Tržby z amerických kin loni přesáhly 9 miliard dolarů. Disney se po devíti letech klaní Universalu
Továrna Mickeyho Mouse loni vyslala do kinodistribuce 17 titulů, zatímco Universal přispěl 24 novinkami. Jenže ačkoli u Disneyho zaostávají s celkovými tržbami 4,827 miliardy jen lehce, uplynulý rok vyjevil nešťastnou ekonomickou politiku a také smůlu na umírající série. Neúměrně drahé filmy z řad marvelovek (Ant-Man 3, Marvels), remaků (Strašidelný dům, Malá mořská víla) či dlouholetých sérií (Indiana Jones a nástroj osudu) své až třísetmilionové rozpočty z kin vrátit nedokázaly.
Universal rozbil bank s animákem Super Mario Bros., který má potenciál pro vybudování nové franšízy, a vytěžil z první spolupráce s režisérem Christopherem Nolanem, jenž svého Oppenheimera nenabídl letitým parťákům z Warner Bros. Ti letos v zámořských tržbách skončili s velkým odstupem třetí (3,84 miliardy), přestože Barbie byla největším hitem roku. Jejich komiksovky jako Flash, Blue Beetle a druhý Aquaman, jež zatahují oponu za desetiletou DC sérií, ostatně hlavně prodělávaly.
Čelní pětku uzavírají Sony a Paramount Pictures, kteří oficiální uzávěrku sice nezveřejnili, ale v obou případech se globálně odhaduje dvoumiliardová cifra. Ryze americké tržby jsou nicméně potěšující, jelikož je neutvářely pouze zmíněné megahity nebo drahé propadáky jako Rychle a zběsile 10. To byl s astronomickým rozpočtem 350 milionů dolarů jediný výrazný přešlap Universalu, který ovšem vydělal 704 miliony celosvětově a stal se pátým nejvýdělečnějším filmem roku.
Svůj podíl mají také japonské produkce jako Chlapec a volavka nebo Godzilla Minus One, jejichž americká čísla mohou zemi vycházejícího slunce těšit. Nemluvě o koncertních záznamech Beyoncé a hlavně Taylor Swift. Její Eras Tour přivedla do amerických kin mnoho fanoušků a fanynek, kteří celkem utratili 179 milionů dolarů. Podobně si vedl i kontroverzní hit Sound of Freedom, jenž si navzdory politicky motivovaným konspiracím (nebo díky nim) připsal 184 miliony.
Příští rok se každopádně očekává pokles, neboť zejména blockbusterový rozvrh je oproti minulé sezóně slabý. Lidé pořád zuřivě streamují, v čemž Hollywood stále nenachází kýžený profit, a řetězce kin jako AMC Theatres díky úspěšným koncertním filmům podzimu zjistily, že velká studia vždy nepotřebují a že některé projekty mohou distribuovat samy.
O slovo se však mohou přihlásit menší produkce, jimž nehrozí stamilionové tržební propady a které mohou zajistit méně okázalou stabilitu. Nové hity se každopádně objeví a publikum dává najevo, že kina jakožto nejspeciálnější formu filmové konzumace nehodlá odepisovat. Pokud uspějí druhá Duna, třetí Deadpool nebo levné horory jako loňská M3GAN či Pět nocí u Freddyho (oba od Universalu), průmysl se dokáže nasytit a obnovovat dřívější vzestupnou křivku návštěvnosti.