Světla Amortová: Nejlepší filmy
a seriály

6.0

Světla Amortová: Filmy a seriály

  • Slovácko sa nesúdí
    Slovácko sa nesúdí (1976)
    Seriál
    Tento komediální seriál byl natáčen v letech 1975 a 1984. Odehrává se v prostředí moravského Slovácka. Hlavními hrdiny jsou stařeček Matúš Pagáč v podání Jozefa Krónera a Jura Klásek v podání Oldřicha Velena. Dvanáctidílný seriál popisuje život slovácké vesnice počátkem dvacátého století. S úsměvem a z dnešního pohledu i s jakousi nostalgií ukazuje, že závist, malost, netolerance a blbost jsou mezi námi od nepaměti. A že moudrost, humor a laskavý přístup k životu mohou v mnohem pomoci.
    Žánry:Komedie
    77%
    Tento komediální seriál byl natáčen v letech 1975 a 1984. Odehrává se v prostředí moravského Slovácka. Hlavními hrdiny jsou stařeček Matúš Pagáč v podání Jozefa Krónera a Jura Klásek v podání Oldřicha Velena. Dvanáctidílný seriál popisuje život slovácké vesnice počátkem dvacátého století. S úsměvem a z dnešního pohledu i s jakousi nostalgií ukazuje, že závist, malost, netolerance a blbost jsou mezi námi od nepaměti. A že moudrost, humor a laskavý přístup k životu mohou v mnohem pomoci.
    Žánry:Komedie
    1
  • O věcech nadpřirozených
    O věcech nadpřirozených (1958)
    FilmRole: 1. Glorie - zdravotní sestra
    Karel Čapek s oblibou přemýšlel nad jevy, jejichž průběh byl tak trošku mimo naše chápání, a vyvozoval z nich pozoruhodné závěry, úzce se dotýkající lidského duševna. Zájem o jasnovidce, grafology a další víceméně podobné šarlatány najdeme v jeho povídkách i netradičních kratičkých detektivkách s nečekaným řešením. Režiséři Jiří Krejčík, Jaroslav Mach a Miloš Makovec si z množství Čapkových povídek vybrali tři k filmovému přepisu. V prosinci 1958 se konala premiéra filmu O věcech nadpřirozených. Povídka Glorie ale jako jediná plně odpovídá názvu. Vypráví totiž o svatozáři, která se náhle objevila nad hlavou andělsky hodného bankovního úředníka (Ladislav Pešek). Druhá povídka Tajemství písma popisuje všední manželský trojúhelník a jediným nadpřirozeným jevem je v ní pouze grafolog Jensen (Miloš Kopecký). V povídce Právní případ není nadpřirozeného vůbec nic - zdánlivě mrtvý děda ožije při automobilové nehodě (zde hraje Jan Pelikán a opět Miloš Kopecký). Originály povídek naleznete ve sbírce Bajky a podpovídky (první a třetí příběh) a v Povídkách z jedné kapsy (druhý příběh). Film O věcech nadpřirozených zaujal nejen české diváky, ale i mezinárodní festivalové publikum. Povídka Glorie získala na XII. MFF v Locarnu druhou cenu, z MFF v Mar del Plata si v témže roce odnesla Zvláštní cenu poroty. (Česká televize)
    74%
    Karel Čapek s oblibou přemýšlel nad jevy, jejichž průběh byl tak trošku mimo naše chápání, a vyvozoval z nich pozoruhodné závěry, úzce se dotýkající lidského duševna. Zájem o jasnovidce, grafology a další víceméně podobné šarlatány najdeme v jeho povídkách i netradičních kratičkých detektivkách s nečekaným řešením. Režiséři Jiří Krejčík, Jaroslav Mach a Miloš Makovec si z množství Čapkových povídek vybrali tři k filmovému přepisu. V prosinci 1958 se konala premiéra filmu O věcech nadpřirozených. Povídka Glorie ale jako jediná plně odpovídá názvu. Vypráví totiž o svatozáři, která se náhle objevila nad hlavou andělsky hodného bankovního úředníka (Ladislav Pešek). Druhá povídka Tajemství písma popisuje všední manželský trojúhelník a jediným nadpřirozeným jevem je v ní pouze grafolog Jensen (Miloš Kopecký). V povídce Právní případ není nadpřirozeného vůbec nic - zdánlivě mrtvý děda ožije při automobilové nehodě (zde hraje Jan Pelikán a opět Miloš Kopecký). Originály povídek naleznete ve sbírce Bajky a podpovídky (první a třetí příběh) a v Povídkách z jedné kapsy (druhý příběh). Film O věcech nadpřirozených zaujal nejen české diváky, ale i mezinárodní festivalové publikum. Povídka Glorie získala na XII. MFF v Locarnu druhou cenu, z MFF v Mar del Plata si v témže roce odnesla Zvláštní cenu poroty. (Česká televize)
    2
  • Jan Hus
    Jan Hus (1954)
    FilmRole: vdova Fída v Kostnici
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    3
  • Proti všem
    Proti všem (1956)
    FilmRole: chůva Agneška
