Karel Mareš: Nejlepší filmy
a seriály

6.1

Karel Mareš: Filmy a seriály

  • Ecce Homo Homolka
    Ecce Homo Homolka (1969)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Manželé Ludva a Heduš Homolkovi žijí se svými kluky-dvojčaty a Ludvovými rodiči v pražském bytě. V neděli všichni společně vyrazí na výlet do přírody, aby si užili zdravého vzduchu. Suverénní děda, starostlivá, leč nekompromisní babi, poněkud ušlápnutý Ludva s nespokojenou Heduš a zvídavými dvojčaty si ale moc užít nedokážou. Celý den je snůškou malicherných sporů a hádek, které jako by k jejich životům neodmyslitelně patřily. Ironická komedie má silný satiricko-kritický podtext. Můžeme se Homolkovým smát, ale zároveň nás při tom smíchu trochu mrazí...
    83%
    Manželé Ludva a Heduš Homolkovi žijí se svými kluky-dvojčaty a Ludvovými rodiči v pražském bytě. V neděli všichni společně vyrazí na výlet do přírody, aby si užili zdravého vzduchu. Suverénní děda, starostlivá, leč nekompromisní babi, poněkud ušlápnutý Ludva s nespokojenou Heduš a zvídavými dvojčaty si ale moc užít nedokážou. Celý den je snůškou malicherných sporů a hádek, které jako by k jejich životům neodmyslitelně patřily. Ironická komedie má silný satiricko-kritický podtext. Můžeme se Homolkovým smát, ale zároveň nás při tom smíchu trochu mrazí...
    1
  • Hoří, má panenko
    Hoří, má panenko (1967)
    Film
    • Netflix
    • VOYO
    • O2 TV
    • +4
    Observačním stylem nasnímaná komedie se soustředí na hasičský bál a množství absurdních figurek, v kterých se zrcadlí tuzemská nátura. Samotný příběh je ohraničený zmiňovaným plesem. Začíná před plesovou poradou, kde se hasiči domlouvají na nadcházejících bodech večerního programu, následuje akce samotná a končí se kocovinou nasáklým ránem v troskách požárem zničeného domu nebohé děda.  Ústřední slavností proplouvají jednotlivé linie (hledání královny krásy, řešení rozkradené tomboly, předání hasičského vyznamenání), které jsou anekdotickými mikroudálostmi, v jinak dokument evokujícím záznamu. Snímek představuje hutný počet různorodých postav, z nichž do popředí staví několik výrazných individuí z řad hasičů (předseda, “výbor” pro hodnocení žen, strážce výherních cen. Tvůrčí trio jde po zachycení esence samotné akce a nechává děj organicky plynout, tak aby působil “jako ze života”, čemuž je podmíněná i formální stránka, která na sebe neupozorňuje.
    Žánry:KomedieSatiraDrama
    82%
    Observačním stylem nasnímaná komedie se soustředí na hasičský bál a množství absurdních figurek, v kterých se zrcadlí tuzemská nátura. Samotný příběh je ohraničený zmiňovaným plesem. Začíná před plesovou poradou, kde se hasiči domlouvají na nadcházejících bodech večerního programu, následuje akce samotná a končí se kocovinou nasáklým ránem v troskách požárem zničeného domu nebohé děda.  Ústřední slavností proplouvají jednotlivé linie (hledání královny krásy, řešení rozkradené tomboly, předání hasičského vyznamenání), které jsou anekdotickými mikroudálostmi, v jinak dokument evokujícím záznamu. Snímek představuje hutný počet různorodých postav, z nichž do popředí staví několik výrazných individuí z řad hasičů (předseda, “výbor” pro hodnocení žen, strážce výherních cen. Tvůrčí trio jde po zachycení esence samotné akce a nechává děj organicky plynout, tak aby působil “jako ze života”, čemuž je podmíněná i formální stránka, která na sebe neupozorňuje.
    Žánry:KomedieSatiraDrama
    2
  • Hogo fogo Homolka
