Jiřina Šejbalová: Nejlepší filmy
a seriály

7.2

Jiřina Šejbalová: Filmy a seriály

  • Sňatky z rozumu
    Sňatky z rozumu (1968)
    Seriál
    • iVysílání
    Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes po sedmatřiceti letech se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako "Přeslice"- Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav.(oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    86%
    Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes po sedmatřiceti letech se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako "Přeslice"- Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav.(oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    1
  • Taková normální rodinka
    Taková normální rodinka (1971)
    SeriálRole: tetička Otýlie Tumlířová
    • iVysílání
    Navzdory názvu nejsou Hanákovi tak docela normální. Babička píše detektivky, které jí nikdo nikdy nevydal, její dcera hospodyňka Cilka ráda pěje operní árie, její manžel Oldřich se nevěnuje ničemu jinému než svým želvičkám, myšičkám a jiným zvířatům. Starší dcera Pavla všude možně cvičí jógu a se stoickým klidem snáší četná darebáctví svých dvojčat, kterým nikdo neřekne jinak než Raubíři, její manžel Petra, který jen jí, spí a čte noviny. A do této rodiny se chystá její mladší sestra Kateřina uvést svého plachého nastávajícího Zdeňka. Samozřejmě se obává, že Zdeněk se drobných výstředností jejích blízkých zalekne natolik, že od ní uteče, a celou rodinu tedy přesvědčí, aby všichni předstírali starosvětsky spořádaný život.
    Žánry:KomedieRodinný
    86%
    Navzdory názvu nejsou Hanákovi tak docela normální. Babička píše detektivky, které jí nikdo nikdy nevydal, její dcera hospodyňka Cilka ráda pěje operní árie, její manžel Oldřich se nevěnuje ničemu jinému než svým želvičkám, myšičkám a jiným zvířatům. Starší dcera Pavla všude možně cvičí jógu a se stoickým klidem snáší četná darebáctví svých dvojčat, kterým nikdo neřekne jinak než Raubíři, její manžel Petra, který jen jí, spí a čte noviny. A do této rodiny se chystá její mladší sestra Kateřina uvést svého plachého nastávajícího Zdeňka. Samozřejmě se obává, že Zdeněk se drobných výstředností jejích blízkých zalekne natolik, že od ní uteče, a celou rodinu tedy přesvědčí, aby všichni předstírali starosvětsky spořádaný život.
    Žánry:KomedieRodinný
    2
  • Světáci
    Světáci (1969)
    FilmRole: šatnářka Marie Trčková
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Tři venkovští fasádníci (Sovák-Brodský-Libíček), kteří pracují na obnově starých pražských domů, se vždy jednou za měsíc vydají do nejdražších barů. Zde jsou však, ke své nelibosti, považováni za nevzdělané šašky. A tak se tito pánové rozhodnou se svou hloupostí skončit a stát se konečně opravdovými světáky. Najmou si učitele slušného chování (O. Nový) a promění se vzhledem i duchem ve 'vzdělance'. Také kvůli své hýřivosti penězi, kde velkou část své výplaty utratí v barech, se stanou terčem tří podvodnic (Bohdalová-Jirásková-Janžurová), které se je pokusí okrást. Nejdříve se však i tyto 'lehké děvy' musí proměnit v dámy, aby novopečené gentlemany naoko 'sbalily'. Tuto trojici slečen učí slušnému chování stará kuplířka (J. Šejbalová), která využívá svého bytu k okrádání vytipovaných pánů. Avšak konec jejího 'podnikání' se blíží.
    Žánry:Komedie
    85%
    Tři venkovští fasádníci (Sovák-Brodský-Libíček), kteří pracují na obnově starých pražských domů, se vždy jednou za měsíc vydají do nejdražších barů. Zde jsou však, ke své nelibosti, považováni za nevzdělané šašky. A tak se tito pánové rozhodnou se svou hloupostí skončit a stát se konečně opravdovými světáky. Najmou si učitele slušného chování (O. Nový) a promění se vzhledem i duchem ve 'vzdělance'. Také kvůli své hýřivosti penězi, kde velkou část své výplaty utratí v barech, se stanou terčem tří podvodnic (Bohdalová-Jirásková-Janžurová), které se je pokusí okrást. Nejdříve se však i tyto 'lehké děvy' musí proměnit v dámy, aby novopečené gentlemany naoko 'sbalily'. Tuto trojici slečen učí slušnému chování stará kuplířka (J. Šejbalová), která využívá svého bytu k okrádání vytipovaných pánů. Avšak konec jejího 'podnikání' se blíží.
