I když se jeho jméno neskloňuje ve společnosti Spielberga, Tarantina či Nolana, jednašedesátiletý americký režisér Steven Soderbergh je neúnavným pionýrem nezávislé tvorby a experimentálních formálních postupů. A to na specifickém pomezí nezávislé a mainstreamové tvorby, kam pravidelně láká ty největší herecké hvězdy. Jeho největším komerčním úspěchem je série Dannyho parťáci, ale svůj komplexní přístup založený kupříkladu na principu in medias res, tedy rovnou k věci, nebo vysokém počtu dílčích dějových linií, flashbacků či vizuálně zhmotněných představ (např. loupežných plánů) procvičoval takřka na všech žánrech. Ohlédneme se za pěti filmy, které jeho inovativní styl v průběhu let reflektují. A to včetně speciálně uváděného Kafky z roku 1991, jehož Soderbergh představí ve zcela novém sestřihu s názvem Mr. Kneff.
Články 7
Turisté rádi zjišťují, jestli v uličkách staré Prahy stále přežívá duch Franze Kafky, jejího nejspíš nejslavnějšího rodáka. Nyní se ale otevírá unikátní okno, kdy mohou slavného židovského spisovatele skutečně potkat. V centru se totiž od pátku 12. dubna začal natáčet film oceňované polské režisérky Agniezsky Holland o krátkém životě tohoto literárního velikána.
Snad už příští rok se vydáme tajemstvím opředenými uličkami pražského Starého Města, kde se budeme snažit porozumět složité osobnosti jednoho z našich nejznámějších spisovatelů. Režisérka Agnieszka Holland prý ke zfilmování osudu Franze Kafky přistoupí velmi originálně.
Šance, že jste za celý život nezhlédli ani jediný snímek Stevena Soderbergha, je opravdu malá. Za svou čtyřiatřicetiletou kariéru jich americký režisér, jenž proslul jako pionýr nezávislé tvorby a experimentálních formálních postupů, natočil přes tři desítky. A vedle toho se podílel na výrobě pěti oceňovaných seriálů. Jeho projekty často propojují společná témata zabývající se psychologií, loupežemi či informačním cyklem médii a vládou řízené společnosti, ovšem každý je v podstatě jiný a originální.
Ve svém oboru jsou respektovaní a publikum je miluje. Na kontě mají řadu oceňovaných kinematografických skvostů, a přesto si umí sáhnout do svědomí a přiznat, že minimálně jednou chybovali. I ti nejlepší a nejslavnější režiséři totiž natočili film, za který se s odstupem času stydí, popřípadě jej nemají v oblibě. Mohlo jít o lukrativní studiovou zakázku nebo o podfinancovaný debut, ale také o sledované snímky, jež daní tvůrci realizovali na vrcholu sil a popularity. V následujících řádcích se dočtete o deseti renomovaných filmařích, kteří mají jasno, jaké je jejich nejméně oblíbené dílo. Jsou řazení dle data výroby daného filmu.
Petr Jákl starší platí za veterána mezi tuzemskými filmovými kaskadéry a judisty. Třináctinásobný mistr republiky předal pomyslnou štafetu vlastnímu synovi, s nímž však nepřestává spolupracovat, nejnověji dokončují historický velkofilm Jan Žižka. Petr Jákl starší dnes slaví 80. narozeniny a těší se dobrému zdraví. Pojďme si ho připomenout životopisným medailonkem.
Jakožto jedno z nejkrásnějších měst Střední Evropy si Praha měla možnost zahrát v nespočtu domácích i zahraničních filmů. Není divu. Praha je pro zahraniční filmaře relativně levná, nabízí bohaté množství památek a oplývá atmosférou, kterou žádné jiné město na světě nemá. V mém článku se podíváme na příklady filmů, které byly z velké části natočené v Praze. Do svého výběru jsem se rozhodl zařadit jen ty snímky, v nichž Praha vystupuje sama za sebe. Filmům, ve kterých Praha představuje Vídeň, Moskvu nebo Paříž, se pro dnešek věnovat nebudeme.