Ježek Sonic, Super Mario Bros. ve filmu či The Last of Us. Videoherní adaptace slaví v posledních letech na plátně konečně úspěch, a i když nedávný propadák Borderlands tuto tezi malinko kazí, tak se zdá, že hollywoodští producenti konečně našli potřebný klíč k tomu, jak z herních předělávek vytřískat dostatek dolarů a zároveň nenaštvat fanoušky. Povede se to samé i ikonickému Minecraftu?
Články 55
Barbie vyvolala ve filmové branži obrovský poprask, jehož přesný důsledek zatím neznáme. Dát dohromady filmovou produkci chvíli trvá, zvlášť v hollywoodském měřítku, přesnou intenzitu a životnost nečekaně intenzivního úspěchu hračkáčského blockbusteru tedy začneme pociťovat nejdříve napřesrok, až se na nás začnou hrnout další brandy Mattelu a Hasbra ve snaze zaplácnout díru po ustupujících komiksech. Musíme zatím doufat, že studia si odnesla ta správná ponaučení, i když bychom na to raději neměli vsázet. Aktuální informace o plánech na další Barbie znějí všelijak.
Kariéra málokteré herecké hvězdy je tak výmluvná a výpovědní o dnešní konglomerátní popkultuře. Chris Pratt si udělal jméno jako roztomilý nerd v kultovním seriálu, odkud ho vytáhl Marvel. Uzamkl ho do posilovny, udělal z něj superhrdinu, a když jeho charisma zafungovalo na masy, vecpal ho Hollywood naprosto všude. To se publiku promptně omrzelo, zvlášť ve spojitosti s jistým nepříliš sympatickým Prattovým vystupováním mimo plátna. Nyní je „uklizený“ v dabingu, kde dál generuje stamiliony, ale producenti se zdráhají ukázat jeho tvář. Protože dnes Chris slaví 45. narozeniny, projděme se pěti zastávkami jeho kariéry a připomeňme si, jak skončil, kde skončil.
Článků o tom, že se kina a filmový průmysl potýkají v tomto roce s poklesem návštěvnosti a zažívají poměrně temné období, jste si nejen u nás mohli přečíst již poměrně dost. Do sálů se poslední měsíce moc nechodí i přesto, že letní sezóna bývá v multiplexech tradičně tou nejnavštěvovanější a Hollywood během ní vypouští do světa své největší trháky. Jenže z počinů jako Furiosa či Kaskadér se vyklubaly propadáky a nechodí se moc ani na ostatní tituly „středního“ čí nízkorozpočtového ranku. Zdálo se skoro, že lidé už na kina zanevřeli a jen tak něco je do nich nedostane. Nyní ale přišla alespoň chvilková spása.
Když loni na jaře vlétli do světových kin údržbáři Luigi a Mario v animované adaptaci legendární videohry od Nintenda, zejména o prvním víkendu je málem zbořili. Super Mario Bros. ve filmu (Super Mario Bros.: The Movie) vydělal při prvotním uvedení víc peněz než jakýkoli jiný animák od Disneyho nebo Pixaru a ukázal, jak hluboko v popkultuře tenhle osmdesátkový námět zakořenil. Filmové pokračování ve spolupráci Nintenda, produkující společnosti Illumination a distribuujícího Universalu dorazí 3. dubna 2026 a práce na něm už brzy započnou.
Z kin si odnesl 952 milionů dolarů a Akademie jej poctila třinácti oscarovými nominacemi. Sám režisér Christopher Nolan považuje životopisný snímek Oppenheimer za svůj jasně nejúspěšnější projekt, který mu 10. března může po Zlatém glóbu vynést také Oscara za nejlepší režii. Spletitý příběh plný fyzikálních, politických a morálních paradoxů ušel od červencového simultánního uvedení s miliardovou Barbie dlouhou cestu, již pomyslně završí čerstvě ohlášenou premiérou na VOD. Oppenheimer se objeví na streamovací službě SkyShowtime 21. března.
Bořek stavitel, původním jménem Bob the Builder, je figurou, jež už vstoupila do širokého povědomí a stala se populárním popkulturním odkazem i pro lidi, co samotný seriál nikdy neviděli. Vlastně není ani tak starý – premiéru si odbyl v roce 1998, napřímo měl tedy šanci zasáhnout jen jednu a půl generace. Přesto se zdá, že jeho záběr je mnohem širší. Věří tomu i filmoví producenti, kteří plánují celovečerní animák.
V Hollywoodu po 81. rozdali prestižní Zlaté glóby, jimiž asociace zahraničních novinářů každoročně oceňovala mimořádné umělecké úspěchy na poli filmu a televize. Letos ovšem hlasování poprvé připadlo novému a globálně vyváženějšímu sdružení 300 žurnalistů a žurnalistek z celého světa, kteří nejlepšími filmy roku zvolili drama Oppenheimer, komedii Chudáčci (Poor Things) a evropskou Anatomii pádu (Anatomie d'une chute). Na ceremonii, jíž provázel stand-up komik a herec Jo Koy, se z vítězství radovali rovněž herci Cillian Murphy, Paul Giamatti a Robert Downey jr. nebo herečky Emma Stone a Lily Gladstone. Nejlepším seriálem se jako tradičně stalo korporátní satirické drama Boj o moc, které si odneslo i tři herecké ceny. První Zlatý glóbus vyhrál také populární režisér Christopher Nolan.
Lidé ze uplynulý rok v amerických kinech nechali lehce přes devět miliard dolarů, což je jasně nejlepší výsledek od roku 2019. Tehdy se tržby vyšplhaly na 11,4 miliardy, načež pozitivní prognózy spláchl koronavirus. Rok 2023 je příslibem lepších zítřků především díky trojici filmových hitů – Barbie od Warner Bros. si celosvětově přišla na 1,4 miliardy (636 v USA) a produkce Universal Pictures Super Mario Bros. ve filmu a Oppenheimer vydělaly 1,3 miliardy, respektive 950 milionů (v USA 575 milionů a 326 milionů). Právě Universal se stal nejúspěšnějším studiem roku, když s tržbami 4,907 miliardy poprvé od roku 2015 porazil bezkonkurenční společnost Disney.
Po vyklidněných Vánocích a před Novým rokem vzalo publikum tuzemská kina útokem. Mezi čtvrtkem a nedělí dorazilo do sálů na první dvacítku komerčně nejúspěšnějších filmů 216 tisíc divaček a diváků. Dominovala slovensko-česká bláznivá komedie Jedeme na teambuilding s Annou Polívkovou, Jakubem Prachařem, Robinem Ferrem a Vojtěchem Kotkem v hlavních rolích.