    Žánry:Komedie
    3
  • Hostinec „U kamenného stolu“
    Hostinec „U kamenného stolu“ (1948)
    FilmRole: paní Božena Tatrmužová
    • iVysílání
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu "U kamenného stolu". K majitelů hotelu manželům Tatrmužovým přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Neštastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a taky na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    78%
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu "U kamenného stolu". K majitelů hotelu manželům Tatrmužovým přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Neštastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a taky na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    4
  • Cech panen kutnohorských
    Cech panen kutnohorských (1938)
    FilmRole: Žofka, Třískova žena
    74%
    5
  • Vlčí jáma
    Vlčí jáma (1957)
    FilmRole: Klára Rýdlová
    Volná adaptace stejnojmenného románu Jarmily Glazarové, realizovaná režisérem Jiřím Weissem, zachycuje nerovné manželství dvou povahově protichůdných lidí, starší, citově prázdné ženy a jejího mladšího manžela, milovníka přírody, umění a krásy. Jako třetí, rozhodující činitel, vniká mezi tyto dva lidi mladičká schovanka Jana, která hluboce přilne k otčímovi. Také on k ní chová jiné city než jen otcovské. Prokletí maloměstského domu však nedovedou překonat... Režisér Jiří Weiss dokázal nejen sugestivně vylíčit dusné a nelaskavé prostředí, ale především velmi pečlivě vybral herecké představitele tohoto zvláštního trojúhelníku. Křehká krása Jany Brejchové, strhující herecká kreace Jiřiny Šejbalové a rovněž skvělý výkon Miroslava Doležala zaujaly diváky i kritiky hned při premiéře v prosinci 1957. Film získal na MFF v Benátkách 1958 cenu FIPRESCI. (Česká televize)
    Žánry:Drama
    74%
    Volná adaptace stejnojmenného románu Jarmily Glazarové, realizovaná režisérem Jiřím Weissem, zachycuje nerovné manželství dvou povahově protichůdných lidí, starší, citově prázdné ženy a jejího mladšího manžela, milovníka přírody, umění a krásy. Jako třetí, rozhodující činitel, vniká mezi tyto dva lidi mladičká schovanka Jana, která hluboce přilne k otčímovi. Také on k ní chová jiné city než jen otcovské. Prokletí maloměstského domu však nedovedou překonat... Režisér Jiří Weiss dokázal nejen sugestivně vylíčit dusné a nelaskavé prostředí, ale především velmi pečlivě vybral herecké představitele tohoto zvláštního trojúhelníku. Křehká krása Jany Brejchové, strhující herecká kreace Jiřiny Šejbalové a rovněž skvělý výkon Miroslava Doležala zaujaly diváky i kritiky hned při premiéře v prosinci 1957. Film získal na MFF v Benátkách 1958 cenu FIPRESCI. (Česká televize)
    Žánry:Drama
    6
  • Den pro mou lásku
    Den pro mou lásku (1976)
    FilmRole: vdova Bernardová
    • VOYO
    Komorně laděný příběh mladých manželů, kterým se zhroutí svět po smrti čtyřleté dcerky... Mladí manželé Staškovi – fotografka Marie (M. Vančurová) a student stavební fakulty Petr (V. Harapes) – žijí v útulném podkrovním bytě se čtyřletou dcerkou Maruškou (S. Kamenická). Upovídanou okatou holčičku mají rádi všichni sousedé i dělnice z výrobny věnců, která sídlí ve dvoře. Jenže jednoho dne dostane Maruška prudký zánět mozkových blan, na který posléze zemře. Tragická událost těžce poznamená psychiku i soužití obou manželů. Zatímco Marie se utápí v bezbřehém smutku, zdrcený Petr odstraňuje z bytu všechno, co Marušku připomíná: fotografie, hračky, oblečení i sbírku starožitných hodin. Vymazat z paměti milované dítě však samozřejmě není možné. Cesta k vyrovnání se s tragédií a k nalezení nové naděje vede jinudy... (Česká televize)
    Režie:Juraj Herz
    73%
