Zóna zájmu

71%
Zóna zájmu
Rudolf a Hedwiga Hössovi mají pět dětí, krásný dům se zahradou a ke štěstí jim nic nechybí. Sluncem prozářené, letní dny, tráví u vody nebo procházkami s přáteli, každý večer zasednou ke společné večeři. Vysokým šedým zdem, které stojí v bezprostředním sousedství jejich sídla, nevěnují žádnou pozornost. Zvuky, které se za zdí neustále ozývají, už rodina ani nevnímá. Film Zóna zájmu, vyznamenaný Velkou cenou na MFF v Cannes, natočil Jonathan Glazer na motivy stejnojmenné literární předlohy Martina Amise.



Recenze: Zóna zájmu

Kinobox.cz
80%

Festivalová událost sezóny nedělá své pověsti ostudu. Nabízí náhled do perverzní každodennosti fašistického ráje, nad jehož nádhernými květinami se vznáší dým z osvětimských komínů. Z urputné odhodlanosti rodiny Hössových předstírat, že je vše v pořádku, běhá mráz po zádech. Stejně jako ze silného pocitu, který jen podtrhuje Glazerova veskrze současná režie, že sledované události nejsou jen ukončeným dějinným okamžikem, jakkoliv bychom si to přáli.


Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Hodně velká zóna nezájmu všech zúčastněných. Neobvyklý pohled na zvěrstva koncentračních táborů, tentokrát z druhé strany zdi ... doslova. Po stránce audia jeden z nejsilnějších zážitků co jsem u filmu zažil a ve výsledku ta největší deviza, která mě udržela. Všechny ty ruchy z dálky jsou opravdu mrazivé a o to více zamrzí, že příběhově film prakticky nikam nesměřuje a i přes kratší stopáž přijde nuda z neustálého sledování nic nedělání všech zúčastněných. Ojedinělý zážitek ale Zóna zájmu určitě je.
lamps
lamps
15 327 bodů
10
Z plakátu, řídkého propagačního materiálu a dostupných ohlasů o formálních dominantách by jeden řekl, že ho Zóna zájmu už nemůže tolik překvapit. Od prvních sekund jsem byl fascinovanej tím, jak moc to není pravda. Už bílé titulky hlásající název na černém pozadí, které se dobré dvě minuty rozplývají stejně, jako se lidská těla spalují v popel, jsou brutálně silné. A skvěle předjímají ty na papíře jednoduché dominanty kolem kontrastujícího prostoru a povýšení zvukové stránky na vlastní dějovou linii, která v nás až symbolicky probouzí tu nejhorší představivost. Jednoduché kompozice a kamerové švenky snímají jemnou interakci mezi těmito dvěma prostředími/liniemi, kdy krásně nastrojená zahrada vertikálně přetéká v ponuré záblesky pekla, z něhož stoupá dým, ozvěny střelby a mučivých výkřiků. Glazer tuhle hranu obrušuje až surreálnými okamžiky, jež minimálně ve dvou scénách imitují hororovou inscenaci (náhlé probliknutí spalovny v pozhasínané chodbě a maminčin noční pokoj v záři ohně z lidských těl). Nikdy ale nejde o vytržení z naprosto realistického kontextu (až na dvě výjimky, o tom trochu níže). Už pečlivě načančaná zahrada, jíž se Hossova manželka tak zaujatě chlubí, svědčí prostě o precizní organizovanosti těch lidí, kterou aplikují i na nepředstavitelně rozsáhlou genocidu. Paradoxně tady, v chladných kancelářích a u telefonního aparátu, na nás nejvíc dolehne, jak olbřímí akcí byl holocaust na pouhou organizaci a kam až sahá jeho strašidelnost – nejen objemem smrti, ale též odtažitým pracovním přístupem těch na správné (sorry, špatné) straně pušky. Snad v žádném filmu jsem dosud nezaznamenal tak moc realistické chování postav; od témat ženských rozhovorů, s ledovým klidem protkaných zdánlivými triviálnostmi, jež z pohledu zde zamlčované historie působí tak děsivě („ty závěsy se mi moc líbily; do těch šatů prostě zhubne“), až po neposedné harašení synka. Ty zrůdy se chovají tak normálně, až jste v napětí, jestli a kdy se konečně projeví. Otočí hlavu směrem za výstřelem nebo to nějak verbálně okomentují. Doufáte, že minimálně Hedwiga prostě potlačila zbytky empatie a schovává se za fasádu nutnou ke spokojenosti v honosném obydlí. Jenže ne, žádná fasáda tam není, koukáme na vysvlečené, naprosto lhostejné a odporné figury. Zóna zájmu mě nepřestala překvapovat a fascinovat (z pro mě zkrátka nesetřesitelného interpretačního hlediska) už jen tím, jak dokázala tuhle hrůznou fádnost stupňovat natolik... přirozeně. Jde to proti běžnému diváckému komfortu třeba i v tom, jak místy falešně předznamenává nějaké dění (postava vejde do místnosti v záběru zdůrazňujícím telefon v popředí, ale aparát nakonec nesehraje žádnou roli). Momentálně i tak prostě nedokážu racionálně přijmout člověka, který nechá odpad s tím, že se nudil. Vždyť je to významově snad nejhutnější a nejdůležitější film o holocaustu, který dělá dokonalý protipól k Schindlerovu seznamu – ten nám brutálně působivě vnutil správné morální východisko (to jediné možné a nezpochybnitelné). Zóna zájmu připomíná absolutně chladnokrevné opomenutí zla, z čehož je nám až nevolno (kdo si stěžuje na absenci emočního napojení na postavy.. tak já nevím, trošku víc nad tím přemýšlejte, tak moc nepochopit to snad nejde), přičemž si vypomáhá dvěma skvostnými symbolickými sekvencemi. Snová se dovolává přehlíženého a zamlčovaného hrdinství, které bylo pro jeho aktéry noční můrou, ta závěrečná hovoří ani ne o nezbytném oprašování tragické události, jako spíš o děsivém výsledku a udržovaném odkazu precizně organizované „práce“ – a je to skoro čtverácky formou takového Jacquese Tatito... jenže v obráceném a kompletně hororovém významu. Možná se toho tentokrát zastávám moc útočně, ale to proto, že tenhle film si podle mě prostě zaslouží porozumění jako málokterý. Zatím tak na 95 %, zbytek si nechám napříště.
avenis
avenis
11 521 bodů
6
Otřesné v tom pravém slova smyslu. Pohled na Osvětim z jiné strany, očima rodiny vrchního likvidátora lidí. Totální odlidštění, otupení, lhostejnost. Dokonce i k pláči vlastního dítěte. Měla bych ocenit uměleckost a hloubku, ale na mě to moc dojem neudělalo. Ano, ten přistup je novátorský, to dramatično tu je a vzniká postupně, tajemně, jako kdybychom je šmírovali skrytou kamerou... ale prostě se mi to nelíbí.


