Triumfální Oppenheimer míří po osmi měsících na stream. Kde se ho dočkáme?
Na hity jako tento se každý rok netrpělivě čeká. Nolanův projekt možná nemá čísla jako Top Gun: Maverick nebo druhý Avatar, ale jeho úspěch je svým způsobem ještě výjimečnější. Ikonický tvůrce, jehož nákladné filmy se v podstatě vymezují proti většinové mainstreamové konkurenci, natočil upovídaný životopis strůjce jaderné bomby podle vyčerpávající knižní předlohy Americký Prometheus: Triumf a tragédie J. Roberta Oppenheimera.
Na téma, jež zásadně hýbe světem od poloviny dvacátého století, i na hvězdné herecké obsazení mu stačilo 100 milionů dolarů. Část publika brala kina útokem kvůli samotnému Nolanovi, jehož hutné blockbustery jako Dokonalý trik, Temný rytíř, Počátek či Interstellar utváří možná nejobdivovanější filmografii současnosti. Nezanedbatelný zájem přiživilo také souběžné uvedení s Barbie přezdívané Barbenheimer, které k prvnímu testu jaderné zbraně a následné politické štvanici přizvalo i ty diváky a divačky, kteří by normálně počkali na stream.
Najdou se tací, jimž tříhodinové přeskakování časem řízené smrští dialogů na různá témata přijde úmorné. Většinové přijetí filmu je ovšem fenomenální a pro řadu zainteresovaných tvůrců by mělo jít o životní úspěch. Nolan, jehož obdivovaný přínos Akademie dosud ignorovala, vstupuje do oscarového klání jako velký favorit – zvlášť poté, co se režisérka Barbie Gretu Gerwig do finální nominační listiny nedostala. Reálnou šanci na výhru mají také Cillian Murphy za hlavní roli a Robert Downey jr. za vedlejší, přičemž soundtrack Ludwiga Göranssona pravděpodobně rozvibruje oscarové pódium opakovaně.
Oppenheimer skýtá ojedinělé spojení výpravného filmu pulzujícího dynamickou střihovou skladbou či výraznou hudbou s důležitým edukačním námětem, který spíš než psychologii jedince rozvíjí mentalitu lidstva třímajícího zbraň hromadného ničení. Jde o působivé znázornění toho, jaká se platí duševní i politická daň za genialitu v prostředí, kde systém předávání moci závisí primárně na aroganci, pletichaření i ochotě sklopit hlavu a přijímat ideologické kopance. Dokonce i filmařský veterán Paul Schrader stojící za scénáři k filmům jako Taxikář či Poslední pokušení Krista, jenž se netají skepticismem ohledně moderní tvorby, Oppenheimera na Instagramu vyzdvihl coby „nejlepší a nejdůležitější film století.“ I přesto, že prý nikdy nepatřil k Nolanovým uctívačům.
Film vznikl pod hlavičkou studia Universal Pictures, které zažilo snový rok a díky Oppenheimerovi, Rychle a zběsile 10 či animáku Super Mario Bros. ve filmu předčilo v celkových tržbách společnost Disney. Neobvyklý zájem doprovázel také vydání Nolanova snímku na fyzické domácí nosiče, po Blu-ray edici se na podzim zaprášilo. Evropská služba SkyShowtime má v katalogu řadu klasických i moderních titulů Universalu včetně filmů Stevena Spielberga, bourneovské série nebo hororů Jordana Peela.
Podívejte se na žebříček nejlepších filmů roku 2023 na Kinoboxu a zjistěte, jak vysoko se Oppenheimer nachází.