    Komorně laděný příběh mladých manželů, kterým se zhroutí svět po smrti čtyřleté dcerky... Mladí manželé Staškovi – fotografka Marie (M. Vančurová) a student stavební fakulty Petr (V. Harapes) – žijí v útulném podkrovním bytě se čtyřletou dcerkou Maruškou (S. Kamenická). Upovídanou okatou holčičku mají rádi všichni sousedé i dělnice z výrobny věnců, která sídlí ve dvoře. Jenže jednoho dne dostane Maruška prudký zánět mozkových blan, na který posléze zemře. Tragická událost těžce poznamená psychiku i soužití obou manželů. Zatímco Marie se utápí v bezbřehém smutku, zdrcený Petr odstraňuje z bytu všechno, co Marušku připomíná: fotografie, hračky, oblečení i sbírku starožitných hodin. Vymazat z paměti milované dítě však samozřejmě není možné. Cesta k vyrovnání se s tragédií a k nalezení nové naděje vede jinudy... (Česká televize)
    Režie:Juraj Herz
    7
  • Stříbrný vítr
    Stříbrný vítr (1954)
    FilmRole: herečka Helena
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    72%
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    8
  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1959)
    FilmRole: Pavel's Mother
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    71%
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    9
  • Bakaláři
    Bakaláři (1972)
    Seriál
    • iVysílání
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolal až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišli do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé se psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři.(oficiální text distributora)
    71%
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolal až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišli do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé se psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři.(oficiální text distributora)
    10
  • Morálka paní Dulské
    Morálka paní Dulské (1958)
    FilmRole: Tadrachová
    Paní Dulská, ctihodná manželka vyššího úředníka a majitelka velkého činžáku, vládne despoticky celé rodině – od manžela až po služku. Jedině syn Zbyšek uniká její tyranii do pochybných nočních podniků. Aby jej připoutala více k domovu, najde si paní Dulská hezkou služebnou Hanku. S tajným uspokojením pak sleduje, jak pan syn chodí v noci místo na flámy za Hankou do kuchyně. Jenže Zbyškův a Hančin poměr nezůstane bez následků. Přísná paní matka chce proto dát Hance výpověď za nemravný život. Zbyškovi se celá tato pokrytecká komedie znechutí a navzdory matce se rozhodne oženit se s Hankou. Jeho pokus je však předem odsouzen k nezdaru... (Česká televize)
    71%
    Paní Dulská, ctihodná manželka vyššího úředníka a majitelka velkého činžáku, vládne despoticky celé rodině – od manžela až po služku. Jedině syn Zbyšek uniká její tyranii do pochybných nočních podniků. Aby jej připoutala více k domovu, najde si paní Dulská hezkou služebnou Hanku. S tajným uspokojením pak sleduje, jak pan syn chodí v noci místo na flámy za Hankou do kuchyně. Jenže Zbyškův a Hančin poměr nezůstane bez následků. Přísná paní matka chce proto dát Hance výpověď za nemravný život. Zbyškovi se celá tato pokrytecká komedie znechutí a navzdory matce se rozhodne oženit se s Hankou. Jeho pokus je však předem odsouzen k nezdaru... (Česká televize)
    11
  • Rusalka
    Rusalka (1962)
    FilmRole: Witch
    70%
    12
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    FilmRole: hospodská
    69%
    13
  • Nejlepší člověk
    Nejlepší člověk (1954)
    FilmRole: starostova žena
    Pětice jsou klidné ospalé hnízdo, žije se tam počestně a spořádaně bez přílišného vzruchu. To ovšem platí jen do chvíle, kdy na místní poštu dorazí balíček ze Švýcarska. Je označen jako cenná zásilka nemalé hodnoty a určen nejlepšímu člověku z Pětic. Poštmistr Plíšek ho nehodlá vydat jen tak ledaskomu - dokud se neprokáže, kdo je oním vyvoleným, balíček zůstane v úschově na jeho úřadě. Jak ale vyhledat oprávněného adresáta, když je zde náhle přímo zástup kandidátů? Městská rada hlasuje jako jeden muž - ale každý radní pro sebe. Mezi těmi důstojnými pány se dokonce strhne rvačka! Městečko je rázem vzhůru nohama...
