Děsivost má novou tvář. Horor Oddity má nadšené recenze a publikum ječí hrůzou

Oddity (2024) | IFC Midnight
McCarthy film natáčel na stejném území jako svůj celovečerní debut Caveat a znovu si masíroval image vizuálního režiséra, jenž čerpá z dětských lásek k hororům jako Creepshow či Pásmo soumraku. V hlavě rovněž nosil spoustu nápadů vhodných pro krátkometrážní formáty, jež se dle vlastních slov rozhodl propojit do unikátního duchařského příběhu. „Měl jsem hodně vizuálních nápadů: zvonek na hotelové recepci, dřevěný muž, zabitá postava, po níž zůstane jen skleněné oko. Líbilo se mi to a dumal jsem nad tím, že pokud bych měl natočit už pouze jediný film, tak jak mohu ty myšlenky zkombinovat?," vysvětloval pro Variety.
Duše prokletých
Duše prokletých
AI
68%
Oddity začíná vraždou, při renovaci odlehlého domu zemře sestra slepého média Darcy, která rok poté vyráží zjistit, co se na místě činu odehrálo. K dispozici má sbírku prokletých předmětů včetně dřevěné figuríny v životní velikosti, která obecenstvu rázem zajišťuje noční můry. Darcyna sbírka se skládá z předmětů, jež McCarthy představil ve svých krátkých filmech, přičemž dle prvních nadšených reakcí nelze vyloučit, že vesmír V zajetí démonů dostává lepšího následovníka.
Rotten Tomatoes eviduje zatím 76 recenzí, z nichž 96 % hlásá spokojenost. Vyčteme z nich obdivná slova o nové gotické klasice, která je emočně angažovaná stejně jako pekelně strašidelná. Režisér prý skvěle využívá omezeného prostředí a neustále buduje dusná očekávání ohledně toho, co se ukrývá za každým obskurně nádherným obrazem. Přestože do žánru nevnáší nic vyloženě nového, Oddity nabízí pečlivě zkonstruovaný příběh a nepoddává se žánrovým konvencím, tudíž pomalu znervózňuje a dlouho zastírá, o co vlastně kráčí. Monstra mají být spektrální stejně jako lidská, vedle duchů a nadpřirozena dojde i na zlo zakořeněné v realitě, mezi čímž McCarthy umně přepíná.
Oddity: trailer
Trailer toho příliš neprozrazuje a režisér uvedl, že jednou z hlavních inspirací byl neproniknutelný evropský horor Teď se nedívej z roku 1973. Donald Sutherland v něm bloudil nočními Benátkami a publikum do poslední chvíle netušilo, o čem vlastně snímek je. Oddity k tomuto psychologickému trýznění přidává ještě moderní hororové nuance, z nichž šílí i uživatelé sociálních sítí. „Jasně nejděsivější film roku. Během jedné sekvence jsem se rozkřičel. Neměl jsem tušení, že nějaký horor ve mně stále dokáže vyvolat takovou reakci,“ tvrdí jedna z reakcí na X. „Film si mě obmotal kolem dřevěných prstů a každou minutu jsem si užil,“ dodává další.
Longlegs, které má z 239 recenzí 86 % spokojených, konečně obdrželo tuzemskou premiéru. Zocelit nervy budeme moct vyrazit od 22. srpna i do našich multiplexů. Oddity zatím straší výhradně americký trh, kam jej společnost IFC Midnight vyslala ve spolupráci s hororovou platformou Shudder. Ta stojí i za dalším letošním hitem, chváleným retro hororem Late Night with the Devil.
Podívejte se na žebříček nejlepších hororů podle databáze Kinoboxu.
zdroje: Variety, Rotten Tomatoes, X