    Hogo fogo Homolka (1970)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    79%
    Homolkovi si pořídili auto, teď jsou teprve hogo fogo rodina! A následuje dohadování o tom, kam se pojede na první výlet. Děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - nakonec rozhodne zpráva, že pradědečkovi je zle. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Vše se ale odvíjí zcela jinak, než Homolkovi, a stejně tak i diváci, očekávají. Komedie Hogo fogo Homolka je druhou částí volné trilogie režiséra Jaroslava Papouška o běžných starostech rodiny Homolkových.
    3
  • Homolka a tobolka
    Homolka a tobolka (1972)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +2
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho ? a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná ? stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze?
    77%
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho ? a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná ? stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze?
    4
  • O slavnosti a hostech
    O slavnosti a hostech (1965)
    FilmRole: Karel
    • KVIFF TV
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    73%
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    5
  • Milenci v roce jedna
    Milenci v roce jedna (1973)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Krátce po skončení druhé světové války se student práv Pavel Krouza (V. Preiss) těší na budoucnost stejně jako jeho spolužáci z fakulty. S osmimilimetrovou kamerou bloumá po Praze a zachycuje atmosféru prvních mírových týdnů. Jednou na nábřeží potká posmutnělou dívku Helenu Polákovou (M. Vančurová), která jej zaujme jak krásou, tak plachostí a nepřístupností. Pavel ji začne vyhledávat a podaří se mu s ní natočit několik záběrů. Jen pomalu přitom odhaluje Helenino tajemství: dívka strávila většinu války v koncentračním táboře, stejně jako její starší sestra Olga (L. Švormová). Ta po ztrátě rodičů na sestru přísně dohlíží. Protože Pavel přežil válku bez větších starostí, je jeho sbližování s Helenou pomalé a složité. Tím spíš, že Olga sestřina nápadníka přímo nesnáší. Společná budoucnost mladého páru je proto nejistá a může ji zachránit jedině opravdová láska... (Česká televize)
    70%
    Krátce po skončení druhé světové války se student práv Pavel Krouza (V. Preiss) těší na budoucnost stejně jako jeho spolužáci z fakulty. S osmimilimetrovou kamerou bloumá po Praze a zachycuje atmosféru prvních mírových týdnů. Jednou na nábřeží potká posmutnělou dívku Helenu Polákovou (M. Vančurová), která jej zaujme jak krásou, tak plachostí a nepřístupností. Pavel ji začne vyhledávat a podaří se mu s ní natočit několik záběrů. Jen pomalu přitom odhaluje Helenino tajemství: dívka strávila většinu války v koncentračním táboře, stejně jako její starší sestra Olga (L. Švormová). Ta po ztrátě rodičů na sestru přísně dohlíží. Protože Pavel přežil válku bez větších starostí, je jeho sbližování s Helenou pomalé a složité. Tím spíš, že Olga sestřina nápadníka přímo nesnáší. Společná budoucnost mladého páru je proto nejistá a může ji zachránit jedině opravdová láska... (Česká televize)
    6
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1968)
    Film
    • VOYO
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    69%
    7
  • Ta chvíle, ten okamžik
    Ta chvíle, ten okamžik (1981)
    Film
    69%
    8
  • Stín kapradiny
    Stín kapradiny (1985)
    Film
    • VOYO