    Žánry:Komedie
    68%
    Pětice jsou klidné ospalé hnízdo, žije se tam počestně a spořádaně bez přílišného vzruchu. To ovšem platí jen do chvíle, kdy na místní poštu dorazí balíček ze Švýcarska. Je označen jako cenná zásilka nemalé hodnoty a určen nejlepšímu člověku z Pětic. Poštmistr Plíšek ho nehodlá vydat jen tak ledaskomu - dokud se neprokáže, kdo je oním vyvoleným, balíček zůstane v úschově na jeho úřadě. Jak ale vyhledat oprávněného adresáta, když je zde náhle přímo zástup kandidátů? Městská rada hlasuje jako jeden muž - ale každý radní pro sebe. Mezi těmi důstojnými pány se dokonce strhne rvačka! Městečko je rázem vzhůru nohama...
    Žánry:Komedie
    14
  • Náš dědek Josef
    Náš dědek Josef (1976)
    Film
    • VOYO
    67%
    15
  • Zlatá svatba
    Zlatá svatba (1972)
    FilmRole: babička Kristina Kubzová
    • VOYO
    67%
    16
  • Ze soboty na neděli
    Ze soboty na neděli (1931)
    FilmRole: Nany, audio typist
    • VOYO
    • iTunes
    Psychologické drama sleduje příběh dvou stenotypistek, které po týdnu monotónní kancelářské práce hledají o sobotním večeru únik z každodenního stereotypu. První zvukový film Gustava Machatého propojuje realismus s poetickým viděním všedního městského života a odvážně experimentuje s využitím zvuku v rámci moderního filmového jazyka. Na svoji dobu tematicky i stylově progresivní film, podbarvený jazzovými melodiemi Jaroslava Ježka, vznikl podle námětu Vítězslava Nezvala. Méně známý, ovšem neméně zdařilý snímek režiséra filmů Erotikon (1929) či Extase (1933), vyniká využitím progresivních tvůrčích postupů, filmových montáží a především povýšením zvukové složky filmu na plnohodnotný vyjadřovací prostředek, nezávislý na obraze. Prostřednictvím kontrapunktu obrazu a zvuku Machatý dosahuje nových, překvapivých významů i humorného účinku. Také dobová kritika přijala Ze soboty na neděli jako dosud nejzdařilejší zvukový film. Na výsledku se bezpochyby podepsala i Machatého schopnost obklopovat se významnými osobnostmi umělecké avantgardy. Kromě již zmíněných Vítězslava Nezvala a Jaroslava Ježka se na filmu jako architekt podílel Alexandr Hackenschmied a Machatého stálý spolupracovník, kameraman Václav Vích. (NFA)
    Žánry:DramaRomantický
    66%
    Psychologické drama sleduje příběh dvou stenotypistek, které po týdnu monotónní kancelářské práce hledají o sobotním večeru únik z každodenního stereotypu. První zvukový film Gustava Machatého propojuje realismus s poetickým viděním všedního městského života a odvážně experimentuje s využitím zvuku v rámci moderního filmového jazyka. Na svoji dobu tematicky i stylově progresivní film, podbarvený jazzovými melodiemi Jaroslava Ježka, vznikl podle námětu Vítězslava Nezvala. Méně známý, ovšem neméně zdařilý snímek režiséra filmů Erotikon (1929) či Extase (1933), vyniká využitím progresivních tvůrčích postupů, filmových montáží a především povýšením zvukové složky filmu na plnohodnotný vyjadřovací prostředek, nezávislý na obraze. Prostřednictvím kontrapunktu obrazu a zvuku Machatý dosahuje nových, překvapivých významů i humorného účinku. Také dobová kritika přijala Ze soboty na neděli jako dosud nejzdařilejší zvukový film. Na výsledku se bezpochyby podepsala i Machatého schopnost obklopovat se významnými osobnostmi umělecké avantgardy. Kromě již zmíněných Vítězslava Nezvala a Jaroslava Ježka se na filmu jako architekt podílel Alexandr Hackenschmied a Machatého stálý spolupracovník, kameraman Václav Vích. (NFA)
    Žánry:DramaRomantický
    17
  • Maskovaná milenka
    Maskovaná milenka (1940)
    FilmRole: Evženie hraběnka de Angely
    66%
    18
  • Sólo pro starou dámu
    Sólo pro starou dámu (1978)
    Film
    65%
    19
  • Kvočna
    Kvočna (1937)
    FilmRole: Míla