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými "božími bojovníky" utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, z kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    71%
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými "božími bojovníky" utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, z kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    4
  • Morálka paní Dulské
    Morálka paní Dulské (1958)
    FilmRole: řádová sestra
    Paní Dulská, ctihodná manželka vyššího úředníka a majitelka velkého činžáku, vládne despoticky celé rodině – od manžela až po služku. Jedině syn Zbyšek uniká její tyranii do pochybných nočních podniků. Aby jej připoutala více k domovu, najde si paní Dulská hezkou služebnou Hanku. S tajným uspokojením pak sleduje, jak pan syn chodí v noci místo na flámy za Hankou do kuchyně. Jenže Zbyškův a Hančin poměr nezůstane bez následků. Přísná paní matka chce proto dát Hance výpověď za nemravný život. Zbyškovi se celá tato pokrytecká komedie znechutí a navzdory matce se rozhodne oženit se s Hankou. Jeho pokus je však předem odsouzen k nezdaru... (Česká televize)
    71%
    Paní Dulská, ctihodná manželka vyššího úředníka a majitelka velkého činžáku, vládne despoticky celé rodině – od manžela až po služku. Jedině syn Zbyšek uniká její tyranii do pochybných nočních podniků. Aby jej připoutala více k domovu, najde si paní Dulská hezkou služebnou Hanku. S tajným uspokojením pak sleduje, jak pan syn chodí v noci místo na flámy za Hankou do kuchyně. Jenže Zbyškův a Hančin poměr nezůstane bez následků. Přísná paní matka chce proto dát Hance výpověď za nemravný život. Zbyškovi se celá tato pokrytecká komedie znechutí a navzdory matce se rozhodne oženit se s Hankou. Jeho pokus je však předem odsouzen k nezdaru... (Česká televize)
    5
  • Ošklivá slečna
    Ošklivá slečna (1959)
    FilmRole: Čírkovská
    Milostný příběh o ženě, která našla svou krásu, ale odmítla žít ve stínu podvodu... Dana Medřická a Karel Höger se před kamerou setkali v několika filmech, poprvé jako manželé Alšovi v Krškově životopisném filmu Mikoláš Aleš (1951). Dramatik a scenárista Oldřich Daněk jim ušil na tělo role v melodramatickém filmu režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna. Dana Medřická zde ztvárnila zatrpklou staropanenskou revizní účetní Hanu Kalvodovou, která přichází prověřit účetnictví oblastního nakladatelství. Žena, která skrývá svou vnitřní nejistotu a svá životní zklamání pod nepřitažlivým zjevem, se nečekaně promění pod vlivem vznikajícího vztahu s vedoucím redaktorem Jiřím Šteflem (Karel Höger). Začínající milostné pouto však dostane trhlinu, když se ukáže, že Štefl je zapleten do zpronevěry. Právě interpretace hlavní herecké dvojice povýšila melodramatický příběh na nevšední drama lásky, intrik a zklamání. Dobová kritika označila výkon Dany Medřické za "herecký koncert, který snese nejvyšší měřítka". (Česká televize)
    70%
    Milostný příběh o ženě, která našla svou krásu, ale odmítla žít ve stínu podvodu... Dana Medřická a Karel Höger se před kamerou setkali v několika filmech, poprvé jako manželé Alšovi v Krškově životopisném filmu Mikoláš Aleš (1951). Dramatik a scenárista Oldřich Daněk jim ušil na tělo role v melodramatickém filmu režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna. Dana Medřická zde ztvárnila zatrpklou staropanenskou revizní účetní Hanu Kalvodovou, která přichází prověřit účetnictví oblastního nakladatelství. Žena, která skrývá svou vnitřní nejistotu a svá životní zklamání pod nepřitažlivým zjevem, se nečekaně promění pod vlivem vznikajícího vztahu s vedoucím redaktorem Jiřím Šteflem (Karel Höger). Začínající milostné pouto však dostane trhlinu, když se ukáže, že Štefl je zapleten do zpronevěry. Právě interpretace hlavní herecké dvojice povýšila melodramatický příběh na nevšední drama lásky, intrik a zklamání. Dobová kritika označila výkon Dany Medřické za "herecký koncert, který snese nejvyšší měřítka". (Česká televize)
    6
  • Noční host
    Noční host (1961)
    FilmRole: Kalousová
    67%
    7
  • Ves v pohraničí
    Ves v pohraničí (1948)
    FilmRole: Komínková
    65%
    8
  • Hlídač dynamitu
    Hlídač dynamitu (1963)
    FilmRole: Stopy - Bernátová
    64%
    9
  • Zlaté kapradí
    Zlaté kapradí (1963)
    FilmRole: Gipsy Woman (voice)