    Baladickou předlohu Josefa Čapka zpracoval František Vláčil se smyslem pro vizuální zkratku i vyhrocený konflikt. Vypráví o dvou mladých pytlácích, které hajný přistihl přímo u jejich úlovku - jeden z mladíků jej bez rozmýšlení zastřelí. Poté sledujeme jejich marné skrývání v lese i probouzející se svědomí, které i v primitivních myslích vykřesá strach z dopadení a trestu. Důležitá je role přírodní scenerie, která se jakoby stává jedním z účastníků dění.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    64%
    Baladickou předlohu Josefa Čapka zpracoval František Vláčil se smyslem pro vizuální zkratku i vyhrocený konflikt. Vypráví o dvou mladých pytlácích, které hajný přistihl přímo u jejich úlovku - jeden z mladíků jej bez rozmýšlení zastřelí. Poté sledujeme jejich marné skrývání v lese i probouzející se svědomí, které i v primitivních myslích vykřesá strach z dopadení a trestu. Důležitá je role přírodní scenerie, která se jakoby stává jedním z účastníků dění.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    9
  • Jak se krade milión
    Jak se krade milión (1967)
    Film
    Nenápadný účetní, vždy vyhodnocovaný jako nejlsvědomitější pracovník, náhodně příjde na způsob, jak zpronevěřovat peníze tak, aby si toho nikdo nevšiml. Ani podrobná konrola nic závadného v účtech nezjistí, jenže běžný občan, zvyklý žít skromně, vůbec neví,co si má z nakradenými penězmi počít. Snímek kolísá na hraně mezi rozvernou podvodnickou komedií a mravoličným zamyšlením. V hlavní roli exceluje Rudolf Hrušínský s příznačně nehnutým výrazem obličeje.
    Žánry:KomedieKrimi
    64%
    Nenápadný účetní, vždy vyhodnocovaný jako nejlsvědomitější pracovník, náhodně příjde na způsob, jak zpronevěřovat peníze tak, aby si toho nikdo nevšiml. Ani podrobná konrola nic závadného v účtech nezjistí, jenže běžný občan, zvyklý žít skromně, vůbec neví,co si má z nakradenými penězmi počít. Snímek kolísá na hraně mezi rozvernou podvodnickou komedií a mravoličným zamyšlením. V hlavní roli exceluje Rudolf Hrušínský s příznačně nehnutým výrazem obličeje.
    Žánry:KomedieKrimi
    10
  • Konečná stanice
    Konečná stanice (1981)
    Film
    Jaroslav Balík několikrát prokázal citlivost vůči příběhům starých lidí (viz Romeo a Julie na konci listopadu), avšak jeho ještě častější zaujatost ideologicky vhodnými látkami jej společensky znemožnila a posléze vedla i k úpadku jeho tvůrčích sil. Konečná stanice se odehrává v domově důchodců a sleduje vztahy mezi několika jeho obyvateli, jejich různé přístupy k životu i rozdílné osudy, kterými byli poznamenáni. Ve filmu natočeném dosti chladně a jakoby nezúčastněně se ovšem setkáme s řadou známých osobností.
    Žánry:Drama
    62%
    Jaroslav Balík několikrát prokázal citlivost vůči příběhům starých lidí (viz Romeo a Julie na konci listopadu), avšak jeho ještě častější zaujatost ideologicky vhodnými látkami jej společensky znemožnila a posléze vedla i k úpadku jeho tvůrčích sil. Konečná stanice se odehrává v domově důchodců a sleduje vztahy mezi několika jeho obyvateli, jejich různé přístupy k životu i rozdílné osudy, kterými byli poznamenáni. Ve filmu natočeném dosti chladně a jakoby nezúčastněně se ovšem setkáme s řadou známých osobností.
    Žánry:Drama
    11
  • Všichni musí být v pyžamu
    Všichni musí být v pyžamu (1984)
    Film
    • VOYO
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    60%
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    12
  • Mučedníci lásky
    Mučedníci lásky (1966)
    Film