    Kvočnou je tu míněna starostlivá babička, která ochraňuje a udobřuje členy své rozsáhlé rodiny. Má pochopení pro jejich slabosti a chyby, ale přesto se je nenápadně snaží ovlivňovat. Vyprávění, které odkrývá fungování velkých rodinných sešlostí, které se dotýká přetvářky i všelijakých malicherných osočování, je zasazeno do mezidobí mezi dvěma narozeninovými oslavami. Režisér Hugo Haas se tu pokusil překročit obvyklá melodramatická schémata, ale dnes již stěží pochopíme, čím kdysi mohl provokovat.

    Žánry:Komedie
    Režie:Hugo Haas
    64%

    Kvočnou je tu míněna starostlivá babička, která ochraňuje a udobřuje členy své rozsáhlé rodiny. Má pochopení pro jejich slabosti a chyby, ale přesto se je nenápadně snaží ovlivňovat. Vyprávění, které odkrývá fungování velkých rodinných sešlostí, které se dotýká přetvářky i všelijakých malicherných osočování, je zasazeno do mezidobí mezi dvěma narozeninovými oslavami. Režisér Hugo Haas se tu pokusil překročit obvyklá melodramatická schémata, ale dnes již stěží pochopíme, čím kdysi mohl provokovat.

    Žánry:Komedie
    Režie:Hugo Haas
    20
  • Taková láska
    Taková láska (1959)
    FilmRole: Matysová
    63%
    21
  • Jestřáb kontra Hrdlička
    Jestřáb kontra Hrdlička (1953)
    Film
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    63%
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    22
  • Srpnová neděle
    Srpnová neděle (1960)
    FilmRole: Marie Vachová
    Když František Hrubín napsal lyrickou hru Srpnová neděle, jako jeden z prvních v ní postihl se smyslem pro určitou hodnověrnost širokou škálu lidských úvah, jak se vykristalizovaly v prvním desetiletí komunismu a její inscenace v Národním divadle dosáhla velkého uznání. Jenže z filmového přepisu se vytratil jak jemný komediální nadhled, tak téměř bezprostřednost postřehů- naopak převzetí divadelní stylizace v přiblížení banálních konfiktů v utváření postav, jejich rozmluvách i uvažování dnes vyznívá jako krajně rušivé.
    63%
    Když František Hrubín napsal lyrickou hru Srpnová neděle, jako jeden z prvních v ní postihl se smyslem pro určitou hodnověrnost širokou škálu lidských úvah, jak se vykristalizovaly v prvním desetiletí komunismu a její inscenace v Národním divadle dosáhla velkého uznání. Jenže z filmového přepisu se vytratil jak jemný komediální nadhled, tak téměř bezprostřednost postřehů- naopak převzetí divadelní stylizace v přiblížení banálních konfiktů v utváření postav, jejich rozmluvách i uvažování dnes vyznívá jako krajně rušivé.
    23
  • Naše bláznivá rodina
    Naše bláznivá rodina (1968)
    Film
    • VOYO
    Na tomto pokusu o bláznivou komedii, nahlíženou očima dvanáctileté dívky, se podíleli dva režiséři: nejprve to byl Jan Valášek, po jehož předčasné smrti snímek dokončoval Karel Kachyňa. Scenárista Jan Procházka, jehož jméno známe hlavně z politických dramat (Ucho), tu vypodobnil ztřeštěnou hrdinku, kterou po jejím návratu z nemocnice zarazí změněné rodinné ovzduší - začne rodiče podezírat, že se chtějí rozvést, ale před ní hodlají tuto zvěst co nejdéle tajit. Netuší, že ve skutečnosti očekávají nečekaný přírůstek. Naše bláznivá rodina, opírající se o nápaditě napsané dialogy, tak v humorné nadsázce upozorňuje, že tytéž události mohou vnímat vnímány rozdílně - a že není vyloučen ani omyl.
    Žánry:KomedieRodinný
    62%
    Na tomto pokusu o bláznivou komedii, nahlíženou očima dvanáctileté dívky, se podíleli dva režiséři: nejprve to byl Jan Valášek, po jehož předčasné smrti snímek dokončoval Karel Kachyňa. Scenárista Jan Procházka, jehož jméno známe hlavně z politických dramat (Ucho), tu vypodobnil ztřeštěnou hrdinku, kterou po jejím návratu z nemocnice zarazí změněné rodinné ovzduší - začne rodiče podezírat, že se chtějí rozvést, ale před ní hodlají tuto zvěst co nejdéle tajit. Netuší, že ve skutečnosti očekávají nečekaný přírůstek. Naše bláznivá rodina, opírající se o nápaditě napsané dialogy, tak v humorné nadsázce upozorňuje, že tytéž události mohou vnímat vnímány rozdílně - a že není vyloučen ani omyl.
