Josef Vošalík: Nejlepší filmy
a seriály

6.9

Josef Vošalík: Filmy a seriály

  • Bílá paní
    Bílá paní (1965)
    FilmRole: děda Rejsek
    • VOYO
    • Canal+
    Satirická a trochu duchařská veselohra. Byla natočena podle povídky Karla Michala ze sbírky "Bubáci pro všední den". Vesnicí Komonice s přilehlým hradem otřese neobvyklá událost. Perchta z Borštejna, paní tamního hradu, jinak také Bílá paní komonická, sestoupila z obrazu, aby na prosbu staré výminkářky udělala v jejich chaloupce vodovod. Film je svou satirou namířen proti těm nedostatkům v našem životě, které by měly být odstraňovány lidmi a ne "dobrými duchy". (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    81%
    Satirická a trochu duchařská veselohra. Byla natočena podle povídky Karla Michala ze sbírky "Bubáci pro všední den". Vesnicí Komonice s přilehlým hradem otřese neobvyklá událost. Perchta z Borštejna, paní tamního hradu, jinak také Bílá paní komonická, sestoupila z obrazu, aby na prosbu staré výminkářky udělala v jejich chaloupce vodovod. Film je svou satirou namířen proti těm nedostatkům v našem životě, které by měly být odstraňovány lidmi a ne "dobrými duchy". (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    1
  • Hostinec „U kamenného stolu“
    Hostinec „U kamenného stolu“ (1948)
    FilmRole: nevěstin otec
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu "U kamenného stolu". K majitelů hotelu manželům Tatrmužovým přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Neštastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a taky na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    78%
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu "U kamenného stolu". K majitelů hotelu manželům Tatrmužovým přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Neštastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a taky na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    2
  • Tři přání
    Tři přání (1958)
    FilmRole: Hurdálek
    Rodina právníka Petra Holečka žije nespokojeně. Jednou uvolní Holeček v tramvaji místo starému dědečkovi, který mu za odměnu věnuje kouzelný zvoneček, jenž mu pomůže všestranně zlepšit vlastní neutěšený stav. V závěru však Petr stojí před zásadním rozhodnutím: zastat se veřejně "nepohodlného" kamaráda a ztratit tím získaný blahobyt anebo zůstat materiálně založeným pokrytcem... TŘI PŘÁNÍ satiricky útočí na některé společenské jevy padesátých let jako byrokratizace či proklamované rovnostářství, ale i na záporné lidské vlastnosti obecně. Kadár s Klosem byli na konferenci v Bánské Bystrici v roce 1959 odsouzeni dobovou politickou kritikou. Jejich snímek směl být veřejně promítán až po roce 1963.
    Žánry:KomedieSatira
    74%
    Rodina právníka Petra Holečka žije nespokojeně. Jednou uvolní Holeček v tramvaji místo starému dědečkovi, který mu za odměnu věnuje kouzelný zvoneček, jenž mu pomůže všestranně zlepšit vlastní neutěšený stav. V závěru však Petr stojí před zásadním rozhodnutím: zastat se veřejně "nepohodlného" kamaráda a ztratit tím získaný blahobyt anebo zůstat materiálně založeným pokrytcem... TŘI PŘÁNÍ satiricky útočí na některé společenské jevy padesátých let jako byrokratizace či proklamované rovnostářství, ale i na záporné lidské vlastnosti obecně. Kadár s Klosem byli na konferenci v Bánské Bystrici v roce 1959 odsouzeni dobovou politickou kritikou. Jejich snímek směl být veřejně promítán až po roce 1963.
    Žánry:KomedieSatira
    3
  • Divá Bára
    Divá Bára (1949)
    FilmRole: Vlček
    Krásná dcera obecního pastýře Bára se líbí všem mládencům z vesnice. Proto si o ní pověrčivé tetky vyprávějí, že se narodila jako dítě polednice. Dívka má jen několik málo přátel: farářovu schovanku Elišku a samotného faráře, který se jí pokaždé zastane. Panský správce Sláma usiluje o Elišku, ale ta miluje pražského studenta. Bára se proto rozhodne odradit Slámu od námluv. Převlékne se za strašidlo a u hřbitova donutí vyděšeného Slámu, aby nechal Elišku na pokoji. Jenže je odhalena a rozlícení vesničané ji zavřou do márnice… Snímek, který ve své době dobyl též zahraniční trhy (zaznamenal výrazný úspěch v Sovětském svazu i Latinské Americe) natočil jako svůj debut režisér Vladimír Čech. Do hlavní role obsadil půvabnou a temperamentní členku Slezského národního divadla v Opavě Vlastu Fialovou, vybranou na základě konkurzu. I pro ni to byl první film.
