Recenze filmu Oppenheimer

86%

Komentáře a recenze 136

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
8
Rozporuplnost, to jsou hlavní pocity, které mám i 24 hodin po shlédnutí. Nolanova jista ruka a preciznost nechybí. Kamera opět bezchybně nádherná. Hudba skvěle podporující všechny scény (bohužel podobně jako u Tenetu, častokrát zbytečně přeřvaná). Herecky velkolepé se známými tvářemi i v epizodních rolích a Cillianem ve vrcholné formě. Bohužel se scénářem mám velký problém. Nolan toho chtěl vyprávět hodně ale na to co vše nakousl by potřeboval osmi dílnou minisérii. Celkový příběh je dost roztěkaný a řada scén by zde nemusela být a naopak je spousta částí, které by si zasloužili rozšířit. Za mě by více pomohlo, kdyby se Nolan zaměřil pouze na Los Alamos a veškeré peripetie s tím spojené. Nemuselo by být tolik postav, odstavil bych nesympatické ženské elementy a udělal bych svižnou dvohodinovku, jako to svého času udělal Nolan s Dunkirkem, který také mohl být tříhodinovou freskou ale právě zaměření na na to podstatné mu prospělo. Celou dobu jsem si říkal, že Oppenheimer bude první Nolanovka, kterou nemusím vidět znovu ale pořád se ve mně pere myšlenka, jestli jsem viděl režijně precizní ale jinak rozporuplný film skvělého režiséra nebo geniální masterpiece režiséra prakticky neomylného. Druhá projekce v klidu domova, tak bude nutná a vlastně se na ni docela těším.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
7
Na film, který se zde vyhřívá na dvanáctém místě nejlepších filmů všech dob dle uživatelů jsem se hodně těšil a musím přiznat, že jsem čekal daleko více. Christopher Nolan ukázal, jak skvělý je režisér a opět natočil film, který je naléhavý, dramatický, to vše doplněno pro něj typicky naléhavou hudbou. Skvělé obsazení, nechybí zde spousta hollywoodských hvězd. Hodně se mi líbil Robert Downey jr. bohužel je ale stále v jednom tempu, i když se film odehrává ve více časových linkách, působí na mě monotónně. Vody rozčeřila scéna první zkoušky atomové bomby, skvělý výbuch, ale hlavně dokonale zpracované čekání na první detonaci, kdy vědci netušili, jak silný bude výbuch, jestli třeba nezničí svět.. sledoval jsem to bez dechu. Celkově je to hodně dobrá práce, ale u mě "jen" za 70%.
lamps
lamps
15 327 bodů
10
Napodruhé, kdy jsem neměl infarktové stavy a dokázal se ještě lépe soustředit na konstrukci příběhu, jeho paralelních vícečasových linií i jednotlivých scén, to povýšilo na asi nejsilnější a nejdůležitější Nolanův film. Je to vlastně film o záměně, předávání a hlavně zamítání moci a prestiže ve světě, za jehož racionální a pragmatickou oponu vidí málokdo. Je úžasné, že těch pár rozhovorů s NÍM vygeneruje tak fascinující napětí a další v podstatě mysteriózní narativ o tom, co by mělo být důležité v mezích souboje vědy a morálky, ale co je zastíněné malicherným politickým aparátem charakterizovaným třeba oddělováním (chcete-li štěpením) geniálních a potenciálně vlastizrádných lidí a především pomstychtivou ješitností. Film o tom, co mohou udělat lidé s jejich děsivým chápáním vesmíru a světového řádu, nikoli co může napáchat bomba. To přece všichni víme, i když jako Oppenheimer třeba jen podprahově a s pár předběžnými teoretickými otazníky.
avenis
avenis
11 521 bodů
7
Oppenheimera musí člověk vidět víckrát, protože napoprve je to skákání v čase hrozně nepřehledné a dialogy jsou tak nabité informaceni, že toho spousta uniká. Rozhodně však je to film, ze kterého mrazí. Herecky dokonalé, ale vypadá to, že není moc co hrát, protože všechno je takové civilní.