    Žánry:KomedieRodinný
    24
  • Humoreska
    Humoreska (1939)
    FilmRole: Julie Herdová
    62%
    25
  • Táto, sežeň štěně!
    Táto, sežeň štěně! (1964)
    FilmRole: babička
    Prázdninový příběh se točí kolem dětí redaktora Hlavsy a jejich touhy pořídit si psa. Tatínek přání svých ratolestí statečně čelí a jediné, co jej zajímá, je vysněný letní klid. Ovšem šéfredaktorem nečekaně vyžádané pravidelné fejetony z dětského života mění vše. Poprask na stránkách novin a odhodlání dětí nevzdat se svého snu vede k naději, že by se u Hlavsových něco čtyřnohého mohlo nakonec přeci jenom objevit.
    Žánry:KomedieRodinný
    61%
    Prázdninový příběh se točí kolem dětí redaktora Hlavsy a jejich touhy pořídit si psa. Tatínek přání svých ratolestí statečně čelí a jediné, co jej zajímá, je vysněný letní klid. Ovšem šéfredaktorem nečekaně vyžádané pravidelné fejetony z dětského života mění vše. Poprask na stránkách novin a odhodlání dětí nevzdat se svého snu vede k naději, že by se u Hlavsových něco čtyřnohého mohlo nakonec přeci jenom objevit.
    Žánry:KomedieRodinný
    26
  • Místenka bez návratu
    Místenka bez návratu (1964)
    Film
    61%
    27
  • Malostranští mušketýři
    Malostranští mušketýři (1932)
    FilmRole: Irena
    60%
    28
  • Záhada modrého pokoje
    Záhada modrého pokoje (1933)
    FilmRole: Irena Hellfordová
    59%
    29
  • Ulice zpívá
    Ulice zpívá (1939)
    FilmRole: vdova Katy Příhodová
    Cirkusoví klauni Emil a Josef se ujmou odloženého dítěte Franciho. Jednoho dne cirkus vyhoří a klauni se začnou živit jako pouliční muzikanti. Už dospělý Franci se zamiluje do Lory, která se o ně obětavě stará. Josef stále touží po cirkusu a také Franciho život muzikanta neuspokojuje. Neznámý zloděj, který ukradl drahé šperky, odhodí svůj lup přes zeď, aby unikl policii. Pouzdro spadne na hlavu Josefovi a ten se rozhodne šperky prodat vetešníkovi. S tím souhlasí i Franci. Dá šperky odhadnout, část jich zastaví a část věnuje mladé vdově Katy, do které se zamiloval a kvůli které se chce rozejít s Lory. V baru se Franci seznámí s ing. Hradilem, který si všimne, že Katy nosí šperk jeho matky. Pozve oba do svého domu. Na obraze Hradilovy matky pozná Franci ukradený náhrdelník. Pochopí, že jsou prozrazeni, a náhrdelník vyhodí oknem. Šperk najde Lory, která je sledovala, a odevzdá ho na policii. Dvacet tisíc korun nálezného změní život všech. Josef a Emil si koupí cirkusový vůz, Franci se kajícně vrátí k Lory a šťasten se dozvídá, že bude otcem.
    Žánry:Komedie
    57%
    Cirkusoví klauni Emil a Josef se ujmou odloženého dítěte Franciho. Jednoho dne cirkus vyhoří a klauni se začnou živit jako pouliční muzikanti. Už dospělý Franci se zamiluje do Lory, která se o ně obětavě stará. Josef stále touží po cirkusu a také Franciho život muzikanta neuspokojuje. Neznámý zloděj, který ukradl drahé šperky, odhodí svůj lup přes zeď, aby unikl policii. Pouzdro spadne na hlavu Josefovi a ten se rozhodne šperky prodat vetešníkovi. S tím souhlasí i Franci. Dá šperky odhadnout, část jich zastaví a část věnuje mladé vdově Katy, do které se zamiloval a kvůli které se chce rozejít s Lory. V baru se Franci seznámí s ing. Hradilem, který si všimne, že Katy nosí šperk jeho matky. Pozve oba do svého domu. Na obraze Hradilovy matky pozná Franci ukradený náhrdelník. Pochopí, že jsou prozrazeni, a náhrdelník vyhodí oknem. Šperk najde Lory, která je sledovala, a odevzdá ho na policii. Dvacet tisíc korun nálezného změní život všech. Josef a Emil si koupí cirkusový vůz, Franci se kajícně vrátí k Lory a šťasten se dozvídá, že bude otcem.
    Žánry:Komedie
    30
  • Kavárna na hlavní třídě
    Kavárna na hlavní třídě (1953)
    FilmRole: Stýblová
    56%
    31
  • Policejní hodina
    Policejní hodina (1960)
    Film
    56%
    32
  • Sňatková kancelář
    Sňatková kancelář (1932)
    FilmRole: Helena Titěrová