    Do pohádek málokdy pronikala ponurá baladičnost, která neústila do šťastných konců. V tomto případě však černobílý materiál ještě umocnil tragické vyznění příběhu o zrazené lásce. Podle předlohy Jana Drdy natočil režisér Jiří Weiss film o prostém ovčákovi, jenž získá přízeň lesní víly - a od ní dokonce čarovné kapradí. Jenže daru si nerozvážný protagonista neváží, lehkomyslně se nechá naverbovat na vojnu, kde jej okouzlí vypočítavá a sobecká generálova dcera, takže na divoženku zapomene. V hlavní roli se představí někdejší herecký idol Vít Olmer, pozdější režisér.

    Žánry:FantasyPohádka
    62%

    Do pohádek málokdy pronikala ponurá baladičnost, která neústila do šťastných konců. V tomto případě však černobílý materiál ještě umocnil tragické vyznění příběhu o zrazené lásce. Podle předlohy Jana Drdy natočil režisér Jiří Weiss film o prostém ovčákovi, jenž získá přízeň lesní víly - a od ní dokonce čarovné kapradí. Jenže daru si nerozvážný protagonista neváží, lehkomyslně se nechá naverbovat na vojnu, kde jej okouzlí vypočítavá a sobecká generálova dcera, takže na divoženku zapomene. V hlavní roli se představí někdejší herecký idol Vít Olmer, pozdější režisér.