Dodatečné informace

Původní název:
The Zone of Interest (více)
  • Velká Británie Zóna zájmu
  • Velká Británie The Zone of Interest
  • Velká Británie A Zona de Interesse
  • Velká Británie Érdekvédelmi terület
  • Velká Británie La zona de interés
  • Velká Británie La zona d'interesse
  • Velká Británie La zone d'intérêt
  • Velká Británie La Zone d'intérêt
  • Velká Británie Strefa interesów
  • Velká Británie Zona de interés
  • Velká Británie Zona de Interés
  • Velká Británie Zona De Interés
  • Velká Británie Zona de Interesse
  • Velká Británie Zona interesa
  • Velká Británie Ζώνη ενδιαφέροντος
  • Velká Británie Зона интересов
  • Velká Británie 夢想集中營
Premiéra v ČR:
6. 5. 2024
Distributor:
Aerofilms
Země původu:
Velká Británie, Polsko, USA
Rozpočet:
15 mil. USD
Tržby:
48,98 mil. USD (celosvětově)
Knižní předloha:
Čeština:
Zóna zájmu je dostupný s českými titulky a českým dabingem

Podobné


Powered byJustWatch

  • Theodore Kotulla již v roce 1977 natočil film, který byl adaptací knihy Roberta Merleho a vyprávěl příběh ředitele vyhlazovacího tábora v Osvětimi Rudolfa Hösse, jeho soukromý život, rodinný život.
  • Výjimečné filmové zobrazení banality zla a lidské spoluviny mělo světovou premiéru festivalu v Cannes, odkud si Glazer odvezl Velkou cenu. Snímek má ale na kontě i mnoho dalších ocenění včetně „evropských Oscarů” EFA či Los Angeles Critic’s Awards a momentálně se jedná o jednoho z nejžhavějších kandidátů na ceny Americké filmové a televizní akademie.
  • Kvůli netradičnímu uspořádání filmu s více kamerami měl Glazer a jeho tým na začátku střihu k dispozici přes 800 hodin nezpracovaného materiálu.