    Situační komedie o tom, co všechno je třeba udělat, aby mohly začít vyzvánět svatební zvony.
    Hlavní postavou je energický pan Kubr, svérázný majitel sňatkové kanceláře \"Vrkůůů\", který sice osobním příkladem firmě reklamu příliš nedělá, protože se právě rozvádí, ale jinak jsou jeho výsledky víc než uspokojivé. Není divu, pan Kubr totiž ke své práci využívá řadu nových a občas poněkud neobvyklých metod. Proto se právě na něj obrátí se žádostí o pomoc továrník Košek a jeho manželka, kteří by chtěli, aby se jejich syn Emil oženil s Lydií, dcerou poslance Sahuly. To prokurista Titěra se na kancelář obrátí se zcela jinou žádostí. Chce totiž, aby Kubr shromáždil důkazy o tom, že je mu jeho žena Helena nevěrná. Jako součást snahy o dostatek zákazníků slíbí Kubr na schůzi Ligy probouzejících se žen, že se bude snažit o prosazení zákona o povinném manželstvím, jehož součástí by byla nemalá mládenecká daň, čímž si pochopitelně vyslouží značnou nevraživost Klubu starých mládenců. Než se situace uklidní, rozhodne se Kubr odjet. Společně se svým synovcem Josefem, nadšeným a úspěšným sportovcem, se vypraví na dovolenou do hor. Ani tady však nemá od práce pokoj. Čirou náhodou se tu totiž setká nejen s rodinou továrníka Koška a poslance Sahuly, ale také s manželi Titěrovými. A tak má opět o práci postaráno.

    Žánry:Komedie
    55%

    Situační komedie o tom, co všechno je třeba udělat, aby mohly začít vyzvánět svatební zvony.
    Hlavní postavou je energický pan Kubr, svérázný majitel sňatkové kanceláře \"Vrkůůů\", který sice osobním příkladem firmě reklamu příliš nedělá, protože se právě rozvádí, ale jinak jsou jeho výsledky víc než uspokojivé. Není divu, pan Kubr totiž ke své práci využívá řadu nových a občas poněkud neobvyklých metod. Proto se právě na něj obrátí se žádostí o pomoc továrník Košek a jeho manželka, kteří by chtěli, aby se jejich syn Emil oženil s Lydií, dcerou poslance Sahuly. To prokurista Titěra se na kancelář obrátí se zcela jinou žádostí. Chce totiž, aby Kubr shromáždil důkazy o tom, že je mu jeho žena Helena nevěrná. Jako součást snahy o dostatek zákazníků slíbí Kubr na schůzi Ligy probouzejících se žen, že se bude snažit o prosazení zákona o povinném manželstvím, jehož součástí by byla nemalá mládenecká daň, čímž si pochopitelně vyslouží značnou nevraživost Klubu starých mládenců. Než se situace uklidní, rozhodne se Kubr odjet. Společně se svým synovcem Josefem, nadšeným a úspěšným sportovcem, se vypraví na dovolenou do hor. Ani tady však nemá od práce pokoj. Čirou náhodou se tu totiž setká nejen s rodinou továrníka Koška a poslance Sahuly, ale také s manželi Titěrovými. A tak má opět o práci postaráno.

