky svým profesím, ale také díky dědictví po bohatém otci Hedviky. Bydlí ve velké vile, mají dvě auta, chatu. Žena, která se snaží udržet si manžela, netuší, že má mladou milenku, jejich podnájemnici Danielu, s níž po přednáškách odjíždí na chatu. Když se Horáček rozhodne rozvést, ztropí Hedvika hysterickou scénu při níž nejprve prohlásí, že se nikdy nerozvede a nakonec způsobí nehodu, při níž zahyne mladá stopařka. Hedvika přemluví manžela, aby z místa nehody ujel. Muž to udělá protože netuší, že ho žena vyfotila, když táhl mrtvolu do křovin. Profesor Horáček se rozhodne pro radikální řešení. Chladnokrevně připraví a provede vraždu.
    Žánry:DramaKrimi
    13
  • Hlídač dynamitu
    Hlídač dynamitu (1963)
    FilmRole: Hlídač dynamitu - Lojza
    64%
    14
  • Cesta zpátky
    Cesta zpátky (1958)
    FilmRole: Bedřich

    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladní kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.

    Žánry:DramaKrimi
    64%

    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladní kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.

    Žánry:DramaKrimi
    15
  • Malý Bobeš ve městě
    Malý Bobeš ve městě (1962)
    Film
    Volné pokračování filmu Malý Bobeš, který již CS Film uváděl, zastihuje titulního dětského hrdinu ve městě, kam se i s rodiči odstěhoval. Jenže očekávání lepší existence narušují stále se zhoršující se sociální poměry ve 30. letech, přebývání na velkoměstské periferii dovolí i malému chlapci poznat, jak zlí jsou vykořisťovatelé dělníků. Jedná se o názornou ukázku, jak i do dětského filmu velice necitelně vnikaly ideologické rysy.
    Žánry:Rodinný
    63%
    Volné pokračování filmu Malý Bobeš, který již CS Film uváděl, zastihuje titulního dětského hrdinu ve městě, kam se i s rodiči odstěhoval. Jenže očekávání lepší existence narušují stále se zhoršující se sociální poměry ve 30. letech, přebývání na velkoměstské periferii dovolí i malému chlapci poznat, jak zlí jsou vykořisťovatelé dělníků. Jedná se o názornou ukázku, jak i do dětského filmu velice necitelně vnikaly ideologické rysy.
    Žánry:Rodinný
    16
  • 17
  • 30 případů majora Zemana
    30 případů majora Zemana (1976)
    Seriál
    59%
    18
  • Tajemství velikého vypravěče
    Tajemství velikého vypravěče (1971)
    Film
    59%
    19
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • VOYO
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    20
  • Z pohádky do pohádky
    Z pohádky do pohádky (1972)
    Film

    Zdá se až neuvěřitelné, že myšlenka komponovat svůj druhý balet - Z pohádky do pohádky - uzrála v Oskaru Nedbalovi ve vlaku, cestou z Plzně do Prahy. Bylo to v roce 1906 a pro tohoto neklidného tvůrce nic překvapujícího - většinu času totiž trávil na cestách ve shonu koncertů Českého kvarteta, jehož byl violistou a pilně již působil i jako dirigent. Ta Plzeň také nebyla náhodná - na nádraží se setkal s libretistou Ladislavem Novákem a dohodl se s ním o spolupráci na námětu několika pohádek, spojených v jeden celek. Jenže zapracovaly jiné povinnosti, měnil se i jeho soukromý život a tak se k plánované práci vrátil až více než o rok později. To už působil ve Vídni jako dirigent, ale svůj niterný baletní klenot věnoval Národnímu divadlu v Praze, které jeho premiéru zařadilo mezi události sezony. 25. ledna 1908 byla za Nedbalova řízení triumfálně přijata baletní báchorka (tak ji autor nazval) "Z pohádky do pohádky". Kritiky jednohlasně potvrdily, že šel... "vítězným krokem od obrazu k obrazu, který skladatelova hudba nesla na čarovných křídlech".
    Dodnes populární dílo hýří vtipem, kontrastními tématy, skvělou instrumentací i dramatickou charakteristikou jednání hlavních postav. Tak příběh Zlatovlásky, Šípkové Růženky, Krejčíka v začarovaném zámku i šarvátky zvířátek s petrovskými loupežníky znovu ožije ve filmovém pojetí choreografa Jiřího Němečka st. a režisérky Vlasty Janečkové se stejnou poezií, jako při televizním premiéře v roce 1972. (oficiální text České televize)