    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající \"jinou realitu\".

    Režie:Jan Němec
    58%

    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající \"jinou realitu\".

    Režie:Jan Němec
    13
  • Slečna Golem
    Slečna Golem (1972)
    Film

    Dávno před tím, než na veřejnost pronikly zvěsti o klonování, vymyslel Jaroslav Balík něco podobného právě v tomo filmu natočeném v roce 1972. Dlouho trvá, že vyjde najevo, že zlá a bezcitná dvojnice, k nerozeznání podobná půvabné dívce, je umělá bytost. Nakonec však spravedlnost a láska přece jen zvítězí. Poplatnost normalizační době se projevuje v tom, že za všechny špatnosti mohou bestiální imperialisté, sledující jedině zisk. Titulní dvojroli si zahrála spíše jen pózující Jana Brejchová, atraktivní téma podlehlo ideologickému zatížení.

    58%

    Dávno před tím, než na veřejnost pronikly zvěsti o klonování, vymyslel Jaroslav Balík něco podobného právě v tomo filmu natočeném v roce 1972. Dlouho trvá, že vyjde najevo, že zlá a bezcitná dvojnice, k nerozeznání podobná půvabné dívce, je umělá bytost. Nakonec však spravedlnost a láska přece jen zvítězí. Poplatnost normalizační době se projevuje v tom, že za všechny špatnosti mohou bestiální imperialisté, sledující jedině zisk. Titulní dvojroli si zahrála spíše jen pózující Jana Brejchová, atraktivní téma podlehlo ideologickému zatížení.

    14
  • Žena pro tři muže
    Žena pro tři muže (1979)
    Film
    • VOYO

    Na počátku je sebevražedný pokus sochaře Jiřího Málka, který překazí v bytě ukrytý zloděj. Málkovi je pětatřicet, je rozvedený, stará se o pětiletého syna a důvodem, proč si v ateliéru pustil plyn, je samozřejmě žena. Chmurné nálady se jej pomocí alkoholu pokusí zbavit pan Karas, který se Málkovi stará o domácnost. Jenže poté, co Jiří starého muže urazí a ve zlém se rozejdou, rozhodne se Málkův starší bratr Oldřich najít ženu, která by byla Jiřímu dobrou ženou, malému Martinovi maminkou a jemu dobrou přítelkyní. Měla by být hezká, inteligentní, chápavá, měla by mít ráda děti a měla umět vařit, prát a uklízet. Aby nedošlo k omylu, vypracuje Oldřich test, jehož výsledky by měly rozhodnout. Aniž by tušily, že prochází důležitou zkouškou, ocitá se v ateliéru řada potenciálních švagrových - rozhlasová redaktorka Edita, zdravotní sestra Martina, studenka Pavla i další.

    57%

    Na počátku je sebevražedný pokus sochaře Jiřího Málka, který překazí v bytě ukrytý zloděj. Málkovi je pětatřicet, je rozvedený, stará se o pětiletého syna a důvodem, proč si v ateliéru pustil plyn, je samozřejmě žena. Chmurné nálady se jej pomocí alkoholu pokusí zbavit pan Karas, který se Málkovi stará o domácnost. Jenže poté, co Jiří starého muže urazí a ve zlém se rozejdou, rozhodne se Málkův starší bratr Oldřich najít ženu, která by byla Jiřímu dobrou ženou, malému Martinovi maminkou a jemu dobrou přítelkyní. Měla by být hezká, inteligentní, chápavá, měla by mít ráda děti a měla umět vařit, prát a uklízet. Aby nedošlo k omylu, vypracuje Oldřich test, jehož výsledky by měly rozhodnout. Aniž by tušily, že prochází důležitou zkouškou, ocitá se v ateliéru řada potenciálních švagrových - rozhlasová redaktorka Edita, zdravotní sestra Martina, studenka Pavla i další.

    15
  • Kočky neberem
    Kočky neberem (1966)
    Film
    57%
    16
  • Ta třetí
    Ta třetí (1968)
    Film
    56%
    17
  • Konečně si rozumíme
    Konečně si rozumíme (1976)
    Film
    • VOYO
    Po několikaměsíčním pobytu v lázních zjistí čtrnáctiletý Pavel, že ho jeho láska, spolužačka Zuzana, přerostla o hlavu. Navíc si našla nového chlapce - spolužáka, kterému pro jeho výšku přezdívají Eifelák. To je pro Pavla velký otřes a jako správný puberťák se velice trápí, vymýšlí \"krvavé\" pomsty, které se obyčejně obrátí proti němu - zkrátka je úplně rozhozený. Jeho problémy a trápení chápe spíš jeho děda než zaměstnaní rodiče. Ale ta pravá náplast na ránu se najde až v podobě jiné dívky, se kterou se Pavel náhodou seznámí a která je velice zvláštní...
    Žánry:Komedie
    56%
    Po několikaměsíčním pobytu v lázních zjistí čtrnáctiletý Pavel, že ho jeho láska, spolužačka Zuzana, přerostla o hlavu. Navíc si našla nového chlapce - spolužáka, kterému pro jeho výšku přezdívají Eifelák. To je pro Pavla velký otřes a jako správný puberťák se velice trápí, vymýšlí \"krvavé\" pomsty, které se obyčejně obrátí proti němu - zkrátka je úplně rozhozený. Jeho problémy a trápení chápe spíš jeho děda než zaměstnaní rodiče. Ale ta pravá náplast na ránu se najde až v podobě jiné dívky, se kterou se Pavel náhodou seznámí a která je velice zvláštní...
    Žánry:Komedie
    18
  • Šílený kankán
    Šílený kankán (1982)
    Film