  • efekty Oppenheimerových vizí
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
10
Je zpět... Chris Nolan byl a vždycky už bude scénárista a především režisér, který mě nepřestává fascinovat. Je to tvůrce, který stojí za mým jasně nejoblíbenějším a tak nějak nejlepším filmem, jaký jsem kdy viděl. A vlastně dlouhou dobu šlo u tvůrce, který nechybuje a točí kousky, jaké se zarývají divákům do paměti a rezonují ještě několik dní poté.. Miluji jeho Temného rytíře jakoby to bylo bezchybné umělecké dílo, na něhož jsem v jistých časech koukal tak často, že jsem na něm byl závislý. A to neplatí jen pro tuhle batmanskou sociologickou ódu, nýbrž třeba o Dokonalém triku, který by byl hned v závěsu.. Tohle jsou dva body na filmové mapě, které z ní svítí tak jasně, že nad kterýmkoli jiným dílem fungují jako stín, jako připomínka něčeho tak geniálního, že dělá prakticky ze skoro všeho ostatního jen směšná laciná světýlka.. Jenže není nebe bez mráčku a s postupem času a tím jaké Nolan získal v filmařské branži renomé, což mu umožnilo točit čím dál více autorské filmy, které byly možná až vypočítavou cestou za zlatou soškou. Přišel příliš banální Dunkerk a na jiné dimenzi fungující Tenet a následovalo odloučení.. Nikdy bych to Nolanovi nevyčítal a pořád platí, že může točit jugoslávské milostné trojúhelníky a já k němu budu jako k tvůrci vzhlížet, ale už jsem ho nebral jako osobní topku a projekt, na který bych se měl těšit.. Ale je tu rok 2023 a s ním dvanácté představení z Nolanovi dílny. A já od prvních chvil věděl, že u toho chci zase být, že po časové odmlce nám tenhle londýnský rodák chce ukázat něco, čím může odpálit čirou diváckou euforii a nezapomenutelný zážitek.. No, a ono to je tak! S hrdostí a dojetím jsem se zase díval na svého oblíbeného tvůrce a rozuměl mu. Příběh vynálezce atomové bomby Roberta Oppenheimera naservírovaná v klasickém životopisném podání, akorát že do ní Nolan sem tam něco schoval. Možná díky tomu, že to ní ani hrdý ani Američan je tím pravým na takový příběh.. Nolan našel asi nejgeniálnější balanc, jaký jsem možná kdy viděl. Oppenheimer je dokonale vyvážený film, a to možná v úplně všech aspektech. Jakým způsobem přepíná mezi žánry které kombinuje, jaké herecké uskupení plné jeho typických a netradičních herců propojil, v tom všem je perfektní.. Ale kde Nolan vyhrál a já vidím v Oppenheimerovu genialitu, co ten film předá různým lidem. Někdo odejde s jedinečným vizuálním a technickým snímkem, vedle něhož působí všechno ostatní skoro směšně, jiný s odborným fyzikálním techno přesahem, anebo dokonce s obrazem politického thrilleru, který ukazuje to USA, k němuž máme už skoro vepsanou potřebu vzhlížet, jako špinavou byrokratickou zemi, plnou politických přetvářek a dobové paranoie. A takhle odpornou Ameriku by nenatočil ani ideologicky zaujatý severokorejský vládní režisér.. Příběh lahodící i třeba po milostné stránce, kde ukazuje možná nejlidštější stránku hlavního hrdiny, který jinak působí svými vizemi a sny jako z jiného světa.. Nolan odpálil bombu, která si v tolika svých příběhových linkách hraje s úplně něčím jiným a přesto ve finále složil tak komplexní a jasně směřující dílo. Není to vůbec primitivní příběh, který lze vnímat hned v několika odlišných vrstvách, ale současně si ho jde velmi jednoduše vychutnat po té jeho nejhlavnější rovině a stejně dostanete vynikající film.. Oppenheimer