Recenze filmu Oppenheimer

86%

Komentáře a recenze 136

Dle počtu bodů
davus.p
1 323 bodů
6
Jako televizní dokudrama o životě Oppenheimera by to bylo poučné a místy i zajímavé. Ježto však nejde o televizní dokudrama, nýbrž nový film Christophera Nolana určený na plátna větší než velká, nelze se ubránit mírnému zklamání. Spíš než výpravný film o morálním dilematu tvůrce skutečného "vynálezu zkázy" je to jen standardně natočené kostýmní drama s přehnanou stopáží a překombinovaným dějem, které neví, jaký příběh chce vlastně vyprávět. Na začátku vzniku filmu byla očividně Nolanova fascinace historickou osobností Oppenheimera - snad právě to je i důvodem, proč je z toho ve výsledku nesoudržný snímek, který funguje spíš jako ilustrace do učebnice moderních dějin než jako narativní film. Film je o hodinu delší, než by potřeboval být - Göranssonova hudba se vás usilovně snaží přesvědčit, že je to napínavé a pořád se něco děje, ale nestačí to. Jsem rád, že jsem na to nešel do Imaxu, protože Oppenheimer si tento formát zaslouží určitě nejméně ze všech Nolanových filmů.
Dudunecek
Dudunecek
1 271 bodů
10
"Did you think that if you let them tar and feather you the world would forgive you?” Nejdospělejší a z filmografie nejdůležitější Nolanův film. Film, který by vlastně nikdo jiný, než Nolan nedokázal natočit takhle smysluplně, přehledně a epicky. Obrovský film, o obrovském a dnes bohužel víc víc aktuálním tématu. Můžeme odpustit "Otci atmové zbraně?" Ve filmu nejde "jenom" o Project Manhattan a vytvoření atomové bomby. Ale skrze proplítající se časové linky staví před soud osobu R.J. Oppenheimera tak, jako by si možná on sám přál. Ne, nebyl to chudák, kterého vláda využila, nebyl to maniak co rád odpapluje Japoncům baráky. Byl to věděc, génius, manžel, člověk. Je ultimátní válečná zbraň schopná nás všechny zlikvidovat pro svět dostatečný argument pro ukončení války? S jeho tou naivitiou film napříč 180 minut pracuje a prozkoumává otázku a význam věděckého poznání, zodpovědnosti a viny. To všechno pro Nolana tím svým typickým asociativním nelineárním střihem, ohlušující hudbou a rychlými dialogy, které neztrácí jedinou jednotku pozornosti. Může jeden člověk změnit myšlení kapitalistické mocnosti? Není to Temný Rytíř, Počátek ani Memento. Není to ani Teorie Všeho nebo podobný biografický film. Nolan jde dál a nabízí pohled na odpornou McCarthyovskou Ameriku v době kdy se všichni po válce báli komoušů, kdy ideologie a vznešené myšlenky museli ustupovat, protože náckové přestali být tím jasným nepřítelem. Jo a ještš jedna věc. IMAX 70 mm je opravdu něco, co by měl u tohoto filmu vidět každý. Neskutečný zážitek a cinefilní vzpomínka, kterou přeji všem, co to s filmy myslí stejně vážně jako aspoň já. Mám k tomu filmu pár věcí, kvůli kterým to nebude za plný počet, ale s přibývajícím časem od shlédnutí ten film ve mně krásně roste a vracím se k němu a jeho myšlenkám. "You don’t get to commit sin and then ask all of us to feel sorry for you when they’re consequences"
mattesak
1 253 bodů
10
První projekce - 8/10. Když jsem odcházel z kina, měl jsem pocit, že Nolan natočil film, který kdyby rozdělil na dvě poloviny (1/2 - až do výbuchu první atomovky s dozvukem v Japonsku x 2/2 - celý soudní proces, politikaření a intrikářství) vtzniknou mu dva naprosto strhující snímky. V tomhle tříhodinovém opusu jsem se ztrácel. Přiznávám se dobrovolně. Tolik jmen, časových linií a drobných náznaků můj extrémně unavený mozek nezvádl. Je to chyba nevyspání? Nemyslím si. Prostě je to až moc velký film na to, aby jej divák dokázal vstřebat se vším všudy. Myslel jsem, že si počkám až přijde na streamovací platformy a dám mu druhou šanci. Pak na mě ale vyskočila nabídka, která se neodmítá a já za dva týdny jel do pražského IMAXu na svou 70mm premiéru. Druhá projekce - úplně jiných 8/10. IMAX fakt filmu přidá. Extrémně moc. Už tak dokonalý vizuál byl vystřelen do stratosféry. Já blbec šel vcelku nepřipraven a myslel jsem, že 70mm znamená, že film bude širší, tudíž mě výsledný „čtvercový“ formát některých scén naprosto uhranul. Wow. Další ohromnou výhodou bylo, že jsem na film nahlížel úplně jinak. Pro mě tenkrát strhující první polovina pro mě přestala mít punc tajemna a já se tak mohl plně soustředit na všechno to „okolo“. Wow. Najednou to už nebyl film o atomové bombě, ale perfektní dokument o životě a práci jednoho velikána. O překážkách a intrikách. Najednou jsem docenil něco, co mě při první projekci mátlo a uspávalo. Vše najednou zapadlo. Proč jsem tedy nezměnil hodnocení? Protože si stále stojím za tím, že jsem viděl dva filmy trochu na sílu spojené do jednoho. Jsem ale nesmírně rád, že jsem se mohl účastnit něčeho do jisté míry výjimečného a neopakovatelného. Zbývá už jen postesk nad tím, že se netočí filmy na 70mm IMAX formát prostě furt.