    Skončila první světová válka, svět se potýká s hmotnou i duchovní krizí a někdejší elity se ocitají v nouzi. Přesně to postihlo bývalého důstojníka, jenž se v poválečné Vídni setkává se svým někdejším sluhou, jenž se nyní prosadil díky šmelinářským schopnostem. Sociálně akcentovaný snímek, který ilustrativně popisuje ztrátu svědomí i zábran honbě za pochybnou prosperitou, sice vznikal v koprodukci s Rakouskem, avšak nijak se vymyká z linie obvyklých vyprávěnek o prohnilosti kapitalismu. (oficiální text distributora)

    54%

    Skončila první světová válka, svět se potýká s hmotnou i duchovní krizí a někdejší elity se ocitají v nouzi. Přesně to postihlo bývalého důstojníka, jenž se v poválečné Vídni setkává se svým někdejším sluhou, jenž se nyní prosadil díky šmelinářským schopnostem. Sociálně akcentovaný snímek, který ilustrativně popisuje ztrátu svědomí i zábran honbě za pochybnou prosperitou, sice vznikal v koprodukci s Rakouskem, avšak nijak se vymyká z linie obvyklých vyprávěnek o prohnilosti kapitalismu. (oficiální text distributora)

    19
  • Stín létajícího ptáčka
    Stín létajícího ptáčka (1977)
    Film
    54%
    20
  • 21
  • V každém pokoji žena
    V každém pokoji žena (1974)
    Film

    Plejádu hrdinek přebývajících v provizoriu někdejších Ženských domovů spojuje jeden rys - většinou se cítí osaměle. Některé si na tento stav zvykly a rezignovaly, jiné stále věří ve šťastnější budoucnost. Režisér Jaroslav Balík, opírající se o scénář Jana Otčenáška, načrtává různorodé osobnosti odlišující se věkem i povahami, avšak výsledek příliš strhující není. Film je zbytečně zatížen upovídaností a ani vypravěčská nápaditost nepatří k silným stránkám.

    Žánry:Drama
    52%

    Plejádu hrdinek přebývajících v provizoriu někdejších Ženských domovů spojuje jeden rys - většinou se cítí osaměle. Některé si na tento stav zvykly a rezignovaly, jiné stále věří ve šťastnější budoucnost. Režisér Jaroslav Balík, opírající se o scénář Jana Otčenáška, načrtává různorodé osobnosti odlišující se věkem i povahami, avšak výsledek příliš strhující není. Film je zbytečně zatížen upovídaností a ani vypravěčská nápaditost nepatří k silným stránkám.

    Žánry:Drama
    22
  • Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi
    Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974)
    Film
    52%
    23
  • Sny o Zambezi
    Sny o Zambezi (1982)
    Film
    52%
    24
  • Poslední vlak
    Poslední vlak (1982)
    Film

    Mladík z chudé proletářské rodiny úspěšně vystuduje vysokou školu, seznámí se s dívkou vyrostlou v dětském domově - a své okolí, chamtivé příbuzné i kamaráda z bohaté měšťácké rodiny, překvapí odmítnutím jakýchkoli výhod. Pravidelně jezdí za svými rodiči, aby jim pomáhal se stavbou domku, snaží se za všech okolností jednat čestně. I když je příběh zasazen do 50. let, jejich odraz je zcela neznatelný. Tvůrci upřednostňují plochou moralitu o mladém muži, jenž za své přijal ideály nové komunistické inteligence.