    Žánry:Komedie
    33
  • Rozvod paní Evy
    Rozvod paní Evy (1937)
    FilmRole: Eva, Plužného žena
    53%
    34
  • Občan Brych
    Občan Brych (1958)
    FilmRole: Kalousová

    V 50. letech byly oblíbené postavy kolísavých intelektuálů, kteří nakonec prohlédli rejdy záškodníků a přiklonili se k dělnické třídě. Také titulního hrdinu tohoto filmu zaskočí únorový komunistický převrat a nechá se dokonce přesvědčit, aby emigroval. Proklamativní a schematické pojetí závažného tématu nevyvážil ani Karel Höger v hlavní roli, ani obrazově sugestivní zpodobnění drsných krajinných scenerií.

    Žánry:Drama
    51%

    V 50. letech byly oblíbené postavy kolísavých intelektuálů, kteří nakonec prohlédli rejdy záškodníků a přiklonili se k dělnické třídě. Také titulního hrdinu tohoto filmu zaskočí únorový komunistický převrat a nechá se dokonce přesvědčit, aby emigroval. Proklamativní a schematické pojetí závažného tématu nevyvážil ani Karel Höger v hlavní roli, ani obrazově sugestivní zpodobnění drsných krajinných scenerií.

    Žánry:Drama
    35
  • Případ Z-8
    Případ Z-8 (1948)
    Film
    49%
    36
  • Každá koruna dobrá
    Každá koruna dobrá (1961)
    Film

    Hlavní hrdina (Miloš Kopecký aneb reálsoc Bond) zdědí vilu od šíleného strýčka-vědce (Miloš Kopecký ala Myšpulín) i s podivnými nájemníky, kteří probíhají vilou, stěžují si např. na nedostatek strun, křičí cosi o stěhování a neustále podávají novému domácímu obálky s penězi. Co se tu vlastně děje a kdo za tím vším chaosem stojí, to je úkol hodný uvědomělého novopečeného majitele vily.
    Prvoplánová moralita z doby reálného socialismu o korupci, \"organizovaném zločinu\", který prorůstá všemi vrstvami, reakcionářskou šlechtou počínaje a abstraktními umělci konče. Debilita scénáře je záhy přebita šílenými výkony hlavních hvězd - namátkou Kopecký, Medřická, Bohdalová, Šejbalová, Hoger...- kteří se potácejí v křečovitých honičkách a rádobyvtipných hláškách. Dannyho parťáci v soudružském provedení kombinovaní snahou o crazy komedii. Děsivé mixáži nasazuje korunu režijní vedení úrovně ochotnického spolku Bozděch s jasným sdělením pro diváky - nač kšeftovat s byty, když stavíme ta krásná sídliště, kde pr ovšechny je místa dost.

    Žánry:KomedieKrimi
    46%

    Hlavní hrdina (Miloš Kopecký aneb reálsoc Bond) zdědí vilu od šíleného strýčka-vědce (Miloš Kopecký ala Myšpulín) i s podivnými nájemníky, kteří probíhají vilou, stěžují si např. na nedostatek strun, křičí cosi o stěhování a neustále podávají novému domácímu obálky s penězi. Co se tu vlastně děje a kdo za tím vším chaosem stojí, to je úkol hodný uvědomělého novopečeného majitele vily.
    Prvoplánová moralita z doby reálného socialismu o korupci, \"organizovaném zločinu\", který prorůstá všemi vrstvami, reakcionářskou šlechtou počínaje a abstraktními umělci konče. Debilita scénáře je záhy přebita šílenými výkony hlavních hvězd - namátkou Kopecký, Medřická, Bohdalová, Šejbalová, Hoger...- kteří se potácejí v křečovitých honičkách a rádobyvtipných hláškách. Dannyho parťáci v soudružském provedení kombinovaní snahou o crazy komedii. Děsivé mixáži nasazuje korunu režijní vedení úrovně ochotnického spolku Bozděch s jasným sdělením pro diváky - nač kšeftovat s byty, když stavíme ta krásná sídliště, kde pr ovšechny je místa dost.

    Žánry:KomedieKrimi
    37
  • Nevinná
    Nevinná (1939)
    FilmRole: Jasmína Dalia
    41%
    38
  • Muž na radnici
    Muž na radnici (1976)
    Seriál
    27%
    39