    Žánry:DramaRomantický
    73%
    Krásná dcera obecního pastýře Bára se líbí všem mládencům z vesnice. Proto si o ní pověrčivé tetky vyprávějí, že se narodila jako dítě polednice. Dívka má jen několik málo přátel: farářovu schovanku Elišku a samotného faráře, který se jí pokaždé zastane. Panský správce Sláma usiluje o Elišku, ale ta miluje pražského studenta. Bára se proto rozhodne odradit Slámu od námluv. Převlékne se za strašidlo a u hřbitova donutí vyděšeného Slámu, aby nechal Elišku na pokoji. Jenže je odhalena a rozlícení vesničané ji zavřou do márnice… Snímek, který ve své době dobyl též zahraniční trhy (zaznamenal výrazný úspěch v Sovětském svazu i Latinské Americe) natočil jako svůj debut režisér Vladimír Čech. Do hlavní role obsadil půvabnou a temperamentní členku Slezského národního divadla v Opavě Vlastu Fialovou, vybranou na základě konkurzu. I pro ni to byl první film.
    Žánry:DramaRomantický
    4
  • Babička
    Babička (1940)
    FilmRole: pan správce
    • iVysílání
    Proškovy děti netrpělivě očekávají příjezd své babičky na Staré bělidlo. Po selsku ustrojená žena si je hned získá laskavostí a moudrostí. Stejně snadno naváže vztah se sousedy, kteří se jí záhy začnou svěřovat se svými bolestmi. Nejvíce starou ženu dojme příběh šílené Viktorky, jež se jako dívka zamilovala do myslivce, odešla s ním a snad šťastně žila. Muž však na vojně padl a ona se vrátila do rodné vsi. Nedokázala už ale žít mezi lidmi, bloudila po lesích, až ji jednou za bouřky zabil padající strom. Této nešťastnici už babička nemohla pomoci. Je tu však Kristla a její Jakub, který má odejít na čtrnáct let na vojnu, a pak kněžnina schovanka Hortensie, která se trápí pro lásku k malíři. Když si babička získá náklonnost paní kněžny, přimluví se za mladé dvojice a také získá místo pro chudáka Kudrnu...
    73%
    Proškovy děti netrpělivě očekávají příjezd své babičky na Staré bělidlo. Po selsku ustrojená žena si je hned získá laskavostí a moudrostí. Stejně snadno naváže vztah se sousedy, kteří se jí záhy začnou svěřovat se svými bolestmi. Nejvíce starou ženu dojme příběh šílené Viktorky, jež se jako dívka zamilovala do myslivce, odešla s ním a snad šťastně žila. Muž však na vojně padl a ona se vrátila do rodné vsi. Nedokázala už ale žít mezi lidmi, bloudila po lesích, až ji jednou za bouřky zabil padající strom. Této nešťastnici už babička nemohla pomoci. Je tu však Kristla a její Jakub, který má odejít na čtrnáct let na vojnu, a pak kněžnina schovanka Hortensie, která se trápí pro lásku k malíři. Když si babička získá náklonnost paní kněžny, přimluví se za mladé dvojice a také získá místo pro chudáka Kudrnu...
    5
  • Revizor
    Revizor (1933)
    FilmRole: Bobčinský
    • iVysílání
    73%
    6
  • Řeka čaruje
    Řeka čaruje (1945)
    FilmRole: zahradník Šusta
    Zestárlý pražský podnikatel a člen bezpočtu dozorčích rad Leopold Kohák (F. Hanus) požívá značnou úctu svého okolí. Málokdo tuší, že veškerý majetek vyženil a že o všem ve skutečnosti rozhoduje jeho panovačná žena (R. Šlemrová). Leopold se utápí v nečinnosti a jeho jedinou radostí jsou vzpomínky na dávného kamaráda Lebedu (J. Marvan) a především na rodnou Sázavu, kde vyrůstal. Jednoho dne mu však dojde trpělivost. Předstírá nervové zhroucení a naoko odjede do zahraničních lázní. Ve skutečnosti však vyrazí do rodného kraje. A stane se malý zázrak: po koupeli v Sázavě začne Leopold mládnout. Navíc ho vykutálený tulák Štverylka (J. Plachta) připraví o všechno noblesní oblečení. Ze starého unaveného Leopolda se tak pomalu opět stává tentýž člověk, kterým kdysi skutečně byl: okouzlující mladík Poldík... (Česká televize)
    71%
    Zestárlý pražský podnikatel a člen bezpočtu dozorčích rad Leopold Kohák (F. Hanus) požívá značnou úctu svého okolí. Málokdo tuší, že veškerý majetek vyženil a že o všem ve skutečnosti rozhoduje jeho panovačná žena (R. Šlemrová). Leopold se utápí v nečinnosti a jeho jedinou radostí jsou vzpomínky na dávného kamaráda Lebedu (J. Marvan) a především na rodnou Sázavu, kde vyrůstal. Jednoho dne mu však dojde trpělivost. Předstírá nervové zhroucení a naoko odjede do zahraničních lázní. Ve skutečnosti však vyrazí do rodného kraje. A stane se malý zázrak: po koupeli v Sázavě začne Leopold mládnout. Navíc ho vykutálený tulák Štverylka (J. Plachta) připraví o všechno noblesní oblečení. Ze starého unaveného Leopolda se tak pomalu opět stává tentýž člověk, kterým kdysi skutečně byl: okouzlující mladík Poldík... (Česká televize)