    52%

    Mladík z chudé proletářské rodiny úspěšně vystuduje vysokou školu, seznámí se s dívkou vyrostlou v dětském domově - a své okolí, chamtivé příbuzné i kamaráda z bohaté měšťácké rodiny, překvapí odmítnutím jakýchkoli výhod. Pravidelně jezdí za svými rodiči, aby jim pomáhal se stavbou domku, snaží se za všech okolností jednat čestně. I když je příběh zasazen do 50. let, jejich odraz je zcela neznatelný. Tvůrci upřednostňují plochou moralitu o mladém muži, jenž za své přijal ideály nové komunistické inteligence.

    25
  • Hordubal
    Hordubal (1979)
    Film
    Jímavý příběh Karla Čapka o tragickém osudu navrátilce z Ameriky se dočkal prvního zfilmování již v meziválečném období, koncem 70. let vznikla další verze. Motivace postav však byly hodně zjednodušeny, poměru hrdinovy ženy, citově strádající dlouholetým odloučením, s obhroublým čeledínem schází větší plasticita stejně jako Hordubalovu zoufalému úsilí získat zpět manželčinu přízeň, zjednodušeno je i vyšetřování nešťastníkovy smrti.
    Žánry:Drama
    51%
    Jímavý příběh Karla Čapka o tragickém osudu navrátilce z Ameriky se dočkal prvního zfilmování již v meziválečném období, koncem 70. let vznikla další verze. Motivace postav však byly hodně zjednodušeny, poměru hrdinovy ženy, citově strádající dlouholetým odloučením, s obhroublým čeledínem schází větší plasticita stejně jako Hordubalovu zoufalému úsilí získat zpět manželčinu přízeň, zjednodušeno je i vyšetřování nešťastníkovy smrti.
    Žánry:Drama
    26
  • Strašná žena
    Strašná žena (1965)
    Film
    51%
    27
  • Stříbrná pila
    Stříbrná pila (1978)
    Seriál
    • iVysílání
    50%
    28
  • Běž, ať ti neuteče
    Běž, ať ti neuteče (1976)
    Film
    38%
    29
  • Zrcadlení
    Zrcadlení (1977)
    Film
    36%
    30
  • Rytmus 1934
    Rytmus 1934 (1980)
    Film
    30%
    31
  • Atomová katedrála
    Atomová katedrála (1984)
    Film

    Pozdně normalizační film Jaroslava Balíka, ve své době pozitivně hodnocený jako příklad angažované tvorby, se pokouší navodit téma příkladné komunistické morálky, prohlašující práci na první potřebu člověka. Vznáší požadavek na osobní zodpovědnost každého člověka na kterémkoli článku řízení, plakátovitě odmítá kariéristické prospěchářství - proto hlavní hrdina inženýr Hlaváč (Jiří Krampol), tvrdohlavě prosazující poctivost v jednání i rozhodování, se stává, naštěstí jen dočasně, obětním beránkem, když svěřená velkostavba atomové elektrárny nepokračuje předpokládaným tempem. Film se vyznačuje krajním zjednodušováním pohnutek v zaměstnání i rodinném zázemí, postavy jsou posouvány k černobílému zobrazení, které je vymezuje ve veškerých činnostech

    Žánry:Drama
    29%

    Pozdně normalizační film Jaroslava Balíka, ve své době pozitivně hodnocený jako příklad angažované tvorby, se pokouší navodit téma příkladné komunistické morálky, prohlašující práci na první potřebu člověka. Vznáší požadavek na osobní zodpovědnost každého člověka na kterémkoli článku řízení, plakátovitě odmítá kariéristické prospěchářství - proto hlavní hrdina inženýr Hlaváč (Jiří Krampol), tvrdohlavě prosazující poctivost v jednání i rozhodování, se stává, naštěstí jen dočasně, obětním beránkem, když svěřená velkostavba atomové elektrárny nepokračuje předpokládaným tempem. Film se vyznačuje krajním zjednodušováním pohnutek v zaměstnání i rodinném zázemí, postavy jsou posouvány k černobílému zobrazení, které je vymezuje ve veškerých činnostech

    Žánry:Drama
    32