    Žánry:HudebníPohádka
    58%

    Zdá se až neuvěřitelné, že myšlenka komponovat svůj druhý balet - Z pohádky do pohádky - uzrála v Oskaru Nedbalovi ve vlaku, cestou z Plzně do Prahy. Bylo to v roce 1906 a pro tohoto neklidného tvůrce nic překvapujícího - většinu času totiž trávil na cestách ve shonu koncertů Českého kvarteta, jehož byl violistou a pilně již působil i jako dirigent. Ta Plzeň také nebyla náhodná - na nádraží se setkal s libretistou Ladislavem Novákem a dohodl se s ním o spolupráci na námětu několika pohádek, spojených v jeden celek. Jenže zapracovaly jiné povinnosti, měnil se i jeho soukromý život a tak se k plánované práci vrátil až více než o rok později. To už působil ve Vídni jako dirigent, ale svůj niterný baletní klenot věnoval Národnímu divadlu v Praze, které jeho premiéru zařadilo mezi události sezony. 25. ledna 1908 byla za Nedbalova řízení triumfálně přijata baletní báchorka (tak ji autor nazval) "Z pohádky do pohádky". Kritiky jednohlasně potvrdily, že šel... "vítězným krokem od obrazu k obrazu, který skladatelova hudba nesla na čarovných křídlech".
    Dodnes populární dílo hýří vtipem, kontrastními tématy, skvělou instrumentací i dramatickou charakteristikou jednání hlavních postav. Tak příběh Zlatovlásky, Šípkové Růženky, Krejčíka v začarovaném zámku i šarvátky zvířátek s petrovskými loupežníky znovu ožije ve filmovém pojetí choreografa Jiřího Němečka st. a režisérky Vlasty Janečkové se stejnou poezií, jako při televizním premiéře v roce 1972. (oficiální text České televize)

    Žánry:HudebníPohádka
    21
  • Kronika žhavého léta
    Kronika žhavého léta (1973)
    Film

    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitopu epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy ( s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných ideí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.

    55%

    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitopu epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy ( s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných ideí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.

    22
  • O Popelákovi
    O Popelákovi (1986)
    Film
    Pohádku o Popelce znají všechny děti. Její příběh si vypůjčil Josef Lada, a jak to uměl jen on, vtipně jej převyprávěl jako jednu ze svých originálních pohádek „naruby“. Tento Ladův text se stal podkladem pro televizní zpracování, které se i ve výtvarné podobě inspirovalo mistrovými obrázky. Pohádku s původními písničkami natočila v roce 1986 režisérka Vlasta Janečková s Karlem Greifem v titulní roli, Milenou Dvorskou coby macechou, Jiřím Zahajským jako otcem. Květa Fialová si zahrála tajemnou paní, Simona Vrbická princeznu a Carmen Mayerová s Petrem Kostkou královské rodiče. (Česká televize)
    53%
    Pohádku o Popelce znají všechny děti. Její příběh si vypůjčil Josef Lada, a jak to uměl jen on, vtipně jej převyprávěl jako jednu ze svých originálních pohádek „naruby“. Tento Ladův text se stal podkladem pro televizní zpracování, které se i ve výtvarné podobě inspirovalo mistrovými obrázky. Pohádku s původními písničkami natočila v roce 1986 režisérka Vlasta Janečková s Karlem Greifem v titulní roli, Milenou Dvorskou coby macechou, Jiřím Zahajským jako otcem. Květa Fialová si zahrála tajemnou paní, Simona Vrbická princeznu a Carmen Mayerová s Petrem Kostkou královské rodiče. (Česká televize)
    23
  • Život pro Jana Kašpara
    Život pro Jana Kašpara (1959)
    FilmRole: zákazník ve zlatnictví
    Jan Kašpar, úředník z válcovny Nové hutě Klementa Gottwalda, má před svatbou. Po veselém loučení se svobodou se doma omylem napije z láhve s tetrachlorem. Své nevolnosti nevěnuje pozornost, ale druhý den v práci omdlí a utrpí otřes mozku. Při běžných zkouškách doktorku Dudkovou zarazí vysoké procento zbytkového dusíku v Kašparově krvi. Doktor Boháček, s nímž lékařka případ konzultuje, se domnívá, že jde o onemocnění ledvin, a ihned informuje primáře Filipa. Lékaři nic nevědí o tetrachloru a tápají. Přesto ihned začnou o Kašparův život bojovat a tento zápas zasáhne do jejich životů. Boháček přijde o zasloužené volno, ošetřovatelka Eliška má nepříjemnost se svým milým. Filip překoná dávnou řevnivost a požádá odborníka na ledvinové choroby docenta Kareše o pomoc.
    Žánry:Drama
    53%
    Jan Kašpar, úředník z válcovny Nové hutě Klementa Gottwalda, má před svatbou. Po veselém loučení se svobodou se doma omylem napije z láhve s tetrachlorem. Své nevolnosti nevěnuje pozornost, ale druhý den v práci omdlí a utrpí otřes mozku. Při běžných zkouškách doktorku Dudkovou zarazí vysoké procento zbytkového dusíku v Kašparově krvi. Doktor Boháček, s nímž lékařka případ konzultuje, se domnívá, že jde o onemocnění ledvin, a ihned informuje primáře Filipa. Lékaři nic nevědí o tetrachloru a tápají. Přesto ihned začnou o Kašparův život bojovat a tento zápas zasáhne do jejich životů. Boháček přijde o zasloužené volno, ošetřovatelka Eliška má nepříjemnost se svým milým. Filip překoná dávnou řevnivost a požádá odborníka na ledvinové choroby docenta Kareše o pomoc.
    Žánry:Drama
    24
  • Handlíři
    Handlíři (1963)
    FilmRole: Vižďura
    53%
    25
  • Poslední vlak
    Poslední vlak (1982)
    FilmRole: Seyfert