    7
  • Vzorný kinematograf Haška Jaroslava
    Vzorný kinematograf Haška Jaroslava (1955)
    FilmRole: ředitel gymnázia
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi "lepšími" lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    70%
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi "lepšími" lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    8
  • Směšný pán
    Směšný pán (1969)
    Film
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    70%
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    9
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1968)
    FilmRole: Deda-model s páskou na oku
    • VOYO
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    69%
    10
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    FilmRole: stavitel
    69%
    11
  • Hrdinný kapitán Korkorán
    Hrdinný kapitán Korkorán (1934)
    FilmRole: krejčí
    Král komiků Vlasta Burian v jedné ze slavných a nezapomenutelných uniformovaných rolí. Konkrétně v roli kapitána vltavské paroplavby Adama Korkorána, který má sice pod palcem jen malý pražský parník Primátor Dittrich, ve svých snech se však stává slavným hrdinou dobrodružných pirátských příběhů a navíc je snobskou lázeňskou společností považován za proslulého admirála. Všechno to vlastně způsobily problémy, které s ním neustále mělo ředitelství paroplavební společnosti. Když totiž Korkorán, jehož vzorem je jeho slavný jmenovec, odmítl odejít do důchodu, poslali ho alespoň do lázní, aby měli na chvíli pokoj. Na nádraží v Poděbradech však sluha z luxusního lázeňského hotelu popletl kufry a tak se stane, že je Korkorán považován za korvetního kapitána a boháče. Ten oslněn přepychem omyl nevyvrátí, ale naopak se do nové role vžije natolik, že oklame i zkušeného admirála ve výslužbě Piacciho, spřátelí se s ním a je dokonce vyhlášen nejoblíbenějším hostem sezóny. Když mu však dojdou peníze, napíše své hospodyni, aby mu poslala úspory, a to ženu natolik vyvede z míry, že se za ním vypraví, což samozřejmě vede k tomu, že pravda vyjde najevo. Ostudou zničený Korkorán se vrátí domů místo očekávané výpovědi se však dočká povýšení do funkce vrchního inspektora. Majitelem paroplavební společnosti je totiž admirál Piacci, jeho přítel z lázní.
    Žánry:Komedie
    67%
    Král komiků Vlasta Burian v jedné ze slavných a nezapomenutelných uniformovaných rolí. Konkrétně v roli kapitána vltavské paroplavby Adama Korkorána, který má sice pod palcem jen malý pražský parník Primátor Dittrich, ve svých snech se však stává slavným hrdinou dobrodružných pirátských příběhů a navíc je snobskou lázeňskou společností považován za proslulého admirála. Všechno to vlastně způsobily problémy, které s ním neustále mělo ředitelství paroplavební společnosti. Když totiž Korkorán, jehož vzorem je jeho slavný jmenovec, odmítl odejít do důchodu, poslali ho alespoň do lázní, aby měli na chvíli pokoj. Na nádraží v Poděbradech však sluha z luxusního lázeňského hotelu popletl kufry a tak se stane, že je Korkorán považován za korvetního kapitána a boháče. Ten oslněn přepychem omyl nevyvrátí, ale naopak se do nové role vžije natolik, že oklame i zkušeného admirála ve výslužbě Piacciho, spřátelí se s ním a je dokonce vyhlášen nejoblíbenějším hostem sezóny. Když mu však dojdou peníze, napíše své hospodyni, aby mu poslala úspory, a to ženu natolik vyvede z míry, že se za ním vypraví, což samozřejmě vede k tomu, že pravda vyjde najevo. Ostudou zničený Korkorán se vrátí domů místo očekávané výpovědi se však dočká povýšení do funkce vrchního inspektora. Majitelem paroplavební společnosti je totiž admirál Piacci, jeho přítel z lázní.
    Žánry:Komedie
    12
  • Hry a sny
    Hry a sny (1958)
    FilmRole: hlídač v tržnici - 1. Povídka
    67%
    13
  • Modrý závoj
    Modrý závoj (1941)
    FilmRole: divadelní zřízenec Hnátek

