Natočit film je pořádná řehole. I když hlavní slovo má mít režisér, zvlášť u studiových produkcí se názory střetávají, představy se vyvíjí a původně dosazení členové štábu či obsazení z různých důvodů nemohou na projektu pokračovat. A tak se nadstavbové miliony dolarů občas musí vrhnout do přetáčení už pořízeného materiálu, což je v Hollywoodu naprosto běžnou praxí s různícími se kvalitativními efekty. Kuloáry nedávno pročísly zvěsti o masivních dotáčkách Baleríny ze světa Johna Wicka, jejichž drastičnost vůči přínosu režiséra Lena Wisemana sice zákulisní zdroje posléze mírnily, ale o zajetých praktikách věčně nespokojených studií říkají své. Pojďme si nastínit stručnou historii významných filmových přetáček, v angličtině nazývaných reshoots, které za pět minut dvanáct proměnily slavné filmy a občas i kulturu jako takovou.
Články 66
Jen o málokterém komiksovém filmu se toho napsalo a namluvilo tolik jako o Lize spravedlnosti (Justice League) – většinou však ne zrovna v dobrém. Problémy stíhaný projekt měl být jedním z vrcholů filmového univerza komiksové stáje DC, avšak odstoupení Zacka Snydera z osobních důvodů a jeho nahrazení Jossem Whedonem postupně vedlo k vytvoření dvou odlišných verzí, mnoha zákulisním tahanicím a kritickému i diváckému neúspěchu.
Dřívější blockbusterová hvězda Zack Snyder rozšiřuje svou egománii o druhý celovečerní příspěvek do vesmírné ságy Rebel Moon, kterou Netflix po prosincové premiéře jedničky víceméně přestal propagovat. Vykradený svět Star Wars s konceptem Sedmi statečných a hrstí environmentálního poselství o význačnosti agrikultury má znovu přes dvě hodiny a víc jak půlku stopáže zabírají světélkující akční scény s natolik topornou dynamikou, že zrychlení přehrávání minimálně o čtvrtinu se po pár minutách začne jevit jako zcela přirozené řešení.
Dnes byl uveden druhý Rebel Moon (Rebel Moon: Part Two - The Scargiver), což jste na rozdíl od předchozího dílu mohli dost dobře přehlédnout – pokles marketingu ze strany Netflixu je nepopiratelný. Aby ne, když se jednička dočkala tristních reakcí a stala se nejhůře metakriticky přijatým filmem Zacka Snydera. První reakce na dvojku jsou pak ještě drtivější – v tuto chvíli udělilo 90 % kritiků záporné hodnocení, tentokrát bez hlasitých protestů fanoušků. Pokud ale něco víme o tomto svérázném vizionáři, tak že si nikdy nepřipustí krutou realitu příliš blízko k tělu. Zatímco tedy zbytek světa zvažuje, zda vůbec zmáčknout „play“ u Jizvonožky, Zack sní o dílu tři. A čtyři. A pět. A šest. A možná taky o dalších dílech.
Zack Snyder už pěkných pár let nemá nejlepší období. Jeho vize DC Univerza se ve zdraví nedočkala ani první týmovky, během jejíž produkce navíc celou operaci opustil v důsledku osobní tragédie. Ani jeho Armáda mrtvých (Army of the Dead) se nesetkala se zvlášť vřelou kritickou a komerční odezvou. Přesto, díky své přesvědčivosti a šarmu, dokázal z Netflixu vytáhnout pár stovek milionů na Rebel Moon, který dopadnul jako jeho největší dosavadní fiasko – jeho metakritické hodnocení kleslo i pod úroveň jeho doposud nejhůře přijatého Sucker Punche. Jistí si můžeme být jen tím, že Zack se ničím z toho nenechá odradit. Nyní se nechal slyšet, že by si nenechal ujít příležitost vrátit se ze všech svých projektů právě k filmu z roku 2011.
Rok 2004 zastihl Zacka Snydera ještě v příčetném stavu. Tehdy osmatřicetiletý filmař v březnu toho roku uváděl do amerických kin svůj celovečerní debut, s nímž si sice ukousl pořádný krajíc, ale dokázal ho spořádat bezesporu důstojně. Úsvit mrtvých (Dawn of the Dead) byl nejen zábavným a skutečně originálním remakem kultovky George Romera ze 70. let, ale navíc společně s následujícím Snyderovým filmem 300: Bitva u Thermopyl (300) pomohl ustanovit vizuální styl, který se v první dekádě 21. století pokoušela spousta filmařů napodobit.
První Rebel Moon (Rebel Moon - Part One: A Child of Fire) je typický „netflixovský průšvih“. Tedy film, který se prakticky nikomu krom nejvěrnější fanouškovské základny Zacka Snydera nelíbil, a kritici se tentokrát dokonce shodli s širokou veřejností. Nicméně na něj na streamovací službě kliklo tolik lidí, že z úhlu pohledu VOD giganta snímek víc než splnil svůj účel. Zatímco celý svět nadává nad výslednou kvalitou, sami producenti si mnou ruce a rozhodně se chystají vzniklé haló maximálně vytěžit. I Snyder nyní oznámil, že nás čeká pořádný nášup.
Nedávno uplynulo deset od tragické a předčasné smrti herce Paula Walkera. Populární Brian O’Conner ze série Rychle a zběsile (The Fast and the Furious) totiž 30. listopadu 2013 zahynul při autonehodě. Tehdy čtyřicetiletý herec se však málem zapsal do dějin filmu i jinou významnou rolí.
Zpráva, která se dala delší dobu očekávat, je oficiálně skutečností. Dlouhá letá se režisér David Ayer snažil, aby jeho komiksovka Sebevražedný oddíl (Suicide Squad) spatřila světlo světa ve verzi, v jaké ji chtěl původně pustit do kin. Jenže nyní se i známý tvůrce vzdal nadobro všech nadějí a poslal studiu ostrý vzkaz.
Space opera Zacka Snydera si odnesla ještě horší první reakce, než jsme u něj zvyklí. Svérázný filmař však vždy rozděloval publikum, proto byla taková katastrofa, když měl v DC generovat komiksové filmy pro každého. A ať se o Rebel Moon: První část – Zrozená z ohně řekne cokoli, jeden fakt platí. Tenhle bizarní, stranou stojící film, v němž Snyder může dávat průchod svým testosteronovým múzám, mu sedne o kus víc. Sem patří a je šance, že z toho jednou začas vzejde něco zajímavého. Ne že by to dělalo výsledek jeho aktuální snahy o moc snesitelnější.