    Žánry:FantasyPohádka
    10
  • Aféry mé zeny
    Aféry mé zeny (1972)
    FilmRole: Suvenýr z Paříže - Doudová
    • VOYO
    61%
    11
  • Vstup zakázán
    Vstup zakázán (1959)
    FilmRole: 2. Bloudění - Součková
    58%
    12
  • Bomba
    Bomba (1957)
    FilmRole: Vokáčová
    57%
    13
  • Policejní hodina
    Policejní hodina (1960)
    FilmRole: Albína
    56%
    14
  • V trestném území
    V trestném území (1950)
    FilmRole: šatnářka v kavárně Stadion
    54%
    15
  • Frona
    Frona (1954)
    FilmRole: družstevnice
    54%
    16
  • Případ Lupínek
    Případ Lupínek (1960)
    FilmRole: domovnice
    52%
    17
  • Hop - a je tu lidoop
    Hop - a je tu lidoop (1977)
    FilmRole: babička Vondrová
    • VOYO
    Aladdin po česku aneb filmová komedie o lásce, chamtivosti a džinovi z láhve. To by jeden nevěřil, co se všechno semele kolem jediné láhve. Vyloví ji z řeky rybář Fuksa a prodá vedoucímu hostince Mertovi, který vzápětí zjistí, že její obsah je poněkud neobvyklý. Láhev je totiž příbytkem džina, který chce svého majitele učinit šťastným a jediným slůvkem dokáže splnit každé přání. Merta toho samozřejmě využije k hromadění majetku, stejně jako další vlastník, chamtivý řezník Tureček. Ten se navíc rozhodne každého, kdo se mu jen trochu nelíbí, proměnit v šimpanze. Zázrakem nabité bohatství poznamená také Turečkovu dceru Blanku, což se vůbec nelíbí sympatickému Ondrovi, o kterého dívka stojí víc než o svého nápadníka Viktora, syna "odklizeného" Merty. Její otec má ovšem s Ondrou jiné plány. Chce se mu pomstít za to, že se od něj mládenec nenechal okrást a nastraží mu léčku. Ve zmatku, který tím vyvolá, se však rozbije džinova láhev a ten se pře-stěhuje do jiné. Shodou okolností je to ta, kterou si domů odnese Ondra. Ten se džinem nechá proměnit se štěně a odnést Blance. Může tak být stále s ní, aniž by o tom dívka věděla. Ta se již začíná probouzet ze svého opojení bohatstvím a hledá jiné hodnoty. Zdá se, že džinovo přání učinit svého pána šťastným, se konečně naplní.
    50%
    Aladdin po česku aneb filmová komedie o lásce, chamtivosti a džinovi z láhve. To by jeden nevěřil, co se všechno semele kolem jediné láhve. Vyloví ji z řeky rybář Fuksa a prodá vedoucímu hostince Mertovi, který vzápětí zjistí, že její obsah je poněkud neobvyklý. Láhev je totiž příbytkem džina, který chce svého majitele učinit šťastným a jediným slůvkem dokáže splnit každé přání. Merta toho samozřejmě využije k hromadění majetku, stejně jako další vlastník, chamtivý řezník Tureček. Ten se navíc rozhodne každého, kdo se mu jen trochu nelíbí, proměnit v šimpanze. Zázrakem nabité bohatství poznamená také Turečkovu dceru Blanku, což se vůbec nelíbí sympatickému Ondrovi, o kterého dívka stojí víc než o svého nápadníka Viktora, syna "odklizeného" Merty. Její otec má ovšem s Ondrou jiné plány. Chce se mu pomstít za to, že se od něj mládenec nenechal okrást a nastraží mu léčku. Ve zmatku, který tím vyvolá, se však rozbije džinova láhev a ten se pře-stěhuje do jiné. Shodou okolností je to ta, kterou si domů odnese Ondra. Ten se džinem nechá proměnit se štěně a odnést Blance. Může tak být stále s ní, aniž by o tom dívka věděla. Ta se již začíná probouzet ze svého opojení bohatstvím a hledá jiné hodnoty. Zdá se, že džinovo přání učinit svého pána šťastným, se konečně naplní.
    18
  • Nástup
    Nástup (1952)
    FilmRole: Prüllová
    Československý film, natočený podle románu laureáta státní ceny Václava Řezáče, zachycuje první měsíce osidlování našeho pohraničí českým živlem. Nástup je oslavou tvořivé práce českého lidu, který začal budovat své pohraničí s bezpříkladnou houževnatostí i obětavostí. Pohraničí v té době bylo výhní, v níž se kalily tisícovky charakterů. Toto kalení charakterů v neustálých srážkách s odpůrnými živly německými i českými z řad reakce, je v Nástupu skvěle ukázáno v situacích, v nichž český člověk dokazoval své organisační schopnosti, sílu svého vlasteneckého vznícení, rozmach svého pracovního elánu. Film pochopitelně nevyčerpává všechny problémy, které jsou odkryty v románu, zachovává však důsledně jeho základní linii a patří k úspěšným dílům naší kinematografie.
    Žánry:Drama
    42%
    Československý film, natočený podle románu laureáta státní ceny Václava Řezáče, zachycuje první měsíce osidlování našeho pohraničí českým živlem. Nástup je oslavou tvořivé práce českého lidu, který začal budovat své pohraničí s bezpříkladnou houževnatostí i obětavostí. Pohraničí v té době bylo výhní, v níž se kalily tisícovky charakterů. Toto kalení charakterů v neustálých srážkách s odpůrnými živly německými i českými z řad reakce, je v Nástupu skvěle ukázáno v situacích, v nichž český člověk dokazoval své organisační schopnosti, sílu svého vlasteneckého vznícení, rozmach svého pracovního elánu. Film pochopitelně nevyčerpává všechny problémy, které jsou odkryty v románu, zachovává však důsledně jeho základní linii a patří k úspěšným dílům naší kinematografie.
    Žánry:Drama
    19
  • Vysoká modrá zeď
    Vysoká modrá zeď (1973)
    FilmRole: Málková
    42%
    20
  • Reportáž psaná na oprátce
    Reportáž psaná na oprátce (1961)
    FilmRole: žena v ilegalitě
    42%
    21
  • Dnes večer všechno skončí
    Dnes večer všechno skončí (1954)
    FilmRole: Jahodová
    41%
    22
  • Nejmladší z rodu Hamrů
    Nejmladší z rodu Hamrů (1975)
    SeriálRole: selka
    39%
    23
  • Únos
    Únos (1952)
    FilmRole: Liduščina matka

    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.

    Žánry:Drama
    38%

    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.

    Žánry:Drama
    24
  • Vstanou noví bojovníci
    Vstanou noví bojovníci (1950)
    FilmRole: Heindlová
    36%
    25
  • 26