    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester - dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: "Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň". Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaRomantický
    65%

    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester - dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: "Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň". Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaRomantický
    14
  • 15
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    FilmRole: mlynářský Kubec

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    16
  • Zborov
    Zborov (1938)
    FilmRole: divadelní garderobiér Hruška
    • VOYO
    • iTunes
    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely. Především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů, která obstojí i před dnešním divákem. Když se na konci 30. let schylovalo k válce, film se častěji obracel k tematice československé historie a státnosti. Podle námětu legionáře a spisovatele Rudolfa Medka vznikl film Zborov, inspirovaný zkušenostmi z 1. světové války. Jeho značná část se odehrává v Plzni, kde strojírenské závody musely vyzbrojovat rakouskou armádu a kde se vyvinul silný protirakouský odboj. Film vrcholí bitvou u Zborova. Nečekaný úspěch špatně vyzbrojených legionářů z ní udělal mezník v usilování o samostatný stát. Stala se námětem knih, básní a v roce 1928 se objevila v němém snímku Za československý stát. Rekonstrukce ve filmu Zborov je technicky o poznání vyspělejší a stejně jako celý film dostala v době svého vzniku nový, aktuální význam. Realizaci Zborova zdržely konkurenční střety a jiné spory. Premiéra se proto neuskutečnila k 20. výročí bitvy v roce 1937, ale až v pomnichovské atmosféře začátkem roku 1939. Snímek uvádíme v rámci projektu Filmové osmičky, který připomíná významná výročí roku 2018. Film byl digitálně restaurován pod dohledem restaurátorky Národního filmového archivu Jeanne Pommeau ve studiu Universal Partner Production za podpory Ministerstva kultury České republiky a je zařazen do programu Společné století. (Národní filmový archiv)
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    59%
    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely. Především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů, která obstojí i před dnešním divákem. Když se na konci 30. let schylovalo k válce, film se častěji obracel k tematice československé historie a státnosti. Podle námětu legionáře a spisovatele Rudolfa Medka vznikl film Zborov, inspirovaný zkušenostmi z 1. světové války. Jeho značná část se odehrává v Plzni, kde strojírenské závody musely vyzbrojovat rakouskou armádu a kde se vyvinul silný protirakouský odboj. Film vrcholí bitvou u Zborova. Nečekaný úspěch špatně vyzbrojených legionářů z ní udělal mezník v usilování o samostatný stát. Stala se námětem knih, básní a v roce 1928 se objevila v němém snímku Za československý stát. Rekonstrukce ve filmu Zborov je technicky o poznání vyspělejší a stejně jako celý film dostala v době svého vzniku nový, aktuální význam. Realizaci Zborova zdržely konkurenční střety a jiné spory. Premiéra se proto neuskutečnila k 20. výročí bitvy v roce 1937, ale až v pomnichovské atmosféře začátkem roku 1939. Snímek uvádíme v rámci projektu Filmové osmičky, který připomíná významná výročí roku 2018. Film byl digitálně restaurován pod dohledem restaurátorky Národního filmového archivu Jeanne Pommeau ve studiu Universal Partner Production za podpory Ministerstva kultury České republiky a je zařazen do programu Společné století. (Národní filmový archiv)
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    17
  • Mezi zemí a nebem
    Mezi zemí a nebem (1958)
    FilmRole: revizor

    Dějí se to věci, ušlápnutý úředníček se v české satirické komedii odváží postavit byrokratickému řediteli. Jmenuje se František Nováček a pracuje jako úředník městského úřadu. Je poctivý, ale poněkud hypochondrický, což se za jistých okolností ukáže být nečekaně "nebezpečnou" kombinací. Když si totiž omylem přisvojí cizí diagnózu, prorokující mu blízkou smrt, rozhodne se využít posledních čtrnácti dnů svého života ve prospěch ostatních. Postaví se na pracovišti domýšlivému a omezenému byrokratickému řediteli Korejsovi a provede menší reorganizaci, za kterýžto hrdinský čin si vyslouží lásku šéfovy sekretářky Boženky a vděk všech, kteří se s úřednickou byrokracií museli potýkat.