by se mnou mohl dělat všechno možné a já bych na to přistoupil, protože to bude účelné, ale pořád děsně sexy.. Je neuvěřitelný, co ten Nolan předvedl, a jak jiné pocity z toho můžou dva lidi mít a přesto si toho budou mít tolik pozitivního co říct.. Závěrem, tohle je jeden z nejlepších filmů uplynulé dekády a od samotného Christophera Nolana nejzajímavější film, jaký jsem viděl, kromě toho jednoho... A k tomu všemu jako třešničku jde o totální audiovizuální orgie! Chci to znova! P.S. Nevzpomínám si, že by Nolan měl v rukách takhle šmakózní ženskou hrdinku. /viděno v kině/ 100%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
10
Nolan fikaně uskutečnil Hunt na Ethana "Tomáše" Cruise a po dobu několika týdnů si tak Oppenheimer užívá exkluzivní projekce na největších plátnech IMAXových kin. Cinema City na Flóře si se svou 70 mm promítačku pak musí mnout ruce, protože i ty nejhorší místa, kde vidíte úplný hovno, bolí vás za krkem a před váma je zábradlí, jsou vyprodané. Marketing tak společně s Barbie vyšel na jedničku, ale hodnocení samotného filmu je však přeci jen trošku složitější, než by se mohlo zdát. Přestože je nový Nolanův snímek ehm... bomba, tak jeho měřítko tu jde zbytečně na úkor zdravě odsýpajícího tempa. Vizuálně je to přitom ten nejčistší film, jaký lze letos vidět a černobílé i retrospektivní pasáže těží samotné médium na nejvyšší možné obrátky. K tomu si ještě připočíst tu famózní zvukovou stránku, která v IMAXu těm připraveným minimálně přehází orgány a nepřipraveným je pak přes otevřenou hubu z úžasu vyrazí ven. Tento audiovizuální zážitek, kterým Oppie v doprovodu s dech beroucím hudebním podkresem bezesporu je, však kazí chvílemi nestravitelná délka, jejíž cesta skrze 18 filmových kilometrů nelze proběhnout tak lehce, jak bývá jindy u jeho filmů zvykem (podezřívám Nolana, že Jennifer Lame schválně odpálil výbuchem všechny střihačské nůžky, aby ten snímek nemohla o těch nadbytečných 30 minut výrazně zkrátit). Nebýt toho, tak film atakuje nejen plnou palbu v hodnocení, ale zřejmě i post nejlepšího Nolanova filmu. Bohužel nyní se jen zvýrazňuje čím dál očividnější problém, že Chris jako režisér filmařsky a vizuálně zraje (sestavení bomby je dokonalá práce), ale jako scenárista začíná ztrácet dotek se světem řadových diváků, kteří chtě nechtě jeho filmy primárně zaplatí. Těžko říct, jestli již není schopen kritického pohledu, nebo záměrně odmítá příběh osekat v bodech, kde by to snesl, ale pokud by nebylo skvělého hereckého ansámblu, který to v čele s Murphym táhne, asi by neomylný filmař odcházel víc jako poražený, než vítěz. Navzdory výtkám to však společně s IMAX formátem máme za hezkých 90%, ale stále se nemohu zbavit pocitu, že jakmile film sleze ze svého velkého plátna, přijde o prostorový zvuk a digitálně spočine na streamu, začne kvalita razantně upadat. A to je zrovna u Nolana ta největší škoda.
Wally007
Wally007
9 625 bodů
8
Všichni čekali dech beroucí záběry výbuchů atomovek a ono kulový...v podstatě jde o ´povídací´ film, který kromě životopisného a historického popisu padá trochu do politického dramatu...prostě víc kecání než akce... Za mne druhá polovina vylepšuje dojem z té první, kdy jsem potřeboval zkousnout tu formu. C. Murphy boží...v podstatě neslezl z obrazu...byť, jak říká moje žena, má jen jeden výraz tváře a xichtí se tak pořád stejně... Bavilo, ale jednou a dost...
