Tady nebude stačit dívat se pokradmu přes prsty. Společnost Lionsgate, která nám před dvaceti lety nadělila brutální hororovou sérii Saw, uvrhne publikum do ještě znepokojivější noční můry. Scenárista videoherní série Outlast od Red Barrels Studio J. T. Petty, jenž napsal a natočil hororové filmy Hellbenders či Stopy zmizelých, osobně adaptuje děsivé POV příběhy do celovečerního filmového formátu. Na projekt dohlédne renomovaný producent Roy Lee, jenž má prsty třeba v To, Barbarovi a Talkshow s ďáblem.
Články 9
Na tuzemské streamovací služby konečně doputoval jeden z nejoriginálnějších hororů nejen poslední doby, který svou formou a námětem primárně imponuje americkému publiku. Talkshow s ďáblem (Late Night with the Devil) už v zámoří nadchla kritickou i diváckou obec včetně spisovatele Stephena Kinga nebývalým spojením dobové i obrazové autenticity s kulturní mytologií sedmdesátých let, kdy uctívači Satana i podružných démonických entit v ilegální, vědecké i otevřené mediální sféře soupeřili třeba s hnutím skeptiků. Také tyto názorové či ideologické proudy měly prostor v diskuzních talkshow, přičemž smyšlený pořad Night Owls moderátora Jacka Delroye (David Dastmalchian) na Halloween roku 1977 hostí směsici senzibilů, parapsychologů a skeptiků, kteří vyhodnocují realitu či fikci kolem démonické posedlosti a posmrtné duchovní aktivity. Jde o výjimečný zážitek, který dokáže pohltit opakovaně.
Po úspěchu u zahraničních kritiků i hororových nadšenců se na českých streamovacích platformách konečně objevil chválený horor Talkshow s ďáblem (Late Night with the Devil), který sliboval už od trailerů nevšedně děsivý zážitek v netradičních kulisách. Už nyní se můžete přesvědčit, zda horor své pověsti dostál.
Je libo pověst o Golemovi v hororovém rámu Creepshow a Dětské hry? Zámořské obecenstvo se sotva vzpamatovává z úspěšné hororové detektivky Longlegs, v níž Nicolas Cage posouvá vlastní vyšinutost skoro do sfér Mlčení jehňátek, a už tu máme další chválenou žánrovku. Druhá velebená novinka Oddity, již výhradně v prostorách jediného úzkostného sídla natočil irský režisér Damian McCarthy, se drží osvědčených duchařských zápletek. Těží z nich nicméně tak efektivně, že první diváci pějí superlativy a kritici se předhání v tom, kdo lépe popíše pocit nefalšované navozené hrůzy.
Stále konkrétnější zázraky umělé inteligence máme všichni bezplatně na dosah třeba díky aplikaci ChatGPT a bylo by bláhové domnívat se, že kinematografie je proti vábení technologického futurismu imunní. Lidská kreativita se stále nedá kompletně nahradit a tvůrci ve strachu z úbytku pracovních míst proti užívání AI zbrojí. Až na to, že se ji zároveň učí tajně i vychytrale používat. Mela se strhla po nedávných premiérách hororu Late Night With the Devil a akčního dramatu Občanská válka (Civil War), které si neodpustily umělou inteligencí generované záběry či plakáty. Probíhající festival v Cannes možná podepíše ortel nad evropskou branží dabingu a výroby titulků díky modernímu AI překladači. Zde nabízený polský snímek Putin pro změnu predikuje, že minimálně živí komparzisté už brzy nebudou zapotřebí.
Je libo krvavý vyvražďovací horor servírovaný podle receptu pomalé kinematografie, tedy v dlouhých nepřerušovaných záběrech a bez hudby, s pozorností upřenou výhradně na pohyby a činy maskovaného lesního zabijáka? Hororový experiment In a Violent Nature s pětadevadesátiprocentním hodnocením od kritiků v nové ukázce upomíná na nezapomenutelné klasiky žánru, současně však slibuje „slasher jako žádný jiný“ a jeden z nejdrsnějších filmových zážitků vůbec.
Zdá se, že mladí lidé vydaní napospas iracionálnímu asociálovi s náklonností k řezným či bodným předmětům jsou nevyčerpatelnou hororovou premisou. Vyvražďovací slasher horory nakoply Černé Vánoce (Black Christmas) či Halloween a v hlubokých lesích je etabloval kultovní Pátek třináctého (Friday the 13th). Od té doby žánr dospěl k teatrální brutalitě a nyní zkouší i díky hororové streamovací službě Shudder nejrůznější způsoby, jak uspokojit obecně navyšovanou poptávku. Kanadská novinka In a Violent Nature zanechala dojem na festivalu Sundance a v prvním traileru avizuje strohé formální uchopení, kdy sledujeme krvavou stezku znetvořeného vraha z jeho perspektivy, a to v částečně přímočarém a částečně uměleckém trpělivém duchu.
Horory zaplňují kina jako na běžícím pásu, ale zrovna ten údajně nejpovedenější a nejoriginálnější za poslední roky se do tuzemské distribuce nedostal. Australský snímek Late Night with the Devil vyjde 22. března v USA a následně poputuje na hororovou streamovací službu Shudder, odkud už si snad najde cestu i do našich obýváků. Příběh enormně chválené festivalovky ostatně pojednává o fiktivní talk show, která se roku 1977 zvrhne do okultního teroru, jenž v živém přenosu proniká do ochromených domácností. První plnokrevný trailer přináší myšlenkové přesahy, prozkoušenou a stále efektivní lekačku či oslavné ódy recenzentů včetně mistra strachu Stephena Kinga.
Australské horory představují samostatnou kategorii od 70. let, kdy tamní kinematografie prošla tvůrčí renesancí a vedle hodnotných děl Petera Weira nabídla různé odnože exploatačního žánru, v nichž lidští protagonisté sváděli nerovný boj s tamní nezkrotnou přírodou. Po úspěchu loňské duchařiny Mluv se mnou (Talk to Me), která díky studiu A24 ohromila publikum po celém světě, se dveře pro „Aussie horory“ otevírají dokořán. A to se ještě dost nemluví o další tamní žánrové senzaci s názvem Late Night with the Devil, která zatím bezvýhradně nadchla festivalové obecenstvo a také Stephena Kinga, jenž z ní „nemohl spustit oči“. Nezávislý retro snímek s vycházející hereckou hvězdou Davidem Dastmalchianem (Oppenheimer) vyjde v polovině března ve vybraných amerických kinech i na streamovací službě Shudder a představuje se v první originální upoutávce.