    Žánry:Komedie
    58%

    Dějí se to věci, ušlápnutý úředníček se v české satirické komedii odváží postavit byrokratickému řediteli. Jmenuje se František Nováček a pracuje jako úředník městského úřadu. Je poctivý, ale poněkud hypochondrický, což se za jistých okolností ukáže být nečekaně "nebezpečnou" kombinací. Když si totiž omylem přisvojí cizí diagnózu, prorokující mu blízkou smrt, rozhodne se využít posledních čtrnácti dnů svého života ve prospěch ostatních. Postaví se na pracovišti domýšlivému a omezenému byrokratickému řediteli Korejsovi a provede menší reorganizaci, za kterýžto hrdinský čin si vyslouží lásku šéfovy sekretářky Boženky a vděk všech, kteří se s úřednickou byrokracií museli potýkat.

    Žánry:Komedie
    18
  • Vzhůru nohama
    Vzhůru nohama (1938)
    FilmRole: žebrák Vojtíšek

    Student práv si jednom bujarém flámu uvědomí, jak doposud marní svůj život, a rozhodne se vést spořádanější život. V novém podnájmu jej však obtěžuje všudypřítomný hluk, zlomyslné anonymy i rodící se láska k půvabné dívce. Jenže musí překonat řádění rozeštvaných sousedů a zbavit se rovněž pomluv, které ulpěly i na něm. Nenáročná idyla vznikla podle jednoho z motivů Nerudových Povídek malostranských. Zápornou roli intrikujícího podivína tu kupodivu sehrál Jindřich Plachta.

    Žánry:Komedie
    57%

    Student práv si jednom bujarém flámu uvědomí, jak doposud marní svůj život, a rozhodne se vést spořádanější život. V novém podnájmu jej však obtěžuje všudypřítomný hluk, zlomyslné anonymy i rodící se láska k půvabné dívce. Jenže musí překonat řádění rozeštvaných sousedů a zbavit se rovněž pomluv, které ulpěly i na něm. Nenáročná idyla vznikla podle jednoho z motivů Nerudových Povídek malostranských. Zápornou roli intrikujícího podivína tu kupodivu sehrál Jindřich Plachta.

    Žánry:Komedie
    19
  • Host do domu
    Host do domu (1942)
    FilmRole: domovník Houžvička

    V rozpačitém pokusu o bláznivou komedii, plnou nadsázky a ztřeštěných událostí, vévodí několik výstředních postav: pan domácí si libuje v bizarních vynálezech, kdežto jeho dvě roztomilé dcerunky mají naopak zájem o flirtování. Jenže vyhlídnutí mládenci mají coby podnikatelé smůlu. Stavba penzionu, kde si by nudící se boháči léčili ze stresů, se totiž opožďuje.

    Žánry:Komedie
    56%

    V rozpačitém pokusu o bláznivou komedii, plnou nadsázky a ztřeštěných událostí, vévodí několik výstředních postav: pan domácí si libuje v bizarních vynálezech, kdežto jeho dvě roztomilé dcerunky mají naopak zájem o flirtování. Jenže vyhlídnutí mládenci mají coby podnikatelé smůlu. Stavba penzionu, kde si by nudící se boháči léčili ze stresů, se totiž opožďuje.