    Mladík z chudé proletářské rodiny úspěšně vystuduje vysokou školu, seznámí se s dívkou vyrostlou v dětském domově - a své okolí, chamtivé příbuzné i kamaráda z bohaté měšťácké rodiny, překvapí odmítnutím jakýchkoli výhod. Pravidelně jezdí za svými rodiči, aby jim pomáhal se stavbou domku, snaží se za všech okolností jednat čestně. I když je příběh zasazen do 50. let, jejich odraz je zcela neznatelný. Tvůrci upřednostňují plochou moralitu o mladém muži, jenž za své přijal ideály nové komunistické inteligence.

    52%

    Mladík z chudé proletářské rodiny úspěšně vystuduje vysokou školu, seznámí se s dívkou vyrostlou v dětském domově - a své okolí, chamtivé příbuzné i kamaráda z bohaté měšťácké rodiny, překvapí odmítnutím jakýchkoli výhod. Pravidelně jezdí za svými rodiči, aby jim pomáhal se stavbou domku, snaží se za všech okolností jednat čestně. I když je příběh zasazen do 50. let, jejich odraz je zcela neznatelný. Tvůrci upřednostňují plochou moralitu o mladém muži, jenž za své přijal ideály nové komunistické inteligence.

    26
  • Přeludy pouště
    Přeludy pouště (1982)
    FilmRole: Sidi Gali

    Orientální pohádkové příběhy se často vyznačují baladickým laděním, které bylo zdárně přeneseno i do filmové podoby, která zdůraznila temné stránky lidské povahy. Snímek totiž vypráví o mocném vladaři, jenž se chce odvděčit chudému mladíkovu za to, že mu zachránil život. Hodlá mu darovat tolik půdy, kolik jí lze za jediný den obejít. Přestože exotické zakotvení mohlo vytvářet značné divácké lákadlo, divácký zájem byl mizivý - i kvůli zřetelné realizační topornosti. Takže teprve nynější televizní uvedení Přeludy pouště nabídne každému zájemci.

    44%

    Orientální pohádkové příběhy se často vyznačují baladickým laděním, které bylo zdárně přeneseno i do filmové podoby, která zdůraznila temné stránky lidské povahy. Snímek totiž vypráví o mocném vladaři, jenž se chce odvděčit chudému mladíkovu za to, že mu zachránil život. Hodlá mu darovat tolik půdy, kolik jí lze za jediný den obejít. Přestože exotické zakotvení mohlo vytvářet značné divácké lákadlo, divácký zájem byl mizivý - i kvůli zřetelné realizační topornosti. Takže teprve nynější televizní uvedení Přeludy pouště nabídne každému zájemci.

    27
  • Zločin v Modré hvězdě
    Zločin v Modré hvězdě (1973)
    Film

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    38%

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    28
  • Tam, kde hnízdí čápi
    Tam, kde hnízdí čápi (1975)
    Film

    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.

    36%

    Režisér Karel Steklý se v 70. letech zařadil mezi ty umělce, kteří urputně, byť málo přesvědčivě hájili normalizační režim. V tomto na vesnici zasazeném snímku, který se odehrává ve dvou časových rovinách, ukazuje, jak čestní komunisté, jejichž přesvědčení bylo upřímné, to vždy měli těžké. V éře stalinismu je ohrožovaly přehmaty, v krizovém období o patnáct let později se stali terčem pravicových sil. A režisér zdůrazňuje, že není náhodné, že právě ti největší dogmatici z 50. let se později stali stejně zákeřnými obroditeli. Do dneška zůstal z celého propagandistického eposu, realizačně velice toporného, jen hluše proklamativní výkřik.

    29
  • Člověk není sám
    Člověk není sám (1971)
    FilmRole: okrskář Louda
    30%
    30
  • Za volantem nepřítel
    Za volantem nepřítel (1974)
    Film

    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji nežli tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení museli být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.

    24%

    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji nežli tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení museli být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.

    31