Dannyss
Dannyss
985 bodů
8
Nadmíru precizně zpracované dílo, jenž vykresluje velmi podstatnou část amerických dějin v časech, kdy je zmítána válkou. Historickým filmům se často spíše vyhýbám obloukem, nicméně zde jsem chtěl okusit další počin od Nolana a zároveň vybočit z oblíbenějších žánrů. Krok vedle to úplně nebyl, jelikož snímek, jakkoliv je politického rázu a plný vědy, není vlastně vůbec nudným výtvorem, bohužel však táhlým a nespočtem dialogů prošpikovaný počin, jenž těžko nadchne všechny svým jistě přítomným kouzlem. Po technické stránce se bezkonkurečně jedná o bravurně uchopený, nasnímaný a celkově zpracovaný snímek, který bude jen těžko hledat konkurenta, jenže je nesmírně náročný pro divákovo neustálé zpracování informací, které mají tendenci unikat z jeho dosahu. Oppenheimer má snad všechno, co si lze od historického životopisu představit a očekávat, avšak navzdory všem přítomným kladům pro mě drobně ztroskotává na vyšší dávce politických diskusí a na absenci hlubšího popisu hlavní postavy, jež by si jistě zasloužila více prostoru. Tvůrčí tým si dokázal pohlídat skvělé herecké obsazení, výběr vhodně sedící podkresové hudby a budování emocí, ale zvolil si náročné téma, jenž je značně obtížné k tomu, aby dokázalo zabodovat u diváků na plné čáře, přesto pro publikaci mojí sté recenze náležitě poslouží. 8,5/10.
Karleek
897 bodů
10
Měli jsme tu čest vidět mistrovský snímek o psychologickém rozpadu osobnosti a postupném zničení světa.
sammikk_
sammikk_
871 bodů
7
Bůh nehraje kostky. V Oppenheimerovi si každý najde to své, někdo historii, někdo dialogy, a někdo třeba čistě jen herce. Já si od všeho vzal něco a jsem spokojený. Cast je naprosto skvělý a to myslím vážně! Cillian a RDJ jsou špičkou filmu. A to neříkám že Emily či Matt apod jsou jakkoliv horší či špatní ale nemají takovou část projektu. Přeboostěnej zvuk jsem žral, dialogy ještě víc, ale ta kamera... to je absolutní skvost! Dá se v tom lehce ztratit fakt lehce, ale to nijak neubírá na kvalitě. Nolan hitnul pravděpodobně svůj největší biják a přeju mu to! Projekt mi změnil pohled na svět, a zbraně.
Stafin
Stafin
861 bodů
9
Audiovizuálny majstrštyk Christophera Nolana. Z hľadiska s prácou zo zvukom, kamerou, hudbou a so všetkým čo robí film filmom, som bol z cela uchvátený. Herecky tu všetci excelovali, aj tí na menšom priestore. Jedine čo by som vytkol je nelineárne vyprávanie Oppenheimrova príbehu, ktoré mi prišlo zbytočne u tohto typu filmu a len chcelo dať pocítiť divákovi , že tento jednoduchý dej je viac komplexný než sa zdá. Aj tak čistá filmarská práca, aká sa dnes len tak nevidí.
Tom.kom
834 bodů
9
Oppenheimera jsem viděl v kině dvakrát a podruhé byl zážitek snad ještě lepší. Herecké výkony tu jsou naprosto skvělé a to i u herců, kteří neměly tak velký prostor jako jiní. Technicky je film naprosto úžasný, od zvuku po vizuál. Ale nejvíce mě zaujalo samotné vyprávění, každý jiný režisér by tenhle životopisný snímek pojal z bodu A do bodu B a zakončil jej výbuchem, tady však krásně vidíme celý dopad daného vynálezu a to nejen z pohledu světa, ale i samotného vynálezce. Posledních 45 minut možná bylo až příliš dlouhých, ale při druhé projekci mi to vůbec nepřišlo. A zakončit film ledovým pohledem vědce, který vynalezl nejničivější zbraň historie ve mně i podruhé dlouze rezonovalo.
TechCluster
TechCluster
729 bodů
10
Tohle velkolepé dílo nejde popsat slovy.
RafCapone
RafCapone
722 bodů
10
Oppenheimer retrospektivně vypráví příběh svého života. Prostý příběh jako obvykle spletitý rukou Christophera Nolana. I když ze všech filmových atributů skutečně zazáří pouze scénář a hudba, ani samotná kamera nijak nezaostává. Nolan nevytvořil film ale velkou sbírku emocí, která měla pouze filmový kabát. Film si s diváky hraje - baví, informuje, šokuje - a také vytváří naprosto geniální příběh geniálního muže. Lepší film jsem nikdy neviděl a s jistotou prohlašuji, že toto je doposud nejlepší film, který kdy byl vytvořen. 11/10 za jeho dovahu. Několik věcí by se určitě dalo vytknout, ale proč to dělat když je toto dílo něco víc než film.