    Žánry:Komedie
    20
  • 21
  • Einstein kontra Babinský
    Einstein kontra Babinský (1963)
    FilmRole: dědeček
    Krotká satira pojednává o malých i větších podvodnících, jimž se daří v plánovaném hospodářství. Skvěle využili veškeré jeho přednosti i nedostatky. A režisér Zdeněk Podskalský se táže, zda je člověk více určen svým genetickým vybavením nebo výchovou - na čem záleží, že ze dvou přibližně stejně nadaných dětí může vyrůst vědec stejně jako loupežník, jak naznačuje už sám název. Jednotlivé části vyprávění jsou laděny do různých komediálních stylů, od němé grotesky přes budovatelskou agitku až civilním pohledům začínající nové vlny.
    Žánry:Komedie
    54%
    Krotká satira pojednává o malých i větších podvodnících, jimž se daří v plánovaném hospodářství. Skvěle využili veškeré jeho přednosti i nedostatky. A režisér Zdeněk Podskalský se táže, zda je člověk více určen svým genetickým vybavením nebo výchovou - na čem záleží, že ze dvou přibližně stejně nadaných dětí může vyrůst vědec stejně jako loupežník, jak naznačuje už sám název. Jednotlivé části vyprávění jsou laděny do různých komediálních stylů, od němé grotesky přes budovatelskou agitku až civilním pohledům začínající nové vlny.
    Žánry:Komedie
    22
  • Pražští adamité
    Pražští adamité (1917)
    FilmRole: pan Šťovíček/Véna Vodopich
    Neděle v podolských lázních. Manželé Šťovíčkovi pozorují, co se tu děje. Pan Šťovíček by se rád zúčastnil veselí na plovárně, ale nemůže, protože manželka chce s přítelem na výlet. Při výletě se Šťovíček schová, zatímco manželka si myslí, že spadl ze skály a zranil se. Manžel zatím uteče na plovárnu, kde si jej návštěvníci pletou s novým plavčíkem Vénou Vodopichem. Po řadě komických situací manželka zjišťuje, že Šťovíček je na plovárně, a také si ho plete s Vénou. Toho mezitím hledá manželka, aby jí pomohl při pátrání po dítěti, které se jí ztratilo. Nakonec všechno dobře dopadne, vše se vysvětlí. Véna se opije, dítě je nalezeno...

    První dvojnické snímky v českém filmu. První český film prodaný do zahraničí - Uhry, Ukrajina, Balkán aj. Na námětu a scénáři snímku se podílel i producent a zakladatel barrandovských filmových ateliérů Miloš Havel.
    Žánry:Komedie
    54%
    Neděle v podolských lázních. Manželé Šťovíčkovi pozorují, co se tu děje. Pan Šťovíček by se rád zúčastnil veselí na plovárně, ale nemůže, protože manželka chce s přítelem na výlet. Při výletě se Šťovíček schová, zatímco manželka si myslí, že spadl ze skály a zranil se. Manžel zatím uteče na plovárnu, kde si jej návštěvníci pletou s novým plavčíkem Vénou Vodopichem. Po řadě komických situací manželka zjišťuje, že Šťovíček je na plovárně, a také si ho plete s Vénou. Toho mezitím hledá manželka, aby jí pomohl při pátrání po dítěti, které se jí ztratilo. Nakonec všechno dobře dopadne, vše se vysvětlí. Véna se opije, dítě je nalezeno...

    První dvojnické snímky v českém filmu. První český film prodaný do zahraničí - Uhry, Ukrajina, Balkán aj. Na námětu a scénáři snímku se podílel i producent a zakladatel barrandovských filmových ateliérů Miloš Havel.
    Žánry:Komedie
    23
  • Loupežník
    Loupežník (1931)
    FilmRole: velitel hasičů
    43%
    24
  • Písnička za groš
    Písnička za groš (1952)
    FilmRole: Josef Šesták

    Budovatelské nadšení rané stalinistické éry proniklo i do hudby - také po skladatelích vážné hudby se čeká, že napíší chytlavou písničku pro lidi. Proto ústřední hrdina nevěří svým schopnostem, takže \"lidové\" skladby zasílá do rozhlasu pod pseudonymem. Přesto se jeho písničky ujmou a kdekdo pátrá, kdo je složil. Jenže veselá taškařice, přes ideologický nátěr čerpající z odkazu meziválečných melodramat, byla napadena, že je příliš povrchní, že zlehčuje závažné téma.

    Žánry:Komedie
    42%

    Budovatelské nadšení rané stalinistické éry proniklo i do hudby - také po skladatelích vážné hudby se čeká, že napíší chytlavou písničku pro lidi. Proto ústřední hrdina nevěří svým schopnostem, takže \"lidové\" skladby zasílá do rozhlasu pod pseudonymem. Přesto se jeho písničky ujmou a kdekdo pátrá, kdo je složil. Jenže veselá taškařice, přes ideologický nátěr čerpající z odkazu meziválečných melodramat, byla napadena, že je příliš povrchní, že zlehčuje závažné téma.

    Žánry:Komedie
    25