Patrikcz
Patrikcz
9 420 bodů
8
Rok 2023 je na filmy (po nějaké době) skutečně nabitý a já jsem právě měl možnost vidět v kině ten první ze silné trojky - zbyle dva jsou Napoleon a Zabijáci rozkvetlého měsíce. Překvapilo by mě, kdyby Oscary za hlavní a vedlejší role ukořistily jiné filmy, ale teď zpět k Oppenheimerovi. Jde o snímek který má grády asi do 2/3 a vrcholí především scénou s testem bomby - to jsme ale čekali asi všichni, že právě kvůli tomuto momentu nám všem spadne brada a budeme s užásem koukat na genialitu režie pana Nolana. Poté mě trošku zklamalo, že film tak nějak ztrácel nastolené tempo a spíše se proměnil v něco, co chtěji vidět hlavně filmoví kritici a já jsem spíše v určitých věcech měl během těch 180 minut guláš. Vždycky mi i vadí, když se točí něco na základě skutečné události a na konci se neudělá nějaká sumarizace, kdo jak dopadl a podobně (ano máme tu google, ale pro ucelenost bych to jako součást snímku uvedl vždy) - nedávno jsem třeba koukal po nějaké době na pád třetí říše a tam je to prostě uděláno přesně dle mého gusta. Každopádně Nolan pořád umí a točí nadstandartní filmy a to jde vidět především na opakující se spolupráci s jistými herci i na tom, že nové tváře nerady řeknou ne a dohromady to dá velmi slušnou plejádu herců. Uvidíme s jakým zajimavým projektem tento uznávaný režisér přijde příště. Věřím, že to zase bude něco, co přinese nevšední zážitek. Oppenheimera hodnotím za 8/10.
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
3
Navzdory tomu, jak je to hutné a dlouhé nemám pocit, že bych se dozvěděl něco nového a nemám ani pocit, že by tematizace toho či onoho byla dosti zdařilá. Uvažuji, jestli se jedná o obsah na 4h vtěsnaný do 3 anebo o obsah na 2h roztažený na 3. Film si toho bere na paškál hodně, ale nic nezkoumá dost do hloubky - ani politiku, ani fyziku, ani protagonistu. Navíc je to celé tak mozaikovitě sestřihané, nahuštěné a ukecané, že mi to mnohdy přišlo příliš bezpředmětné, matoucí i únavné. Kdyby nebylo působivého audiovizualu (doma bych si to užil ještě méně) a několika scén, které dostaly prostor dýchat (výbuch, setkání s Trumanem, promluvy s Einsteinem), tak bych šel s hodnocením ještě níž. Oppenheimera ale fakt nechci znovu celého vidět a to říkám jako fanda historie, soudních dramat a psychologických rozpitvávání lidských bytostí. Oppenheimer chce být vším, ale není pořádně ani jedním. Hraje tam však kupa velkých jmen a natočil to Nolan, který dokonce nechal pro účely filmu vytvořil 70mm B&W film...
Motinski
Motinski
7 733 bodů
9
Geniálny mix obrazu a zvuku, herecká extratrieda (takúto zostavu už len tak neuvidíte) nonstop gradujúca hudba a myšlienkovo bohatý film ktorý treba vidieť na veľkom plátne. Keby toto natočil iný režisér, ide o jeho životné dielo. U Nolana už sme ale zvyknutí na top robotu a tak sú očakávania ďaleko inde. No a ja som rád že ich opäť naplnil parádne. Nato že zväčša ide o dialógovu lahôdku, tempo je veľmi dynamické. Nelinearné rozprávanie, kamera, artovejšie vychytávky, to všetko spolu vytvára pocit výnimočnosti. Oppenheimer je monumentálna dráma, a takých veľa nie je. Síce citeľné brzdí v poslednej polhodinke, no ja som bol tak vtiahnutý že mi to ani na chvíľu nevadilo.